Inloggen
UNI-K - ID 6788


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1948
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5181768
Nat. Official Number: 2430 Z GRON 1948
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw Unie N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 240
Launch Date: 1948-08-18
Delivery Date: 1948-12-15
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Benz nr. 1707 Type RS134S (10 1/4-13 1/2)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 343.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 173.00 Net tonnage
Deadweight: 440.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 21800 Cubic Feet
Bale: 19700 Cubic Feet
 
Length 1: 44.51 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.46 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1959
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 375 Pk Deutz Type (270x360)

Ship History Data

Date/Name Ship 1948-12-15 UNI-K
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Kustvaart 'Unie', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Kornelis Tzn, Frederik en Teunis Eeftingh, Johannes Rikstinus Salomons en Kornelis Schipper (Stadskanaal)
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PICE
Additional info: Kapitein Klaas Schipper is mede eigenaar voor 1/15 deel tot de verkoop in 1951.

Date/Name Ship 1951-02-13 KAPUAS
Manager: Jajasan Penguasaan Pusat Kapal-Kapal 'Pepuska', Djakarta, Indonesia
Eigenaar: Government of the Republiek Indonesia, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia
Callsign: PKGL
Additional info: Hfl. 450.000,--

Date/Name Ship 1952-00-00 KAPUAS
Manager: P.T. Pelajaran Nasional Indonesia, Djakarta, Indonesia
Eigenaar: Government of the Republiek Indonesia, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia
Callsign: PKGL

Date/Name Ship 1954-00-00 KAPUAS
Manager: Djawatan Pelajaran, Djakarta, Indonesia
Eigenaar: Government of the Republiek Indonesia, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia
Callsign: PKGL

Date/Name Ship 1957-00-00 KAPUAS
Manager: P.T Perushaan Pelayaran Nusantara Djawa Kalimantan, Banjarmasin, Indonesia
Eigenaar: Government of the Republiek Indonesia, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Banjarmasin / Indonesia
Callsign: PKGL

Date/Name Ship 1959-00-00 KAPUAS
Manager: P.T. Pelajaran Djawa-Kalimantan, Djakarta, Indonesia
Eigenaar: Government of the Republiek Indonesia, Djakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia
Callsign: PKGL
Additional info: In 1972: Jakarta

Ship Events Data

1948-12-07: Als UNI-K, zijnde een stalen motorschip, groot 971.05 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 23-11-1948 no. 7535, liggende te Groningen, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2430 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in het zijschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.99 m. uit de hekplaat, 1.50 m. uit de lengteas, 1.56 m. boven dek.
1948-12-16: NvhN 16-12-1948: Proefvaart UNI-K. Op de Eems had de welgeslaagde proefvaart plaats van de nieuwe coaster Uni-K, gebouwd bij de scheepsbouw Unie-Gideon voor rekening van de Kustvaart-Unie te Groningen. Het is van het type raised quarterdek, onder klasse bureau Veritas en heeft de volgende afmetingen: Br. M 3 9.71.05, N. M 3 488.78, B.R.T. 342.78, N.R.T. 172.54 en heeft een D.W. van plm. 430 ton. Het wordt voortgestuwd door een 195 P.K. hoofdmotor en heeft een 12 P.K. hulpmotor in de machinekamer. Aan dek heeft het schip 3 winchers met 8 P.K. motoren. De lengte van het schip op het bovendek, van de buitenkant van de voorsteven tot de hartlijn van de roerkoning, is 41.01 M. De grootste wijdte buitenwerks over de huid is 7.46 M. Het is verder voorzien van radio-peilinstallatie en echolood. Bij de proefvaart werd een snelheid behaald van 8.5 mijl.
1951-01-25: Leeuwarder Courant 25-01-1951: Groninger Coaster naar Indonesië verkocht. De Indonesische Regering heeft een tweetal Groninger kustvaartuigen gekocht. De ene coaster is de RIJN van de heer L. Davids uit Delfzijl de andere de UNI-K van de Kustvaart Unie N.V. te Groningen. Beide schepen zijn nog slechts enkele jaren oud (resp. 1949 en 1948) Indien mogelijk zullen de vaartuigen omstreeks Maart naar hun nieuwe thuishaven vertrekken.
1951-04-02: Als "Kapuas" vertrokken van Sluiskil via Alexandrië met eindbestemming Djakarta. Arriveerde op 09-06-1951 arriveerde het schip te Kota Radja van Sluiskil. (P.S.: Het schip heeft op deze uitbrengreis nog liggen repareren, na machineproblemen, te Colombo (Ceylon, nu Sri-Lanka) van 11 tot 26-05-1951, waarna de reis werd hervat.)
1990-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Uni-K 1948
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: KAPUAS
Collectie: Leijnse, John
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade