Inloggen
UNDEN - ID 6784


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1969
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 6906749
Nat. Official Number: 4256 Z GRON 1969
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck closed
Masten: Two masts
Rig: 3 cranes
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 307
Launch Date: 1968-12-18
Delivery Date: 1969-03-13
Technical Data

Engine Manufacturer: Atlas-MAK Maschinenbau G.m.b.H., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Nr. 24523 Type 8MU452AK (320x350)
Speed in knots: 12.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1534.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 925.00 Net tonnage
Deadweight: 2813.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 117807 *** Onbekend ***
Bale: 110180 *** Onbekend ***
 
Length 1: 77.65 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 73.05 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 11.88 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.90 Meters Depth, moulded
Draught: 5.80 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1969-03-13 UNDEN
Manager: Vereenigd Cargadoorskantoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Romulus, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder: O.F. Ahlmark & Co Eftr. A/B, 1993: Ahlmark Lines AB
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PICS

Date/Name Ship 1977-09-12 UNDEN
Manager: Vereenigd Cargadoorskantoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Ahlmarco B.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PICS

Date/Name Ship 1978-05-18 WADDENZEE
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: H. & P. Holwerda (Hendrik en Piet), Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PILV

Ship Events Data

1969-02-28: Op 28-02-1969 als UNDEN bouwnr. 307 van de Fa. C. Amels en Zn., Scheepswerf en Machinefabriek "Welgelegen" te Makkum, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Makkum, door J. Spakman, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4256 Z GRON 1969 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het bovendek, 6.55 m. uit hekplaat, 1.10 m. uit lengteas en 1.45 m. uit dek.
1978-12-13: Final Fate:
Onderweg van Maputo naar Kobe tijdens een storm aan de zuidkust van Madagascar op de Recifs de L'Etoile gestrand en gezonken in pos. 25.25.30. Z. - 44.15.12. O. De bemanning werd gered.
NvhN 13-12-1978. Nederlandse treiler is in nood. De Nederlandse treiler (opm.: moet zijn coaster) WADDENZEE met twaalf opvarenden verkeert in nood voor de kust van Madagascar. Volgens berichten uit de Zuidafrikaanse havenstad Durban is het 100 ton metende schip gisteravond in een zware zee op de rotsen in Straat Mozambique gelopen. De treiler maakt water doordat er drie gaten in de romp zijn geslagen. De Zuidafrikaanse kustvaarder Nahooh is onderweg naar de Waddenzee om de schepelingen op te pikken.De kapitein van het Nederlandse schip zou de Waddenzee niet van de rotsen hebben willen halen uit angst dat de treiler onmiddellijk zou zinken.
NvhN 14-12-1978: Bemanning gestrande kustvaarder veilig. De bemanning van de coaster Waddenzee, die gisteren strandde ten zuiden van Madagascar, is vandaag door de Zuidafrikaanse kustvaarder Nahoon van boord gehaald. Rederij Holwerda in Heerenveen heeft meegedeeld dat alle tien bemanningsleden in veiligheid zijn Ze worden op het eiland Mauritius aan land gezet en zullen midden volgende week in ons land aankomen Het schip dat geladen is met chroomerts wordt als verloren beschouwd.
Leeuwarder Courant 14-12-1978: Bemanning gered. Friese coaster vergaan bij Mozambique. Durban - De kustvaarder „Waddenzee" van rederij Holwerda uit Heerenveen is - zoals gisteren al in een deel van onze edities is vermeld - in de Straat van Mozambique op de riffen gelopen. In Heerenveen vermoedt men dat dat het gevolg is van een navigatiefout. Het schip zal zeer waarschijnlijk door midden breken. De tien opvarenden zijn gered door het Zuidafrikaanse vrachtschip „Nahoon". Zij zullen op Mauritius aan land gezet worden. Voorzover bekend zijn alle tien ongedeerd. Kapitein is de heer Nico Heetebrij uit het Drenthse Valthe, stuurman is de heer Jan van Duivenbode van Terschelling en machinist is de heer Karel de Heijer uit Ridderkerk. De overige bemanningsleden komen uit Indonesië.
NvhN 20-12-1978: Kapitein Waddenzee hekelt handelen autoriteiten 'Madagascar liet bemanning aan zijn lot over'. (Van een onzer verslaggevers) „Op een gegeven moment werd de situatie kritiek; de grondzeeën bleven voortdurend over het schip heen lopen. Bovendien lag het schip zwaar te bonken op het rif. Op dat moment had ik graag gehad dat een helikopter kwam om in ieder geval een deel van de bemanning van boord te halen. Maar het is daar vechten tegen de bierkaai " Dit zegt kapitein N. Hetebrij uit het Drentse Valthe, die vorige week woensdag met de coaster Waddenzee op een rif honderd mijl zuidwest uit de kust van Madagascar liep. Kapitein N. Hetebrij en de bemanning keerden gisteren terug in Nederland, na een angstig avontuur. Hetebrij en de heer J. de Jong van rederij Holwerda uit Heerenveen (eigenaresse van de coaster) uitten ernstige verwijten aan de autoriteiten van Madagaskar. Volgens hen hebben legerautoriteiten nagelaten hulp te bieden, terwijl ze wisten dat de Waddenzee in nood verkeerde. De Jong: "De militairen hadden toegezegd dat ze met een helikopter de bemanning van het schip zouden halen. Dat is niet gebeurd. Later hoorden we dat met het vliegtuig belangrijke mensen moesten worden verplaatst." Het avontuur van de drie Nederlandse en zeven Indonesische zeelieden begon vorige week woensdag toen zij op weg naar Japan met de coaster op een rif liepen. Kapitein Hetebrij sloeg meteen alarm, maar er kwam geen reactie van Madagascar. Wel reageerde het walstation Durban in het buurland Zuid- Afrika, dat onder meer via Parijs de autoriteiten in Madagascar op de hoogte bracht van de precaire situatie van de Waddenzee. Er kwam toen een aarzelend contact tot stand tussen het schip en de legerautoriteiten. Hetebrij vroeg tweemaal om een helikopter, die ook werd toegezegd, maar nooit verscheen. Donderdagnacht werd de toestand kritiek. Onderdelen van het schip sneuvelden in een storm, onder meer de radio-antenne. Tegen de ochtend werd het weer wat beter. Nog eenmaal nam Hetebrij contact op met het walstation, maar toen bleek dat het toestel nog op de grond stond, stapte de bemanning in een reddingsvlot. Ze werd even later opgepikt door de inmiddels door het station in Durban gealarmeerde Zuidafrikaanse coaster Nahoon. Hetebrij: "Ik vind dat ze op de Madagascar tekort zijn geschoten. Ik heb zelf contacten gehad, terwijl onze rederij en de Nederlandse ambassade ook van alles hebben geprobeerd. Op de Nahoon hoorde ik dat de kapitein van dat schip van een station in Durban opdracht had gekregen om de bemanning op te pikken. Durban had gezegd "Doen jullie het maar, want van Madagascar hoeven ze nergens op te rekenen." Voor de bemanning is het avontuur goed afgelopen. Voor het schip niet: het verdween in de golven.


Afbeeldingen


Omschrijving: UNDEN
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: UNDEN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: UNDEN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: UNDEN at the Akzo jetty in Delfzijl in 1977.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: WADDENZEE at Harlingen in 1978.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: WADDENZEE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: WADDENZEE
Gemaakt door: Unknown