Inloggen
VANGUARD - ID 6921

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1962
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 3809 Z GRON 1962
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 464
Launch Date: 1961-10-12
Delivery Date: 1962-01-10
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 745
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 15610 Type 12GV (220x380)
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 328.00 Net tonnage
Deadweight: 986.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 56680 Cubic Feet
Bale: 53000 Cubic Feet
 
Length 1: 63.43 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 60.58 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.74 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.58 Meters Depth, moulded
Draught: 3.72 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-01-02 VANGUARD
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Vanguard', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIDN

Ship Events Data

1962-01-02: 02-01-1962 de leden van de Rederij Vanguard zijn: N.V. Scheepvaartmij. Tribecka, Pieter Beck, reder te Groningen en N.V. Scheepvaartmij Globecka elk voor 1/3 deel.
1962-01-03: Op 03-01-1962 als VANGUARD, zijnde een motorschip, metende 1413.94 m3 bruto inhoud volgens zeemeetief afgegeven te's Gravenhage no. 12400 d.d. 28-01-1961, liggende te Martenshoek, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3809 Z GRON 1962 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op de kampanje, 3.70 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit lengteas en 1.38 m. uit dek.
1963-09-17: Final Fate:
Onderweg van Antwerpen naar Hull met 127 ton stukgoed gezonken na aanvaring in dichte mist met het Britse m.s. 'Mary K' 8 mijl van Great Yarmouth. De bemanning werd gered. De wachtdoende stuurman kreeg wegens onverantwoordelijk beleid drie maanden ontzegging, de kapitein een berisping.
1963-09-17: Het Vrije Volk 17-09-1963: Coaster VANGUARD zinkt na aanvaring. (Van een onzer verslaggevers) In de nabijheid van het lichtschip Crossand, even ten noorden van Yarmouth is vanmorgen de Groninger coaster VANGUARD (1.000 ton dw.) na een aanvaring met het Britse vrachtschip Mary-K (7.039 brt.) gezonken. De bemanning, negen Nederlanders en twee Spanjaarden, is door de Brit opgepikt. Volgens de eerste berichten zijn allen ongedeerd gebleven. De gegevens over het vergaan van de nog splinternieuwe coaster waren vanmiddag nog schaars. Bekend was slechts, dat de schepen tijdens dichte mist op elkaar zijn gelopen en dat de Mary-K de elf geredden in Londen aan wal zou brengen. De VANGUARD, eigendom van de rederij Vanguard te Delfzijl, was met stukgoed onderweg van Antwerpen naar Hull. Kapitein van de coaster was de Groninger E. Vermeulen.' Het schip is vermoedelijk niet direct na de aanvaring gezonken, maar pas nadat de hele bemanning — waarschijnlijk zonder te water te zijn geraakt — aan boord van de Mary-K was gekomen.
NvhN 17-09-1963: Bemanning gered. Groninger kustvaarder bij Engeland gezonken. De Groninger kustvaarder VANGUARD is vanmorgen na een aanvaring in de mist bij het lichtschip Cross Sands, 15 km. ten noorden van Great Yarmouth gezonken. De elf opvarenden onder wie zeer vermoedelijk ook de vrouw van de kapitein, de heer E. Vermeulen uit Groningen, zijn aan boord genomen van het Britse stoomschip Mary K, een 7.039 ton metend schip waarmee de Vanguard in aanvaring was gekomen. De Vanguard, die pas het vorig jaar in de vaart kwam, was met een lading stukgoed op weg van Antwerpen naar Huil. Het Britse vrachtschip koerste van Hull naar Londen. Met een beschadigde voorsteven kon de boot de reis naar de Engelse hoofdstad voortzetten. Voor zover bekend deden zich tijdens de aanvaring geen persoonlijke ongelukken voor. De bemanning van de Groninger coaster bestond gedeeltelijk uit Spanjaarden.
Leeuwarder courant 17-09-1963: Groninger coaster gezonken oost van Engeland. Alle elf opvarenden van de 499-ton metende Groninger kustvaarder „VANGUARD" zijn vanmorgen veilig en wel aan boord van het 7.039 ton metende Britse stoomschip „Mary K" genomen, nadat de „Vanguard" onder de Engelse, oostkust nabij Cromer (Norfolk) met het Britse vrachtschip in aanvaring was gekomen en gezonken. De aanvaring geschiedde in dichte mist, vijftien kilometer van Great-Yarmouth. De „Vanguard" die pas vorig jaar in de vaart kwam, was met een lading stukgoed op weg van Antwerpen naar Hull. Het Groninger scheepvaartkantoor Beck, dat het schip in beheer heeft, kon vanochtend nog geen nadere mededelingen verstrekken. Men had daar slechts een kort telegram ontvangen, waarin de aanvaring en de redding van de opvarenden werd vermeld. Volgens gegevens van dit kantoor waren er tien bemanningsleden, maar men achtte het niet uitgesloten, dat de echtgenote van de kapitein zich ook aan boord van de „Vanguard" bevond. Het Britse vrachtschip, waarmee de kustvaarder in aanvaring kwam, was op weg van Hull naar Londen.
NvhN 19-09-1963: Bemanning gezonken coaster in Londen. De bemanning van de Groninger coaster Vanguard, die zoals bekend, dinsdag is gezonken na een aanvaring met een Brits schip op de Noordzee, is gisteren in Londen aangekomen. De elf waren „allen wel" aan boord van de Mary K, het schip waarmee de Vanguard in aanvaring was geweest. Een woordvoerder van de rederij van de Mary K, zei dat de mannen hebben gesproken met ambtenaren van de immigratiedienst en dat hun papieren en kleding worden verstrekt. De Nederlandse regering treft de schikkingen voor hun reis naar huis.
NvhN 24-08-1965: Raad voor de Scheepvaart: De Raad heeft voorts de 24-jarige stuurman H. de N. uit Ede zijn bevoegdheid voor de tijd van drie maanden ontnomen wegens diens schuld aan de aanvaring van de kustvaarder VANGUARD met het Britse ss Mary K op 17 september 1963 op de Noordzee, anderhalve mijl n.n.o. van Cross Sand vuurschip, ten gevolge waarvan het schip is gezonken. Na het passeren van genoemd vuurschip nam de stuurman op de radar de echo van een tegenligger aan bakboord waar. Toen hij enkele minuten later de echo nog zag, maar de tegenligger niet waarnam, heeft hij nagelaten de machine te stoppen, de nog steeds volle-krachtvaart uit het schip te halen, mistseinen te geven en de kapitein te waarschuwen. De 30-jarige kapitein van hetzelfde schip, E. van der M. uit Groningen werd gestraft met een berisping omdat hij had nagelaten de stuurman uitdrukkelijk opdracht te geven hem tijdig te waarschuwen en aan de stuurman een uitzicht ter beschikking te stellen. Het is volgens de Raad een wonder dat de ondergang van de Vanguard geen mensenlevens heeft gekost. Alle opvarenden geraakten te water, maar konden de wegdrijvende dinghy bereiken. De kapitein heeft een Spaanse matroos, die niet kon zwemmen boven water gehouden.


Afbeeldingen


Omschrijving: VANGUARD op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: VANGUARD op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: VANGUARD op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: VANGUARD
Gemaakt door: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname