Inloggen
UNO - ID 6814


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-03-00 / 1919-07-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Onder Nederlandse Vlag tussen:1926-11-00 / 1940-04-11

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 5007974
Nat. Official Number: 10833 ROTT 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener met hulpmotor
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf Gebroeders Pot, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 713
Delivery Date: 1918-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes gloeikop, 12 5/8-12 4/5
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 236.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 165.00 Net tonnage
Deadweight: 325.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 16246 Cubic Feet
Bale: 15500 Cubic Feet
 
Length 1: 36.12 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 32.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.11 Meters Depth, moulded
Draught: 2.96 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1923
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 4 cil 110 Pk New Londen Type (9x12½)6 Kn.

Datum 00-00-1926
Type: Rebuilt
Omschrijving: Het achterschip geheel verbouwd, 1 mast verwijderd en de boegspriet ingekort.

Datum 00-00-1935
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 240 Pk Deutz Type (220x360) 8,5 Kn. De zeilen werden verwijderd.

Ship History Data

Date/Name Ship 1918-03-00 UNO
Manager: N.V. Vinke & Crommelin's Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Vinke & Crommelin's Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PVTC

Date/Name Ship 1919-07-00 MAGNUS
Manager: Alvine C. Hestbech, Lemvig, Denmark
Eigenaar: P/R Enke Hestbech, Lemvig, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Lemvig / Denmark
Callsign: NWTM

Date/Name Ship 1921-00-00 MAGNUS
Manager: Alvine C. Hestbech, Lemvig, Denmark
Eigenaar: Alvine C. Hestbech, Lemvig, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Lemvig / Denmark
Callsign: NWTM

Date/Name Ship 1926-11-00 REINA II
Manager: Jakob Buining, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jakob Buining, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PRCF
Additional info: 1934 callsign PGZQ

Date/Name Ship 1936-11-00 REJA
Manager: Jakob Buining, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jakob Buining, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGZR

Date/Name Ship 1939-02-27 TIMOR
Manager: Hein Sloots Rzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hein Sloots Rzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHZU

Date/Name Ship 1940-04-11 ALAS
Manager: S.A. Lanaria Sarda, Macomer (Sardinia), Italy
Eigenaar: S.A. Lanaria Sarda, Macomer (Sardinia), Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Macomer (Sardinia) / Italy
Callsign: IJFL

Date/Name Ship 1947-00-00 ALAS
Manager: Atlas Mare Soc. di Armamento e Navigazione, Gagliari, Italy
Eigenaar: Atlas Mare Soc. di Armamento e Navigazione, Gagliari, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Gagliari / Italy
Callsign: IJFL

Date/Name Ship 1950-00-00 ALAS
Manager: Pietro Curatulo, Gagliari, Italy
Eigenaar: Pietro Curatulo, Gagliari, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Gagliari / Italy

Date/Name Ship 1952-00-00 ALAS
Manager: Giuseppe Pau fu Efisio, Gagliari, Italy
Eigenaar: Giuseppe Pau fu Efisio, Gagliari, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Gagliari / Italy
Callsign: IJFL

Date/Name Ship 1966-00-00 ANTONINA BARRACO
Manager: Giuseppe Barraco, Trapani, Italy
Eigenaar: Giuseppe Barraco, Trapani, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Trapani / Italy
Callsign: IFFL

Ship Events Data

1919-07-00: AH 210719
De Nederlandse motorschoener UNO van de N.V. Vinke & Crommelin’s Scheepvaart Maatschappij te Rotterdam, groot 236 bruto ton, gebouwd in 1918, is naar Denemarken verkocht.
1927-10-03: Op 03-10-1927 als REINA II, zijnde een motorschoenerschip, groot 644.87 m3, liggende te Dordrecht, door A. Kielema, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van Jacob Buining, schipper te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbranden van 2526 Z ROTT 1927 op het achterschip aan S.B. zijde op de lijst van de roef. (Opm.: De vroegere brandmerken zijnde 10833 ROTT 1918 zijn verwijderd.)
1935-09-18: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen van het motorschip Reina II op de Plaat van Scheelhoek (Zeegat van Goeree) tijdens het binnenlopen. De Reina II was op reis van Londen naar Dordrecht, beladen met stukgoederen. Het was ruw weer, westelijke wind, kracht 5-6, hoge zee en matig zicht. ’s Middags omstreeks 14.00 uur, in nabijheid van het lichtschip Noord Hinder, besloot de kapitein het Zeegat van Goeree binnen te lopen omdat hij vreesde dat er vóór de Waterweg te veel zee zou staan. De boeien van de Schouwenbank werden aangelopen en daarna de lichtbrulboei Bollen van Goeree. Deze boeien werden goed aangelopen, vervolgens in de peiling van het Westhoofd van Goeree gestuurd en de lichten van het Slijkgat. Bij de Bollen van Goeree werd een loodsvaartuig gezien doch door het ruwe weer was het niet mogelijk een loods over te nemen. De kapitein besloot toch zonder loods naar binnen te gaan. Er liep een harde vloed. Na het passeren van de Slijkgat-lichtboeien bemerkte de kapitein aan de peiling van het licht van Hellevoetsluis dat hij voorlijker stond dan hij meende. Hij deed de motor volle kracht achteruit slaan maar door wind en stroom werd het schip op de Plaat van Scheelhoek gedreven en bleef vast zitten. Eerst na ongeveer 24 uur gelukte het met eigen middelen vlot te komen.

Oordeel van de Raad is dat het aan de grond lopen van de Reina II te wijten is aan het feit dat de kapitein niet voldoende op de hoogte was van de betonning door het gebruik van oude, niet bijgewerkte kaarten. Over een straf tegen kapitein J.B. wordt in het verslag niet gesproken

Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 8 januari 1937
1976-00-00: Final Fate:
Hernaamd in 'Alas' en vervolgens gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: De MAGNUS, ex-UNO, liggende te Duinkerken.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Reina II 1918 ex Magnus ex Uno.
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Reja 1918 ex Reina II ex Magnus ex Uno.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De ZWAANTIENA (links) en de REJA (midden) in het Eemskanaal te Groningen. Foto genomen in november 1937
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Hindriks, Johannes H., Groningen