Inloggen
VICTORY - ID 7007

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5379872
Nat. Official Number: 2608 Z GRON 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 718
Launch Date: 1951-01-06
Delivery Date: 1951-03-06
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 375
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr.10101 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 259.00 Net tonnage
Deadweight: 560.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30000 Cubic Feet
Bale: 28000 Cubic Feet
 
Length 1: 50.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.54 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.68 Meters Depth, moulded
Draught: 3.17 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-02-27 VICTORY
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij motorschip Victory, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIFZ

Date/Name Ship 1957-00-00 VICTORY
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij motorschip Victory, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIFZ

Ship Events Data

1951-02-27: Het schip wordt op 27-02-1951 bij het Kadaster teboekgesteld met als eigenaar Kustvaartrederij motorschip Victory gevestigd te Groningen, waarvan de leden zijn: Klaas Beck, reder te Groningen, Johannes Beck, reder te Groningen, Pieter Beck, dir. scheepvaartkantoor te Groningen en Jacob Beck, reder te Groningen, elk voor 1/4 deel. Op 29-12-1956 worden de leden: N.V. Scheepvaart Maatschappij Nobecka, N.V. Scheepvaart Maatschappij Globecka, N.V. Scheepvaart Maatschappij Tribecka en N.V. Scheepvaart Maatschappij Vebecka, allen te Groningen, elk voor 1/4 deel.
1951-02-28: Op 28-02-1951 als VICTORY, zijnde een stalen motorschip, groot 1129.96 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8365 d.d. 23-02-1951, liggende te Westerbroek, door J. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2608 Z GRON 1951 op het achterschip aan S.B. zijde in zijschot dekhuis op verhoogd achterdek, 3.95 m. uit hekplaat, 2.20 m. uit lengteas en 1.53 m. boven dek.
1951-03-06: NvhN 07-03-1951: Proefvaart VICTORY. Op de Eems bij Delfzijl heeft gistermiddag het nieuwgebouwde motorschip Victory een welgeslaagde procftocht gehouden. Dit raised quarterdecktype schip werd voor rekening van Gebr. Beck te Groningen gebouwd onder klasse Scheepvaart Inspectie en Bureau Veritas (Atlantische vaart) bij de scheepswerf E. J. Smit en Zn. te Westerbroek en heeft een laadvermogen van 565 ton. De afmetingen zijn 50.20 x 8.15 x 4.20 meter, terwijl de beladen diepgang 3.15 meter bedraagt. Bij de beide stalen masten staan de nodige dekmotoren en deklieren, terwijl de achteropbouw en reddingsloepen van aluminium zijn gebouwd. De 375 p.k. 6 cylinder 4 tact motor gaf het schip een snelheid van 10 mijl. De Victory is niet alleen modern gebouwd maar ook uitgerust en vertrok hedenmiddag, direct na de proeftocht, naar Antwerpen om stukgoed te laden voor Noorwegen.
1961-02-24: In dichte mist aan de grond gelopen op de Elbe bij Altenbruch. De volgende dag met sleepboothulp weer vlotgekomen.
NvhN 24-02-1961: Bij Cuxhaven : M.s. VICTORY uit Groningen aan de grond gelopen. Het bijna 400 ton metende motorschip Victory van Beck's Scheepvaartkantoor N.V. te Groningen, is tussen Cuxhaven en Brunsbuttel, aan de grond gelopen. De Duitse sleepboot Danzig is uit Cuxhaven vertrokken om hulp te bieden. Men verwacht dat het schip bij hoog water weer vlot zal komen. De Victory was uit Rotterdam naar Hamburg vertrokken.
NvhN 25-02-1961: De VICTORY weer vlot. Het Groninger kustvaartuig Victory, dat bij Altenbruch tussen Cuxhaven en Brunsbüttel aan de grond was gelopen, is gisteravond met sleepboothulp weer vlot gekomen. Het schip is drie kwartier later met de sleepboot O. Wulf te Cuxhaven aangekomen. Over de schade was nog niets bekend.
NvhN 08-11-1961: Raad van de Scheepvaart: Berisping kapitein van „Victory”. De Raad heeft de Rotterdamse kapitein van het m.s. „VICTORY" uit Groningen A. J. van R. gestraft door het uitspreken van een berisping omdat hij volgens de Raad schuld heeft aan de stranding van zijn schip op 24 februari 1961 op de Elbe Het schip was van Rotterdam op weg naar Hamburg. De kapitein heeft zich toen hij in dichte mist de Elbe opvoer in lichten vergist en een boei aan de verkeerde kant gepasseerd.
1966-03-19: Op 19-03-1966 aan de grond gelopen nabij Redcar, met hulp weer vlot gebracht.
19-03-1966: On Saturday March 19th 1966 the Dutch coaster 'VICTORY' anchored off Saltscar in calm but hazy weather. The coxswain of the local Inshore Lifeboat went off to warn the Master of the Victory that he was anchored in a dangerous position. His advice went unheeded and the following morning when the 'Victory' weighed anchor she promptly ran aground. She was eventually kedged of by local boats and a warp to the kedge anchor can be seen leading from the stern.
1968-00-00: Op de stenen gelopen en Cherbourg binnengebracht met behulp van de Franse Marine. Werd te Cherbourg gerepareerd en weer in de vaart.
NvhN 06-12-1968: Schip in nood. Het 399-ton metende Nederlandse schip VICTORY uit Groningen heeft gemeld dat het zich op vier mijl ten oosten van Cap de la Haque in zinkende toestand bevindt en dringend assistentie nodig heeft. De kapitein probeert naar Cherbourg te varen en het schip bij de haven aan de grond te zetten.
NvhN 06-12-1968: Kustvaarder VICTORY had moeilijkheden. De 520 ton dw metende Groninger kustvaarder Victory van de gelijknamige rederij is vanmorgen de haven Cherbourg binnengesleept nadat kapitein Dijkstra uit Groningen op vier mijl ten oosten van Cap de la Hague gemeld had dringend assistentie nodig te hebben omdat het schip water maakte. Het schip had een scheur van ongeveer tien meter lengte in de romp. Het ging eerst op de rede van Cherbourg voor anker en werd pas binnengesleept toen de scheur dichtgestopt was. Bij aankomst op de rede werd gemeld, dat er geen gevaar meer bestond. Er lag toen een schip met pompen langszij van de Victory. De kustvaarder was geladen op weg van Rotterdam naar Cherbourg. Waarschijnlijk is het schip in de mist op een klip gelopen. Na lossing zal het in Cherbourg worden gerepareerd.
Leeuwarder courant 06-12-1968: Nederlands schip na moeilijkheden veilig in Cherbourg. Het 399 ton metende Nederlandse schip „VICTORY" uit Groningen is op de rede van Cherbourg voor anker gegaan. Eerder had de kapitein gemeld dat het schip zich in zinkende toestand bevond en dringend assistentie nodig had. Het is niet bekend waardoor de „Victory" in moeilijkheden is geraakt.
Het Vrije Volk 07-12-1968: Nederlandse coaster op sleeptouw SOS-sein in dichte mist. Cherbourg (Reuter, AP) De Nederlandse kustvaarder VICTORY is in de nacht van donderdag op vrijdag met zware slagzij naar Cherbourg gesleept, nadat het in zinkende toestand een SOS had uitgezonden. Door onbekende oorzaak had het een scheur van tien meter in de romp gekregen. De averij deed zich voor vier mijl ten oosten van Kaap de la Haye. Er hing een zware mist in Het Kanaal, maar de zee was kalm. De Victory is eigendom van de rederij Beck te Groningen en meet 399 ton. Het schip was op weg van Rotterdam naar de Bretonse haven Morlaix. Na het SOS kondigde Cherbourg de noodtoestand af en stuurde een reddingboot, een escortevaartuig, een sleepboot en een loodsboot naar het Nederlandse schip. Inmiddels had een ander kustvaartuig de Victory eerder bereikt. Tegen acht uur kwam het schip in Cherbourg aan, waar het nu in dok ligt. Volgens de reder heeft de Victory waarschijnlijk een stuk rots geraakt. Er waren zeven man aan boord, zij zijn ongedeerd.
NvhN 03-12-1969: Groninger kapitein schuldig bevonden aan beschadiging van m. s. VICTORY. De Raad voor de Scheepvaart heeft de 36-jarige kapitein L. D. uit Groningen gestraft door hem de bevoegdheid als gezagvoerder op zeeschepen te varen voor de tijd van drie maanden te ontnemen. Naar het oordeel van de Raad heeft de kapitein schuld aan het stoten van het m.s. Victory in het Kanaal ca 3,5 mijl beoosten Kaap de la Haque op 5 december vorig jaar. „De kapitein heeft, na een onvoldoende voorbereiding op zijn wacht, op onnauwkeurige en gebrekkige wijze genavigeerd, waardoor zijn schip bij slecht zicht met volle kracht naar de Normandische kust is gestoomd, aldaar zwaar heeft gestoten en daardoor ernstig is beschadigd. Het was een geluk dat de Victory snel hulp verkreeg en tijdig Cherbourg kon bereiken." aldus de Raad.
1972-07-25: Final Fate:
Aangekomen te Gent en gesloopt door Stolk Handelsonderneming op de werf van Van Heyghen. De teboekstelling in het Kadaster wordt op 25-03-1974 doorgehaald.
NvhN 11-08-1972: VICTORY naar sloper. Het motorkustvaartuig Victory van de rederij Victory te Groningen is aan Nederlandse slopers verkocht. De Victory behoort tot het raised-quarterdektype en heeft een draagvermogen van 560 ton bij 399 bruto ton. Het schip werd in 1951 gebouwd bij de NV E. J. Smit & Zonen Scheepswerven te Westerbroek en het is voorzien van een 375 PK Brons-dieselmotor. Het schip is inmiddels met behulp van een boot van Delfzijl naar Vlissingen overgebracht.

Afbeeldingen


Omschrijving: Victory 1951
Gemaakt door: Foto-Mar, Leixoes, Portugal

Omschrijving: Victory 1951
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Victory 1951
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: Victory 1951
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Victory 1951
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Victory 1951 te water
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Victory 1951 stranding 19-03-1966.
Gemaakt door: Unknown