Inloggen
VAN WAERWIJCK - ID 6916

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5376210
Nat. Official Number: 4266 Z AMST 1954
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Full scantling
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Boele's Scheepswerven & Machinefabriek, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 953
Launch Date: 1954-00-00
Delivery Date: 1954-08-07
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek & Scheepswerf van P. Smit Jr. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 3200
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: B & W diesel engine - type ? 620 x 1150
Speed in knots: 14
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3654.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1871.00 Net tonnage
Deadweight: 4764.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 294000 Cubic Feet
Bale: 268000 Cubic Feet
 
Length 1: 109.78 Cubic Meters Length overall (Loa)
Length 2: 104.22 Cubic Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 16.18 Cubic Meters ***Unknown***
Depth: 7.12 Cubic Meters ***Unknown***
Draught: 6.74 Cubic Meters Draught, maximum
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
12 0 0 725 0 737
Configuration Changes

Datum 1967-01-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: Op 14 oktober 1966 arriveerde de VAN WAERWIJCK te Rotterdam alwaar zij aan de nieuwe eigenares werd overgedragen, die haar bij Niehuis & van den Berg's scheepsreparatiebedrijf NV. aldaar lieten verbouwen (o.m. open shelterdek tussen bak en brug). Op januari 1967 kwam zij als PRINSES MARIA weer in de vaart.

Ship History Data

Date/Name Ship 1954-08-00 VAN WAERWIJCK
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PIED

Date/Name Ship 1966-10-00 PRINSES MARIA
Manager: Oranje Lijn (Maatschappij Zeetransport) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Oranje Lijn (Maatschappij Zeetransport) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGWF

Date/Name Ship 1970-01-00 ROUMANIA
Manager: P.G. Callimanopulos, Piraeus, Greece
Eigenaar: Hellenic Lines Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Ship Events Data

1982-01-00: Final Fate:
De ROUMANIA werd in het najaar van 1981 voor sloop verkocht naar Pakistan. Zij vertrok op 11 december 1981 op haar laatste reis van Jeddah naar Karachi en arriveerde op 3 januari 1982 op het slopersstrand te Gadani Beach (bij Karachi), alwaar zij werd gesloopt door de Paramount Steel Industries, die op 23 januari 1982 met het slopen begon.

Afbeeldingen


Omschrijving: Van Waerwijck 1954
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Roumania 1954 (ex Prinses Maria, ex Van Waerwijck)
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

 

NvhN 220757
Vier uur in de branding - Dertien opvarenden van Nederlands schip gestrand. Onaangenaam slot van picknickpartij op Australische kust.
Vijf officieren van het Nederlandse schip VAN WAERWIJCK en negen passagiers hebben gisteren vier uur lang in een motorbootje gestrand gezeten op een zandbank voor Bunbury Harbour, een Australische havenplaats op 135 km ten zuiden van Perth. Het gezelschap - vijf officieren, vijf vrouwelijke en vier mannelijke passagiers - had op de kust gepicknickt. Op de terugweg raakte de motorboot door de getijstromen op drift en strandde in de branding. De boot liep langzaam maar heel zeker vol en was reeds duchtig door de golfslag beschadigd, toen de derde machinist van de VAN WAERWIJCK, de heer Vertoorn, besloot naar land te zwemmen en om hulp te vragen. Zijn tocht tegen stroom en branding in duurde ruim veertig minuten en hij werd er vrijwel uitgeput van. De eerste reddingspogingen hadden geen resultaat, omdat de ondiepte, waar de boot vastzat, onbereikbaar was voor de reddingssloepen. Reeds was men voornemens om door enkele geharde zwemmers lijnen naar het scheepje te laten zwemmen, toen een visser met een platboomde vaartuigje erin slaagde de dertien achtergeblevenen uit hun isolement te verlossen. Vier uur had het gezelschap in het volgelopen bootje op de zandbank gezeten, in levensgevaar.