Inloggen
VAN DER WIJCK - ID 6876

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1921
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 288
Launch Date: 1921-06-18
Delivery Date: 1921-11-18
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2750
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 26, 43 & 71 - 52.
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2633.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1512.00 Net tonnage
Deadweight: 2250.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 99000 Cubic Feet
 
Length 1: 320.1 Feet (British) Registered
Beam: 44.2 Feet (British) Registered
Depth: 17.2 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
60 34 0 1022 0 1116
Ship History Data

Date/Name Ship 1921-11-00 VAN DER WIJCK
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TJKH
Additional info: Call sign 1934: PKEN

Ship Events Data

1936-10-20: Final Fate:
Kort na vertrek van Soerabaja met passagiers en stukgoederen naar Semarang is de VAN DER WIJCK op 20 oktober 1936 's nachts op ongeveer 22 mijl buiten het Westgat, bij Tandjong Pakis, plotseling gekapseisd, gezonken en verloren gegaan. Direct hierna wordt een grootscheepse reddingsactie op touw gezet. Zeven Dornier-vliegboten van de Marine Luchtvaartdienst weten vanuit Soerabaja de gekapseisde 'Van der Wijck' te bereiken, gevolgd door de torpedobootjager Hr.Ms. 'Banckert', enkele mijnenvegers, de sleepboot 'De Jongh', het Gouvernementsstoomschip Hr.Ms. 'Richel' en de 'Real' van de KPM. Bij deze ramp verloren 58 personen (passagiers en bemanningsleden) het leven. Het wrak lag op 45 meter diepte. De ramp vond plaats in de nacht van 19 op 20 oktober 1936, bij goed, rustig weer. De oorzaak was waarschijnlijk gelegen in verkeerd overpompen van ballastwater in ballasttanks door een ondergeschikte Indo-Europese machinist. De schuld kreeg echter de eerste stuurman op vermoeden van verkeerde belading en omdat patrijspoorten in het ondertussendek openstonden.

Afbeeldingen


Omschrijving: De VAN DER WIJCK. Helaas is de foto (of de afdruk) te krap gemaakt.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: het vracht-/passagiersschip VAN DER WIJCK bij Palembang (Sumatra) in maart 1926.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Van der Wijck 1921
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: VAN DER WIJCK
Gemaakt door: Onbekend **