Inloggen
VEENDAM - ID 6943

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1958
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5377410
Nat. Official Number: 3613 Z GRON 1958
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Bijlholt N.V., Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 561
Launch Date: 1958-03-03
Delivery Date: 1958-06-03
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 4213 Type 6D60 (250x350)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 397.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 193.00 Net tonnage
Deadweight: 525.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26000 Cubic Feet
Bale: 24400 Cubic Feet
 
Length 1: 49.89 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.43 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.26 Meters Depth, moulded
Draught: 2.99 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1958-05-28 VEENDAM
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Veendam', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Hindrik Harmannus Arnoldus Grol, Anthonie Jacob Smith (notaris), Harmannus Schuur, Jan en Jacob Kruyer (architecten), Geert Stoffer Gruppelaar
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIEQ

Date/Name Ship 1975-10-29 VEENDAM
Manager: Timothy Ovid Stoll, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Timothy Ovid Stoll, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1976-01-00 EDAM
Manager: Timothy Ovid Stoll, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Timothy Ovid Stoll, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1988-00-00 EDAM
Manager: Timothy Ovid Stoll, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Timothy Ovid Stoll, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)

Date/Name Ship 1998-00-00 EDAM
Manager: South Carib Metrals Ltd., Belize City, Belize (British Honduras)
Eigenaar: South Carib Metrals Ltd., Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)

Date/Name Ship 1999-05-00 EDAM I
Manager: Felix Alfonso Newball Gonzalez, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Felix Alfonso Newball Gonzalez, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP9609

Date/Name Ship 1999-09-00 CLARA E
Manager: Felix Alfonso Newball Gonzalez, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Felix Alfonso Newball Gonzalez, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP9609

Date/Name Ship 2012-08-00 CLARA E
Manager: Inversiones Bay & Day S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Inversiones Bay & Day S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP9609

Date/Name Ship 2016-07-00 DONA LUZ
Manager: Inversiones Bay & Day S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Inversiones Bay & Day S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP9609

Date/Name Ship 2018-06-00 DONA LUZ I
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Colombia
Callsign: HKVG8

