Inloggen
VENTURA - ID 6965

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1972
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 7218307
Nat. Official Number: 4460 Z GRON 1972
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf Bodewes Gruno, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 229
Launch Date: 1972-04-21
Delivery Date: 1972-06-29
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 16
Power: 1500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 15831 Type 16GVD (220x380)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1327.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 882.00 Net tonnage
Deadweight: 2256.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 105725 Cubic Feet
Bale: 102614 Cubic Feet
 
Length 1: 76.45 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 69.98 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 11.85 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.65 Meters Depth, moulded
Draught: 4.642 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1972-06-20 VENTURA
Manager: Beck Scheepvaartkantoor B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Ventura', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIFG

Date/Name Ship 1994-02-03 HENDRIK-B
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij Gebr. N. & F. Bruins C.V. (Filippus Jr. en Nicolaas Bruins), Hardinxveld-Giessendam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hardinxveld-Giessendam / Netherlands
Callsign: PEQB

Date/Name Ship 1995-03-00 LADY SANDRA
Manager: Thomas Watson (Shipping) Ltd., Rochester, Great Britain
Eigenaar: Ocean Wind Shipping Company, Bridgetown, Barbados
Shareholder:
Homeport / Flag: Bridgetown / Barbados
Callsign: 8PMG

Date/Name Ship 1997-11-00 OAK
Manager: Anglo Dutch Management Services Ltd.
Eigenaar: Foreshore Management Ltd., Bridgetown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Bridgetown / Barbados
Callsign: 8PMG

Date/Name Ship 1999-05-00 OAK
Manager: Canamex International S.A., Las Palmas (Gran Canaria), Portugal
Eigenaar: Canamex International S.A., Las Palmas (Gran Canaria), Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3DS2

Date/Name Ship 2004-12-00 OAK
Manager: Perdomo Santana Transportes, Las Palmas (Gran Canaria), Spain
Eigenaar: Canamex International S.A., Las Palmas (Gran Canaria), Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3817

