Inloggen
VERA - ID 6972


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5378309
Nat. Official Number: 2594 Z GRON 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Sander, Scheepswerf 'Delfzijl', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 187
Launch Date: 1950-11-09
Delivery Date: 1951-01-22
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10070 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 332.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 163.00 Net tonnage
Deadweight: 430.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 21200 Cubic Feet
Bale: 20580 Cubic Feet
 
Length 1: 44.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.66 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.54 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.08 Meters Depth, moulded
Draught: 2.744 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-01-22 VERA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: V.o.F. D. Pot & Zoon (Daniël (13.10.1967 Erven Daniël) en Pieter Pot) en Reiner Johan de Vries (7.6.1967 Hillechiena Geziena de Vries-Mulder), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIFJ
Additional info: Elk 1/3 deel.

Date/Name Ship 1970-12-04 VERA
Manager: A.A. Selby Ltd., Bridgetown, Barbados
Eigenaar: A.A. Selby Ltd., Bridgetown, Barbados
Shareholder:
Homeport / Flag: Bridgetown / Barbados

Date/Name Ship 1973-03-00 JEAN ANNE
Manager: A.A. Selby Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: A.A. Selby Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)

Date/Name Ship 1977-05-00 JEAN ANNE
Manager: Harms Bros Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: Harms Bros Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)

Ship Events Data

1950-10-11: NvhN 11-10-1950: Tewaterlating m.s. VERA. Op de werf van de fa Gebr. Sander te Delfzijl werd Donderdagmiddag met goed gevolg te water gelaten het voor rekening van de heren D. Pot & Zn. te Delfzijl gebouwde motorkustvaarder VERA. Het schip heeft een laadvermogen van 430 ton d.w., een lengte van 44 m., een breedte van 7.50 m. en een holte van 3.05 m. Het zal worden voorzien van een 195 p.k. motor. Bij deze tewaterlating waren vele studenten uit Groningen uitgenodigd, terwijl de praeses van de studentenver. „Vera", waarnaar het schip genoemd werd, nog een korte toespraak hield. De kiel werd gelegd voor een kustvaarder van ongeveer hetzelfde type, en wel voor rekening van E. R. Engelsman, Delfzijl, en M. Kamp te Appingedam. (m.s. Sandettie.)
1951-01-16: Als VERA, zijnde een stalen motorschip, groot 940.31 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 29-12-1950 no. 8325, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het in beitelen van 2594 Z GRON 1951 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 6.15 m. uit hekplaat, 0.30 m. uit lengteas en 1.53 m. boven dek.
1951-01-23: NvhN 23-01-1951: Proefvaart m.s. VERA. Op de Eems bij Delfzijl heeft gistermiddag het nieuwgebouwde motorschip Vera een geslaagde proeftocht gehouden. Dit 435 tons d.w. motorschip werd in opdracht van de heer D. Pot gebouwd onder klasse Scheepvaart Inspectie en Bureau Veritas bij de scheepswerf Gebr. Sander te Delfzijl en is van het gladdektype. Bij de stalen mast staan Bodewes' lieren, terwijl de ankerlier van hetzelfde fabrikaat is. De lengte van het schip is 44 meter, de breedte 7.50 meter, de holte 3.05 meter. De 240 P.K. 4 cylinder, 4 tact motor gaf het schip een snelheid van ruim acht mijl. De Vera is modern gebouwd en uitgerust en zal in Delfzijl zout laden voor Noorwegen.
1952-01-08: NvhN 08-01-1952: Groot zeeschip te Leeuwarden. Zaterdagmiddag arriveerde te Leeuwarden het grootste zeeschip, dat daar ooit gelost heeft, de VERA van Delfzijl, groot 400 ton, beladen met cellulose van Göta (Zweden). Nadat een deel der lading in Harlingen was gelicht, kwam het schip voor de losplaats en werd daar officieel en met muziek ontvangen.
1956-12-04: Tijdens de reis van Zaandam naar Rotterdam (in ballast binnendoor) bij de sluis van Vreeswijk in aanvaring gekomen met het binnenschip 'Bruinisse'. Hierbij lichte schade opgelopen.
1959-11-14: Tijdens de reis van Wartsala naar Utrecht bij Kalmarsund aan de grond gelopen. Op eigen kracht weer vlotgekomen.

Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het op 14 november 1959 aan de grond lopen van het motorschip Vera in de Kalmarsund. De Vera was beladen met 130 standaard hout en onderweg van Wartsala naar Utrecht. Na vertrek uit Wartsala op 13 november ondervond men regenweer en de wind nam toe tot Z.O. kracht 6/7. De kapitein besloot zijn route te nemen door de Kalmarsund om meer beschut te varen. De stuurman kwam om 00.05 uur van 14 november op de brug om de wacht over te nemen van de kapitein maar laatste bleef nog tot 01.00 uur op de brug en gaf toen pas de wacht over aan de stuurman. De kapitein verliet daarna de brug, hij ging niet slapen, dat was niet meer de moeite en ging naar het weerbericht luisteren. Toen de stuurman rond 02.15 ging zoeken naar het vuur van Sillasen stootte het schip aan de grond. De kapitein ging direct naar boven en toen het schip voor de tweede keer stootte was hij al op de brug. Hij zette de motor direct op volle kracht achteruit en liet hard bakboordroer geven. Uit peilingen bleek dat de Vera gestoten had op Ekenäs Revet. Het schip bleef niet geboeid liggen en na tanks gepeild te hebben bleek het geen water te maken.
Oordeel van de Raad is dat het stoten van de Vera te wijten is aan onvoldoende navigatie en een ernstige vergissing van de stuurman. De Raad straft stuurman F.S.V. door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein of stuurman te varen op zeeschepen te varen voor de tijd van één week. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 23 november 1961
1961-11-30: NvhN 30-11-1961: Raad voor de Scheepvaart. VERA liep aan de grond. De Raad voor de Scheepvaart heeft de 29-jarige stuurman F. S. V. uit Beverwijk gestraft door hem de bevoegdheid om als kapitein of stuurman op zeeschepen te varen voor de tijd van een week te ontnemen. De raad is van oordeel dat het aan de grond lopen van het m.s. Vera op 14 november 1959 in de Kalmarsund aan een ernstige vergissing van stuurman V. is te wijten. Bij de vaststelling van de straf heeft de Raad rekening gehouden met het feit dat de stuurman in november 1959 nog slechts korte tijd als stuurman voer en als zodanig weinig ervaring had. Het m.s. Vera behoort toe aan D. Pot e.a. te Delfzijl.
1963-12-09: NvhN 09-12-1963: Coaster had machineschade; Waterman kwam met VERA naar Delfzijl. De sleepboot Waterman van de rederij Wagenborg te Delfzijl heeft zaterdag ten westen van de Wesermonding de Delfzijlster kustvaarder Vera op sleeptouw genomen nadat de kapitein van de coaster machineschade had gemeld. De sleep arriveerde gisteren op de Eems, waar toen een dichte mist hing, die het binnenlopen in de Delfzijlster haven vertraagde. De Vera, die een laadvermogen van 410 ton heeft, is eigendom van de rederij D. Pot. Het schip was met een lading graan onderweg van de Deense haven Aalborg naar Leeuwarden. Nadat de machineschade was gemeld vertrok zaterdagmorgen de Waterman uit Delfzijl. Nog dezelfde dag werd het „vleugellamme" schip bereikt. Het is de bedoeling om de noodzakelijke herstellingen te Delfzijl uit te voeren.
1967-10-13: De erven van Daniel Pot zijn: Zwaantje de Boer, zijn vrouw en de kinderen Hindrik Pot, arts te Kampen, Pieter Pot, scheepsexpert te Delfzijl, Maria Pot te Emmen, Aaltje Pot te Groningen en Zwaantiena Pot te Delfzijl.
1970-12-07: NvhN 07-12-1970: M. s. VERA verkocht. Het motorkustvaartuig Vera is door de rederij Pot te Delfzijl verkocht aan de heer Albert Selby te Bridgetown-Barbados (W.lndië). De Vera behoort tot het gladdek-type en heeft een draagvermogen van circa 430 ton bij 332 bruto register ton. Het schip werd in 1951 gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Gebr. Sander te Delfzijl en het is voorzien van een 195 pk Brons-diesel motor. De verkoop kwam tot stand door bemiddeling van Kamp's Scheepvaart en Handelmaatschappij N.V. te Groningen.
1999-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is. (Waarschijnlijk gesloopt.)


Afbeeldingen


Omschrijving: VERA op proefvaart op 22 januari 1959
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: VERA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: VERA
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: VERA
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

 

NvhN 060857
Berisping voor Delfzijlster coasterkapitein
In een schriftelijke uitspraak heeft de Raad voor de Scheepvaar kapitein H. H. de B. uit Delfzijl gestraft door het uitspreken van een berisping, omdat het naar het oordeel van de Raad aan zijn ernstig falen is te wijten, dat hij met zijn 332 brt. metende m.s. VERA op 4 december van het vorige jaar op de Lek in aanvaring is gekomen met het binnentankschip BRUINISSE. De VERA (eigendom van de rederij D. Pot te Delfzijl) was op weg van Zaandam naar Rotterdam. Na het passeren van de sluis te Vreeswijk, vóór de ingang van het Lekkanaal, schampte de VERA met het achterschip langs de steven en de boeg van de BRUINISSE, die op weg van Pernis naar Utrecht, het kanaal wilde binnenvaren. Bij onderzoek bleek, dat de VERA ter hoogte van de achterbolder een deuk had en in het midden daarvan een gat en daarachter nog een minder diepe deuk.