Inloggen
VAN DER HAGEN - ID 6869


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1909
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 227
Launch Date: 1909-00-00
Delivery Date: 1909-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1300
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 22, 36 1/2 & 60 - 42.
Speed in knots: 10.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3033.45 Gross tonnage
Net Tonnage: 1911.78 Net tonnage
Deadweight: 3505.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 179000 Cubic Feet
Bale: 144000 Cubic Feet
 
Length 1: 325.3 Feet (British) Registered
Beam: 44.1 Feet (British) Registered
Depth: 22.8 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
28 29 0 967 0 1024
Configuration Changes

Datum 00-09-1946
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Na WO II hersteld te Singapore. Op 27 september 1946 weer in dienst gesteld, nu als vrachtschip. Afm. nu: 2841 Brt / 1639 Nrt / 3505 Dwt.

Ship History Data

Date/Name Ship 1909-10-00 VAN DER HAGEN
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TJKC

Date/Name Ship 1942-09-26 HARUYASA MARU
Manager: Government of Japan, Japan
Eigenaar: Government of Japan, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Japan

Date/Name Ship 1946-09-27 VAN DER HAGEN
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Additional info: 1949 - Homeport Amsterdam - Cal sign PIDM

Ship Events Data

1937-11-01: Deli Courant 27-01-1938
Zorgeloze navigatie veroorzaakte een stranding der „Van der Hagen"
Batavia, 22 Jan. (Javabode)— De Raad voor de Scheepvaart alhier heeft hedenmorgen uitspraak gedaan inzake de stranding van het K. P. M.-schip „Van der Hagen”, dat op den lsten November 1937 op de hondenwacht te ongeveer 1 uur 12 min. v.m. op het kustrif van den Zuidoosthoek van het kustrif nabij Gili Radja aan de grond liep, bij mooi weer, kalme zee en goed vurenzicht. Het schip was van Soerabaja op weg naar Soemenep. Als betrokkenen werden in ’s Raads openbare zitting van 11 December j.1 gehoord de gezagvoerder A. P. Vreugdenhil, die inmiddels met pensioen naar Holland is vertrokken, en de 2de stuurman A. A. Heckhausen, die op het ogenblik van de stranding de wacht op de brug had. De heer Heckhausen heeft na het ongeval ontslag genomen en is naar een andere betrekking te Soengei Gerong overgegaan.
Wat den gezagvoerder betreft, constateert de Raad, dat de heer Vreugdenhil als gezagvoerder te laat van „bijzonderheden” door den stuurman van de wacht in kennis werd gesteld, terwijl hij geen order gegeven heeft tot de fatale koersen 22’.5 (r.w.) en Noord op stuurkompas.
Mitsdien is de stranding van het s.s. „Van der Hagen” niet aan zijn schuld te wijten laat staan veroorzaakt door een daad of nalatigheid zijnerzijds. De Raad acht dan ook geen termen aanwezig voor toepassing van eenigen maatregel van tucht op den betrokkene Vreugdenhil. De Raad straft betrokkene Heckhausen door hem de bevoegdheid te ontnemen om als gezagvoerder of stuurman dienst te doen op een Nederlandsch-Indisch zeeschip buitengaats gedurende den tijd van één week.
1942-03-04: De VAN DER HAGEN werd op 4 maart 1942 te Tjilatjap door een Japanse luchtaanval ernstig beschadigd.
1942-09-00: Door de Japanners hersteld en op 26 september 1942 door hen als HARUYASA MARU weer in dienst gesteld.
1946-09-00: De HARUYASA MARU werd op 20 augustus 1945 teruggevonden in de baai van Maizuru, gezonken ? Amerikaanse luchtaanval. Gelicht, naar Singapore. Zij werd naar Singapore gesleept, aldaar hersteld en op 27 september 1946 weer in dienst gesteld, nu als vrachtschip.
1948-12-14: Op 14.12.1948 liggende te Makassar voorzien van een nieuw brandmerk: 2280 Z AMST 1948
1952-03-00: Final Fate:
De VAN DER HAGEN is in maart 1952 voor sloop verkocht aan Wing Tak, Hong Kong, die op 5 mei 1952 te Hong Kong met het slopen begon.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Johan Hendrik werd geboren op 26.11.1879 te Den Helder als z.v. Henri Diederik Alexander Götz (kapt. der Infanterie) en Regula Britt. 

Johan Hendrik verloofde zich op 01.05.1916 met Henriëtte Platt. (Advertentie Bat. Nieuwsblad 01-05-1916)

Johan Hendrik trouwde op 11.02.1922 te Soerabaja met Elisabeth Maria Lamme – geb. 03.01.1894 te Utrecht – d.v. Nicolaas Lamme en Jacoba Bernardina Felix. 

Elisabeth Maria Lamme overleed op 26.01.1976 te Leidschendam (82).

Johan Hendrik overleed op 18.05.1950 te Voorburg (70). 

 

Kinderen

-    Johan Maarten

 

Opleiding

Johan Hendrik werd op 07.08.1897 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na de 3-jarige opleiding werd hij op 15.01.1897 geplaatst als dienstdoend 3e stuurman op het barkschip BAARN, kapt. Veltman, naar Java, gage 12 gulden/maand. Op 26.11.1897 terug van de reis met zeer goed attest.

Hierna op 09.02.1898 geplaatst als lichtmatroos a/b van het s.s. CYCLOPS, kapt. Heath, naar Java, gage 20 gulden/maand. Kwam op 16.06.1898 terug van de reis met zeer goed attest.

 

 

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Zeil- en Stoomvaart op 21.09.1898 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart in mei 1902 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart op 13.02.1905 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   1910 van het s.s. DE EERENS

*   1915 van het s.s. VAN LINSCHOTEN – geb. 1910

*   1915 van het s.s. VAN RIEBEECK

*   1916 van het s.s. VAN DER HAGEN

*   1916 van het s.s. VAN OVERSTRATEN

*   1917 van het s.s. DUYMAR VAN TWIST

*   1917 van het s.s. HOUTMAN

*   1917 van het s.s. ROGGEVEEN

*   1917 van het s.s. VAN LANSBERGE

*   1917 van het s.s. VAN NECK

*   1917 van het s.s. VAN HEEMSKERK

*   1918 van het s.s. VAN IMHOFF

*   1918 van het s.s. SIBERG

*   1919 van het s.s. VAN REES

*   1919 van het s.s. ROGGEVEEN

*   1919 van het m.s. SIBERG

*   Vertrok op 7 febr. 1920 per s.s. TABANAN naar Rotterdam voor verlof.

*   1921 van het s.s. VAN RIEMSDIJK

*   1921 van het s.s. VAN WAERWIJCK

*   1922 van het s.s. VAN LANSBERGE

*   1923 van het s.s. HOUTMAN

*   1924 van het pass.schip MELCHIOR TREUB – geb. 1913  

*   1926 van het s.s. PLANCIUS – geb. 1924

*   1929 – 1930 van het pass.schip OP TEN NOORT – geb. 1927

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.P.M.

 

De Sumatra Post 23-05-1924

Medan, 23 mei. De kapitein van de MELCHIOR TREUB.

Elders in dit blad vindt men enige woorden gewijd aan den afgetreden kapitein Claassen van de MELCHIOR TREUB. Wij vernemen dat als zijn opvolger de kapitein van de K.P.M., J.H. Götz bestemd is de leiding van de snelstomer op zich te nemen.

 

De Indische Courant 03-04-1930

Afscheid van kapitein J.H. Götz.  (Verkort weergegeven)

Gisteravond half negen was het feest op de OP TEN NOORT, het mooie K.P.M.-schip, voor de laatste maal naar Tandjong-Perak gebracht door den gezagvoerder J. H. Götz. Op het met vlaggen en groen versierde dek ontvingen de scheidende kapitein en zijn echtgenote, de talrijke bezoekers, hadden zij voor elk een vriendelijk woord. Hoe druk het ook was, toch vond de heer Götz gelegenheid ons nog een en ander te vertellen uit zijn zeemansloopbaan. Hoe hij twee en dertig jaar geleden op een zeilschip had gevaren, en het grootste deel van zijn leven op zee had doorgebracht. Maar nu was het liedje uit, morgen zou de heer B. de Rooy het commando over de Op ten Noort overnemen. Hij sprak de wens uit, dat zijn opvolger, kapitein De Rooy, het mocht gaan als hem. 

 

Deli Courant 25-03-1930

De laatste reis van kapitein Götz. Een der oudste K.P.M.-kapiteins, de heer J. H. Götz van de OP TEN NOORT, maakt met dit schip zijn laatste reis. Van de rond 30 jaren dat kapitein Götz in dienst der K.P.M. is ge weest, heeft hij de drie laatste jaren op Deli gevaren, eerst op de MELCHIOR TREUB, daarna op de „PLANCIUS" en tenslotte op de OP TEN NOORT. Morgenavond om 9 is er op de OP TEN NOORT, welke te Belawan ligt, een instuif voor allen die van kapitein Götz op zijn laatste reis afscheid willen nemen.

 

Datum vanaf: 1916
Kapitein: Götz, Johan Hendrik

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: VAN DER HAGEN te Banda
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **