Inloggen
VALKENBURG - ID 6852

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1966
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 6614762
Nat. Official Number: 12272 Z ROTT 1966
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 290
Launch Date: 1966-06-03
Delivery Date: 1966-08-30
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 940
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 2730 Type TMABS278 (270x500) 325 rpm.
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 496.00 GRT (open)
Gross Tonnage 2: 1165.00 GRT (closed)
Net Tonnage: 328.00 NRT (open)
Net Tonnage 2: 862.00 NRT (closed)
Deadweight: 1218.00 tons deadweight open (1016 kg)
Deadweight 2: 1811.00 tons deadweight closed (1016 kg)
 
Length 1: 75.31 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 70.85 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 12.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.53 Meters Depth, moulded
Draught: 3.82 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-04-1969
Type: Rebuilt
Omschrijving: 04.1969 verbouwd en verbreed bij de Zaanlandse Scheepsbouw Mij. te Zaandam. Het schip werd aangepast voor het vervoer van zware ladingen. Er werd een zware mast met spier geplaatst en er werden zijkasten aan het schip gemaakt. Brt 1273 en breedte: 12.91m

Ship History Data

Date/Name Ship 1966-08-24 VALKENBURG
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart Maatschappij 'Marlot', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIDF

Date/Name Ship 1977-12-22 VALKENBURG
Manager: N.V. Scheepvaart Maatschappij 'Marlot', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. Rederij Valkenburg, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Ronald Eli Poons
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIDF

Date/Name Ship 1984-03-26 MARIEL P
Manager: Goldendust Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Goldendust Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: 5BBW

Date/Name Ship 1987-12-00 AL BOURAGH
Manager: Ship Chandler et Transports Maritimes S.A., Nouadhibou, Mauretania
Eigenaar: Ship Chandler et Transports Maritimes S.A., Nouadhibou, Mauretania
Shareholder:
Homeport / Flag: Nouadhibou / Mauretania
Callsign: 5TBB

Date/Name Ship 1992-05-00 AL BOURAGH
Manager: Ship Chandler et Transports Maritimes S.A., Nouadhibou, Mauretania
Eigenaar: Ship Chandler et Transports Maritimes S.A., Nouadhibou, Mauretania
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: 5TBZ

Date/Name Ship 1992-09-00 AL BOURAGH
Manager: Ship Chandler et Transports Maritimes S.A., Nouadhibou, Mauretania
Eigenaar: Ship Chandler et Transports Maritimes S.A., Nouadhibou, Mauretania
Shareholder:
Homeport / Flag: Nouadhibou / Mauretania

Date/Name Ship 1993-08-00 CABO BOJADOR
Manager: Termas Shipping & Investments S.A., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Old Court Commercial Inc., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQGE3

Date/Name Ship 1997-00-00 CABO BOJADOR
Manager: Balway Marine S.A., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Balway Marine S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQGE3