Ship Events Data

1958-05-30: Op 30-05-1958 als VEENDAM, zijnde een motorschip, metende 1123.48 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10999 d.d. 19-05-1958, liggende te Foxhol, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3613 Z GRON 1958 op het achterschip aan B.B. zijde in het zijschot van het dekhuis op de kampanje, 2.50 m. uit hekplaat, 1.95 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek.
1958-06-03: NvhN 03-06-1958: Proefvaart m.s. VEENDAM. Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Veendam, dat bij de Scheepswerf Bijlholt N.V. te Foxhol (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de Rederij Veendam te Groningen. De Veendam (bouwnummer 561) is van het gladdektype. meet 530 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 50 m. lengte tussen de loodlijnen 46 m, breedte 8 m en holte 3.25 m. De beladen diepgang bedraagt 2.97 m. De voortstuwing geschiedt door een 300 pk motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 10 ½ knoop. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1961-02-20: Aan de grond gelopen in de Isefjord bij Frederiksvaerk (Denemarken). Met behulp van een sleepboot weer vlotgebracht.
1961-02-20: Op 20-02-1961 bij Fredriksvark, Denemarken in de Isefjord aan de grond gelopen en door hulp van een sleepboot los gekomen.
De Tijd/De Maasbode 22-02-1961: „VEENDAM” bij Denemarken aan de grond. Den Haag, 22 febr. — Het 400 ton metende Nederlandse m.s. „Veendam" eigendom van de te Groningen gevestigde rederij „Carebeka Ltd" is dinsdag jl. in de Ise-fjord, een inham van het Deense Seeland, aan de grond gelopen. De „Veendam" bevindt zich op 0.7 mijl uit de kust en heeft om sleepboothulp gevraagd . Er bestaat geen gevaar voor schip of bemanning.
m.s. VEENDAM af Groningen, 370 B. R. T. På rejse fra Frederikssund til Belfast med østersskaller. Grundstødt d. 21. feb. ved Sjællands N.-kyst. Strandingsindberetning dat. 23. feb. Kl. 1340 grundstødte V. under en svag SØ.-lig luftning med tåge og udgående strøm ved Teglgårdshage og blev stående. Skibet er senere kommet flot ved hjælp af et bjærgningsfartøj. Anm. Årsagen til grundstødningen angives at være tåge i forbindelse med mangelfuld farvandsafmærkning som følge af isdrift.
NvhN 22-02-1961: Coaster Veendam aan de grond bij Denemarken. Het 397 ton metende Groninger motorschip Veendam, eigendom van de te Groningen gevestigde rederij Carebeka Ltd, is in de Ise-Fjord, een inham van het Deense eiland Seeland, tegenover Frederiksverk, aan de grond gelopen. De Veendam bevindt zich op 0.7 mijl uit de kust. Er bestaat geen gevaar voor het schip en de uit negen koppen bestaande bemanning. De Veendam heeft om sleepboothulp gevraagd
1961-10-05: 05-10-1961: m.s VEENDAM af Groningen, 397 B. R. T. På rejse fra Grangemouth til Göteborg med jern. Grundstødt d. 5. okt. i Limfjorden.
Strandingsindberetning dat. 7. okt. Kl. ca. 2000 grundstødte V., der havde lods ombord, under en jævn SØ.-lig brise med Ø.-gående strøm og dis på Nørholms hage. D. 6. okt. kom V. flot ved hjælp af et bjærgningsfartøj. Anm. Årsagen til grundstødningen angives at være dis.
1961-10-27: NvhN 27-10-1961: Het Nederlandse schip VEENDAM, een kustvaarder van 397 ton met thuishaven Groningen, heeft in de Noordzee 50 mijl ten noordoosten van Great Yarmouth een paar landingswielen gevonden. (Deze waren afkomstig van de op 26 Oktober neergestorte B-66 straalbommenwerper in de Noordzee van de Amerikaanse basis te Sculthorpe in Engeland.)
Het Vrije Volk 27-10-1961: Veendam geeft zoeken op: Vliegers springen in zee; onvindbaar. (Van een onzer verslaggevers) „We geven ze geen schijn van kans meer," dat zei vanmorgen om kwart voor elf in een radio-telefonisch gesprek de kapitein van de Nederlandse kustvaarder Veendam die sinds vanmorgen 6 uur zocht naar drie Amerikaanse vliegers, die gisteravond voor de Engelse kust uit hun vliegtuig moesten springen.De Veendam was gisteravond het eerste schip, dat op de laatst bekende positie van de RB 66 van de Amerikaanse luchtmacht aankwam. Een dramatische melding is het laatste geweest, wat van dit verkenningsvliegtuig is vernomen. De vlieger meldde moeilijkheden en deelde mee dat hij en zijn twee bemanningsleden het toestel zouden verlaten. Het was toen kwart over acht. Ook twee Engelse reddingboten en een schip van de Britse marine voeren onmiddellijk uit om te zoeken naar de vliegers die ter hoogte van de rivier de Humber boven de Noordzee uit hun toestel moesten springen. In de nacht kon men weinig uitrichten.„Vanmorgen om 6 uur," vertelde ons de kapitein van de Veendam, „zijn we onmiddellijk intensief begonnen te zoeken. Tot nu toe hebben we niets gevonden. Geen overlevenden, geen olievlekken, geen stukken van het vliegtuig." Slecht weer. Toen we met de kapitein spraken, had de Veendam juist het zoeken gestaakt. „Het weer wordt nu slechter, er komt meer wind," zei de kapitein. „We gaan nu door naar Londen, anders komen we hier zelf met de aanwakkerende wind in moeilijkheden." Het Engelse oorlogsschip zou blijven zoeken. „Dat is beter uitgerust voor dit werk," zei de kapitein van de Veendam. „Wij zijn maar een kleine kustvaarder, we hebben gedaan wat we konden. Het is bijzonder jammer, dat het geen resultaat heeft gehad. Wanneer die vliegers sinds gisteravond kwart over acht bij dit weer in het water hebben gelegen, geef ik niets meer voor aen." De Amerikaanse luchtmacht heeft op Engelse bases verschillende RB 66's gestationeerd. Het zijn tot verkenningsvliegtuigen omgebouwde straalbommenwerpers, die vrijwel constant vluchten boven West-Europa uitvoeren. Ongeveer een jaar geleden is een RB 66 ter hoogte van de Vliehors voor de Nederlandse Waddenkust verongelukt. Later, zo meldde het ANP. na het middaguur, heeft de Veendam in de Noordzee vijftig mijl ten noordoosten van Great Yarmouth een paar landingswielen gevonden.
1975-10-00: Als “Veendam” verkocht aan Timothy Ovid Stoll, Panama, en onder Panama vlag uit Groningen vertrokken.
1997-04-24: Onderweg van Demerara naar Colombia explosie in de machinekamer in pos. 12.23. N. - 70.36. W. Naar Cartagena (Colombia) gesleept en opgelegd. In januari 1998 naar ?? (Colombia) gesleept om gerepareerd te worden. Reparatie pas in juli 1998 gereed.
2006-11-28: Lag te Cristobal.
2011-05-19: Lag te San Andres, Colombia.
2015-03-10: Te Barranquilla gearresteerd voor drugsvondst. - Marine en politie namen te Barranquilla 193 kilo cocaine en 20 kilo marihuana in beslag, die werden vervoerd aan boord van een Panamees schip, de CLARA E. Volgens mededeling van de marine-strijdkrachten in de Caraïben, maakte een actie van de nationale marine en de recherche van de politie het mogelijk, dat leden van de kustwacht van de post Barranquilla aan boord van het schip gingen, toen dit zich bevond in het toegangskanaal tot de rivier Magdalena. Het schip, dat op reis was van Barranquilla naar San Andrés, had een bemanning van zeven personen aan boord. Tijdens de actie ging personeel van de marine en de politie in de haven aan boord en werd het door hen geïnspecteerd, waarbij de drugs werden ontdekt, verborgen tussen bouwmateriaal. Het materiaal werd in beslag genomen en de zeven oipvarenden, waaronder een Nicaraguaan en zes Colombianen werden in handen gesteld van de bevoegde gerechtelijke autoriteiten, die hun gevangen-neming wettelijk verklaarden wegens vervoer van verdovende middelen, zoals de marine-strijdkrachten in de Caraïben ons mededeelden. Ten aanzien van dit misdrijf zijn volgens cijfers van de marine, in de loop van het jaar 2015 al 4,3 ton cocaïne in beslag genomen en meer dan 60 personen gearresteerd. (bron: El Heraldo van 10 maart 2015, vertaald uit het Spaans)
2018-11-00: Staat 11-2018 in Equasis als "In Service". Last update 23/11/2018

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering op 3 juni 1958
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De proefvaart en oplevering op 3 juni 1958
Gemaakt door: Fotobedrijf Piet Boonstra, Groningen
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: VEENDAM
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: VEENDAM
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: De VEENDAM bij Scheepswerf Niestern te Groningen.
Gemaakt door: Groot, H. de (Harry)
Onderwerp: Werf

Omschrijving: EDAM
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: CLARA E