Inloggen
VAN DER HAGEN - ID 6869


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1909
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 227
Launch Date: 1909-00-00
Delivery Date: 1909-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 22, 36 1/2 & 60 - 42.
Speed in knots: 10.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3033.45 Gross tonnage
Net Tonnage: 1911.78 Net tonnage
Deadweight: 3505.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 179000 Cubic Feet
Bale: 144000 Cubic Feet
 
Length 1: 325.3 Feet (British) Registered
Beam: 44.1 Feet (British) Registered
Depth: 22.8 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
28 29 0 967 0 1024
Configuration Changes

Datum 00-09-1946
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Na WO II hersteld te Singapore. Op 27 september 1946 weer in dienst gesteld, nu als vrachtschip. Afm. nu: 2841 Brt / 1639 Nrt / 3505 Dwt.

Ship History Data

Date/Name Ship 1909-10-00 VAN DER HAGEN
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TJKC

Date/Name Ship 1942-09-26 HARUYASA MARU
Manager: Government of Japan, Japan
Eigenaar: Government of Japan, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Japan

Date/Name Ship 1946-09-27 VAN DER HAGEN
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Additional info: 1949 - Homeport Amsterdam - Cal sign PIDM

Ship Events Data

1937-11-01: Deli Courant 27-01-1938
Zorgeloze navigatie veroorzaakte een stranding der „Van der Hagen"
Batavia, 22 Jan. (Javabode)— De Raad voor de Scheepvaart alhier heeft hedenmorgen uitspraak gedaan inzake de stranding van het K. P. M.-schip „Van der Hagen”, dat op den lsten November 1937 op de hondenwacht te ongeveer 1 uur 12 min. v.m. op het kustrif van den Zuidoosthoek van het kustrif nabij Gili Radja aan de grond liep, bij mooi weer, kalme zee en goed vurenzicht. Het schip was van Soerabaja op weg naar Soemenep. Als betrokkenen werden in ’s Raads openbare zitting van 11 December j.1 gehoord de gezagvoerder A. P. Vreugdenhil, die inmiddels met pensioen naar Holland is vertrokken, en de 2de stuurman A. A. Heckhausen, die op het ogenblik van de stranding de wacht op de brug had. De heer Heckhausen heeft na het ongeval ontslag genomen en is naar een andere betrekking te Soengei Gerong overgegaan.
Wat den gezagvoerder betreft, constateert de Raad, dat de heer Vreugdenhil als gezagvoerder te laat van „bijzonderheden” door den stuurman van de wacht in kennis werd gesteld, terwijl hij geen order gegeven heeft tot de fatale koersen 22’.5 (r.w.) en Noord op stuurkompas.
Mitsdien is de stranding van het s.s. „Van der Hagen” niet aan zijn schuld te wijten laat staan veroorzaakt door een daad of nalatigheid zijnerzijds. De Raad acht dan ook geen termen aanwezig voor toepassing van eenigen maatregel van tucht op den betrokkene Vreugdenhil. De Raad straft betrokkene Heckhausen door hem de bevoegdheid te ontnemen om als gezagvoerder of stuurman dienst te doen op een Nederlandsch-Indisch zeeschip buitengaats gedurende den tijd van één week.
1942-03-04: De VAN DER HAGEN werd op 4 maart 1942 te Tjilatjap door een Japanse luchtaanval ernstig beschadigd.
1942-09-00: Door de Japanners hersteld en op 26 september 1942 door hen als HARUYASA MARU weer in dienst gesteld.
1946-09-00: De HARUYASA MARU werd op 20 augustus 1945 teruggevonden in de baai van Maizuru, gezonken ? Amerikaanse luchtaanval. Gelicht, naar Singapore. Zij werd naar Singapore gesleept, aldaar hersteld en op 27 september 1946 weer in dienst gesteld, nu als vrachtschip.
1948-12-14: Op 14.12.1948 liggende te Makassar voorzien van een nieuw brandmerk: 2280 Z AMST 1948
1952-03-00: Final Fate:
De VAN DER HAGEN is in maart 1952 voor sloop verkocht aan Wing Tak, Hong Kong, die op 5 mei 1952 te Hong Kong met het slopen begon.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: VAN DER HAGEN te Banda
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **