Inloggen
UAL LOBITO - ID 6769


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 2003
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 9265653
Nat. Official Number: 20253 Z R 2003
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Standaard scheepstype: Bodewes Trader 4300
Rig: 2 NMF cranes
Lift Capacity: 36 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 622
Contractor: Societatea Comerciala Severnav S.A., Drobeta-Turnu Severin, Rumania
Launch Date: 2003-01-25
Delivery Date: 2003-06-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 2366
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 1800
Eng. additional info: MAK Type 6M25 (255x400)
Speed in knots: 12.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3153.00 Gross tonnage
Deadweight: 4300.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 6262 Cubic Meters
Teu: 218
 
Length 1: 89.98 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 84.98 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 15.2 Meters Breadth, extreme
Depth: 6.6 Meters Depth, moulded
Draught: 5.25 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 2003-06-00 UAL LOBITO
Manager: Flinter Management B.V., Barendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Seabox Shipping, Trading & Forwarding B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PBJZ

Ship Events Data

2019-11-19: Tuchtcollege: kapitein UAL LOBITO handelde volgens goed zeemanschap
De mondelinge behandeling van de zaak vond plaats op 26 maart 2021 om 11.00 uur.
Volgens de Inspecteur: 1. Is betrokkene op 4 november 2019 uit Nouadhibou (Mauritanië) vertrokken met een GMfluid die volgens de intacte stabiliteit en lekstabiliteit voldoende groot was. Echter die GM waarde was een stuk hoger dan de maximale waarde waarmee gerekend is in het Cargo Securing Manual. De betrokkene heeft zich er toen niet van overtuigd of het sjorren van de deklading containers voldoende was. De deklading bestond uit 6 containers met lading daarin (totaal 108,3 T) en 81 lege containers; 2. Is de betrokkene op 7 november 2019 uit Dakar (Senegal) vertrokken met een GMfluid die volgens de intacte stabiliteit en lekstabiliteit voldoende groot was. Echter, die GM waarde was een stuk hoger dan de maximale waarde waarmee gerekend is in het Cargo Securing Manual. De betrokkene heeft zich er toen niet van overtuigd of het sjorren van de deklading containers voldoende was. De deklading bestond uit 85 lege containers; 3. Heeft betrokkene geen rekening gehouden met de te verwachten wind en ‘groen water’. Op 19 november 2019 in de ochtend heeft men aan boord van het ms UAL Lobito ontdekt dat het schip tijdens slecht weer 2 lege containers (TEU) was verloren. Vermoedelijk is dat gebeurd op 18 november 2019 ter hoogte van Kaap Finisterre terwijl het schip onderweg was van Dakar (Senegal) naar Antwerpen (België). Dit incident is op 19 november 2019 door de reder aan de ILT gemeld.
Het oordeel van het Tuchtcollege: De kapitein van het Nederlandse vrachtschip UAL Lobito heeft geen schuld aan het overboord slaan van twee containers. Die gingen in november 2019 overboord in zwaar weer bij Kaap Finisterre.
Het schip (80 x 15 meter, 4354 DWT) was met 85 lege en zes geladen containers onderweg van Dakar in Senegal naar Antwerpen. De verloren containers waren leeg en tweehoog gestapeld in voorste positie (Bay 01) aan stuurboord. Vanwege de constructie van de UAL Lobito staken ze gedeeltelijk buitenboord. De containers waren alleen vastgezet met bottom twistlocks en twistlocks. Volgens het Tuchtcollege was dat voldoende in deze situatie. Stabiliteit. De inspecteur van de ILT had aangevoerd dat de kapitein niet had gekeken naar de stabiliteitsberekening van het schip. De GM-waarde lag hoger dan waar in het Cargo Securing Manual (CSM) mee werd gerekend. Vanwege de mogelijkheid van grotere dwarsversnelling bij ruwe zee, had de kapitein het aanbrengen van lashings moeten overwegen. Of in elk geval de berekening in het CSM moeten maken, vond de inspecteur. Maar ook hier pleitte het Tuchtcollege de kapitein vrij, uitgesproken ter openbare zitting van 7 mei 2021. (Uitspraak 2020.V1 Van het Tuchtcollege voor de Scheepvaart, 5-2021/LK).

Afbeeldingen


Omschrijving: UAL LOBITO te Delfzijl op 14-06-2003
Gemaakt door: Johannes, L.M. (Leo)

Omschrijving: UAL LOBITO 14 maart 2003 inkomend Delfzijl van een geslaagde proefvaart op de Eems.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: UAL LOBITO 14 maart 2003 inkomend Delfzijl van een geslaagde proefvaart op de Eems.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: UAL LOBITO liggend bij Scheepswerf Damen in de Slothaven te Vlissingen op 6 juli 2018
Gemaakt door: Kruidhof, E.A. (Bert)
Onderwerp: Werf