Inloggen
VAN OVERSTRATEN - ID 6901

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1912
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Part. shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 248
Launch Date: 1911-10-21
Delivery Date: 1912-01-11
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 3200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 28,5, 47 & 77-54.
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4482.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2837.00 Net tonnage
Deadweight: 4460.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 244000 Cubic Feet
Bale: 195000 Cubic Feet
 
Length 1: 383.5 Feet (British) Registered
Beam: 48.6 Feet (British) Registered
Depth: 27.3 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
24 42 0 1561 0 1627
Ship History Data

Date/Name Ship 1912-01-11 VAN OVERSTRATEN
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TJHV

Ship Events Data

1942-01-22: Final Fate:
Op 16 januari 1942 vertrok de VAN OVERSTRATEN met een volle lading cement en textielgoederen van Bombay naar Oosthaven (Teluk). Op 22 januari 1942 's namiddags werd het schip door de Japanse onderzeeboot I 64 op ongeveer 500 mijl ten westen van Padang, in positie 01-40 NB en 90-13 OL aangevallen. De I 64 lanceerde een torpedo en schoot het schip met kanonvuur in brand. De opvarenden, die de VAN OVERSTRATEN inmiddels hadden verlaten, zagen haar kort na zonsondergang op 22 januari 1942 in de golven verdwijnen. Van de 117 opvarenden van de VAN OVERSTRATEN verloren 4 personen het leven; de overigen bereikten veilig de kust van Sumatra.

Afbeeldingen


Omschrijving: VAN OVERSTRATEN bij vertrek uit Rotterdam
Gemaakt door: Onbekend **

Omschrijving: VAN OVERSTRATEN te Gorontalo
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

AH 221011
Scheepsbouw. Gisteren is van de werf van de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw “Fijenoord"' met goed gevolg te water gelaten het stalen schroefstoomschip VAN OVERSTRATEN, in aanbouw voor rekening van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam.
Dit stoomschip, ingericht voor vracht- en passagiersvervoer, wordt gebouwd volgens de hoogste klasse en onder bijzonder toezicht van Bureau Veritas. Lengte, breedte en holte bedragen respectievelijk 383’-6”, 48’-6" en 29’-11", terwijl de waterverplaatsing bij een diepgang van 20' zal bedragen 7.650 ton van 1.016 kg. Het schip wordt voorzien van machines van het triple expansie-systeem, welke 3.150 ipk  zullen ontwikkelen, waarmee een snelheid van 13 mijl per uur moet bereikt worden.

NRC 130112
Rotterdam, 12 januari. Aan de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam is gisteren voor het haar rekening door de Mij. voor Scheeps- en Werktuigbouw “Fijenoord” alhier gebouwde stoomschip VAN OVERSTRATEN afgeleverd.
Dit stoomschip is onder bijzonder toezicht en volgens de hoogste klasse van Bureau Veritas gebouwd. Lengte, breedte en holte zijn respectievelijk 383’ 5”, 48’ 6” en 29’ 11”.
Het schip laadt op een diepgang van 20’ 9” (zomervrijboord) 4.525 ton van 1016 kg. De bruto tonnen inhoud bedraagt 4.482 ton. Inrichtingen zijn gemaakt voor 24 passagiers 1e en 26 passagiers 2e klasse. Het stoomschip is voorzien van elektrisch licht en van een inrichting voor draadloze telegrafie (Marconi); dit is het eerste schip van de K.P.M. dat deze telegraafinstallatie ontving. De voor het vervoer in de tropen onmisbare koel- en vriesinrichting is eveneens aangebracht.
De hoofmachine is van het triple-expansie systeem met cilinders van 28½, 47 en 77 Eng. duim bij een slaglengte van 48 Eng. duim. Vier stoomketels van ronde enkelzijdige vorm met een totaal verwarmd oppervlak van 9.000 vierk. Eng. voet, stoomdruk 180 lbs per vierk. Eng. duim leveren de benodigde stoom. De ketels zijn voorzien van Howden’s inrichting voor geforceerde trek. Als hulpwerktuigen zijn in de machinekamer opgesteld 2 Weir’s voedingpompen, 1 hulp voedingpomp, 1 ballastpomp, 1 sanitarypomp, 1 zoetwaterpomp, 1 distilleertoestel, 2 astatkipompen en 2 dynamo’s.
Op de gehouden proeftocht moest het schip 13 mijl lopen bij 70 omwentelingen in de minuut van de machine, terwijl het schip een gemiddelde diepgang heeft van 20 Eng. voet en de machine daarbij 3.150 ipk ontwikkelt. Aan de gestelde eisen werd ruimschoots voldaan.
Het stoomschip zal op 20 januari a.s. de reis naar Ned. Indië aanvaarden.