Inloggen
UNI-E - ID 6786

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1948
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5204962
Nat. Official Number: 2354 Z GRON 1948
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data


Scheepsbouwer: C.V. Firma A. Apol. Scheepswerf, Wirdum, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 160
Launch Date: 1947-12-04
Delivery Date: 1948-06-08
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 200
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 3388 Type (280x400)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 359.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 182.00 Net tonnage
Deadweight: 420.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26770 Cubic Feet
Bale: 25605 Cubic Feet
 
Length 1: 44.02 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.72 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.14 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.93 Meters Depth, moulded
Draught: 2.95 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1948-05-13 UNI-E
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Kustvaart 'Unie', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Kornelis Tzn, Frederik en Teunis Eeftingh & Johannes Rikstinus Salomons
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PICI
Additional info: HFl. 347.000,--

Date/Name Ship 1955-06-16 LEA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lukas van der Veen Wzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFNU
Additional info: Fl. 420.000,--

Ship Events Data

1948-05-14: Op 14-05-1948 als UNI-E, zijnde een stalen motorschip, groot 1017.40 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 15-05-1948 no. 7343, liggende te Wirdum (Gr.), door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2354 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot dekhuis op verhoogd achterdek, 3.45 m. uit de hekplaat, 0.30 m. uit de lengteas, 1.54 m. boven dek.
1948-12-01: De Vrije Pers 01-12-1948: Geen contact kustvaarders en Chinese ondernemers. Twee coasters op weg hierheen. Ondanks de bewering, dat er geen emplooi voor Groningse coasters te vinden is, zijn toch twee schepen naar de Oost vertrokken, zo lezen wij in „Het Vrije Volk". Zij varen daar in de wijde Oceaan, twee kleine notedopjes in Groningen gebouwd. Eén der scheepjes heeft reeds een zekere faam verworven: De „UNI-E", voor korte tijd afgeleverd door de werf Apol aan het Damsterdiep, heeft thans reeds van zich doen spreken. Liggend in Colombo kreeg het schip bericht, dat er op de Maladiven, de eilandengroep, een 600 mijl ten Westen van Ceylon, een Noors schip van circa 9000 ton was gestrand. Deze koraalriffen hadden reeds vele schepen vóór haar gevangen. Zij waren gezonken met vaak grote verliezen aan bemanningen. De „Uni-E" ondernam de lange reis en het gelukte de Groninger naderbij te komen en een deel van de lading over te nemen. Driemaal voer de „Uni-E" de 600 mijlen heen en terug. Op de reis van Colombo naar de Maladiven werd dan voedsel en drinkwater voor de bemanning meegebracht. Door de geringe diepgang van deze coaster werd dit gevaarlijke werkje een succes en kon de Noor door slepers worden vlot getrokken. De Groninger coaster heeft echter niet alleen bekendheid verworven, ook van lading is zij steeds voorzien. Tot nu toe zijn de twee kustvaarders nog niet in Indonesië zelf geweest. Over het in „De Uitlaat" het K.P.M.-blad gesignaleerde contact tussen Chinese ondernemers en Groningse kustvaarder-kapiteins schrijft het blad : „Wij hebben ons hierover met de Groninger redersgemeenschap, ook wel genoemd het Zeemanscollege „De Groninger Eendracht" verstaan. Ten stelligste werd ontkend, dat er contacten zouden zijn gelegd tussen Chinese ondernemers en Groningers over kustvaart-exploitatie in de Indonesische wateren. De N.V. destijds voor de kustvaart in deze streken opgericht, heeft voor haar beide schepen in de Archipel relatie's met een Nederlandse firma".
1950-10-16: NvhN 16-10-1950: M.s. UNI E stak Atlantische Oceaan over. Bij de rederij Kunstvaart-Unie N.V. te Groningen is van de kapitein van het 360 b.r.t. metende motorkustvaartuig „Uni-E" telegrafisch bericht binnengekomen dat het schip behouden in New-Orleans (V.S.) is gearriveerd. De Uni-E is voor de tijd van één jaar in bareboat-charter verhuurd aan een Amerikaanse rederij in New-Orleans en bestemd voor de geregelde vaart van New- Orleans op Cuba. Het schip, dat voorzien is van een geheel Groninger bemanning, legde de afstand Groningen—New-Orleans (ruim 9000 km) in vier weken af, zonder een enkele haven aan te doen. De Uni-E is de tweede Groninger coaster, die in New-Orleans gestationneerd wordt. Het m.s. Cascade van dokter A. L Oosterhuis uit Delfzijl is n.l. ook in bareboat-charter verhuurd aan dezelfde Amerikaanse rederij en vaart momenteel, ook met een geheel Groninger bemanning, van New Orleans op Honduras.
1965-11-04: NvhN 04-11-1965: Twee dagen te laat. Vermiste schip “LEA” veilig in Londen. De Groninger kunstvaarder “Lea”, die sinds 30 oktober als vermist was opgegeven is gisteravond veilig de Theemsmonding binnengelopen. Men was bang, dat het schip in de stormen van de laatste dagen was vergaan. De “Lea” heeft echter geen moeilijkheden ondervonden, maar arriveerde alleen twee dagen te laat in Londen. Gisteren verzocht Nordeich Radio de scheepvaart uit te zien naar de “Lea”, die zaterdag het laatst was gesignaleerd vijf mijl ten westen van het lichtschip Elbe I. Sindsdien hoorde men van het schip, dat geen radio aan boord heeft maar alleen beschikt over radio-telefonie taal nog teken. De “Lea” is eigendom van de heer L. van der Veen. Vertrouwens makelaar is Wijnne & Barends te Delfzijl. Doordat het schip maandag niet de Theems opvoer, dacht men aan averij.
Friese Koerier 04-11-1965: Vermoeden van ramp bleek ongegrond. Vermiste Groninger coaster lag in Theems. Toch nog raadsels rond lichtkogels.
Harlingen — Grote onzekerheid heeft woensdag geheerst omtrent het lot van de bemanning van de 359 brt. metende kustvaarder Lea uit Groningen. Dit schip was tijdens de hevige storm van de afgelopen dagen onderweg van Hamburg naar Groot-Brittannië en was voor het laatst gesignaleerd benoorden Schiermonnikoog, bij routeboei Elbe 1. Dat was in de nacht van 30 op 31 oktober. Het schip, met aan boord onder meer de kapitein-eigenaar L. van der Veen, voer langs de veelgebruikte ET-route. Woensdagavond laat is er toch zekerheid gekomen. Gelukkig bleek alle ongerustheid ongegrond te zijn geweest. Een employé van het Loodswezen in Delfzijl deelde ons mee, dat de Lea veilig is gearriveerd in de monding van de Theems. Aanvankelijk bestond het vermoeden, dat de verdwijning van de Lea in verband stond met lichtseinen, die in de nacht van zaterdag op zondag eveneens ten noorden van Schiermonnikoog werden afgeschoten. De veelheid van lichtkogels werd waargenomen door de kustwacht van Schiermonnikoog de bemanning van het lichtschip Delfzijl en de kustwacht van Borkum. Een vergissing was dus uitgesloten. Onmiddellijk werd toen de reddingboot „Gebroeders Luden" van Oostmahorn uitgestuurd. Deze was juist in de thuishaven gearriveerd. De bedoeling was, de bemanning na de inspanning van het op wacht liggen bij het gestrande vrachtschip „Panagathos" wat rust te gunnen. Daar kwam het echter niet van. Toen de „Gebroeders Luden" aankwam op de plaats vanwaar vermoedelijk de lichtkogels waren afgeschoten, werd daar niets gevonden. Nadat de loodsboot „Castor" van Delfzijl woensdag seinde, dat de „Lea" spoorloos was, rees het vermoeden dat de kogels waren afgevuurd van dit schip, waarna het was gezonken voordat de reddingboot arriveerde. Met het vinden van de „Lea" is het raadsel van de lichtseinen nog niet opgelost.
1972-01-03: Final Fate:
Te Hendrik Ido Ambacht aangekomen en gedurende het eerste kwartaal van 1972 gesloopt door Frans Rijsdijk. (Overheidspremie van Fl. 125.000,--)

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart UNI-E
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: LEA - foto: Groningen, Oosterhaven, 60er jaren.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: LEA
Gemaakt door: Unknown