Inloggen
VADERLAND - ID 6843

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1936
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5010000
Nat. Official Number: 1721 Z GRON 1936
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 164
Launch Date: 1935-12-05
Delivery Date: 1936-02-19
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5700 Type (240x360)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 295.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 164.00 Net tonnage
Deadweight: 350.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 19000 Cubic Feet
Bale: 18000 Cubic Feet
 
Length 1: 40.10 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 37.46 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.34 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.64 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-02-19 VADERLAND
Manager: Wealtje Hendrik Roelfs, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wealtje Hendrik Roelfs, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIDH

Date/Name Ship 1951-12-13 VADERLAND
Manager: Wealtje Hendrik Roelfs en Teunis de Groot Jr., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wealtje Hendrik Roelfs en Teunis de Groot Jr., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIDH

Date/Name Ship 1952-06-20 CONTINENTAL
Manager: C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Teunis de Groot Jr., Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PDLM

Date/Name Ship 1954-02-17 CONTINENTAL
Manager: C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Joost Huibert van de Graaf & Wed. Huibertje van de Graaf-Stam, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PDLM

Date/Name Ship 1955-04-27 VIANNA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij 'Vianna', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Nanno Engelsman en Jan Niestern (tot 17 maart 1956)
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIFU

Date/Name Ship 1958-01-15 ALEXANDER
Manager: Alexander Kiepe, Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Alexander Kiepe, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCJH

Date/Name Ship 1965-03-00 INGRID R
Manager: Heinrich Robben, Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Heinrich Robben, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCJH

Ship Events Data

1936-02-15: Op 15-02-1936 als VADERLAND, zijnde een motorvrachtschip, metende 836.91 m3, liggende te Waterhuizen, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Wealtje Hendrik Roelfs, scheepskapitein te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1721 Z GRON 1936 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant hut stuurgerei.
1936-02-19: NvhN 20-02-1936: 20 Februari. Proefvaart M.S. „VADERLAND”. Gisteren vond op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „Vaderland". Dit schip is gebouwd op de scheepswerf „Waterhuizen" van den heer J. Pattje te Waterhuizen bij Groningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart, voor rekening van kapt. W. H. Roelfs te Groningen. De afmetingen van het schip zijn: lengte over alles 40.20 M., breedte over alles 734 M. en holte in de zijde 2.85 M. Het schip is groot netto 164.46 reg. ton en bruto 295.43 reg. ton, terwijl het laadvermogen ca. 350 ton bedraagt met een ruiminnoud van 19.000 Eng. kub. voet. Het is gebouwd met plaatsteven en kruiserdek. Het is voorzien van een stalen mast die in het midden van schip, op het dekhuis is opgesteld, met aan de voor- en achterzijde een stalen laadboom, waarmede een last van 2 ton kan worden geheschen. Op het dekhuis zijn twee lieren geplaatst, die aangedreven worden door twee Lister Diesel motoren van 12 P.K. en die in het dekhuis zijn opgesteld. Het laad- en losgerei voldoet aan de voorschriften van de Inspectie van Havenarbeid. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een twee tact Brons motor geplaatst. Deze motor is in vier cylinder uitvoering met een vermogen van 200 P.K. Verder bevindt zich hier een 6 P.K. Lister motor als hulpmotor voor het aandrijven van de ballastpomp, de lenspomp en de compressor. De verlichting geschiedt geheel electrisch. De electrische installatie is aangebracht door het Technisch Bureau Herman G. Eekels te Hoogezand. De dynamo, die in de motorkamer is opgesteld, wordt gedreven óf door den hoofdmotor óf door den hulpmotor. Bij stilstand van de motoren wordt de verlichting gevoed door een batterij, die geheel automatisch geladen wordt. Het schip, dat met een gedeeltelijke dubbele bodem is gebouwd, is voorzien van een stroomlijn-ballansroer, waarmede het uiterst gemakkelijk te besturen bleek. Het behaalde een snelheid van 9 mijl. Na de proefvaart werd het zeer ten genoegen door den kapitein overgenomen.
1936-10-00: De Eemsbode 13.10.1936: Met motorschade kwam zondag j.l. te Delfzijl binnen het te Groningen thuisbehorende motorzeeschip 'VADERLAND', kapitein Roelfs, Het schip is met vatduigen beladen op weg van Denemarken naar Engeland.
1939-01-29: NvhN 02-02-1939: De „VADERLAND” weer vlot. Het Groninger m.s. „VADERLAND", kap. Roelfs, geladen met 332 ton drijfsteen, op weg van Bendorf n. Koningsbergen, dat j.l. Zondagmorgen op de Paardenhoek bij Terschelling aan den grond liep is heden op eigen kracht vlot gekomen. In de haven van Terschelling werden de kompassen gesteld, waarna het schip de reis vervolgde. Oogenschijnlijk heeft het schip geen schade gekregen.
1940-04-01: Rotterdamsch Nieuwsblad 03-04-1940: VADERLAND. Harllngen, 1 April. Van Stavoren ls hier aangekomen het Ned. kustmotorschlp Vaderland, kapitein Roelfs, voor het ondergaan van herstellingen aan casco en motor. Het schip, dat eenlgen tijd was opgelegd, zal na voltooiing der reparatie wederom ln dc vaart gebracht worden.
1940-05-16: Overgenomen door de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen. Juni 1945 weer terug in Nederland.
1946-03-15: Eemsbode 15-03-1946: Buiten de Poort. Zondag j.l.arriveerden verschillende coasters als bijleggers in de haven. Het waren de motorschepen "Pascholl", "Strijd", "Friso" en "Vaderland". Behalve het m.s. "Vaderland" hebben alle schepen inmiddels hun reis voortgezet.
1951-07-05: Het Vrije Volk 05-07-1951: VADERLAND. Het Ned. Ms „Vaderland", op weg van Teignmouth naar Helsinki, is in de haven van Helsinki in aanvaring gekomen met het Finse ss Axel. De Vaderland werd zeer zwaar beschadigd en kreeg lekkage in de machinekamer. De lading bleef onbeschadigd.
1952-06-23: NvhN 23-06-1952: VADERLAND wordt CONTINENT. Het 295 brt. metende motorkustvaartuig Vaderland van de heer W. H. Roelofs (Opm.: Moet zijn Roelfs) te Groningen is verkocht aan de heer T. de Groot te Dordrecht. Het schip, dat in 1936 bij de scheepswerf van J. Pattje te Waterhuizen werd gebouwd, zal onder de naam Continental weer in de vaart komen.
1967-05-13: De Waarheid 13-05-1967: Aanvaring Nederlandse kustvaarder bij Engeland. Reis met averij voortgezet. De 199 ton metende Nederlandse kustvaarder Arvo is vanmorgen vroeg voor de Engelse oostkust in aanvaring gekomen met de Westduitse kustvaarder Ingrid-R van 294 ton. Het Nederlandse schip heeft geen assistentie nodig, maar van de INGRID-R is sinds de aanvaring niets vernomen. De aanvaring vond plaats op vijf kilometer ten westen van het lichtschip Dungeon. De Arvo heeft enige averij opgelopen boven de waterlijn en zet de reis naar Yarmouth voort.
1970-00-00: Final Fate:
Opgelegd in de Spoorhaven in Rotterdam. In oktober 1971 verkocht aan de scheepsleverancier J.A. van Vliet, Rotterdam en blijvend opgelegd. Mei 1974 gesloopt door de Gebr. van Huyghen te Gent.


Afbeeldingen


Omschrijving: De tewaterlating van de VADERLAND op 4 dec. 1935
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: De tewaterlating van de VADERLAND op 4 dec. 1935
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: De VADERLAND met neutraliteits-kenmerken
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: VADERLAND
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: VADERLAND - schade na aanvaring met het s.s. Axel. (foto juli 1951)
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: VADERLAND - schade na aanvaring met het s.s. Axel. (foto juli 1951)
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: CONTINENTAL
Gemaakt door: Foto Corveleyn, Oostende (B)

Omschrijving: CONTINENTAL
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: VIANNA
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: ALEXANDER
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Het schip als ALEXANDER, van 1958 tot 1965 onder deze naam Duits.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Als INGRID R onder Duitse vlag.
Gemaakt door: World Ship Photo Library