Inloggen
URANA I - ID 6818


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1900-03-13 / 1917-10-09 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 5662 GRON 1900
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J. van der Werff, Kootstertille, Friesland, Netherlands
Delivery Date: 1900-03-00
Technical Data

Gross Tonnage: 85.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 67.02 Net tonnage
Deadweight: 130.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 26.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 24.46 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.30 Meters Depth, moulded
Draught: 2.12 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-03-13 URANA I
Manager: Hessel Klugkist, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hessel Klugkist, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PVTM

Date/Name Ship 1907-01-21 URANA I
Manager: Hessel Pieter Klugkist, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hessel Pieter Klugkist, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PVTM
Additional info: Hfl. 1.000,--

Date/Name Ship 1912-01-18 URANA I
Manager: Jan de Jonge, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan de Jonge, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PVTM
Additional info: Aankoopprijs HFl. 8.000,--

Ship Events Data

1900-06-13: Additional info
Dagregister deel 15 nummer 91 den vijftienden Juni negentienhonderd. Ik ondergetekeende, Hessel Klugkist, schipper gedomicileerd te Groningen, verklaar bij deze te zijn de eenige eigenaar van het ijzeren tjalkschip genaamd “Urana I”, gebouwd te Kootstertille, hebbende een dek en een mast, zijnde groot ongeveer 160 tonnen, thans liggende te Kootstertille en gevoerd wordende door mij schipper. Sappemeer, den 13 Juni 1900. H. Klugkist. In de kantlijn staat bijgeschreven 5662.
1900-06-15: Hypotheek Hfl. 3.000,-- van 15 juni 1900 tot 7 juli 1904.
1900-06-23: Eerste meting te Groningen op 23-06-1900. Meetnummer: G79N. Lengte: 25 m 00 cm, breedte: 5 m 05 cm, waterverplaatsing: 167,185 ton.
Eigenaar:H. Klugkist, domicilie: Groningen.
1902-07-10: Sunk
NRC 12.07.1902:
Kiel, 10 juli. Hedenochtend is de Nederlandse kof URANA I, een nieuw ijzeren vaartuig, bij een ton van Stollergrund gekenterd in de Aussenfjorden en onmiddellijk daarna gezonken. Eén der opvarenden kwam om het leven, de schipper, zijn vrouw en kind zijn door een sloep van het stoomschip DAHLSTRÖM gered. Het schip had geen lading in. De URANA I was een nieuw ijzeren vaartuig en was in ballast naar hier bestemd. Het wrak steekt boven water uit. De Kieler firma Conrad & Co. heeft de berging aangenomen en is reeds met de werkzaamheden begonnen. (Opm: de twee jaren oude 67 ton metende tjalk URANA I, eigendom van kapt. H. Klugkist uit Groningen, was onderweg van Heiligenhafen (Fehmarn) naar Holtenau op 10 juli 1902 om 5.30 uur v.m. bij goed weer bij de vuurtoren Bülck lek gesprongen en vervolgens gezonken)
1912-00-00: Hypotheek Hfl. 4.000,-- van 15 febr. 1912 tot 16 dec. 1916.
1917-10-09: Final Fate: Sunk

Op 09-10-1917 in de Oostzee ter hoogte van Akona door een zonder lichten varende torpedoboot aan gevaren, tengevolge waarvan men het schip moest verlaten.
Vertrokken op 1 oktober van Stettin met een lading briketten naar Nyborg (Dk) Op 8 oktober s`avonds van Arkona met ZZO wind. Om 02.00 uur s`nachts bevond men zich ong. 4 mijl NNO van Arkona, WNW voorliggend. Het was een heldere nacht met maanlicht. Plotseling zag men dichtbij aan stuurboord onder lij de romp van een oorlogsschip, waarschijnlijk een kruiser zonder navigatielichten, die achter de “Urana I “ omging en verdween. Onmiddellijk daarna zag men weer aan lij een Torpedoboot eveneens zonder verlichting die plotseling uitweek om voor de “Urana I “ over te lopen. De torpedoboot raakte de kluiverboom en nam die mee, terwijl een hevige schok werd gevoeld door het stoten van de torpedoboot tegen de voorsteven van de “Urana I “. De wending van de torpedoboot en de aanvaring ging zo snel in zijn werk dat men op de “Urana I “ geen gelegenheid had de aanvaring te voorkomen. Het voorschip raakte vol water en het schip kon niet meer manoeuvreren. Er werden flambouwen ontstoken om de aandacht van de nog in zicht zijnde torpedoboot te trekken, echter deze verdween in de nacht. Het voorschip lag spoedig daarna tot aan het dek in het water, terwijl de zee erover heen liep. Men begaf zich in de boot omdat het schip zinkende was, en bleef in de buurt, kort daarna zakte de “Urana I “ naar voren weg en viel scheef op zijn zijde. Daarna roeide men naar de in de nabijheid zijnde tjalk “Najade”(89/1905) waar men aanboord is genomen. De schipbreukelingen zijn later te Stralsund aan de wal gebracht.

