Inloggen
VECHTSTROOM - ID 6933

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1953
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5377379
Nat. Official Number: 3153 Z AMST 1953
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks, 4 winches
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 726
Launch Date: 1952-12-13
Delivery Date: 1953-03-11
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1040
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 1509 Type TMAS398 (390x680)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 496.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 224.00 Net tonnage
Deadweight: 800.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 61000 Cubic Feet
Bale: 58000 Cubic Feet
 
Length 1: 68.70 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 65.06 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.69 Meters Depth, moulded
Draught: 3.57 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1973-00-00
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Omgebouwd tot veetransportschip.

Ship History Data

Date/Name Ship 1953-03-11 VECHTSTROOM
Manager: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIEL

Date/Name Ship 1965-12-20 JOHANNA BUITELAAR
Manager: Rederij Buitelaar N.V., Maassluis, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Buitelaar N.V., Maassluis, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Johannes Buitelaar (expediteur en veehandelaar) en Gerardus Jacobus Maria van der Voort
Homeport / Flag: Maassluis / Netherlands
Callsign: PFDF

Date/Name Ship 1975-08-26 LINCOLN EXPRESS
Manager: Vroon B.V., Breskens, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Vroon B.V., Breskens, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Breskens / Netherlands
Callsign: PFPA

Ship Events Data

1953-03-12: NvhN 12-03-1953: Proefvaart m.s. VECHTSTROOM. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van net nieuwe motorkustvaartuig Vechtstroom, dat bij de N.V. E. J. Smit en Zn.'s Scheepswerven te Westerbroek werd gebouwd voor rekening van de Hollandsche Stoomboot Mij. te Amsterdam. De Vechtstroom is van het open shelterdecktype, meet 800 ton d.w. en is uitgerust met een 1100 P.K. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 13 mijl. De bouw geschiedde onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. De Vechtstroom is het vierde zusterschip, dat bovengenoemde werf na de oorlog bouwde voor rekening van de Hollandsche Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip zal worden gebruikt in de geregelde dienst op Engeland.
1953-03-20: Op 20-03-1953 als VECHTSTROOM, zijnde een stalen motorschip, metende 1405.52 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9052 d.d. 17-03-1953, liggende te Amsterdam, door W.R. Boerrigter, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3353 Z AMST 1953 op het achterschip B.B. zijde in het achterwand dekhuis, 8.30 m. uit hekplaat, 2.10 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.
1962-02-19: Friese koerier 19-02-1962: Brand. De Nederlandse kustvaarder VECHTSTROOM, die zaterdagavond op 22 mijl afstand van IJmuiden brand in ruim 2 meldde, maar waarvan de bemanning zelf het vuur wist te localiseren, is zaterdagnacht om 1 uur in IJmuiden aangekomen. Na een inspectie door de brandweer van Velzen heeft de Vechtstroom toestemming gekregen door te varen naar Amsterdam.
Het Vrije Volk 19-02-1962: Brand. De Groningse kustvaarder Inspecteur Mellema (495 brt.) kwam in nood ter hoogte van Ile de Sain bij Bretagne. Het schip wordt door een sleepboot van Wijsmuller naar Lorient of Brest gesleept. En bij al deze noodberichten voegde zich zaterdag tegen half elf ook nog een van de kapitein van de VECHTSTROOM(496 brt.): brand in ruim 2. Zondagnacht liep de Vechtstroom veilig IJmuiden binnen. De brand, ontstaan in een lading wol, was door de bemanning zelf geblust. Na een onderzoek door de Velsense brandweer mocht het schip doorvaren naar Amsterdam.
1966-09-10: Friese koerier 10-09-1966: Stamboekvee naar Rusland en Spanje. Harlingen — Via de Harlinger haven wordt op het ogenblik weer vrij veel Fries stamboek vee naar het buitenland geëxporteerd. De JOHANNA BUITELAAR laadde ruim 200 stuks vee in, bestemd voor Klaipeda in de Sovjet-Unie. Na deze zending in Rusland te hebben afgeleverd, komt het schip naar Harlingen terug om nog een tweede transport te verzorgen.
1968-01-22: De Telegraaf 22-01-1968: Vissers redden hond. Kapitein N. den Heijer van de kustvaarder “JOHANNA BUITELAAR”, zal onder geen beding afstand doen van het hondje, dat deze week door drie van zijn bemanningsleden op een in de storm vergane Duitse viskotter onder de Deense kust werd gevonden.
De opvarenden van de kotter hadden het diertje voor zij hun schip verlieten in een kast opgesloten en aan z'n lot overgelaten. Het heeft 53 uur onder deze barre omstandigheden doorgebracht.“ De Duitse kapitein, die al heeft laten blijken, dat hij het diertje wil terughebben, hoeft daar niet op te rekenen. Die man heeft er gewoon geen recht meer op”, vindt Den Heijer.
Het Vrije Volk 22-01-1968: Hond gered van verlaten kotter. De Nederlandse kustvaarder Johanna Buitelaar uit Maassluis heeft vorige week ten westen van Esbjerg de Duitse kotter Adonis aangetroffen. Nadat de driekoppige bemanning in vliegend stormweer door een helikopter van boord was gehaald, veronderstelde men dat de Adonis was vergaan. De Nederlandse zeelui gingen aan boord van de Adonis en troffen daar in een kast de scheepshond aan. Het dier had ruim vijftig uur op het verlaten schip opgesloten gezeten. Nadat de kustvaarder de Duitse kotter op sleeptouw had genomen en had binnengebracht in de haven van Esbjerg, stoomde de Johanna Buitelaar op naar de Vlaardingse Vulcaanhaven. De scheepshond mag het schip niet verlaten, omdat het dan voor dertig dagen in quarantaine moet. De bemanning kan niet aantonen, dat het dier tegen hondsdolheid is ingeënt.
1982-05-11: Final Fate:
Door Vroon afgeleverd aan en vervolgens gesloopt door Arie Rijsdijk Boss & Zonen (Werf Prudentia) te Hendrik Ido Ambacht.

Afbeeldingen


Omschrijving: proefvaart Vechtstroom 11.03.1953
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: proefvaart Vechtstroom.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Vechtstroom 1953.
Gemaakt door: Bunschoten, G.

Omschrijving: Vechtstroom 1953.
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving:

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Johanna Buitelaar (ex Vechtstroom)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Lincoln Express (ex Vechtstroom)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Lincoln Express 1953 ex. Vechtstroom on the North Sea in 1976.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Mei 1982 - laatste reis van de Lincoln Express, onderweg naar de sloper in Hendrik Ido Ambacht.
Gemaakt door: Unknown