Inloggen
VANESSA - ID 6919

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5376363
Nat. Official Number: 3300 Z GRON 1955
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 171
Date Laid Down: 1954-07-27
Launch Date: 1954-12-04
Delivery Date: 1955-01-13
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10160 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 358.00 Net tonnage
Deadweight: 783.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 39000 Cubic Feet
Bale: 36100 Cubic Feet
 
Length 1: 57.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 54.40 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.29 Meters Depth, moulded
Draught: 3.10 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-01-05 VANESSA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Nederlandse Kustvaartmaatschappij N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIEH

Date/Name Ship 1965-02-26 VLISTBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Nederlandse Kustvaartmaatschappij N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIHQ
Additional info: 31-01-1973: Nederlandse Kustvaartmaatschappij B.V.

Date/Name Ship 1974-04-25 ZOE 4
Manager: Sachinis Shipping & Agency Company Ltd (A. Sachinis), Piraeus, Greece
Eigenaar: Patraiki Maritime Co., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4BQ

Date/Name Ship 1978-01-24 VALERIE
Manager: Sachinis Shipping & Agency Company Ltd (A. Sachinis), Piraeus, Greece
Eigenaar: Saint Moris Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4BQ

Ship Events Data

1954-12-06: NvhN 06-12-1954: Tewaterlating m.s. VANESSA. Bij de scheepswerf C. Amels te Makkum werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Vanessa, dat wordt gebouwd voor rekening van de Ned. Scheepvaart Mij. te Delfzijl. (Opm.: moet zijn Ned. Kustvaart Mij. te Delfzijl.) De Vanessa (bouwno. 171) is van het gladdektype, meet 780 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 57.50 meter, lengte tussen de loodlijnen 52 meter, breedte 8.80 m. en holte 3.65 m. De voortstuwing zal geschieden door een 500 p.k. motor, terwijl tevens in de machinekamer twee hulpmotoren resp. van 20 en 40 p.k. zullen worden opgesteld. De uitrusting zal bestaan uit twee masten met elk één laadboom met een hijsvermogen van drie ton, hydraulische lieren, electrisehmechanisch stuurwerk, electrische lichtinstallatie van 110 volt, centrale verwarming enz. De bouw geschiedt onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart (speciaal houtvaart-certificaat). Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 630 ton d.w. voor rekening van een Groninger combinatie. Dit schip zal worden uitgerust met een 375 p.k. motor.
1954-12-07: Leeuwarder Courant 07-12-1954: Coaster van 800 ton in Makkum te water. ln Makkum is Zaterdag onder grote belangstelling van de scheepswerf Amels de grootste tot nu toe in Friesland gebouwde coaster te water gelaten. Het schip, dat de naam „VANESSA" kreeg, meet 800 ton. Ondanks het stormachtige weer gleed het vaartuig zonder strubbelingen in zijn element. Tevoren was namens de opdrachtgever, de firma Wagenborg van Delfzijl, de gebruikelijke doop verricht door middel van een fles champagne. Het gemeentebestuur van Wonseradeel was bii de tewaterlating vertegenwoordigd.
1955-00-00: De schepen van de N.K.M. (N.V. Nederlandse Kustvaartmaatschappij, gev. te Delfzijl) hadden onder de tweede witte band in de schoorsteen geen zwarte maar een rose kleur
1955-01-10: Op 10-01-1955 als VANESSA, zijnde een motorschip, metende 1415.32 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegegven te 's Gravenhage no. 9704 d.d. 03-01-1955, liggende te Harlingen, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3300 Z GRON 1955 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterkant dekhuis op de kampanje, 3.20 m. uit hekplaat, 1.10 m. uit lengteas en 1.43 m. uit dek.
1955-01-14: Leeuwarder courant 14-01-1955: Kustvaarder voer proef op de Waddenzee. De kustvaarder “VANESSA”, gebouwd op de werf van de gebroeders Amels te Makkum, heeft gisteren op de Waddenzee zijn proefvaart gemaakt, die in alle opzichten is geslaagd,. De “Vanessa”, gebouwd voor de Nederlandse Kustvaart Maatschappij te Delfzijl, is 786 ton d.w. groot. De lengte 57½ meter over alles, 8.60 meter breed en met een holte van 3.65 meter.Het schip is uitgerust met een 375 PK Brons motor, heeft twee Lister-hulpmotoren van 40 en 20 PK, beschikt over hydraulische laad-en ankerlieren en is uitgerust met een echolood, richtingzoeker en radio-telefonie. De “Vanessa” was, toen de winter inviel, ijlings van Makkum naar Harlingen gebracht. In de haven van de Friese havenstad hebben de schilders de laatste hand aan het schip gelegd.
1958-08-00: NvhN 09-09-1958: VANESSA uit Delfzijl zit aan de grond. Het 500 ton metende m.s. Vanessa uit Delfzijl is maandagmiddag ter hoogte van Furusund, ten n.o. van Stockholm, aan de grond gelopen. Het is met een lading zout op weg naar Domsjoe in Noord-Zweden. Er bestaat geen gevaar voor schip en bemanning. Men is begonnen een deel van de lading overboord te zetten om gemakkelijker vlot te komen.
NvhN 10-09-1958: VANESSA uit Delfzijl is weer vlot. Het 500 ton metende m.s. Vanessa uit Delfzijl, dat maandagmiddag ter hoogte van Furusund, ten n.o. van Stockholm aan de grond is gelopen, is gistermiddag weer vlot gekomen. Het schip heeft zijn reis naar Domsjoe in Noord-Zweden voortgezet.
NvhN 05-11-1958: VANESSA weer in de vaart. Het 780 ton metende m.s. Vanessa van de Ned. Kustvaartmij. te Delfzijl is gisteren weer in de vaart gebracht. Begin september liep het schip belangrijke boeg- en huidschade op tijdens een stranding ter hoogte van Furusund (Zweden). De schade werd bij de scheepswerf Welgelegen te Harlingen hersteld.
1959-09-15: Leeuwarder courant 15-09-1959: Kind werd bij redding overgegooid naar ander schip. Het Deense motorschip „Vilje" is maandag in Ystad in Zuid-Zweden aangekomen na een dramatische reddingsactie op zaterdag, waarbij een klein kind van het Deense schip naar het Nederlandse schip „VANESSA" uit Delfzijl moest worden overgegooid. De „Vilje" dreef dertien uur lang met motorstoring in ruwe zee totdat de „Vanessa" arriveerde. Aan boord van de „Vilje" bevonden zich o.a. de vrouw en het kind van de kapitein en in verband met het grote gevaar werd besloten, dat zij het schip zouden verlaten. Het kind moest van het ene schip naar het ander worden overgegooid. Later slaagden de vrouw van de kapitein en de roerganger er in op meer normale wijze aan boord van de „Vanessa" te gaan. De kapitein bleef alleen op de „Vilje" en leverde nog acht uur strijd tegen de zee, voordat sleepboothulp kwam opdagen.
1960-01-07: NvhN 07-01-1960: Matroos uit Sneek bij Borkum verdronken. De 24-jarige G. B. Hofstra uit Sneek, matroos aan boord van de kustvaarder VANESSA uit Delfzijl, is in de buurt van Borkum te water geraakt en verdronken. Het 745 ton metende schip was met een lading hout onderweg van de Finse haven Hamina naar King's Lynn in Engeland. Waarschijnlijk is de jonge man uitgegleden en van het schip gevallen. De weersomstandigheden waren op het ogenblik van het ongeval goed. Onmiddellijk na het bemerken van het ongeval heeft men een boei en een zwemvest naar de drenkeling gegooid en is het schip gaan rondvaren. Alle pogingen bleven echter zonder resultaat. Hofstra, die de boei niet kon grijpen, heeft nog wel de loglijn vast gehad, maar deze brak af. De kustvaarder is van de rederij Nederlandse Kustvaart Mij. te Delfzijl. Een tragische bijzonderheid is, dat een broer van het slachtoffer enkele jaren geleden in een Zweedse haven van boord is gevallen en ook is verdronken.
1976-05-00: Op 22.05.1976 beschoten op ongeveer 9 mijl zuid van Tripoli, Libanon en nadat het schip in brand raakte werd het door de bemanning verlaten. Het dreef op 25.05.1976 aan de grond en brandde uit. 24.06.1976 vlot gebracht en naar Piraeus (Griekenland) gesleept en opgelegd. (LR1979/80 vermeldt: Damaged during hostilities 5/76.) Na de verkoop in 01.1978 gerepareerd en weer in de vaart.
1981-12-00: Final Fate:
Op 26.12.1981. t.g.v. aanvaring met Turks m.s." Sattya Padam " zwaar beschadigd op de Donau aan de grond gezet en total loss verklaard. De lading hout werd gelost en het schip is in de loop van 1982 gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart VANESSA
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: VANESSA
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: VLISTBORG
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: VLISTBORG
Gemaakt door: Sherlock, F.G.

Omschrijving: De VLISTBORG afgemeerd aan de Damsterkade te Delfzijl.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: VLISTBORG
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ZOE 4
Gemaakt door: Unknown