Inloggen
URANUS - ID 6821

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5374066
Nat. Official Number: 2747 Z GRON 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 260
Launch Date: 1952-07-02
Delivery Date: 1952-10-01
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 550
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 4037 Type 6D7OD (305x460)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 325.00 Net tonnage
Deadweight: 680.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 33339 Cubic Feet
Bale: 30725 Cubic Feet
 
Length 1: 53.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.53 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.30 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.85 Meters Depth, moulded
Draught: 3.39 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-09-29 URANUS
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Kustvaart 'Unie', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Kornelis Tzn, Frederik en Teunis Eeftingh & Johannes Rikstinus Salomons
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PICQ
Additional info: HFL. 784.150,--

Date/Name Ship 1959-00-00 URANUS
Manager: N.V. Kustvaart 'Unie', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Kustvaart 'Unie', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Kornelis Tzn, Frederik en Teunis Eeftingh & Johannes Rikstinus Salomons
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PICQ

Date/Name Ship 1963-00-00 URANUS
Manager: Henneman-Holland N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Kustvaart 'Unie', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Kornelis Tzn, Frederik en Teunis Eeftingh & Johannes Rikstinus Salomons
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PICQ

Date/Name Ship 1964-04-09 MARIO
Manager: N.V. Handel & Scheepvaart Maatschappij Pioneer, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Pinkster-Pioneer (J. Pinkster en N.V. Handel- & Scheepvaart Maatschappij 'Pioneer', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFUL
Additional info: HFl. 425.000,--

Date/Name Ship 1969-01-00 URANUS I
Manager: N.V. Handel & Scheepvaart Maatschappij Pioneer, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Pinkster, Voorthuizen, Gelderland, Netherlands
Shareholder: Jan Pinkster
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HOZR

Date/Name Ship 1970-07-30 URANUS
Manager: G. Halliday, Palnackie, Great Britain
Eigenaar: G. Halliday, Palnackie, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Palnackie / Great Britain
Additional info: Opgelegd in afwachting van reparatie

Date/Name Ship 1972-08-30 URANUS
Manager: Eleftherios Hatzionnoli, Piraeus, Greece
Eigenaar: Eleftherios Hatzionnoli, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3858
Additional info: Eigenaar tijdens reparatie in Piraeus. Niet gevaren.

Date/Name Ship 1973-00-00 OURANOS
Manager: Hadjioannou Bros., Piraeus, Greece
Eigenaar: Hadjioannou Bros., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3858