Ship Events Data

1972-06-20: De leden van de Rederij Ventura zijn: N.V. Scheepvaart Mij. Globecka, N.V. Scheepvaart Mij. Tribecka en N.V. Scheepvaart Mij. Nobecka elk voor 1/3 deel. Deze drie N.V.'s worden op 20-06-1974 omgezet in B.V.'s.
1972-06-21: Op 21-06-1972 als VENTURA, zijnde een motorschip, metende 3758.70 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 16238 d.d. 15-06-1972, liggende te Foxhol, door K. den Besten, ambtenaar van de scheepsmetingsdienst te Groningen van brandmerk 4460 Z GRON 1972 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan s.b. zijde in het achterschot van het dekhuis op verhoogd achterdek, 3.85 m. uit hekplaat, 2.45 m. uit lengteas en 1,47 m. uit dek.
1972-07-04: NvhN 04-07-1972: Proefvaart VENTURA. Op de Eems is een geslaagde proefvaart gemaakt met het motorvrachtschip Ventura dat is gebouwd bij de NV Bodewes Scheepswerf Gruno te Foxhol voor rekening van Beck's Scheepvaartkantoor te Groningen. De Ventura behoort tot het gladdektype en heeft een draagvermogen van 2200 ton bij een ruiminhoud voor granen van 108.000 kubieke voet. De voornaamste afmetingen bedragen: lengte over alles 76.45 meter, lengte tussen de loodlijnen 69.80 meter, breedte op spant 11,85 meter, holte 5,65 meter en een beladen diepgang van 4.63 meter. De Ventura heeft geen laad- en losgerei. De voortstuwing geschiedt door middel van een 1500 pk Brons-dieselmotor, terwijl voorts in de machinekamer nog drie Lister-diesel hulpmotoren staan opgesteld voor de aandrijving van pompen en compressoren. Door toepassing van een uitgebreid alarmeringssysteem is de gehele machinekamerinstallatie sterk geautomatiseerd. Tijdens de proefvaart is een snelheid behaald van circa 13 mijl. De Scheepswerf Bodewes-Gruno heeft voor deze rederij in totaal reeds zes schepen gebouwd waarvan de Ventura het grootste schip van de Beck-vloot is.
1994-12-29: Tijdens een reis van Uddevalla naar Reykjavik in zware storm bij IJsland in moeilijkheden geraakt. In pos. 61.56. N. - 18.20. W is de bemanning met een helicopter van boord gehaald. Op 1 januari 1995 door de IJsland Coast Guard Reykjavik binnengebracht. De lading werd gelost een voorlopige reparaties uitgevoerd. Op 26 januari te Delfzijl aangekomen. Total loss verklaard en verkocht aan Heuvelman, ‘s Gravendeel voor de sloop. Op 9 februari te Rotterdam aangekomen en verkocht. Het schip werd in Hull gerepareerd.
NvhN 30-12-1994: Vrachtvaarder in problemen. Reykjavik/IJmuiden - De Nederlandse kustvaarder Hendrik B. is gisteren op bijna 200 kilometer ten zuiden van IJsland in moeilijkheden geraakt. Helikopters van de IJslandse kustwacht hebben alle acht Nederlandse opvarenden van boord gehaald en overgebracht naar de vliegbasis Kevlavik bij de hoofdstad van IJsland. De zeven volwassenen, zes mannen en een vrouw, en een baby zijn ondergebracht in een hotel in Reykjavik. De Hendrik B. drijft volgens het Kustwachtcentrum in IJmuiden stuurloos rond en maakt slagzij. De 77 meter lange kustvaarder werd gisterochtend tegen vijf uur in zwaar weer overspoeld door een zware golf.
De Telegraaf 30-12-1994: Bemanning van Nederlandse kustvaarder en baby voor kust IJsland gered door Fred Pruim. Reykjavik, vrijdag. Een helikopter van de IJslandse kustwacht heeft gisteren de zeven uitgeputte opvarenden gered van de Nederlandse kustvaarder Hendrik B, die voor de kust van IJsland in zeer zwaar weer in grote problemen was geraakt. Een van de zeven geredden personen is een baby. Het 85 meter lange schip, met de gebroeders Bruins uit Zaandam als eigenaars, was met lading op weg van Zweden naar IJsland, toen het op 100 mijl ten zuidoosten voor de kust in een zware noordoosterstorm terecht kwam. De 2200 ton metende kustvaarder raakte volkomen stuurloos in de kolkende golven, die soms meer dan twaalf meter hoog tegen en op de Hendrik B inbeukten. De zeven opvarenden, onder wie de Nederlandse kapitein Bruins, zijn vrouw en hun baby, werden pas na een urenlange zoekactie door de IJslandse kustwacht van boord geplukt en in veiligheid gebracht. Het schip is vermoedelijk in het uitzonderlijk slechte weer gezonken. De volkomen uitgeputte Nederlanders moesten, behalve de torenhoge golven en de harde wind, ook een flinke vrieskou doorstaan. De temperatuur ter plaatse bedroeg -5 graden.
Leeuwarder Courant 31-12-1994: Kustwacht IJsland vindt kustvaarder. Reykjavik (ANP) - De IJslandse kustwacht heeft gistermiddag de Nederlandse kustvaarder Hendrik B. drijvend aangetroffen op 50 mijl van de plaats waar de opvarenden het schip donderdagmiddag tijdens zwaar weer verlieten. Een sleepboot zou vandaag proberen weer een bemanning aan boord te brengen die het schip naar een haven moet brengen.
De Telegraaf 31-12-1994: Opvarenden Hendrik B. komen op verhaal in IJslands hotel. Baby sliep als roos tijdens schipbreuk door Fred Pruim. Reykjavik, zaterdag
"Ik vaar nu al tien jaar, maar zulk slecht weer heb ik van mijn leven nog niet meegemaakt. De golven sloegen soms wel een meter of veertien hoog over het dek heen. De enige die er nauwelijks iets van heeft gemerkt is de kleine Nadia. Die sliep overal rustig doorheen..." Nog wat slaperig doet de 27-jarige kapitein/eigenaar Klaas Bruins van de Nederlandse kustvaarder Hendrik B. zijn relaas over de levensbedreigende momenten, die hij en zeven andere opvarenden meemaakten voor de kust van IJsland. De geredde Nederlanders — onder wie de baby Nadia van acht maanden — bevinden zich in een hotel in Reykjavik, en hebben voor het eerst in twee dagen weer eens behoorlijk geslapen.
Filip Bruins met de achtmaanden oude baby Nadia op schoot en zijn vrouw vertellen over hun angstige avontuur me de kustvaarder Hendrik 8., die voor de kust van IJsland de speelbal werd van het zeewater. Speelbal. De met graan geladen kustvaarder Hendrik B. werd in de nacht van woensdag op donderdag een speelbal van de nietsontziende, kolkende zee. Onder het geweld van de beukende golven brak de dikke voormast van het schip af als een luciferhoutje, knalden de ramen van de stuurhut aan diggelen en ramde het brullende water een deur op het achterdek met kozijn en al naar binnen. Matroos Arnold Norder (22) uit Almelo liep juist op dat moment wacht. „We hadden al enkele uren slecht weer achter dé rug. Plotseling wist ik niet wat ik zag. De golven kwamen boven het stuurhuis uit. Toen het water naar binnen sloeg, bedacht ik me geen moment en trommelde iedereen uit zijn hut. Niet dat ze echt lagen te slapen, want met zulk noodweer ben je toch op je hoede ". Emmers. Nadat eerst met man en macht was geprobeerd het aan alle kanten binnenstromende water met emmers naar buiten te hozen, zag kapitein Bruins dat er geen houden meer aan was. Samen met zijn broer Filip (machinist en mede-eigenaar) werd besloten om van boord te gaan. Na enkele angstige uren, waarin de bijna tachtig meter lange kustvaarder steeds meer water maakte, werden de zes mannen, een vrouw en de baby door helikopters van de IJslandse kustwacht opgepikt. De vrouw is de echtgenote van de machinist en de moeder van Nadia. „In die laatste uren was de sfeer aan boord gespannen. ledereen was stil, keek elkaar aan. Hoewel je hoopt dat het allemaal goed komt, denk je toch aan het ergste", aldus matroos Norder. De uit Hardinxveld-Giessendam afkomstige kapitein Bruins beseft dat het maar weinig had gescheeld of de acht hadden geen oud en nieuw meer gevierd. „Soms dacht ik: zat ik maar lekker thuis voor de kachel. Maar je kunt het koppie er gewoon niet bij neerleggen, niet voor het schip en zeker niet voor de anderen aan boord. Maar op het laatst was er geen houden meer aan. Het was veel te gevaarlijk geworden." De IJslandse kustwacht trof de Hendrik B. gistermiddag drijvend aan op 50 mijl van de plaats waar de opvarenden het schip hadden verlaten.
1995-01-26: Op 26-01-1995 te Delfzijl aan gekomen en Total Loss verklaard en verkocht aan Heuvelman, 's Gravendeel om te worden gesloopt. Op 09-02-1995 vertrokken uit Delfzijl naar Rotterdam en aldaar verkocht.
2009-07-19: Op 19-07-2009 opgelegd te Las Palmas.
2015-02-00: Final Fate:
In 02-2015 te Las Palmas door Logisctap S.A. te Las Palmas, Gran Canaria gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: proefvaart 'Ventura' - 29 juni 1972
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Ventura 1972.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Ventura 1972.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Ventura 1972 at Shipyard Sander, Delfzijl.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Ventura on River Eems the 13th April 1984.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Ventura 1972, Oosterhornkanaal Delfzijl.
Gemaakt door: Slagter, J.A. (Jacob)

Omschrijving: Hendrik-B 1972 ex Ventura
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Hendrik-B 1972 ex Ventura at Shipyard Sander, Delfzijl.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Hendrik-B 1972 ex Ventura at Shipyard Sander, Delfzijl.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Hendrik-B 1972 ex Ventura
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Oak 1972 ex Lady Sandra ex Hendrik-B ex Ventura on 10-02-2015 at the scrap yard at Las Palmas.
Gemaakt door: Staal, Lars