Inloggen
VENUS - ID 6967

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1931
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5161342
Nat. Official Number: 1483 Z GRON 1931
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches.
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 125
Launch Date: 1931-04-29
Delivery Date: 1931-06-12
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5237 Type T (x)
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 249.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 167.00 Net tonnage
Deadweight: 325.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 16000 Cubic Feet
Bale: 15200 Cubic Feet
 
Length 1: 37.16 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 35.82 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.19 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.74 Meters Depth, moulded
Draught: 2.44 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1949
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1949 nieuwe hoofdmotor: 2tew 3 cil 200 Pk Brons Nr. 6291 Type T (x) 8,5 Kn. Deze motor was oorspronkelijk nr. 6208, gebouwd 1941 voor rekening van Scheepswerf A. de Jong te Vlaardingen. De motor werd op 31.03.1949 door Brons teruggekocht en onder nr. 6291 weer verkocht aan N.V. Gebr. Scheuer te Amsterdam m.s. Prinses Marijke.

Datum 00-00-1952
Type: Lengthened
Omschrijving: 1952 verlengd: Brt 330, Nrt 254, Dwat 490. Loa 45,65 Ll 42,98.

Datum 00-00-1965
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1965 nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 200 Pk Skoda Type (275x360) 9 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1931-00-00 VENUS
Manager: N.V. Motorschip 'Venus', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorschip 'Venus', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PWHJ
Additional info: 1934: Roepletters PIFG.

Date/Name Ship 1934-01-03 VENUS
Manager: Hilco Waker, Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hilco Waker, Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zuidbroek / Netherlands
Callsign: PIFG

Date/Name Ship 1939-08-07 IMMANUEL
Manager: Willem Adriaan Smit, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Willem Adriaan Smit, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEVM

Date/Name Ship 1941-04-04 IMMANUEL
Manager: C.V. Axel P. Nielsen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. Axel P. Nielsen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PEVM

Date/Name Ship 1946-00-00 IMMANUEL
Manager: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PEVM

Date/Name Ship 1947-05-00 PRINSES MARIJKE
Manager: Coenraad Valentin Posthumus & C.V. Axel P. Nielsen (Amsterdam), Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Coenraad Valentin Posthumus & C.V. Axel P. Nielsen (Amsterdam), Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PGWB

Date/Name Ship 1948-03-23 PRINSES MARIJKE
Manager: N.V. Handels- en Scheepvaartonderneming 'Fram', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Handels- en Scheepvaartonderneming 'Fram', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGWB

Date/Name Ship 1951-03-14 SOLKLINT
Manager: Sven J. Mattson, Slite, Sweden
Eigenaar: Sven J. Mattson, Slite, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Slite / Sweden
Callsign: SFTJ

Date/Name Ship 1955-00-00 INGOLF
Manager: C.O. Hillerström, Helsingborg, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B Ingolf, Kivik, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Kivik / Sweden
Callsign: SFTJ

Date/Name Ship 1964-00-00 MILOS
Manager: N.P. & G.L. Zoulias, Piraeus, Greece
Eigenaar: N.P. & G.L. Zoulias, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SZKP

Date/Name Ship 1968-00-00 NICOLAOS M
Manager: Manoulis Bros. & P. Theodosopoulis, Piraeus, Greece
Eigenaar: Manoulis Bros. & P. Theodosopoulis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SZKP

Date/Name Ship 1971-00-00 DINA
Manager: Cia. Maritima S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Cia. Maritima S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1971-00-00 RADIANA
Manager: Galpino Cia. Maritima S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Galpino Cia. Maritima S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1973-00-00 MARIA K
Manager: A. & M. Calafatis, Piraeus, Greece
Eigenaar: A. & M. Calafatis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SYAH

Date/Name Ship 1977-00-00 IOANNIS K
Manager: A. & M. Calafatis, Piraeus, Greece
Eigenaar: A. & M. Calafatis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Date/Name Ship 1980-00-00 IOANNIS K
Manager: E. Papayiannis & S. Kouyios, Piraeus, Greece
Eigenaar: E. Papayiannis & S. Kouyios, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3528

Ship Events Data

1931-06-09: Op 09-06-1931 als VENUS, zijnde een motorschip, groot 705.20 m3, liggende te Delfzijl, door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van de N.V. Motorschip Venus te Delfzijl, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1483 Z GRON 1931 op het achterschip op de luchtkap motorkamer stuurboordzijde.
1931-06-12: NvhN 12-06-1931: DELFZIJL, 12 Juni. Op de Eems heeft met goed gevolg proefgestoomd het nieuwe motorschip „VENUS" gebouwd onder klasse Germ. Lloyd en Scheepvaart-Inspectie voor de groote kustvaart op de werf van de N. V. Scheepswerf „Delfzijl" v.h. Gebr. Sanders alhier voor rekening van de N.V. motorschip „Venus" alhier. Het schip heeft afmetingen van 37 X 7.15 X 2.70 M. en is groot bruto 704.05 M 3. en netto 451.70 M 3. De voortstuwing geschiedt door middel van een 150 p.k. twee-tact Brons motor, waarmee het een snelheid behaalde van ruim 8 mijl. In de machinekamer is tevens nog een hulpmotor opgesteld voor de aandrijving van en compressor, een lenspomp en een dynamo, die den stroom levert voor de electrische verlichting. Aan dek zijn twee Bauer en Lage motordeklieren opgesteld voor het laden en lossen, terwijl de voorste tevens voor het snelheffen der ankers gebezigd kan worden. Het schip, dat aan de gestelde eischen ruim voldeed werd na de proefvaart tot volle tevredenheid overgenomen.
1934-02-00: De Eemsbode, 05.02.1934: Het te Delfzijl thuisbehorende motorschip “Venus” van de N.V. m.s. "Venus" is onderhands verkocht aan kapitein Waker van Zuidbroek. De “Venus” werd in 1931 gebouwd bij de Scheepswerf “Delfzijl” en meet netto 167 registerton. Kapitein Waker brengt het schip zelf in de vaart.
1935-10-06: Het Vaderland 101036
Raad voor de Scheepvaart - De aanvaring van de Venus.
Op 6 oktober 1935 is het 249 ton metende motorschip VENUS op de Noordzee aangevaren door het 5180 metende Italiaanse s.s. RINA CARRADO, en wel midscheeps aan bakboordzijde, waar het scheepje belangrijke schade opgelopen heeft. Bij het onderzoek van deze aanvaringszaak door de Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam verklaarde de kapitein-eigenaar van de VENUS gisteren, dat hij, s’ morgens te 5 uur Dungeness gepasseerd zijnde, zijn koers NO ten O ½O. vervolgd had. Te 00.30 uur was het potdicht; er is toen een extra uitkijk op de bak gezet en vaart geminderd; een aantal schepen heeft men op het gehoor gepasseerd. Te 07. 45 uur hoorde men plotseling een lange stoot recht vooruit en dadelijk daarna zag men de schim van een grote boot. De VENUS gaf een korte stoot en hard s.b. roer en hoorde hierop 3 stoten van de tegenligger. De VENUS zwenkte vlug naar stuurboord uit, doch de Italiaan, die nog een flinke vaart had, draaide bakboord uit. Had hij stuurboord roer gegeven, aldus getuige, dan was er niets gebeurd, doch door onze manoeuvre is de aanvaring minder hard geworden. Wij stopten en gaven twee lange stoten. Wederzijds zijn boten uitgezet. Volgens de stuurman van de RINA CARRADO was dit schip niet stuurboord uitgeweken, omdat men het fluitsein van de VENUS niet begrepen had. Ook zou men hier de VENUS eerder hebben gezien dan men aan boord van de VENUS de RINA CARRADO gezien heeft.
In het scheepsdagboek van de RINA CARRADO staat omtrent deze aanvaring aangetekend, dat te 07.45 uur, terwijl het schip gestopt had, aan bakboord van zeer dichtbij een tevoren niet gehoord mistsein vernomen is. Tegelijkertijd is toen volle kracht achteruit gegeven, en met een sein gewaarschuwd, dat men deze manoeuvre zou maken. De Italiaan geeft op grond hiervan de schuld van de aanvaring aan de VENUS. De kapitein van dit schip bleef bij zijn verhoor door de raad bij zijn lezing van het geval.
1939-02-25: NvhN 25-02-1939: Delfzijl, 24 Febr. Het motorschip VENUS, kapt.Waker, liep hier heden binnen met defecten keerkoppeling. Het schip is beladen met mais van Danzig met bestemming Great Yarmouth. Het zal hier de schade herstellen.
1941-01-00: Eemsbode 31.01.1941:
Het te Rotterdam thuisbehorende motorzeeschip “Immanuel”, kapitein-eigenaar W.A. Smit, is naar Amsterdam verkocht. Dit schip werd in 1931 bij de Scheepswerf “Delfzijl” gebouwd en is van een 150 P.K. Brons motor voorzien.
1942-04-00: 24.04.1942 door de Duitsers in beslag genomen. 29.07.1943 in de Zwarte Zee op een mijn gelopen. Na reparatie weer in de vaart.
Na de oorlog teruggevonden bij Cannes, naar Nederland gebracht voor reparatie in Kralingsche Veer.
1947-01-30: Op 30-01-1947 als PRINSES MARIJKE, zijnde een motorschip, groot 706.72 m3 bruto inhoud volgens meetbrief no. 6945 afgegeven te 's Gravenhage d.d. 15-04-1947, liggende te Amsterdam voorzien, door D. Loorbach, scheepsmeter te Amsterdam, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2302 Z GRON 1947 op het achterschip S.B zijde op de lichtkap motorkamer, 8.30 m. uit hekplaat, 0.70 m. uit lengteas en 0.50 m. boven dek. (Opm. Brandmerk 1483 Z GRON 1931 is vernietigd.)
1973-00-00: Liggend in Malta achterschip uitgebrand en verkocht. Na reparatie in 1973 weer in de vaart.
1987-00-00: Final Fate:
1987 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is. Info Lloyd’s via Marhisdata: Broken up by Demolizioni Navali Baia S.r.l., at Baia. Work began 14 January 1994.

Afbeeldingen


Omschrijving: Venus 1931
Gemaakt door: Builders photographer

Omschrijving: Venus 1931
Gemaakt door: Schepel

Omschrijving: 'Immanuel' (ex 'Venus')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Prinses Marijke' (ex 'Venus')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Ingolf 1931 ex Solklint ex Prinses Marijke ex Immanuel ex Venus.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De Panamese 'Radiana' (ex 'Venus') met uitgebrand achterschip.
Gemaakt door: Unknown