1902
NRC 12.07.1902:
Kiel, 10 juli. Hedenochtend is de Nederlandse kof URANA I, een nieuw ijzeren vaartuig, bij een ton van Stollergrund gekenterd in de Aussenfjorden en onmiddellijk daarna gezonken. Eén der opvarenden kwam om het leven, de schipper, zijn vrouw en kind zijn door een sloep van het stoomschip DAHLSTRÖM gered. Het schip had geen lading in. De URANA I was een nieuw ijzeren vaartuig en was in ballast naar hier bestemd. Het wrak steekt boven water uit. De Kieler firma Conrad & Co. heeft de berging aangenomen en is reeds met de werkzaamheden begonnen. (Opm: de twee jaren oude 67 ton metende tjalk URANA I, eigendom van kapt. H. Klugkist uit Groningen, was onderweg van Heiligenhafen (Fehmarn) naar Holtenau op 10 juli 1902 om 5.30 uur v.m. bij goed weer bij de vuurtoren Bülck lek gesprongen en vervolgens gezonken)
NRC 16.07.1902:
Kiel, 12 juli. Bij de gezonken tjalk URANA I, waarvan de mast boven water uit steekt, bevindt zich bergingsmaterieel benevens duikers om het schip te lichten. Wegens het ruwe weer is men nog niet kunnen beginnen. Volgens rapport van de duikers is het schip niet zwaar beschadigd.
NRC 23.07.1902.
Kiel, 19 juli. De gezonken Nederlandse tjalk URANA I is gelicht en in de Hörn aangekomen om in het dok gezet te worden.
NRC 15.10.1902.
De Nederlandse tjalk URANA I, kapitein Klugkist, was op 10 juli 1902 gekenterd tussen Friedrichsort en Bülk, waarbij een der opvarenden het leven verloor. De oorzaak van de ramp lag in een plotseling invallende bui. Het schip was ledig, zonder ballast.
1904
NRC 23.12.1904:
Hamburg, 21 december. Op het hier in de haven liggende Nederlandse schip URANA I is wegens betalingsverschil beslag gelegd.
NRC 30.12.1904:
Hamburg, 28 december. Het beslag op de Nederlandse tjalk URANA I, kapt. Klugkist, is opgeheven.
1917
Raad voor de Scheepvaart.
Op 09-10-1917 in de Oostzee ter hoogte van Akona door een zonder lichten varende torpedoboot aan gevaren, tengevolge waarvan men het schip moest verlaten.
Vertrokken op 1 oktober van Stettin met een lading briketten naar Nyborg (Dk) Op 8 oktober s`avonds van Arkona met ZZO wind. Om 02.00 uur s`nachts bevond men zich ong. 4 mijl NNO van Arkona, WNW voorliggend. Het was een heldere nacht met maanlicht. Plotseling zag men dichtbij aan stuurboord onder lij de romp van een oorlogsschip, waarschijnlijk een kruiser zonder navigatielichten, die achter de “URANA I “ omging en verdween. Onmiddellijk daarna zag men weer aan lij een Torpedoboot eveneens zonder verlichting die plotseling uitweek om voor de “URANA I“ over te lopen. De torpedoboot raakte de kluiverboom en nam die mee, terwijl een hevige schok werd gevoeld door het stoten van de torpedoboot tegen de voorsteven van de “URANA I“. De wending van de torpedoboot en de aanvaring ging zo snel in zijn werk dat men op de “URANA I“ geen gelegenheid had de aanvaring te voorkomen. Het voorschip raakte vol water en het schip kon niet meer manoeuvreren. Er werden flambouwen ontstoken om de aandacht van de nog in zicht zijnde torpedoboot te trekken, echter deze verdween in de nacht. Het voorschip lag spoedig daarna tot aan het dek in het water, terwijl de zee erover heen liep. Men begaf zich in de boot omdat het schip zinkende was, en bleef in de buurt, kort daarna zakte de “URANA I“ naar voren weg en viel scheef op zijn zijde. Daarna roeide men naar de in de nabijheid zijnde tjalk “NAJADE”(89/1905) waar men aanboord is genomen. De schipbreukelingen zijn later te Stralsund aan de wal gebracht.