Inloggen
VAN HEUTSZ - ID 6884

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1926
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Awning deck
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 180
Launch Date: 1926-03-13
Delivery Date: 1926-11-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 3400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Twee 6-cyl. Sulzer diesels, 23 5/8-41 3/4
Speed in knots: 13.50
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 4588.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2749.00 Net tonnage
Deadweight: 3740.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 229000 Cubic Feet
Bale: 211000 Cubic Feet
 
Length 1: 123.44 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 118.95 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 15.90 Meters Registered
Depth: 8.23 Meters Registered
Draught: 6.40 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
16 60 0 0 2137 2213
Configuration Changes

Datum 00-00-1933
Type: Passenger accommodation changed
Omschrijving: I 16, II 54, dek 2137

Datum 00-00-1937
Type: Remeasurement
Omschrijving: GRT 4552, NRT 2678

Datum 00-00-1947
Type: Remeasurement
Omschrijving: GRT 4646

Datum 19-09-1947
Type: Remeasurement
Omschrijving: Liggende te Singapore voorzien van een nieuw brandmerk: 2114 Z AMST 1947

Ship History Data

Date/Name Ship 1926-11-00 VAN HEUTSZ
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TBVJ
Additional info: 1934 callsign PKEG

Date/Name Ship 1942-00-00 VAN HEUTSZ
Manager: Koninklijke Java-China Paketvaart Lijnen B.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Java-China Paketvaart Lijnen B.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles

Date/Name Ship 1947-07-07 VAN HEUTSZ
Manager: Koninklijke Java-China Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Java-China Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PIDU

Date/Name Ship 1957-02-00 BARENTSZ
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCYK

Ship Events Data

1937-09-01: Het vrachtschip ms. 'Van Heutsz' van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM), voor anker liggende voor de haven van Hongkong, wordt getroffen door een orkaan. Het schip raakt van zijn ankers, ramt geheel stuurloos het Deense schip 'Gertrude Maersk' en loopt vervolgens op de rotsen. Negen dagen later, op 10 september, kan het schip geborgen worden.
1959-01-00: Final Fate:
Voor de sloop verkocht aan Chiap Hua Manufactory Co (1947) Ltd, Hong Kong. Op 18 februari opgeleverd.

Afbeeldingen


Omschrijving: VAN HEUTZ bij vertrek van de werf
Gemaakt door: Foto Dert - Vlissingen
Onderwerp: Werf

Omschrijving: VAN HEUTZ bij de overdracht met de directie van de KPM
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Overdracht

Omschrijving: VAN HEUTZ 1926
Gemaakt door: Real Photographs

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: VAN HEUTSZ KJCPL
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: VAN HEUTZ 1926

Omschrijving: VAN HEUTZ te Hong Kong
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: VAN HEUTZ gestrand na typhoon
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Schade

Omschrijving: BARENTSZ 1926
Algemene informatie

De VAN HEUTSZ werd in februari 1942 naar Australië gestuurd. Na de invasie van Japan in Ned.Indië voer het schip in charter voor het B.M.W.T. (British Ministry of War Transport) tot 4 sept 1945.

ze maakte verscheidene reizen naar Milne Bay en Oro Bay. Op 9 januari 1943 werd het schip te Oro Bay getroffen tijdens een Japanse luchtaanval door een bom die veel schade en brand veroorzaakte, die door de bemanning kon worden geblust. Verschillende bemanningsleden raakten gewond en twee ervan werden dodelijk getroffen. Gezagvoerder was toen Friedrich Prass. Voor zijn moedig en beleidvol optreden werd hij later geeerd met 'Het Kruis van Verdienste".

Bronnen


Jaar: 1994
Bron: Book
Omschrijving: Oude K.P.M. -Schepen van Tempo Doeloe - DEEL VII - door Lucas Lindeboom - ISBN 90-73176-09-3 = Blz. 117 t/m 122.