Ship Events Data

1952-07-02: NvhN 03-07-1952: Tewaterlating m.s. URANUS. Gistermiddag werd bij de Noord Ned. Scheepswerven aan het Winschoterdiep met goed gevolg het nieuwe motorkustvaartuig Uranus te water gelaten. Een bijzonderheid is, dat bij de bouw van dit schip een geheel andere constructie is toegepast. Op verzoek van de opdrachtgever, de N.V. Kustvaart Unie te Groningen, is het schip geheel electrisch gelast. Hoewel het lassysteem niet algemeen wordt toegepast, zijn de resultaten van deze werkwijze zeer gunstig. De Uranus is van het Raised Quarterdek-type en meet 53 meter over alles, 47,6 m. tussen de loodlijnen, is 8.25 m. breed en heeft een holte van 3,45/4 45 m. Het laadvermogen bedraagt 675 ton d.w. (499 B.R.T.) Het schip is uitgerust met een 6 cylinder motor van 450 p.k., met oplading tot 550 p.k. In de motorkamer worden opgesteld twee 2 cylinder dieselmotoren, ieder van 20 pk. voor de aandrijving van de hulpwerktuigen. Verder wordt het vaartuig uitgerust met twee masten en vier laadbomen met een hijsvermogen van drie ton. Een der voorste laadbomen kan worden ingericht tot een hijsvermogen van tien ton. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd van een gladdekmotorkustvaartuig van 750 ton voor Zweedse rekening.
1952-09-30: Op 30-09-1952 als URANUS, zijnde een motorschip, groot 1416.00 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 26-09-1952 no. 8901, liggende te Groningen, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2747 Z GRON 1952 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis op verhoogd achterdek, 3.70 m. uit de hekplaat, 1.00 m. uit de lengteas, 1.50 m. boven dek.
1952-10-02: NvhN 02-10-1952: Proefvaart m.s. URANUS. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Uranus, dat hij de Noord-Nederlandse Scheepswerven N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd gebouwd voor rekening van de N.V. Kustvaart Unie te Groningen. De Uranus is de eerste coaster, welke op een werf in het Noorden geheel electrisch is gelast. Het schip is van het raisedquarterdecktype, meet 675 ton d.w. en is uitgerust met een 450 P.K. 6 cyl. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 10.8 mijl. De bouw geschiedde onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische Vaart met speciaal cerificaat voor de houtvaart. Het schip zal in ballast naar Rotterdam vertrekken, om daar machines voor wegenbouw te laden voor Haïti.
1960-06-21: Op 21-06-1960, tijdens de reis van Vilvoorde (Bel) naar Sandarne (Swe), met een lading saltcakes, na aanvaring met m/s Themis (Ned.1957-3002) in het Kielerkanaal nabij Holtenau gezonken.Ten tijde van de aanvaring bestond de bemanning uit 11 personen, inclusief de kapitein en zijn vrouw. De vrouw van de kapitein en de 3e machinist zijn hierbij omgekomen. Gelicht door Bugsier, Hamburg en bij de Kieler Howaldtswerke te Kiel gerepareerd (reparatie op 16 september gereed).
NvhN 21-06-1960: Na aanvaring met Nederlands vrachtschip Groninger coaster Uranus in Kielerkanaal gezonken. Jongeman verdronken; kapiteinsvrouw later overleden. In het Kielerkanaal is vannacht de Groninger kustvaarder Uranus na een aanvaring met het Nederlandse schip Themis van de K.N.S.M. gezonken. De assistent-machinist, de zeventienjarige J. Brouwers uit Slootdorp, is verdronken. De vrouw van de kapitein, mevrouw Daale, is na de aanvaring overleden. De andere negen bemanningsleden maken het goed. De Uranus is praktisch dwars in het Kielerkanaal gezonken en belemmert dus de scheepvaart in dit drukke kanaal in noordwest-Duitsland. Men zal daarom zo snel mogelijk beginnen het schip te lichten. De Uranus, die 500 ton meet en in 1952 werd gebouwd bij de Noord-Nederlandsche Scheepswerven in Gronin- gen, was met een lading glauberzout onderweg van Brussel naar Sandarne in Zweden. Vannacht passeerde het schip het Kielerkanaal en daar is het omstreeks twee uur in aanvaring gekomen met het 3.000 ton metende Nederlandse vrachtschip Themis. Hoe het ongeluk precies is gebeurd, is niet bekend. Vast staat echter, dat de Uranus vrij snel is gezonken. Ook over hetgeen daarna gebeurd is, zijn de berichten vaag, maar de hele bemanning wist aan wal te komen. De hele bemanning, behalve de zeventienjarige assistent-machinist J. Brouwers uit Slootdorp. Men vermoedt, dat hij in het schip is achtergebleven. Hij werd vanmorgen nog officieel als vermist opgegeven, hoewel er weinig hoop was. Een duiker heelt inmiddels het stoffelijk overschot gezien, zodat de dood van de jongeman nu wel vast staat. Plotseling overleden. De vrouw van de kapitein, de ongeveer 