Inloggen
UNI-S - ID 6790

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 2595 Z GRON 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 225
Launch Date: 1950-11-04
Delivery Date: 1951-01-30
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM, 13 3/4-16 15/16
Speed in knots: 10
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 248.00 Net tonnage
Deadweight: 575.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 24500 Cubic Feet
Bale: 22400 Cubic Feet
 
Length 1: 53.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.43 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.05 Meters Registered
Depth: 2.90 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-01-30 UNI-S
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Kustvaart 'Unie', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Kornelis Tzn, Frederik en Teunis Eeftingh & Johannes Rikstinus Salomons
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PICL
Additional info: HFL. 463.357,--

Date/Name Ship 1956-11-05 IDUNA
Manager: V.o.F. A. van Dijk (Tjark van Dijk en Albert van Dijk Jr.), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Iduna', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Kornelis Nikolaas en Nikolaas Jan Buurma (grossiers), Dirk Willem Kadijk (landbouwer), Jan en Willem Abels, Simon Rollema (koopman)
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEVH
Additional info: fl. 700.000

Ship Events Data

1950-11-04: NvhN 04-11-1950: Tewaterlating m.s. UNI-S. Vanmorgen werd bij de Noord-Ned. Scheepswerven N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motor kustvaartuig Uni-S, dat wordt gebouwd voor rekening van de N.V. Kustvaartunie te Groningen. De Uni-S is van het gladdektype, meet 600 ton D.W. (399 B.R.T.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 53 m, lengte tussen de loodlijnen 47.50 m, breedte 8 m en holte 3.70 m. Het schip is uitgerust met een 395 pk dieselmotor, 2 masten met 2 laadbomen met een hijsvermogen van drie ton, 2 hulpmotoren voor aandrijving van anker- en laadlieren, een hulpmotor van 18 pk in de machinekamer, echoloodinstallatie en richtingzoeker. De Uni-S wordt gebouwd onder klasse bureau Veritas en Scheepvaartinspectie voor de Atlantische vaart met speciaal certificaat voor de houtvaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip voor Zwitserse rekening.
1951-01-16: Op 16-01-1951 als Uni-S, zijnde een stalen motorschip, groot 1132.53 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 03-01-1951 no. 8327, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het in beitelen van 2595 Z GRON 1951 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 4.27 m. uit hekplaat, 1.90 m. uit lengteas en 1.50 m. boven dek.
1951-01-30: NvhN 31-01-1951: Proefvaart UNI-S. Het motorschip Uni S heeft gistermiddag op de Eems een welgeslaagde proeftocht gehouden. Dit gladdektype schip werd gebouwd bij de Noord Ned. Scheepswerven te Groningen onder klasse Scheepvaart Inspectie en Bureau Veritas, Atlantische vaart, afmetingen 52 x 8 x 3.20 m. Het laadvermogen bedraagt circa 580 ton. De Uni-S heeft twee masten, is voorzien van een 500 pk motor, welke het vaartuig een snelheid gaf van 10½ mijl. Het schip zal in ballast van Delfzijl naar Wilhelmshaven vertrekken om daar oud ijzer te laden voor Engeland.
1954-12-20: Het Vrije Volk 20-12-1954: Shirley redt (in pyama) twee zeelieden. De struise 18-jarige jongedame Shirley Dodders uit de Engelse havenplaats Penzance, die dezer dagen twee Nederlandse zeelieden, opvarenden van de Groningse kustvaarder UNI-S van de verdrinkingsdood heeft gered. De twee Nederlanders, tweede machinist Arie de Jong en matroos Kees Vleesenbeck waren, toen zij hun schip wilden verlaten in ernstige moeilijkheden gekomen. Vleesenbeck viel, door de duisternis misleid, overboord en toen De Jong hem de helpende hand wilde bieden, verloor ook hij het evenwicht en kwam in de haven terecht. Shirley Dodders hoorde, terwijl zij op het punt stond naar bed te gaan, het geschreeuw van de mannen. Zij holde in haar pyjama naar buiten en sprong hen na. In recordtijd bracht zij beiden op het droge.
1955-04-19: De Telegraaf 19-04-1955: Kapitein veroordeeld. Amsterdam. Maandag: De Raad voor de Scheepvaart heeft kapitein A. N. te Zuidbroek de bevoegdheid om als kapitein op zeeschepen te varen, voor de tijd van twee maanden ontnomen. Kapitein N. was gezagvoerder op de Groningse kustvaarder "Uni-S" (400 ton) toen dit schip op 9 Juli 1954 te Bordeaux tijdens het laden scheef viel. Het slagzij maken van de “Uni-S” wiit de raad aan de schuld van N., die, in zeer ernstige mate te kort is geschoten in zorg voor voldoende stabiliteit van zijn schip in beladen toestand".
1956-12-15: NvhN 15-12-1956: UNI-S verkocht aan IDUNA. De rederij Kustvaart Unie te Groningen heeft het motorschip “Uni-S” verkocht aan de rederij Iduna te Groningen. De “Uni-S” behoort tot het gladdek type en heeft een draagvermogen van 575 ton. Het schip werd in 1951 gebouwd bij de N.V. Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen. In de machinekamer staat een 395 p.k. motor opgesteld.
1957-11-25: Final Fate:
Onderweg met een lading staal (sole plates) van Workington naar Drammen gestrand op 4 mijl west van Lista Point (bij Farsund, Noorwegen). De lading werd geborgen maar ondanks reddingspogingen op 14 januari 1958 gebroken. Verkocht aan een locale sloper en ter plekke gesloopt. De gezagvoerder kreeg acht maanden ontzegging wegens het overlaten van de navigatie aan de stuurman, die met dispensatie voer.
1958-04-15: Leeuwarder Courant 15-04-1958: Gezagvoerder (26) ging eten: coaster zonk. Zware straf gevraagd. De hoofdinspecteur voor de scheepvaart heeft vanmorgen de raad voor de scheepvaart voorgesteld de 26-jarige kapitein J. L. A. van de Groningse kustvaarder „IDUNA", die op 25 november 1957 voor de zuidkust van Noorwegen op de rotsen liep en zonk, te straffen door hem zijn bevoegdheid voor acht maanden te ontnemen. Het schip was met ijzer op weg van Engeland naar Drammen in Noorwegen. Toen men de Noorse kust naderde was het regenachtig weer, waardoor het zicht beperkt was en stond er bovendien een flinke bries, die geleidelijk aanwakkerde tot windkracht 7. Op het moment, dat men het vuur Lister in zicht kreeg ging de kapitein naar beneden om te eten. „Was dat wel het juiste moment daarvoor?", vroeg de voorzitter van de raad. De kapitein had geen enkele opdracht aan de stuurman, die pas was gezakt voor zijn derde rang, voor de navigatie gegeven. Terwijl hij zat te eten hoorde de kapitein de telegraaf rinkelen en het schip op de rotsen stoten. „Toen u boven kwam had u wel een stuurman, maar geen schip meer", merkte een der leden van de raad op, „het schip werd als een sardineblik opengereten en de bemanning met moeite gered. Later werd ook nog de lading geborgen". De gezagvoerder gaf toe, dat als hij op de brug was gebleven, er niets gebeurd zou zijn. Bij zon oversteek in de winter giert en slingert een schip en als men na dergelijke oversteek de kust nadert behoort het tot de ongeschreven tradities, dat de kapitein op de brug is en blijft totdat men zeker weet welke positie het schip heeft, vertelde de hoofdinspecteur, die het de kapitein hoogst kwalijk nam, dat hij niets tegen de stuurman had gezegd toen hij naar beneden ging om te eten.

Afbeeldingen


Omschrijving: UNI-S
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: IDUNA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: IDUNA
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: De IDUNA gestrand nabij Farsund, 25 nov. 1957.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: De IDUNA is na de stranding ter plekke gesloopt.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding
Algemene informatie

 

NvhN 261157
IDUNA aan de grond - Bemanning niet in gevaar.
De kustvaarder IDUNA van de Rederij Iduna te Delfzijl is gisteravond op de zuidkust van Noorwegen op de rotsen gelopen. De bemanning is niet in gevaar. Het was gisteravond om half acht, dat de ongeveer 570 ton dwt. metende IDUNA op 4 mijl ten oosten van Lista Point bij Farsund op de rotsen liep. Kapitein J.L. Abels riep terstond de hulp in van een bergingsboot, daar de tanks lek bleken en het ruim half vol water stond. Uit Bergen vertrok direct een bergingsvaartuig, dat vanmiddag omstreeks twee uur ter plaatse zal zijn. De bemanning heeft de nacht aan boord doorgebracht. Vanmorgen is een expert van de Vereniging Zeevaart Wederkerige Waarborg Mij. tot verzekering van Zeeschepen, per vliegtuig naar Noorwegen vertrokken om de situatie op te nemen. Men vreest echter dat het schip als verloren moet worden beschouwd. De IDUNA werd in 1951 gebouwd bij de Noord-Nederlandse Scheepswerven N.V. te Groningen. De kustvaarder was nu met een lading nieuw ijzer op weg van Workington naar Drammen. Een kleine bergingsboot, afkomstig uit Kristiansand is vanmorgen om vier uur bij de IDUNA gearriveerd. Deze boot blijft wachten op de grote bergingsboot uit Bergen, om samen pogingen tot berging te ondernemen.

