Inloggen
VICTORIA - ID 7005


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1894-05-18 / 1898-03-30 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1875
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Friedrich Gerhard Deetjen, Elsfleth, Germany
Launch Date: 1875-03-23
Delivery Date: 1875-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 550.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 512.00 Net tonnage
 
Length 1: 38.89 Meters Registered
Beam: 9.33 Meters Registered
Depth: 5.21 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1894
Datum agenda: 1894-06-04
Register nr: 0
Scheepsnaam: VICTORIA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Drenth, F.L.
Plaats: Oude Pekela
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door Consul Emden1894-06-09, uitreiking75-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1875-00-00 ADELINE
Manager: Johann Gerhard Lübken, Elsfleth, Germany
Eigenaar: J.H. Lübken & Miteigner, Elsfleth, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Elsfleth / Germany
Callsign: NFHJ

Date/Name Ship 1892-09-06 VICTORIA
Manager: Julius Heinrich Leonhardt Wilkens, Altona, Germany
Eigenaar: Julius Heinrich Leonhardt Wilkens, Altona, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Altona / Germany
Callsign: RJPQ

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Freerk Liefkes Drenth, scheepsreder en  fabrikant te Pekela (1823-1916)

Date/Name Ship 1894-05-00 VICTORIA
Manager: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Freerk Liefkes Drenth, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: PWHQ

Date/Name Ship 1898-04-00 VICTORIA
Manager: Anders Nilsson, Helsingborg, Sweden
Eigenaar: Anders Nilsson, Helsingborg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Helsingborg / Sweden

Ship Events Data

1898-03-00: Sold to foreign country
NRC 010498
Winschoten, 30 maart. De Nederlandse bark VICTORIA, laatst gevoerd door kapt. G.H. Eefting, thans liggend te Hamburg, is uit de hand verkocht aan een Duitse reder (opm: Niet correct - zie echter NRC 030498).
1898-03-31: Sold to foreign country
NRC 030498
Oude Pekela, 31 maart. Het barkschip VICTORIA is voor 19.000 mark verkocht aan een Zweedse rederij.
1911-04-12: Final Fate: Wrecked

Op 4 april 1911 te 16.00 uur tijdens een zware noorderstorm met sneeuwbuien en hoge zee gestrand op de westkust van Jutland bij Klitmøller, op weg van Brake met een lading cokes naar Oxelösund. Binnen 20 minuten was het schip wrak geslagen en verdronken 3 man van de bemanning.
Voor de redding van de overige bemanning kregen 23 Denen van de Zweedse Koning een beloning.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geert Hindrik Eefting werd geboren 01 april 1849 te Winschoten als zoon van Hindrik Geerts Eefting en Catharina Maria Priejeé.

Hij trouwde te Beerta op 30 augustus 1877 als koopvaardijkapitein met Maria Geertruida Eefting, geboren  14 maart 1858 te Beerta als dochter van Harm Geerts Eefting en Wieke Dijksterhuis. Zij overleed te Winschoten op 26 april 1913, 55 jaar. Hij was de zwager van kapitein Geert Harms Eefting.

Geert Hindrik overleed te Wildervank op 11 januari 1923, 73 jaar. allegroningers

 

De schepen van de kapitein

De navolgende lijst met schepen is door Bouma025 steeds toegeschreven aan G.H.Eefting. Ze staan niet in het register met monsterrollen op de site van het Noordelijk Scheepvaartmuseum en ook op andere wijze kan ik niet nagaan of het hierbij gaat om Geert Hindriks of Geert Harms

*    1877 t/m 1879 van de galjoot “Cornelia Johanna”, gebouwd in 1865 te Pekela, 163 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten;

*    1878 van de schbrik “Margaretha”, gebouwd in 1867, bouwlocatie en tonnage niet vermeld , geen vermelding van eigenaar en thuishaven. Het schip is in 1878 bij Kaap de Goede Hoop gezonken;

      Voorgaande opgaven vertonen overlap. Zijn er twee kapiteins met deze naam en initialen?

*    1880 van de galjoot “Cornelia Johanna”, gebouwd in 1865 te Pekela, 143 ton, varend voor B.R.Mulder te Winschoten. Het schip werd te Colon afgekeurd;

*    1880 t/m 1881 van de bark “Concordia” ex Fruiterer, gebouwd in 1865 te Sunderland; 344 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd in 1881 weer herdoopt in “Fruiterer”;

*    1884 van de 2/msch. “A.H. van Bergen”, ex Zeevaart, gebouwd in 1864 te Sappemeer, 132 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip is in Buenos Ayres verkocht;

*    1886 t/m 1889 van de 2/msch. “Van Bergen” ex Arend, gebouwd in 1866 te Hoogezand, 144 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd verkocht in Brazilië;

*    1892 t/m 1894 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor K.B.Kuiper te Delfzijl;

 

Volgens de lijst met monsterrollen te Delfzijl is het volgende schip toe te schrijven aan Geert Hindrik Eefting.

*    1894 t/m 1898 van de bark “Victoria” ex Adeline, gebouwd in 1876 te Elsfleth, 512 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela. Het schip werd in 1898 verkocht naar Zweden.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl.

In de reeks van rollen is soms sprake van G.H. Eefting. Op grond van leeftijd is dan besloten of het om Geert Hindrik of Geert Harms gaat

Monsterrol 1871-45, 23 juni 1871, bark “Martje Doornbos”, kapitein Aukens Jans (sic) Smaal, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts 3 matrozen waaronder Geert Hendrik Eefting, 22 jaar uit Winschoten;

Monsterrol 1871-74, 30 september 1871, bark “Martje Doornbos”, kapitein Jan Aukens Smaal (sic), 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frikke Derks Nanning, 40 jaar uit Delfzijl, 5 matrozen waaronder Geert Eefting, 22 jaar uit Winschoten en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1881-109, 14 september 1881, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 27 jaar uit Winschoten. Voorts 1ste stuurman Geert Hindrik Eefting, 32 jaar uit Winschoten, 2de stuurman Jacob Hek, 31 jaar uit Muntendam, timmerman, kok en 4 matrozen;

Monsterrol 1882-111, 03 augustus 1882, bark “Fruiterer”, kapitein Geert Harms Eefting, 27 jaar uit Winschoten. Voorts stuurman Geert Hendrik Eefting, 33 jaar uit Winschoten, timmerman, 3 matrozen, lichtmatroos en dekjongen;

Monsterrol 1894-61, 19 juni 1894, bark “Victoria”, kapitein Geert Hendrik Eefting, 45 jaar uit Winschoten. Voorts een bootsman.

Monsterrol 1895-23, 26 maart 1895, bark “Victoria”, kapitein Geert Hendrik Eefting, 45 jaar uit Winschoten. Voorts een bootsman;

 

Melding van het overboord slaan van twee bemanningsleden van de bark “Victoria”, kapitein G.H.Eefting, thuis behorende te Oude Pekela, op een reis van Hamburg naar Rio de Janeiro. Het ongeluk gebeurde door een breekzee van stuurboord in de Spaanse Zee op 48o27’NB/08o11’WL.115

 

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:

Uitgegaan:

Texel, 8 Jan. Cornelia Johanna, G.Eefing, (Newcastle) Lissabon Na volbragte reparatie.”

 

Overige bijzonderheden

NRC 23 september 1893114

Rotterdam, 22 september. Volgens door ons van Lloyd's ontvangen bericht zit het Nederlandse brikschip ELISE SUZANNA (opm: ELISE SUSANNA), kapt. G. Eefting, van Le Havre naar de Oostzee in ballast, te Hirtsholm aan de grond.

 

Provinciale Groninger Courant 27 september 1893114

Frederikshaven, 22 september. Zoals reeds door ons vermeld werd, is het brikschip ELISE SUSANNE (opm: ELISE SUSANNA), kapt. G. Eefting, tijdens dikte van regen op het N.Westelijke rif van Hirtsholmen (opm: Hirsholmene) gestrand. De salvage-steamer ORESUND vertrok ter assistentie derwaarts, doch moest onverrichterzake terugkeren. De equipage is nog aan boord. Men hoopt het schip bij goed weder te kunnen afbrengen.

 

Provinciale Groninger Courant 30 september 1893114

Frederikshaven, 25 september. De brik ELISE SUSANNA, kapt. G. Eefting, is gisteren met assistentie van het vissersvaartuig JENNY af- en door de stoomboot EXPRESS hier in de haven gesleept. Er was een accoord gemaakt met het vissersvaartuig tot 300 kronen en met de stoomboot voor 200 kronen. De vertegenvwoordiger van de Svitzer Berging Co vorderde GBP 200 bergloon. Het schip is dicht, maar de bodem zal door een duiker onderzocht worden, terwijl de overige schade aan tuig, zeilen, enz, zal worden begroot,

 

Provinciale Groninger Courant 02 oktober 1893114

Frederikshaven, 26 september. Van de brik ELISE SUZANNE (opm: ELISE SUSANNA), kapt.G. Eefting uit Delfzijl, is gisteren de bodem door duikers onderzocht en onbeschadigd bevonden. De experts verklaren het schip, nadat het de zeilen weer gerepareerd heeft, weer zeewaardig om de reis naar Lappvik te doen, alwaar het een lading hout voor Delfzijl zal innemen.