54-jarige mevrouw Daale uit Schiedam, is na de aanvaring plotseling overleden. Omtrent het ongeluk zijn nog geen officiële verklaringen afgelegd door de kapitein. Een van de mensen van de rederij, de N.V. Kustvaart Unie te Groningen, is met een expert van de verzekering, de Vereniging Zeevaart te Groningen, vanmorgen in Duitsland aan-gekomen. Ook zij konden nog weinig zeggen. Lichting. In het Kielerkanaal, dat de Noordze met de Oostzee verbindt, is een druk scheepvaartverkeer. De Uranus, die vrijwel dwars op de bodem van het kanaal ligt, vormt dus een grote belemmering. Vandaar dat men zo snel mogelijk de Uranus gaat lichten. De firma Bugsier uit Hamburg zou vanmiddag met dit werk beginnen. Het scheepvaartverkeer in het Kielerkanaal is vier uur lang gestremd Later werd voor schepen met een diepgang tot 3.7 meter de doorvaart vrij gegeven. Nog niet naar huis De bemanningsleden zullen niet direct naar huis gaan. Ze moeten worden gehoord over de aanvaring en bovendien zullen ze zich eerst in de kleren moeten steken, omdat ze al hun bezittingen kwijt zijn geraakt.
De Telegraaf 22-06-1960: Coaster zonk: Vrouw en knaap dood. Van een onzer verslaggevers GRONINGEN, woensdag. Voor de eerste maal in haar huwelijk had mevrouw Elisabeth Daale-van Knegten (54) uit Schiedam, haar echtgenoot, de kapitein F. M. Daale (59) van de Nederlandse kustvaarder „Uranus", gevraagd om haar een reisje mee te nemen. Hun 24-jarige dochter, die eveneens in Schiedam woont, had hen beiden voor het raam van hun woning aan de Hogenbarnweg nog nagewuifd. Gistermorgen in alle vroegte kwam een dominee het meisje vertellen, dat haar moeder niet van haar vakantie zou terugkeren. Zij was enkele uren tevoren, toen het schip in het Kielerkanaal zonk, aan een hartverlamming overleden, nadat ze reeds aan wal was gebracht. Verdween. Dit is het trieste verhaal van de aanvaring tussen de Nederlandse kustvaarder ..Uranus" eigendom van de N.V. Kustvaartunie uit Groningen en het Nederlandse vrachtschip „Themis" van de K.N.S.M. uit Amsterdam, in de nacht van maandag op dinsdag. De "Uranus" (499 brt.) was met elf koppen en een lading kunstmest onderweg van Antwerpen via Vilvoorde naar Zweden. Om tien over half één voer het schip in het Kielerkanaal; nauwelijks vijf minuten later verdween de „Uranus" onder water. De opvarenden zwommen naar do wal van het ongeveer honderd meter brede kanaal. Wat er van de derde machinist Jacob Brouwers (17), afkomstig uit Slootdorp, is geworden, wist men gisteren pas laat in dc namiddag. Een duiker, die naar het wrak was afgedaald, zag door een van de raampjes het stoffelijk overschot van dc jongen. Men kon het op dat moment nog niet naar de oppervlakte brengen en 't zal waarschijnlijk In de loop van deze morgen uit het wrak worden gehaald. Jacob Brouwers was nog maar één week In dienst van de N.V. Scheepvaartunie en het was zijn eerste reis. Volgens het verhaal, dat kapitein Ch. Bremer (52) van de „Themis" aan de directie van de K.N.S.M. deed, zou hen met geen mogelijkheid een aanvaring hebben kunnen voorkomen. Het vrij brede Kielerkanaal biedt voldoende ruimte en het is op dit ogenblik nog niet vast te stellen, waarom kapitein Daale zijn schip bijna dwars op het kanaal had gezet. Kapitein Bremer. die sinds 1927 deze route bevaart, heeft nog nimmer moeilijkheden met zijn schip ondervonden. Wat er ter hoogte van kilometerpaal 95 gebeurde, is ook voor hem nog een raadsel
Leeuwarder courant 22-06-1960: De „Uranus" vergaan: De twee slachtoffers maakten eerste reis. De ramp mei de Groninger kustvaarder „Uranus", die gisternacht in het Kieler-kanaal is gezonken na een aanvaring met het KNSM-schip „Themis" heeft het leven gekost aan de echtgenote van de kapitein van de „Uranus", de 54-jarige mevrouw Elisabeth Daale-Van Knegten uit Schiedam en aan de zeventienjarige machinist Jacob Brouwers uit Slootdorp. Mevrouw Daale, die voor het eerst een reis met haar man maakte, overleed nadat zij met negen andere opvarenden naar de wal was gezwommen, aan een hartverlamming; Jacob Brouwers, die pas een week in dienst van de Kustvaart-Unie was en eveneens zijn eerste reis maakte, heeft het schip niet meer kunnen verlaten; een duiker vond zijn lijk in het wrak. Het is nog niet bekend, hoe de aanvaring zich heeft kunnen voordoen. De „Themis" zag gisternacht omstreeks half een plotseling de „Uranus" dwars voor zich in het Kielerkanaal en kon een aanvaring niet voorkomen. De „Uranus" die met kunstmest onderweg was van Antwerpen naar Zweden, zonk onmiddellijk. De „Themis" liep op eigen kracht de haven van Rendsburg binnen.