NRC 15.11.1917: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart: Gisteren heeft de Raad o.a. de volgende uitspraak gedaan betreffende de aanvaring van het zeilschip URANA I. De Raad is van oordeel, dat de URANA I is verloren gegaan ten gevolge van een aanvaring door een torpedoboot, vermoedelijk tot de Duitsche Marine behoorende. Dit zonder lichten varende oorlogsschip heeft getracht vóór de URANA I over te loopen en daardoor de aanvaring veroorzaakt. Van de zijde van de URANA I was het onmogelijk eenige manoevre te doen om de aanvaring te voorkomen. De schuld der aanvaring ligt, naar ’s Raads meening, geheel bij het aanvarende schip.

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1906-01-31
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: URANA
Schipper: Klugkist, H.P.
Scheepstype: tjalk
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1902

NRC 12.07.1902:
Kiel, 10 juli. Hedenochtend is de Nederlandse kof URANA I, een nieuw ijzeren vaartuig, bij een ton van Stollergrund gekenterd in de Aussenfjorden en onmiddellijk daarna gezonken. Eén der opvarenden kwam om het leven, de schipper, zijn vrouw en kind zijn door een sloep van het stoomschip DAHLSTRÖM gered. Het schip had geen lading in. De URANA I was een nieuw ijzeren vaartuig en was in ballast naar hier bestemd. Het wrak steekt boven water uit. De Kieler firma Conrad & Co. heeft de berging aangenomen en is reeds met de werkzaamheden begonnen. (Opm: de twee jaren oude 67 ton metende tjalk URANA I, eigendom van kapt. H. Klugkist uit Groningen, was onderweg van Heiligenhafen (Fehmarn) naar Holtenau op 10 juli 1902 om 5.30 uur v.m. bij goed weer bij de vuurtoren Bülck lek gesprongen en vervolgens gezonken)
NRC 16.07.1902:
Kiel, 12 juli. Bij de gezonken tjalk URANA I, waarvan de mast boven water uit steekt, bevindt zich bergingsmaterieel benevens duikers om het schip te lichten. Wegens het ruwe weer is men nog niet kunnen beginnen. Volgens rapport van de duikers is het schip niet zwaar beschadigd.
NRC 23.07.1902.
Kiel, 19 juli. De gezonken Nederlandse tjalk URANA I is gelicht en in de Hörn aangekomen om in het dok gezet te worden.
NRC 15.10.1902.
De Nederlandse tjalk URANA I, kapitein Klugkist, was op 10 juli 1902 gekenterd tussen Friedrichsort en Bülk, waarbij een der opvarenden het leven verloor. De oorzaak van de ramp lag in een plotseling invallende bui. Het schip was ledig, zonder ballast.

1904

NRC 23.12.1904:
Hamburg, 21 december. Op het hier in de haven liggende Nederlandse schip URANA I is wegens betalingsverschil beslag gelegd.
NRC 30.12.1904:
Hamburg, 28 december. Het beslag op de Nederlandse tjalk URANA I, kapt. Klugkist, is opgeheven.

1917

Raad voor de Scheepvaart.
Op 09-10-1917 in de Oostzee ter hoogte van Akona door een zonder lichten varende torpedoboot aan gevaren, tengevolge waarvan men het schip moest verlaten.
Vertrokken op 1 oktober van Stettin  met een lading briketten naar Nyborg (Dk) Op 8 oktober s`avonds van  Arkona met ZZO wind. Om 02.00 uur s`nachts bevond men zich  ong. 4 mijl NNO van Arkona, WNW voorliggend. Het was een heldere nacht met maanlicht. Plotseling zag men dichtbij aan stuurboord onder lij de romp van een oorlogsschip, waarschijnlijk een kruiser zonder navigatielichten, die achter de “URANA I “ omging en verdween. Onmiddellijk daarna zag men weer aan lij een Torpedoboot eveneens zonder verlichting die plotseling uitweek om voor de “URANA I“ over te lopen. De  torpedoboot raakte de kluiverboom en nam die mee, terwijl een hevige schok werd gevoeld door het stoten van de torpedoboot tegen de voorsteven van de “URANA I“. De wending van de  torpedoboot en de aanvaring ging zo snel in zijn werk dat men op de “URANA I“ geen gelegenheid had de aanvaring te voorkomen. Het voorschip raakte vol water  en het schip kon niet meer manoeuvreren. Er werden flambouwen ontstoken om de aandacht van de nog in zicht zijnde torpedoboot te trekken, echter deze verdween in de nacht. Het voorschip lag spoedig daarna tot aan het dek in het water, terwijl de zee erover heen liep. Men begaf zich in de boot omdat het schip zinkende was, en bleef in de buurt, kort daarna zakte de “URANA I“ naar voren weg en viel scheef op zijn zijde. Daarna roeide men naar de in de nabijheid zijnde tjalk “NAJADE”(89/1905)  waar men aanboord is genomen. De schipbreukelingen zijn later te Stralsund aan de wal gebracht.
 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Notaris A.C.L.L. Spruijt te Sappemeer, toegang 106, inv. nr. 122, aktenummer 195, 13 juni 1900.