 

Provinciale Groninger Courant 08 oktober 1893114

Frederikshaven, 3 oktober. De brik ELISE SUZANNE (opm: ELISE SUSANNA), kapt. G. Eefting, die, na bij Graesholmen op het strand gezeten te hebben, hier werd binnengebracht, heeft gisteren na voor de verloren zeilen andere aangeslagen te hebben, de reis naar Lappvik voortgezet.

 

Provinciale Groninger Courant 12 maart 1894114

Advertentie. Veiling, te houden op dinsdag 27 maart ten huize van de wed. Veldman te Delfzijl. Publiek wordt verkocht het Nederlandse brikschip ELISE SUSANNA, gekoperd en kopervast, 228 registerton, op lading diepgang ladende ca. 350 ton, classificatie Veritas 5.6 A 1.1 tot eind september1895, liggende in het dok in Delfzijl, bevaren door kapt. G.H. Eefting; inmiddels uit de hand te koop.

Informatiën ten kantore van Wijnne & Barends, scheepsmakelaars te Delfzijl en notaris J.C. Jentink.

 

Provinciale Groninger Courant 25 mei 1896 114

Winschoten, 22 mei. Omtrent het te Oude Pekela thuisbehorende barkschip VICTORIA overkomen ongeluk meldt kapt. G.H. Eefting uit Rio de Janeiro het volgende.

Zes dagen na ons vertrek van Hamburg woedde op de Gronden buiten het Engels Kanaal (opm: het gebied op de 100 vadem lijn) een hevige storm, waardoor alles aan dek lossloeg. Terwijl de storm woedde en 5 man bezig waren enige kisten vitriool der deklading, die door het zware werken van het schip waren losgeraakt, overboord te werpen, werden twee van hen overboord geslagen en verdronken. De beide reddingboten gingen verloren en een gedeelte der verschansing werd weggerukt. In geen jaren, schreef hij, beleefden wij zulk weer als die dag.

 

Provinciale Groninger Courant 05 maart 1898114

Groningen, 4 maart. Het Nederlandse schip VICTORIA, kapitein G.H. Eefting, van Winschoten, is de 2e maart van Rio de Janeiro te Hamburg gearriveerd. Aan boord was alles wel.

 

Provinciale Groninger Courant 22 maart 1898114

Groningen, 22 maart. De Nederlandse bark VICTORIA, kapitein G.H. Eefting, van Winschoten, thans liggende te Hamburg, is met stukgoederen bevracht voor Fernambuck (opm: Recife).

 

NRC 01 april 1898114

Winschoten, 30 maart. De Nederlandse bark VICTORIA, laatst gevoerd door kapt. Eefting, thans liggend te Hamburg, is uit de hand verkocht aan een Duitse reder.

 

Bark “Victoria”

 

 

 

Datum vanaf: 1894
Kapitein: Eefting, Geert Hindrik
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Oude Pekela
Datum: 1894-05-18
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VICTORIA
Schipper: Eefting, Geert Hendriks
Scheepstype: bark
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: VICTORIA. Kapitein G.H. Eefting. Dit schilderij lijkt een R. Chappell
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

PGC 250596
Winschoten, 22 mei. Omtrent het te Oude Pekela thuisbehorende barkschip VICTORIA overkomen ongeluk meldt kapt. G.H. Eefting uit Rio de Janeiro het volgende.
Zes dagen na ons vertrek van Hamburg woedde op de Gronden buiten het Engels Kanaal (opm: het gebied op de 100 vadem lijn) een hevige storm, waardoor alles aan dek lossloeg. Terwijl de storm woedde en 5 man bezig waren enige kisten vitriool der deklading, die door het zware werken van het schip waren losgeraakt, overboord te werpen, werden twee van hen overboord geslagen en verdronken. De beide reddingboten gingen verloren en een gedeelte der verschansing werd weggerukt. In geen jaren, schreef hij, beleefden wij zulk weer als die dag.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Met dank aan Herbert Karting voor aanvulling van de geschiedenis