Inloggen
VEENDAM - ID 6939


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1871
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Spar deck
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Harland & Wolff Ltd., Queen's Island, Belfast, Great Britain
Werfnummer: 75
Launch Date: 1871-00-00
Delivery Date: 1871-09-02
Technical Data

Engine Manufacturer: Maudslay, Sons & Field, London, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 4
Power: 4000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 2x 41 & 2x 78-60.
Speed in knots: 14
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4036.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2767.00 Net tonnage
Deadweight: 3900.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 150000 Cubic Feet
 
Length 1: 420.0 Feet (British) Registered
Beam: 40.9 Feet (British) Registered
Depth: 31.0 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
190 52 694 0 0 936
Configuration Changes

Datum 01-07-1890
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1890 is de oude machine totaal verbouwd tot triple-expansie machine bij de N.V. Nederlandsche Stoomboot Mij., Rotterdam = (35, 59 & 2x 78-60). - 3300 ipk - 13 knopen.

NRC 010790
Rotterdam, 30 juni. Het stoomschip VEENDAM, van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij, volbracht zaterdag l. l. een welgeslaagde proefreis. Door de Nederlandsche Stoombootmaatschappij te Fijenoord werden de stoomketels vernieuwd en de machine veranderd in het triple compound systeem. De stoomketels leverden overvloedig stoom, terwijl de machine 3250 ind. pk .zonder de minste stoornis ontwikkelde. Er is alzo ruim voldaan aan het contract, waarbij 3000 ind. pk. werd voorgeschreven. Na een tocht van 9 uren in de Noordzee werd het stoomschip weer naar de ligplaats der Nederlandsche-Amerikaansche Stoomvaartmaatschappij gebracht, om verder te worden gereed gemaakt voor het vertrek naar New-York op 5 juli a. s.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1888
Datum agenda: 1888-10-0
Register nr: 0
Scheepsnaam: BALTIC
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Nederl. Amerik. Stoomvaart Mij.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1888-10-09, uitreiking zb139-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1871-09-02 BALTIC
Manager: Ismay, Imrie & Co., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Oceanic Steam Navigation Company Ltd, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain

Date/Name Ship 1888-11-00 VEENDAM
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PWBK

Ship Events Data

1871-03-08: Te water 080371 als PACIFIC, opgeleverd 020971 als BALTIC.
1889-02-22: NRC 220289. Rotterdam, 21 februari. Aan de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij alhier is opgedragen door de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij het vervaardigen op haar inrichting te Fijenoord van een stel stalen stoomketels, het veranderen van de bestaande machines in triple compound-werktuigen en het aanbrengen van verschillende veranderingen en vernieuwingen aan schip en werktuigelijke inrichtingen, ten behoeve van het stoomschip VEENDAM.
1898-02-06: Op reis van Rotterdam naar New York met 127 passagiers en een lading stukgoederen is de VEENDAM op 6 februari 1898 op de Atlantische Oceaan in positie 49-19 NB en 19-47 WL op een voorwerp onder water (waarschijnlijk een wrak) gestoten, waardoor de schroefas brak en het schip lek geraakte.
1898-02-07: Final Fate:
Op 7 februari 1898 moest het zinkende schip verlaten worden, en allen kwamen veilig aan boord van het Amerikaanse stoomschip ST. LOUIS, dat de 127 passagiers en 85 leden van de bemanning aan boord nam uit de sloepen. Om gevaar voor de scheepvaart te voorkomen werd de zinkende VEENDAM in brand gestoken. De ramp vond plaats bij WNW matige koelte en hoge zee.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Bonjer, Frederik Hendrik
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 20
Overige informatie: F.H.Bonjer was met vlagnummer R20 in de periode 1879 t/m 1910 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar géén aanspraak kon maken op financiële te

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Roggeveen, A.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Zee, H.C. van der
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 7
Overige informatie: H.C. van der Zee was met vlagnummer R7 in de periode 1886 t/m 1904 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”. Dit betekende dat hij wel de vlag mocht voeren maar in zijn rechten beperkt was.

Familiegegevens en opleiding

Wibrandus werd geboren op 09 apr.1862 te Oude Pekela als z.v. Derk Duit en Frouwina Prange

Wibrandus (25) (zeeman) trouwde op 01 mrt. 1888 te Oude Pekela met Trijntje Sterrenberg (19) geb. op 11 apr. 1868 te Oude Pekela – d.v. Sarenus Sterrenberg (kastelein) en Zwaantje Duit.

Wibrandus overleed op 01 okt. 1912 te Rotterdam (50). 

Kinderen

- Derk                             – geb. 20.07.1887 te Oude Pekela = getr. met Hendrika Geertruida Kok op 29.12.1921

- Zwaantje                     – geb. 04.12.1888 te Oude Pekela = getrouwd met Lambertus Rijnink op 22.09.1910

- Frouwina Hendrika – geb. 10.11.1891 te Rotterdam. = getrouwd met Aldert André Potjer op 04.11.1915

- Sarenia Pietronella  – geb.  18.03.1894 te Rotterdam = getrouwd met Willem Meulkens op 16.03.1916

 

De gegevens van de heer PARMA:

De schepen van de kapitein

W.Duit wordt vermeldt als gezagvoerder door Bouma gedurende:

*    febr. 1890 tot 29.03.1890 als gezagvoerder van de P. CALAND voor 1 reis wegens ziekte van capt. Ponsen. 

*    1891 t/m jan. 1895 van het schroefstoomschip “Zaandam”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 3063, varend voor de Nederl. Amerik. Stoomv. Maatsch. te Rotterdam;

*     1896 gezagvoerder voor 1 reis van het s.s. VEENDAM.

*    1896 van het ijzeren schroefstoomschip “Schiedam” ex San Marcos, gebouwd in 1874 te Dumbarton, 2850 ton o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam. Het schip werd in dat jaar verkocht naar Triëst;

*     nov. 1897 van het s.s. VEENDAM, varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam. tot eind 1897.

*     Op 20 april 1898 ontslag bij de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam.

*    1900 en later van het schroefstoomschip “Heelsum”, gebouwd in 1899 te Amsterdam, 1379 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Oostzee” te Amsterdam.

*    In 1912 nog vermeldt als kapitein van het s.s. FARMSUM. 

Overige bijzonderheden

Zie ook: https://www.captainalbert.com/captains-from-the-past/duit-n/

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Duit, Wibrandus

Familiegegevens en opleiding

Wibrandus werd geboren op 09 apr.1862 te Oude Pekela als z.v. Derk Duit en Frouwina Prange

Wibrandus (25) (zeeman) trouwde op 01 mrt. 1888 te Oude Pekela met Trijntje Sterrenberg (19) geb. op 11 apr. 1868 te Oude Pekela – d.v. Sarenus Sterrenberg (kastelein) en Zwaantje Duit.

Wibrandus overleed op 01 okt. 1912 te Rotterdam (50). 

Kinderen

- Derk                             – geb. 20.07.1887 te Oude Pekela = getr. met Hendrika Geertruida Kok op 29.12.1921

- Zwaantje                     – geb. 04.12.1888 te Oude Pekela = getrouwd met Lambertus Rijnink op 22.09.1910

- Frouwina Hendrika – geb. 10.11.1891 te Rotterdam. = getrouwd met Aldert André Potjer op 04.11.1915

- Sarenia Pietronella  – geb.  18.03.1894 te Rotterdam = getrouwd met Willem Meulkens op 16.03.1916

 

De gegevens van de heer PARMA:

De schepen van de kapitein

W.Duit wordt vermeldt als gezagvoerder door Bouma gedurende:

*    febr. 1890 tot 29.03.1890 als gezagvoerder van de P. CALAND voor 1 reis wegens ziekte van capt. Ponsen. 

*    1891 t/m jan. 1895 van het schroefstoomschip “Zaandam”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 3063, varend voor de Nederl. Amerik. Stoomv. Maatsch. te Rotterdam;

*     1896 gezagvoerder voor 1 reis van het s.s. VEENDAM.

*    1896 van het ijzeren schroefstoomschip “Schiedam” ex San Marcos, gebouwd in 1874 te Dumbarton, 2850 ton o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam. Het schip werd in dat jaar verkocht naar Triëst;

*     nov. 1897 van het s.s. VEENDAM, varend voor de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam. tot eind 1897.

*     Op 20 april 1898 ontslag bij de Ned. Amerik. Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam.

*    1900 en later van het schroefstoomschip “Heelsum”, gebouwd in 1899 te Amsterdam, 1379 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Oostzee” te Amsterdam.

*    In 1912 nog vermeldt als kapitein van het s.s. FARMSUM. 

Overige bijzonderheden

Zie ook: https://www.captainalbert.com/captains-from-the-past/duit-n/

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Duit, Wibrandus

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Stenger, Geert
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 6
Overige informatie: Geboren te Farmsum Gem. Delfzijl op 10-08-1858 en overleden te Rotterdam op 27 maart 1927. Zoon van Johannes Stenger (scheepskapitein) en Gesiena Smit. Getrouwd op 05 nov. 1883 met Pieternella Oelssen, geboren te Rotterdam op 30 juli 1863

Externe informatie - Overig
Vereniging 'De Lijn' - Holland-Amerika Lijn: VEENDAM 1 (1888-1898)
Afbeeldingen


Omschrijving: VEENDAM de Hudson-rivier
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: VEENDAM
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: VEENDAM
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

NRC 13 februari 1898
Rotterdam, 12 februari. Volgens telegram uit New York is het stoomschip VEENDAM, kapitein G. Stenger, van de Holland Amerika Lijn, dat 3 februari van Rotterdam naar New York vertrok en de 4Lizard passeerde, met 9 kajuits- en 121 tussendekspassagiers, op de Atlantische Oceaan in positie 49º19’ N.B. 19º47’ W.L. op een wrak gestoten en gezonken. Passagiers en bemanning, in totaal 203 opvarenden, werden gered door het Amerikaanse stoomschip ST. LOUIS, van de American Lijn, en te New York geland.

Volgens telegram van Lloyd’s is het stoomschip VEENDAM, na op een wrak gestoten te hebben, in open zee gezonken. Allen aan boord zijn gered en te New York geland. Het stoomschip VEENDAM, ex BALTIC, groot 2667 netto registertonnen, werd in 1871 te Belfast bij Harland en Wolff van ijzer gebouwd. Volgens een bij de directie van de Holland Amerika Lijn ontvangen bericht had het ongeluk op 7 februari plaats. Het stoomschip ST. LOUIS van de American Lijn vertrok 5 februari van Southampton naar New York.

NRC 16 februari 1898
Rotterdam, 15 februari. Men meldt uit New York van 12 februari: kapt. Stenger, gezagvoerder van het stoomschip VEENDAM, rapporteert des avonds ten 5,17 uur. tijdens hevige noordwestelijke storm en hoge zee op 49°35’ N.B. en 20°01’ W.L. op een onder water drijvend wrak of wrakstuk te hebben gestoten, dat vermoedelijk een gat in de bodem maakte en de as heeft gebroken. Niettegenstaande aanhoudend pompen nam het water in het schip toe en werden de boten gereed gemaakt, terwijl het achterschip begon weg te zakken. Ten 1 u. 30 min. na middernacht werden de lichten van een stoomschip ontdekt, dat de seinen van de VEENDAM beantwoordde en bleek het stoomschip ST. LOUIS te zijn, van Southampton bestemd naar New York. Met drie boten van de ST. LOUIS en een boot van de VEENDAM begon men ten 1 u. en 43 min. de passagiers en equipage van het zinkende stoomschip op de ST. LOUIS over te brengen, terwijl men op de VEENDAM aanhoudend bleef pompen. Niettegenstaande de grote moeilijkheid door de hoge zee, waren allen veilig ten 4 u. 53 min. op de ST. LOUIS overgebracht. Bij het vertrek van de laatste boot bemerkte men, dat het achterschip van de VEENDAM snel wegzakte. Dewijl het stoomschip een gevaarlijk voorwerp voor de scheepvaart is, bepaalde men de juiste ligging van het wrak en bevond men, dat het lag op 49°19’ N.B. en 19°47’ W.L. De passagiers en de equipage werden aan boord van de ST. LOUIS op de vriendelijkste wijze ontvangen en op de zorgvuldigste wijze verpleegd. Kapt. Randle van de ST. LOUIS rapporteert, dat twee zijner boten tweemaal heen en weer voeren en een boot viermaal. Te samen werden aan boord van de ST. LOUIS gebracht 9 kajuits- en 118 tussendeks passagiers en 83 man der equipage van de VEENDAM. Door het stoten tegen de zijden der hevig slingerende schepen leden de boten nogal schade. Kapt. Randle getuigt, dat door kapt. Stenger en de officieren van de VEENDAM de volmaaktste orde aan boord werd gehandhaafd en dat zij met de grootste bekwaamheid meewerkten bij de redding van de opvarenden. De passagiers van de ST. LOUIS betuigden in een adres hun hulde aan de zeemanschap, betoond bij de redding der passagiers en equipage van het stoomschip VEENDAM.

Volgens bericht van de directie der Holland-Amerika Lijn komt de equipage naar Rotterdam terug met het stoomschip SPAARNDAM, dat zondag 13 februari van New York vertrok. Uit de ontvangen telegrammen wordt afgeleid, dat de VEENDAM, die stuurlast had, over het wrak is heen geschoven, dat daardoor het achterschip is lek gestoten, en het schip daarna op de waterdichte schotten is blijven drijven. Schip en lading zijn, zoals reeds medegedeeld werd, door assurantie gedekt, grotendeels in Engeland. Een klein gedeelte is voor eigen risico der Maatschappij.

Naar wij vernemen is de VEENDAM op de Rotterdamse beurs voor NLG 173.000 verzekerd op behouden varen.

Onze Londense correspondent seint ons nog:
Volgens telegrammen uit New York heeft het stoomschip VEENDAM, tweemaal op het wrak gestoten. Door de eerste stoot werd een gat veroorzaakt bij de kiel, terwijl door de tweede stoot de schroefas werd vernield. Daarna begon de VEENDAM over te hellen. De elektrische speurlichten van de ST. LOUIS bevorderden ten zeerste het reddingswerk, dat zo kalm werd verricht, dat de meeste passagiers op de ST. LOUIS eerst de volgende ochtend met de schipbreuk bekend werden. Alvorens de VEENDAM te verlaten, beval de kapitein het schip in brand te steken, ten einde gevaar voor de scheepvaart te voorkomen. De passagiers hebben alles verloren. De tussendekse passagiers zullen daarom vermoedelijk door het gouvernement worden terug gezonden.