Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt G.W.de Groot als gezagvoerder gedurende:
* 1866 t/m 1867 van de tjalk “Vooruitgang”, gebouwd in 1865, bouwplaats niet vermeld, 66 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip ging in 1867 waarschijnlijk over naar de binnenvaart;
* 1867 t/m 1887 van de kof “Jantje”, gebouwd in 1866 te Sappemeer, 70 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1887 lek op zee verlaten op weg van Londen naar Oldenburg. De bemanning werd gered door een vissers smak;
* 1889 t/m 1894 van de koftjalk “Catharina”, gebouwd in 1886 bouwlocatie niet vermeld, 67 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer;
* 1895 van de koftjalk “Vertrouwen”, gebouwd in 1895, bouwplaats niet vermeld, 104 ton n.m., varend voor B.Niestern te Martenshoek;
* 1895 t/m 1896 van de tjalk “Aurora”, gebouwd in 1895, bouwlocatie niet vermeld, 63 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Martenshoek. Het schip is in 1896 gezonken bij Cuxhaven en als wrak verkocht.
Overige bijzonderheden
De Harlinger Courant dd 04 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:
Binnengekomen.
“Cuxhaven 16 Nov. Jantje, G.W. de Groot, Leeuwarden n Rostok.”
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.de Groot als gezagvoerder gedurende:
* 1896 van de koftjalk “Vertrouwen”, gebouwd in 1895, bouwplaats niet vermeld, 104 ton n.m., varend voor B.Niestern te Martenshoek. Het schip is in 1896 te Plaza Gabriola (St.Sebastian, Spanje) gestrand en verkocht;
* 1897 van de ijzeren tjalk “Ambulant”, gebouwd in 1896, bouwlocatie niet vermeld, 81 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;
* 1899 tot nà 1900 van de houten tjalk “Onderneming”, gebouwd in 1891, bvn, 69 ton n.m., varend voor Joh.Berg te Delfzijl.
Overige bijzonderheden
Geen