Ship Events Data

1966-06-06: Friese Koerier 06-06-1966: In Lemmer werd grote coaster te water gelaten. Van scheepswerf „Friesland", Lemmer — Onder grote belangstelling is vrijdag het kustvaartuig „VALKENBURG" van de scheepswerf Friesland NV in de Lemster werkhaven te water gelaten. De „Valkenburg" is van het Sheltertype, 1190 ton DW, 73 meter lang en 10.80 breed. De diepgang is 6.45 meter. De kuster wordt voortgestuwd door een motor van 940 pk en heeft nog 2 hulpmotoren van 50 pk. De „Valkenburg" heeft 2 masten met leder een laadboom van 2 ton hijsvermogen, bovendien zijn er twee laadbomen van ieder 5 ton hijsvermogen. Voorts is er een hydraulische stuurmachine met automatische besturing. Het schip is uiteraard ook uitgerust met echolood, radio en radar. De scheepswerf Friesland NV zal zeer binnenkort de kiel leggen voor een nieuw kustvaartuig van 2700 ton DW, dat voor Westduitse rekening wordt gebouwd.
1966-08-25: Op 25-08-1966 als VALKENBURG, zijnde een motorschip, metende 1414.42 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 13988 d.d. 19-08-1966, liggende te Lemmer, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 12272 Z ROTT 1966 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het shelterdek, 9.40 m. uit hekplaat, 2.90 m. uit lengteas en 1.32 m. uit dek.
1968-11-28: Nederlands Dagblad 28-11-1968: Nederlands schip in nood. Den Haag — Het Nederlandse vrachtschip VALKENBURG van 496 ton heeft op de Atlantische Oceaan in nood verkeerd als gevolg van een defect roer. Er stond een zeer hoge zee bij windkracht tien. De Valkenburg sloeg achteruit tegen de zee in en vroeg om assistentie. De bemanning bestond uit negen koppen. Het Amerikaanse weerschip Echo bereikte de coaster Valkenburg. De Echo maakte de Nederlandse kustvaarder aan zichzelf vast. Inmiddels gingen een aantal slepers op weg naar de Valkenburg. De eerste sleper zou het schip pas vandaag bereiken. Volgens een woordvoerder van de rederij, het scheepvaartbedrijf Marlot. is door de komst van de Echo het gevaar voor de bemanning geweken. Hoewel de situatie waarin het schip verkeert slechter werd achtte kapitein van Kooten de toestand nog lang niet hopeloos.
Het Vrije Volk 27-11-1968: Bemanning loopt geen gevaar Roer defect. VALKENBURG in moeilijkheden. (Van een onzer verslaggevers) Midden op de Atlantische Oceaan, ergens tussen de Azoren en de kust van de Verenigde Staten, verkeert het Nederlandse vrachtschip Valkenburg in moeilijkheden. Sinds gisteravond 9 uur een defect ontstond aan het roer, van het 499 brt metende schip, laat kapitein W. van Kooten langzaam tegen de hoge zeeën in achteruitslaan. Er heerst in dit gebied een depressie met windkracht 10. Aan boord van het stuurloze schip bevinden zich 9 opvarenden, onder wie twee Portugezen. Het bericht over de hachelijke positie van de Valkenburg bereikte radio Scheveningen via een Panamees schip, dat zelf niet in staat was het hulpeloze vaartuig te hulp te komen. Op dit noodsein spoedde zich het Amerikaanse weerschip Echo naar de Valkenburg. Vanmorgen vroeg kwam dit langszij zonder evenwel direct hulp te kunnen bieden. Goede hoop; Kapitein Van Kooten heeft aan zijn rederij, 'Marlot' te Rotterdam,' laten weten goede hoop te hebben de zaak te kunnen klaren als de motor maar blijft draaien. Het in 1966 in Friesland gebouwde schip is in goede conditie. Met de Echo zo dicht in de buurt loopt de bemanning geen risico meer. Hoewel er sleepboten onderweg zijn, zal eerst geprobeerd worden, of de Valkenburg aan het Amerikaanse weerschip kan worden vastgemaakt. De sleepboten kunnen overigens niet eerder dan vrijdag bij het Nederlandse vrachtschip zijn. De Valkenburg was met een gemengde lading van Hamburg onderweg naar New Vork. Het schip zou daar op zondag 1 december zijn aangekomen.
1968-12-02: De Telegraaf 02-12-1968: "VALKENBURG" op sleeptouw naar New York. Van een onzer verslaggevers. Rotterdam, zaterdag. Een Amerikaanse sleepboot heeft vrijdagmiddag de Nederlandse kustvaarder „Valkenburg", die sinds dinsdagavond wegens een defect roer stuurloos midden op de Atlantische Oceaan dreef, op sleeptouw genomen. De sleper brengt de kustvaarder nu naar New York, waar men omstreeks 5 december hoopt te arriveren. De komst van de sleepboot bracht gisteren grote opluchting onder de negen bemanningsleden van de „Valkenburg", die sinds hun schip in moeilijkheden geraakte, nauwelijks hebben geslapen. Kapitein W. van Kooten (38) uit Rotterdam en zijn mannen zijn onafgebroken in touw geweest om het schip zonder brokken over de door een hevige storm (windkracht 10) opgezweepte golven te manoeuvreren. Het Amerikaanse weerschip „Echo" bleef al die tijd in de buurt om de bemanning in geval van nood in veiligheid te kunnen brengen.
1999-03-00: Final Fate:
Op 28.03.1999 te Las Palmas aangekomen om gesloopt te worden door Navaco.

.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart VALKENBURG
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: VALKENBURG - foto Harlingen 1967
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De VALKENBURG na de verbouwing/verlenging in 1968
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: VALKENBURG - Parkkade, Rotterdam, 1970
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Kade

Omschrijving: VALKENBURG
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: MARIEL P
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MARIEL P te IJmuiden.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: AL BOURAGH
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: CABO BOJADOR at the breakers in 1999.
Gemaakt door: Sereng, Geir Ole

Omschrijving: CABO BOJADOR at the breakers in 1999.
Gemaakt door: Sereng, Geir Ole