Inloggen
VALKENBURG - ID 6851

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1920
Nat. Official Number: 13224 ROTT 1920
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit Jr. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 304
Launch Date: 1920-00-00
Delivery Date: 1920-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Thyssen & Co. A.G., Mülheim am Ruhr, Germany
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 19 5/8, 32 1/4 & 53 1/4 - 36 1/4.
Speed in knots: 9.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2075.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1190.00 Net tonnage
Deadweight: 3100.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 161000 Cubic Feet
Bale: 154000 Cubic Feet
 
Length 1: 280.9 Feet (British) Registered
Beam: 41.3 Feet (British) Registered
Depth: 19.0 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1920-10-00 VALKENBURG
Manager: Halcyon Lijn N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij Zuid-Holland, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PVWL

Ship Events Data

1926-12-22: Op 22.12.1926 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 277 Z ROTT 1926
1928-06-23: De VALKENBURG vertrok op 23 juni 1928 om 21.15 uur met een volle lading erts van Porcia Baai, bij Rivadeo (noordkust Spanje) met bestemming naar Rotterdam. Bij het losmaken dreef het schip met een oostelijke wind tegen een meerboei. Deze haakte achter de schroef en de machine moest worden gestopt. De VALKENBURG dreef naar de rotsen en toen ook de ankers niet hielden stootte het achterschip tot de midscheeps op de rotsen. Het was bij vertrek hoog water, zodat de VALKENBURG bij vallend water steeds meer geboeid raakte en zwaar stootte. Nog diezelfde avond liep ruim IV vol water. De bergingsmaatschappij te La Coruña, aan wie om hulp was geseind, kon geen assistentie verlenen. Op 26 juni 1928 kwam de zeesleepboot NOORDZEE ter plaatse. Deze sleepboot, die zich toevallig in de Golf van Biscaye bevond, kon geen hulp bieden, omdat men geen pompmateriaal aan boord had.
1928-06-26: Final Fate:
Nog diezelfde dag, op 26 juni 1928 te omstreeks 15.00 à 16.00 uur heeft de bemanning de VALKENBURG verlaten en geabandonneerd. Het schip was niet meer te bergen en is wrak geworden. De ramp was te wijten aan de gebrekkige outillage van de kleine haven van Porcia, waar sinds 1914 geen zeeschip meer was geweest, en aan een ongelukkige samenloop van omstandigheden.