1974-06-04: |
NvhN 04-06-1974: Liggende te Flixborough flinke schade opgelopen nadat bij een fabriek aldaar, t.w.de chemische Nypro fabriek, er een aantal heftige explosies voordeden die op 25 km afstand waren te zien. Onder de bemanning van de VANGUARD deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Aan het schip worden nu voorloopige voorzieningen getroffen, zodat het naar elders kan varen voor reparatie.
De Telegraaf 04-06-1974: Nederlanders overleefden ramp bij Britse chemische fabriek: „Het leek een atoomontploffing" 29 doden - 105 gewonden door Henri van der Zee. Flixborough, dinsdag „Het leek een atoomontploffing. Vijf minuten later was ik nog doof". Zo beschreef de nog steeds geschokte kapitein C. M. Dieleman (39) van de Groningse kustvaarder Vanguard de explosie, die zaterdagmiddag de Nederlands-Britse chemische Nypro-fabriek te Flixboroughi totaal vernielde. Dieleman, die met zijn schip slechts 200 meter van de ontploffing lag, kwam er met zijn vijf bemanningsleden levend van af. „Maar het was een wonder," verzucht hij. „We stonden toevallig achter de luiken en gooiden ons op de grond. Ik had de grootste moeite om niet meegezogen te worden." Van de 70 mannen, die zaterdagmiddag in de fabriek werkten, waren er 29 minder fortuinlijk dan de zes Nederlanders. Nog steeds diep onder de indruk na hun avontuur poseerde de bemanning van de Groningse coaster Vanguard met op de achtergrond de zwarte rookkolom, die zondagavond nog steeds uit het verwoeste bedrijf opsteeg. De bemanning bestond uit chef-kok A. Heystee. machinist F. Waterbeek, gezagvoerder C.M. Dieleman, stuurman J. Brood en de lichtmatroos F. A. Wuis. Spoorloos. Zij kwamen om het leven en hun lichamen zijn spoorloos verdwenen in de ruïnes van de in as gelegde fabriek. „Bij ons werd zelfs niemand gewond," aldus kapitein Dieleman. die uit Krabbendijke komt, alleen chefkok Heystee liep een geschaafde elleboog op, toen onze lichtmatroos hem tegen de vloer smeet." Lichtmatroos F. Wuis (17) uit Amsterdam had overigens zijn kalmte weten te bewaren. „Ik stond op de brug, toen ik plotseling een stoomwolk uit de fabriek zag oprijzen, gevolgd door een steekvlam. Ik rende naar beneden en riep de chef. Tien seconden later zag ik een enorme paddestoel omhoog gaan. Ik pakte de chef beet en trok hem achter de pijp op de grond." Na de explosie krabbelden de mannen verdwaasd en doof overeind. „Een paar politiemannen renden op ons af en vertelden ons voor ons leven te rennen, aangezien er nog wel een explosie zon kunnen volgen," aldus kapitein Dieleman. Machinist Waterbeek, die beneden bezig was, volgde de anderen snel zonder nog maar een oog voor zijn machines te hebben. Hij keerde zaterdagnacht terug om zijn generator af te zetten. De ontdane mannen vonden voor de nacht onderdak in Scunthorp vanwaar zij zondagmiddag mochten terugkeren om de schade op hun schip op te nemen en de ravage op te ruimen. „Het was een triest gezicht," aldus de kapitein, die mij verdrietig de schade toont. Vrijwel geen enkele ruit is nog heel, de deuren hangen uit hun voegen. De druk was zo krachtig, dat de wanden van het 700 ton metende schip zodanig werden ingedrukt, dat de nagels eruit sprongen. In de stuurhut hangen instrumenten los aan de wand en in de spaken van het stuurwiel glinsteren stukken glas, die als een spijker in het hout zijn gedreven. „Als hier iemand had gestaan, had hij het niet overleefd", merkt stuurman Brood op. De twee ton zware luiken van het voorruim liggen schots en scheef over elkaar heen en in de hutten zijn de foto's van de familie van de wand gerukt, terwijl in de toiletten de spiegels aan scherven liggen en in de gangen de centrale-verwarmingsbuizen ontwricht zijn. Desondanks hoopte kapitein Dieleman, spoedig af te kunnen varen. „We waren enkele uren voor de explosie binnengekomen voor een lading ijzerdraad en dachten zondagochtend weer naar Rotterdam te kunnen vertrekken, maar het zal nu wel wat later worden". Het is een gebeurtenis, die zij niet spoedig zullen vergeten. „Vooral het gezicht van de gewonden, die kort na de explosie langs strompelden was verschrikkelijk", aldus de kapitein, nog diep onder de indruk, uitkijkend over het fabrieksterrein, dat zaterdagmiddag met zijn enorme tanks, moderne gebouwen en metalen buizen een wonder van de moderne techniek leek en waarvan zwartgeblakerde staketsels nu uit de plassen bluswater oprijzen. Wanneer ik de Vanguard verlaat, loop ik langzaam over het terrein, waarover zich honderden brandslangen kronkelen. Overal liggen verbrande stukken van de uit-eengereten auto's, die de arbeiders zaterdagmiddag naar hun werk hadden gebracht. Schade. De schade aan de fabriek, die totaal werd verwoest, en die welke werd aangericht in 18 dorpen in de omgeving wordt op meer dan 350 miljoen gulden geschat. De Britse regering heeft aangekondigd, dat het onderzoek officieel en openbaar zal zijn. Een woordvoerder van Xypro Ltd., een gezamenlijk Engels- Nederlandse onderneming, waartoe de fabriek behoorde, verklaarde tegenover verslaggevers, dat de ramp ontstond, toen een wolk van het zeer brandbare en explosieve cyclohexaan ergens uit een installatie ontsnapte en vlam vatte, waarna het gehele bedrijf in één gigantische explosie in de lucht vloog. Zwaarste bedrijfsramp. Flixborough, dinsdag: Pas gisteren is men erin geslaagd de brand te blussen, die 48 uur lang heeft gewoed in de chemische fabriek in het Britse dorp Flixborough. dat zaterdag werd opgeschrikt door de zwaarste ontploffing, die Engeland in de naoorlogse historie heeft gekend. Deskundigen kunnen nu een begin maken met het onderzoek naar deze rampzalige explosie, die aan 29 mensen het leven kostte en waarbij 105 personen werden gewond. Interview. In het bedrijf, dat drie jaar geleden werd opgericht en dat werkt op basis van een procédé dat ontwikkeld is door de Nederlandse Staatsmijnen. werd coprolactam. vervaardigd, een halffabrikaat, dat o.a. wordt gebruikt voor de vervaardiging van nylon. De bedrijfsramp is in mensenlevens uitgedrukt de zwaarste, die Groot- Rrittannië ooit in vredestijd heeft getroffen. Onze correspondent in Engeland, Henri van der Zee, had gisteren in het zwaargetroffen Flixborough een exclusief Interview met de bemanning van de Nederlandse kustvaarder Vanguard, die de ramp van nabij meemaakte. |