Inloggen
VICTORIABORG - ID 7006

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 2001
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 9234276
Nat. Official Number: 6932 Z G 2001
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, Multi Purpose
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerf Volharding Foxhol B.V., Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 502
Contractor: Deawoo-Mangalia Heavy Industries S.A., Mangalia, Rumania
Werfnummer: 1030
Date Laid Down: 2000-06-30
Launch Date: 2001-00-00
Delivery Date: 2001-12-10
Technical Data

Engine Manufacturer: Wärtsilä NSD, Zwolle, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 5707
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Wärtsilä Type 6L38B (380x475) 600 rpm.
Speed in knots: 15
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6361.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3099.00 Net tonnage
Deadweight: 9900.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12855 Cubic Meters
Teu: 552
 
Length 1: 132.23 Meters Length overall (Loa BB)
Length 2: 124.59 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 15.87 Meters Breadth, moulded
Depth: 9.65 Meters Depth, moulded
Draught: 7.050 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 2001-12-10 VICTORIABORG
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Victoriaborg B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PBDS

Date/Name Ship 2005-07-01 VICTORIABORG
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wagenborg Rederij B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PBDS

Ship Events Data

2000-12-10: Op 10.12.2000 gedoopt door Mevr. A. Lindemuller-Binnenkamp.
2013-12-24: Problemen voor Nederlands schip door harde wind. Voor de kust van Noord-Frankrijk is een Oekraïense man overboord geslagen van een Nederlands schip. Dat heeft de Nederlandse Kustwacht bevestigd. Het ongeluk gebeurde gistermiddag, zo'n 220 kilometer ten noordwesten van Brest. Het schip zelf, de 'VICTORIABORG' van rederij Wagenborg uit Delfzijl, kwam niet in problemen. Franse autoriteiten zoeken nog altijd naar het bemanningslid. Het schip zelf is doorgevaren naar zijn bestemming in de Verenigde Staten. Directeur Engelsman van Wagenborg heeft geen idee waarom de man met de zware storm aan dek is gegaan. Hij was op dat moment niet aan het werk. Het schip kan op dit moment nog altijd niet goed sturen. Er zijn problemen in de stuurmachinekamer, laat Albert Engelsman van rederij Wagenborg weten. Als de problemen niet te verhelpen zijn, dan stuurt de rederij een sleepboot.
2014-02-25: Op 25-02-2014 gesleept achter de sleepboot Neptun 10 gearriveerd te Delfzijl vanuit St. Malo (Frankrijk)

2015-03-00: Overboord geslagen stuurman had geen reddingvest aan. De eerste stuurman die in december 2013 overboord viel van het ms 'VICTORIABORG' van rederij Wagenborg Shipping is vermoedelijk aan dek gegaan zonder beschermende kleding zoals een lifejacket. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Het bemanningslid werd vermist in de Atlantische Oceaan ten noordwesten van Frankrijk. De vermissing werd ontdekt na een aantal alarmen die werden opgevolgd door een bemanningscontrole. Het ongeval gebeurde in slechte weersomstandigheden op volle zee. Het lichaam van het bemanningslid is enkele weken later aan land aangespoeld. Gelijktijdig met de vermissing van de eerste stuurman heeft de stuurmachine-installatie ernstige schade opgelopen. Dit heeft een zoekactie en mogelijke redding belemmerd. ‘Het is helaas onmogelijk gebleken om precies te achterhalen op welk moment of onder welke omstandigheden de eerste stuurman precies vermist is geraakt’, schrijft de Onderzoeksraad. ‘Niemand heeft de eerste stuurman over boord zien vallen. Wel achten we het aannemelijk dat de eerste stuurman in slecht weer aan dek is gegaan om verder onderzoek te doen naar de herkomst van water in de proviandkamer.’ De 'Victoriaborg' was met pyriet, staalrollen en op weg van Rotterdam naar het Amerikaanse Wilmington. Ten tijde van het ongeval waren er tien bemanningsleden aan boord, drie met de Oekraïense, twee met de Russische, een met de Vietnamese en vier met de Filippijnse nationaliteit. De voertaal was Engels. De Oekraïense stuurman was sinds 2010 werkzaam bij Wagenborg als eerste stuurman en was ten tijde van het voorval 96 dagen werkzaam op de 'Victoriaborg'. Hij was in het bezit van het vaarbevoegdheidsbewijs voor eerste stuurman. Op 20 december 2013 vertrok de 'Victoriaborg' om tien uur uit Rotterdam naar Wilmington. In de ochtend van 23 december verslechterde het weer. Er sloeg water over de luiken van de ruimen en de open dekken, inclusief het achterdek. De oorzaak is vermoedelijk een grote hoeveelheid zeewater op het achterdek.
2015-12-23: IJMUIDEN. Een zeeschip heeft vanochtend de binnendeur van een sluis in IJmuiden geramd. Daardoor werden twee metalen hekken omver gedrukt. Om de hekjes weer in oude staat terug te brengen, werd niet voor een dure aanbestedingsprocedure gekozen, maar juist voor een simpele oplossing. Er werd een flink touw gespannen tussen de twee hekken en het schip Victoriaborg dat de deur eerder had geramd. Vervolgens ging het schip achteruit en dankzij de kracht van de motor werden de ontzette hekken weer rechtgetrokken.

Afbeeldingen


Omschrijving: Victoriaborg 2001 on 28-08-2007 River Eems.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Victoriaborg 2001 on 19-12-2013 Nieuwe Waterweg.
Gemaakt door: Torn, Kees

Omschrijving: Victoriaborg 2001 on 23-12-2015 at IJmuiden.
Gemaakt door: Coster, M. (Marcel)

Omschrijving: Victoriaborg 2001 on 01-09-2016 at Claustal, NOK.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)