NvhN 140158
M.s. IDUNA verloren - Lading gelost.
De kustvaarder IDUNA van de rederij Iduna te Delfzijl, die op 25 november op de zuidkust van Noorwegen op de rotsen is gelopen, kan niet meer geborgen worden. Het schip is nu geheel stukgeslagen en wordt waarschijnlijk voor de sloop verkocht. De lading is echter gelost. De bemanning staat klaar om naar huis te gaan. De IDUNA, die 570 ton dwt. meet, liep op 9 mijl ten oosten van Lista Point bij Marsund op de rotsen.

 

NvhN 140458
DE RAMP MET DE IDUNA - Acht maanden ontzegging kapiteinsbevoegdheid geëist.
De Hoofdinspecteur voor de Scheepvaart heeft vanmorgen, bij de behandeling door de Raad voor de Scheepvaart van het op de rotsen lopen en vergaan van het kustvaartuig IDUNA uit Groningen op 25 november 1957 aan de zuidkant van Noorwegen, aan de Raad voorgesteld de 26-jarige kapitein J. L. A. uit Delfzijl te straffen door hem zijn bevoegdheid te ontnemen voor de tijd van acht maanden. De IDUNA (gebouwd in 1951) was, met ijzer geladen, van Workington (Engeland) op weg naar Drammen in Noorwegen. Toen het schip de Noorse kust naderde was het regenachtig weer, vier mijl zicht en windkracht 4 tot 5, die later toenam van 6 tot 7. Toen de kapitein en de stuurman op de brug waren kreeg men met twee streken aan bakboord het vuur Lister in zicht. De kapitein ging toen naar beneden om te eten.
„Was dat wel het juiste moment daarvoor?" vroeg de voorzitter van de Raad. De kapitein had geen enkele opdracht aan de stuurman, die pas was gezakt voor zijn 3e rang, voor de navigatie gegeven. Terwijl hij zat te eten hoorde de kapitein de telegraaf rinkelen en het schip stoten. „Toen u boven kwam — aldus een der leden van de Raad — had u wel een stuurman, maar geen schip meer".
De stuurman (die later door de Raad gehoord zal worden) had nog volle kracht achteruit gegeven, maar dit mocht niet meer baten. De kapitein had terstond de bemanning aan dek geroepen en order gegeven de zwemvesten om te doen. Alle dubbele bodemtanks waren volgelopen. Het schip was als „een sardineblikje opengescheurd", zo merkte een der leden van de Raad op.
Een reddingboot was in de buurt gekomen ter assistentie en de volgende dag nog een bergingsvaartuig. Met een sloep van de IDUNA waren eerst vier man van boord gegaan en later werden de andere vier met een wippertoestel van boord gehaald. De lading is geborgen.
De gezagvoerder, die in januari van het vorig jaar kapitein was geworden, gaf toe, dat als hij op de brug was gebleven er niets gebeurd zou zijn. „U vond eten belangrijker dan de verantwoordelijkheid voor uw schip", zo merkte een der leden van de Raad op. Bij zo’n oversteek in de winter giert en slingert een schip — aldus de hoofdinspecteur, de heer J. Metz. Als men na een dergelijke oversteek de kust nadert, behoort het tot de ongeschreven tradities, dat de kapitein op de brug is en blijft totdat men zeker weet welke positie het schip heeft en verder veilig langs de kust kan varen en zich eerst dan van de brug verwijdert. De hoofdinspecteur nam het de kapitein hoogst kwalijk, dat hij niets tegen de stuurman had gezegd toen hl] naar beneden ging om te eten. „Ik kan bij deze gezagvoerder geen goede punten vinden In zijn beleid. Ik heb er geen woorden voor", zo besloot de hoofdinspecteur zijn scherpe kritiek op het beleid van de jonge kapitein, die thans niet vaart. De Raad zal later schriftelijk uitspraak doen.

NvhN 250758
Kapitein schuldig bevonden Het vergaan van het m.s. IDUNA bij Noorwegen
De Raad voor de Scheepvaart heeft kapitein J. L. A. uit Delfzijl en stuurman P. N. uit Haarlem schuldig bevonden aan de stranding en het daarna vergaan van het motorschip IDUNA op 25 november van het vorige jaar aan de zuidkust van Noorwegen en heeft de bevoegdheid van de kapitein ingetrokken voor de tijd van acht maanden. De stuurman, met dispensatie, heeft een berisping gekregen.
De Raad is van oordeel, dat de stranding en het vergaan van de IDUNA voornamelijk moet worden geweten aan het in ernstige mate falen van kapitein A.
De Raad keurt allereerst af, dat hij is blijven navigeren op de overzeiler van de Noordzee, ook toen hij verkenning had gekregen op de Noorse kust. Veel ernstiger vindt de Raad echter, dat de kapitein de brug van zijn schip heeft verlaten zonder enige aanwijzing of instructie aan zijn stuurman te hebben gegeven. De stuurman had tijdig moeten inzien — ook al is hij niet gediplomeerd — dat hij meer had moeten uitsturen.