Inloggen
URANUS - ID 6819


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1906
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Werf v/h Rijkee & Co., Rotterdam/Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 121
Launch Date: 1906-00-00
Delivery Date: 1906-11-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 19, 32 & 51 - 36
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1582.67 Gross tonnage
Net Tonnage: 978.09 Net tonnage
Deadweight: 2126.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 105000 Cubic Feet
Bale: 100000 Cubic Feet
 
Length 1: 80.16 Meters Length overall (Loa)
Length 2: .76.63 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.52 Meters Registered
Depth: 5.61 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
4 0 0 0 39 43
Ship History Data

Date/Name Ship 1906-11-00 URANUS
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PVTR

Date/Name Ship 1922-00-00 SIRACUSA
Manager: Robert M. Sloman Jr., Hamburg, Germany
Eigenaar: Robert M. Sloman Jr., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1933-04-00 ORIENS
Manager: Aurora S.A. di Navigazione, Genoa, Italy
Eigenaar: Aurora S.A. di Navigazione, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy

Date/Name Ship 1934-00-00 DAVIDE BIANCHI
Manager: Aurora S.A. di Navigazione, Genoa, Italy
Eigenaar: Aurora S.A. di Navigazione, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy

Date/Name Ship 1940-00-00 DAVIDE BIANCHI
Manager: Fratelli Bianchi Società di Navigazione, Genoa, Italy
Eigenaar: Fratelli Bianchi Società di Navigazione, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy

Ship Events Data

1942-09-04: Final Fate:
Op reis in convooi van Piraeus naar Tobruk met een lading benzinevaten is de DAVIDE BIANCHI op 4 september 1942 op ongeveer 50 mijl ten noord-noord-westen van Tobruk, in positie ongeveer 32º49'NB en 23º27'OL, tijdens een Britse luchtaanval door bommen getroffen en gezonken.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

H.C. werd geboren op 18.09.1873 te Amsterdam als z.v. Hermanus Berkhout (leraar m.o.) en Machteld Snoek.

H.C. (29) (stuurman) trouwde op 27 nov. 1902 te Amsterdam met Liena Wilhelmina Schenk (33) – geb. 07.05.1869 te Oude Pekela – d.v. Willem Schenk (directeur v.e. weeshuis) en Trijntje Boonstra. – 

Liena Wilhelmina overleed op 26.09.1946 te Naarden (77).

H.C. overleed op 12 mei 1947 te Naarden (73).

 

Kinderen

-   Herman – geb. 06.10.1903 te A’dam.

-   Tine Machteld – geb. 06.04.1905

 

Opleiding

Behaalde het diploma 3e stuurman Grote Stoomvaart in december 1891.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Stoomvaart op 17/18 juli 1894 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart in febrari 1898 te Amsterdam.

 

De schepen van de kapitein

 

*   05/1907 – 07/1908  gezagv. van het s.s. POMONA – geb. in 1896 

*   07/1908 – 11/1909  gezagv. van het s.s. THEMIS – geb. in 1903

*   11/1909 – 04/1910  gezagv. van het s.s. CASTOR – geb. in 1895

*   04/1910 – 03/1913  gezagv. van het s.s. VULCANUS – geb. in 1907

*   03/1913 – 08/1916   gezagv. van het s.s. CALYPSO – geb. in 1911

*   08/1916 – 05/1917  gezagv. van het s.s. URANUS – geb. in 1906

*   05/1917 – 04/1919  gezagv. van het s.s. AGAMEMNON – geb. in 1914

*   04/1919 – 04/1921  gezagv. van het s.s. CERES – geb. in 1919

*   04/1921 – 05/1922  gezagv. van het s.s. HAARLEM – geb. in 1920

*   05/1922 – 12/1928  gezagv. van het s.s. MELISKERK – geb. in 1920

 

Herman Cornelis Berkhout ging op 1 januari 1929 met pensioen. Het pensioen was ƒ 2.592 gulden per jaar.

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.N.S.M. – Op 01.01.1929 gepensioneerd.


De overlijdensadvertentie staat in het Alg.H.blad van 14.05.1947

Datum vanaf: 1916
Kapitein: Berkhout, Herman Cornelis

Afbeeldingen


Omschrijving: URANUS Amsterdam
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: URANUS
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SIRACUSA Hamburg
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Kleinschmidt - Hamburg
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

AH 020118
Raad voor de Scheepvaart.
Vrijdag 4 januari, ‘s namiddags 2 uur, onderzoek naar het op een klip lopen op de kust van Noorwegen van het stoomschip URANUS op 9 november 1917. Rederij Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, gezagvoerder S. Kuiper, beiden te Amsterdam. 


AH 050118
Raad voor de Scheepvaart. De Raad behandelde het ongeval overkomen aan het stoomschip URANUS, dat de 9enovember bij de Noorse kust op een klip is gelopen. Als getuige wordt gehoord de kapitein van de URANUS, A. Kuiper. Deze verklaart o.m., dat men de 8enovember uit Kopenhagen vertrok, met 23 man en 3 passagiers aan boord. De kapitein was onbekend met het dreigende gevaar; in de zeilaanwijzer, die men aan boord had, stond de bewuste klip niet aangegeven. De volgende dag in het Skagerrak gekomen, sloeg het weer om en kwamen er regenbuien opzetten. Men zag toen de lichten van Svenoër en Stavoernsö. In de vroege avond van dezelfde dag had de stranding op de Ramsholm plaats. Hierna is in Lourvik expertise gehouden en is de URANUS in Moss gerepareerd. De Raad zal later uitspraak doen. 

AH 120118
Raad voor de Scheepvaart.De Raad wees de volgende uitspraak: In zake het op een klip lopen van het stoomschip URANUS is de Raad van oordeel, dat de oorzaak van het ongeval is te wijten aan het slechte weer, ten gevolge waarvan het vuur van Oteröen uit het oog is verloren. Waarschijnlijk zal de sterke ZZO wind zijn invloed op het langzaam stomende en in ballast varende schip hebben geoefend en het iets westelijk hebben ingezet; misschien ook is er iets te westelijk gestuurd, hetgeen alleszins verklaarbaar is in verband met de hoge kust in het oosten. Het is gebleken, dat de kapitein alleen de zeilaanwijzingen van Imray, Laurie, Norie en Wilson Ltd. had en niet de officiële zeilaanwijzingen uitgegeven op order van Lords Commissioners of the Admiralty. Hoewel deze omstandigheid geen invloed op het ongeval heeft gehad, wenst de Raad toch op te merken, dat de laatste aan boord hadden moeten zijn, dat althans pogingen moesten zijn aangewend ze te verkrijgen, hetgeen niet is geschied.