Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2023
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
VALSANA - ID 6857
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1957
Classification Register:
Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer:
5062118
Nat. Official Number:
10106 Z ROTT 1958
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Flush deck
Masten:
Two masts
Rig:
2 derricks, 2 winches
Lift Capacity:
3 ton each
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet
, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
321
Date Laid Down:
1957-06-07
Launch Date:
1957-10-05
Delivery Date:
1957-12-07
Technical Data
Engine Manufacturer:
D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie'
, Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
8
Power:
600
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Industrie nr. 4173 Type 8D7O (305x460) 350rpm
Speed in knots:
11
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
499.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
293.00 Net tonnage
Deadweight:
835.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
36660 Cubic Feet
Bale:
34400 Cubic Feet
Length 1:
56.63 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
54.16 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
9.04 Meters Breadth, moulded
Depth:
3.26 Meters Depth, moulded
Draught:
3.56 Meters Draught, maximum
Configuration Changes
Datum
00-10-1975
Type:
Shiptype/category changed
Omschrijving:
Bij Scheepswerf Niestern te Groningen omgebouwd tot cementtanker met 6 losse tanks in de ruimen. GRT 573, NRT 360, TDW 864
Ship History Data
Date/Name Ship
1957-12-07
VALSANA
Manager:
Schellen Scheepvaart en Bevrachting N.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Scheepvaartbedrijf 'Intercoast'
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
PIDI
Date/Name Ship
1958-05-14
CAPELLA
Manager:
N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Jakob Rusthoven en Frederik Cleij (Hoogezand)
, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Groningen / Netherlands
Callsign:
PDJB
Date/Name Ship
1974-07-19
JURHIL
Manager:
Hiltje Gremmer-Buitenkamp
, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Hiltje Gremmer-Buitenkamp
, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Groningen / Netherlands
Callsign:
PFFS
Date/Name Ship
1975-09-18
PLUTO
Manager:
Cebo Marine B.V.
, Heemstede, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Rederij H.W.A. Brantjes
, Heemstede, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Cementbouw B.V.
Homeport / Flag:
Heemstede / Netherlands
Callsign:
PHTY
Date/Name Ship
1976-05-10
PLUTO
Manager:
Cebo Marine B.V.
, Heemstede, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Cebo Marine B.V.
, Heemstede, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Cementbouw B.V.
Homeport / Flag:
Heemstede / Netherlands
Callsign:
PGTY
Ship Events Data
1957-00-00:
Op stapel gezet als VAL DI CAMPO.
1957-10-05:
Gedoopt door dochter van Van Vliet (bouwwerf)
1957-12-06:
Als VALSANA, zijnde een motorschip, metende 1416.41 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10839 d.d. 26-11-1957, liggende te Slikkerveer, door V. van Asperen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdient te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 10106 Z ROTT 1957 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje 3.55 m. uit hekplaat, 0.30 m. uit lengteas en 1.45 m. uit dek.
1958-05-14:
Eigendom van Jakob Rusthoven, reder, i.g.v.g.g.m. Jantina van Bruggen, te Haren 16/23 en Frederik Cleij, adjunct. dir. i.g.v.g.g.m. Amalia Frederika Molenkamp te Hoogezand 6/23 deel.
1959-06-09:
NvhN 09-06-1959: Groninger kustvaarders hadden moeilijkheden. De CAPELLA 1800 ton d.w. was met een lading hout onderweg van Geifle (Zweden) naar Portsmouth. Toen de kapitein ter hoogte van het lichtschip “Terschellingerbank” zijn koers wijzigde, begon het schip over te hellen. Bij onderzoek bleek de kettingbak volgelopen te zijn met buiswater. Ook de deklast hout aan die zijde was nat geworden. Tezamen veroorzaakte dit de slagzij. De kapitein achtte het veiliger een haven aan te doen. Het buiswater is inmiddels uit de kettingbak gepompt en het hout is verstuwd. Men verwacht, dat de “Capella” vandaag de tocht kan voortzetten. De Capella liep gisteravond de haven van Den Helder binnen met 15 á 16 graden bakboordslagzij.
1972-04-28:
NvhN 28-04-1972: Groninger coaster na moeilijkheden veilig in haven. (Van een onzer verslaggevers) De Groninger coaster CAPELLA (800 ton), die gisteravond in de Finse Golf in moeilijkheden raakte, is veilig de haven Rauma binnengelopen. Het schip, dat vaart voor de rederij Wijnne en Barends te Groningen, meldde -kort nadat het de haven van Mantyluoto had verlaten - 25 graden slagzij. De kapitein vroeg toen dringend om assistentie.
Aan boord van de coaster, die geladen was met hout, bevonden zich negen personen. Vermoedelijk is het schip door het slechte weer in moeilijkheden gekomen.
1972-07-01:
Beladen met hout van Kotka naar Wivenhoe, maakte het in de monding van de Elbe slagzij. Een gedeelte van de deklast werd overboord gezet.
1974-07-00:
De naam “Jurhil” is afgeleid van de namen Jurjen Gremmer en Hiltje Buitenkamp, echtelieden, maar b.g.g. met elkaar gehuwd.
1974-07-18:
NvhN 18-07-1974: De rederij Capella te Haren heeft haar motorkustvaartuig CAPELLA verkocht aan de heer J. Gremmer te Winschoten, die het schip onder de nieuwe naam JURHIL in de vaart heeft gebracht met als thuishaven Winschoten. De Capella behoort tot het gladdektype en heeft een draagvermogen van 835 ton bij 499 bruto registerton. Het schip werd in 1957 gebouwd bij de scheepswerf De Groot en Van Vliet te Slikkerveer en is voorzien van een 600 pk Industrie-dieselmotor.
1983-06-00:
Final Fate:
Te IJmuiden opgelegd en verkocht aan R. Zorn te Haarlem die er nog enkele delen afgehaalde en vervolgens voor de sloop doorverkocht. In 1984 door van Heyghen Freres te Gent gesloopt.
Afbeeldingen
Omschrijving:
VALSANA
Collectie:
Johannes, Leo M.
Vervaardiger:
Eurotop foto / JMO
Omschrijving:
CAPELLA
Collectie:
Johannes, Leo M.
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
CAPELLA
Collectie:
Lindenborn, Marien
Vervaardiger:
World Ship Photo Library
Omschrijving:
CAPELLA
Collectie:
-
Vervaardiger:
Hill, Charlie A.
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
CAPELLA
Collectie:
-
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Luchtfoto
Omschrijving:
JURHIL
Collectie:
Johannes, Leo M.
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
JURHIL in Delfzijl, Oosterhornkanaal.
Collectie:
Olinga, Frits J.
Vervaardiger:
Olinga, F.J. (Frits)
Omschrijving:
JURHIL
Collectie:
-
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Luchtfoto
Omschrijving:
PLUTO
Collectie:
Johannes, Leo M.
Vervaardiger:
Eurotop foto / JMO
Omschrijving:
PLUTO
Collectie:
Zee, T. van der (Teun)
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
PLUTO
Collectie:
Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger:
Onbekend *
Omschrijving:
PLUTO
Collectie:
Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger:
Onbekend *
Terug naar het overzicht