Gelicht door Bugsier Reederei-& Bergungs AG te Hamburg en naar Kiel gesleept voor reparaties bij Kieler Howaldtswerke AG. (Opm.: 16-09-1960 reparaties voltooid.)

Friese koerier 23-06-1960: URANUS gelicht. Kiel (UPI) — De Hamburgse drijvende bokken Energie en Ausdauer hebben woensdagavond het Nederlandse motor schip Uranus (500 brt) in het Kielerkanaal gelicht. De Uranus was in de nacht van dinsdag op woensdag na een aanvaring met het Nederlandse motorschip Temis gezonken. Daarbij was de vrouw van kapitein Daale van de Uranus om het leven gekomen. De machinist van de Uranus wordt nog vermist. De bokken hebben de Uranus bij Kiel aan de grond gezet. Bij dit slepen stak alleen de brug boven water. Daardoor kon niet onmiddellijk worden vastgesteld of de machinist in zijn schip is verdronken. Woensdagavond laat was het kanaal, dat sedert dinsdagmiddag voor schepen met een diepgang van meer dan 3.1 meter versperd was, weer geheel bevaarbaar.
Leeuwarder courant 24-06-1960: Slechts een stukje van de mast is alles wat er boven water steekt van de Groninger kustvaarder „Uranus" (499 ton), die dinsdagmorgen in het Kielerkanaal tussen Kiel en Rendsburg is gezonken na een aanvaring met het KNSM-schip „Themis". Bij de aanvaring, die waarschijnlijk ontstond doordat de „Uranus" uit het roer liep, is de 54-jarige echtgenote van de kapitein van de kustvaarder, mevrouw E. Daale- Van Knegten uit Schiedam, gedood. De zeventienjarige machinist Jacob Brouwers uit Slootdorp ging met het schip ten onder.
1960-10-29: NvhN 29-10-1960: Raad voor de Scheepvaart. Niemand schuldig bij aanvaring en zinken van coaster Uranus. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft gisteren de aanvaring behandeld van de Groninger kustvaarder m.s. Uranus (435 brt.) met het vracht-passagiersschip m.s. Themis (ruim 3.000 brt.) tijdens de mislukte passeermanoeuvre van de kustvaarder in de nacht van 20 op 21 juni van dit jaar in het Kieler Kanaal. De Uranus, die zeewaarts voer, werd aan stuurboordzij de van het voorschip getroffen, dat direct onder water werd gedrukt, en zonk binnen enkele minuten. De derde machinist, die niet meer tijdig zijn hut kon verlaten, verdronk en de echtgenote van de kapitein overleed, volgens het sectierapport aan een hartverlamming. Later werd de Uranus gelicht en zij is weer in de vaart. De Themis, die het kanaal opvoer, pikte negen bemanningsleden en de inmiddels overleden vrouw van de kapitein op. De inspecteur voor de scheepvaart, de heer J. F. van Doorn, achtte noch de 53-jarige kapitein C. H. B. (Haarlem) van de Themis, noch de 22-jarige stuurman van de Uranus: T. T. van Terschelling, die de wacht had op het moment van de ramp, medeschuldig aan deze aanvaring. Volgens de stuurman was de Uranus door het naar stuurboord draaien te veel de wal genaderd en toen naar bakboord werd uitgedraaid ontstond zuiging waardoor het schip uit zijn roer liep en een aanvaring niet meer te voorkomen v/as. Met zekerheid kan worden vastgesteld, aldus de inspecteur, dat deze aanvaring een direct gevolg is van het uit het roer lopen van de kustvaarder, die te dicht onder de wal was gekomen. Ook volgens het Duitse Seeamt was dit de oorzaak geweest. De inspecteur noemde het een bijzonder ongelukkige samenloop van omstandigheden. De raad zal later schriftelijk uitspraak doen.
Leeuwarder courant 29-10-1960: Terschellinger stuurman niet schuldig aan vergaan van kustvaarder „Uranus". De Raad voor de Scheepvaart acht de 22-jarige stuurman T. Terpstra van Terschelling van de Nederlandse kustvaarder „Uranus" (435 ton) niet schuldig aan de ondergang van het schip in het Kielerkanaal. Zoals bekend zonk de „Uranus" in de nacht van 20 op 21 juni na een aanvaring met het Nederlandse schip „Themis" (ruim 3000 ton) doordat de kustvaarder uit het roer liep; de derde machinist verdronk daarbij en de vrouw van de kapitein overleed aan een hartverlamming. Volgens de stuurman was de „Uranus" bij het passeren van de „Themis" door het naar stuurboord draaien te veel de wal genaderd en toen naar bakboord werd uitgedraaid ontstond zuiging, waardoor het schip uit zijn roer liep en was een aanvaring niet meer te voorkomen. Het onderzoek van het Duitse Seeamt wees uit, dat dit inderdaad de oorzaak moet zijn geweest. Inspecteur voor de Scheepvaart, de heer J. F. van Doorn, zei dat zijns inziens in redelijkheid van de jonge stuurman van de „Uranus" niet mocht worden verwacht, dat hij op eigen initiatief had ingegrepen in de vaart; er was een veel oudere kanaalloods aan boord. Jammer noemde de inspecteur het, dat de stuurman niet de manipulaties van de roerganger (deze kreeg direct zijn orders van de loods), die pas vier dagen aan boord was, had gecontroleerd. Naar de mening van de inspecteur trof ook de kapitein van de „Themis" geen schuld.
De Tijd 28-11-1960: Aanvaring Kieler-kanaal Stuurman gaat af op loods Raad voor scheepvaart: geen straf. Amsteram, 28 nov. —De raad voor de scheepvaart acht een stuurman uit Lies “in zekere mate" schuldig aan da aanvaring van diens motorschip „Uranus" van de Kustvaart Unie te Groningen met het m.s ''Themis" van de KNSM op 21 Juni van dit Jaar in het Kielerkanaal. Ten gevolge van deze aanvaring zonk de „Uranus" vrijwel terstond. De vrouw van kapitein Daale en de derde machinist konden zich niet bijtijds in veiligheid brengen en zijn omgekomen. De andere negen opvarenden hebben zich zwemmend gered. Kapitein Daale heeft voor de raad verklaard, dat zijn vrouw, die hartpatiënte was, vermoedelijk door schok van de aanvaring is overleden. De derde machinist J. Brouwer, die in zijn kooi lag en na de alarmering zich eerst nog heeft willen aankleden, heeft deze aarzeling met de dood moeten bekopen. De raad is van oordeel dat de aanvaring is veroorzaakt doordat de op volle kracht varende „Uranus" bij het op order van de loods eerst naar stuurboord en daarna naar bakboord sturen met het achterschip te dicht bij de oever van het kanaal is gekomen waardoor tengevolge van de sterke zuiging tussen het achterschip en de oever de „Uranus" uit het roer is gelopen en naar bakboord is gedrongen De stuurman droeg de verantwoordelijkheid voor de navigatie en had bij de loods bezwaar moeten maken tegen het op volle kracht varen en tegen het te dicht bij de oever komen. De raad beseft echter zeer goed de positie van deze jeugdige stuurman tegenover een ervaren loods en daarom wil de raad deze betrokkene niet te zeer een verwijt maken. De raad acht in ieder geval de schuld van de stuurman niet zo ernstig dat hij daarvoor zou moeten worden gestraft.
1964-04-09: Op 09-04-1964 worden de eigenaren omschreven als: N.V. Handel- en Scheepvaart Mij. Pioneer, gevestigd te Amsterdam 50% en Catharina A. Pinkster-Richardson te Voorthuizen 50%.
1964-05-23: NvhN 23-05-1964: Coaster URANUS verkocht. De kustvaarder Uranus van de N.V. Kustvaart te Rotterdam is verkocht aan rederij Pinkster te Amsterdam. Het schip "werd in 1952 gebouwd bij de Noord-Nederlandse Scheepswerf te Groningen, meet 680 ton en heeft een 550 pk Industriemotor. De nieuwe naam wordt Mario.
1970-02-17: Onderweg van Amsterdam naar Garliestown gestrand in de Wigtown Bay bij Garliestown (Galway) omdat ze tijdens een zware storm van haar ankers sloeg. De coaster lag schuilend voor slecht weer. 25 Maart vlotgebracht en door de verzekering verkocht aan G. Halliday en in 1971 overgebracht naar Balcary Bay (bij Palnackie) en opgelegd als 'Uranus'. Op 30 augustus 1972 verkocht aan Hatzionnoli die haar naar Piraeus liet slepen, liet herstellen en in 1973 doorverkocht.
1973-00-00: In Piraeus gerepareerd en verbouwd tot gladdekker.
1981-02-18: Final Fate:
Onderweg met een lading cement van Chalkis naar Dodekanesos eilanden door de bemanning verlaten en in de Aegeïsche Zee gezonken door problemen in de machinekamer.

Afbeeldingen


Omschrijving: URANUS tewaterlating
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: De URANUS op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: URANUS
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: URANUS De schade na de aanvaring met de THEMIS
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: MARIO op 01-06-1965
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: URANUS.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname