Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
UAL LOBITO - ID 6769
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
2003
Classification Register:
Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer:
9265653
Nat. Official Number:
20253 Z R 2003
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Standaard scheepstype:
Bodewes Trader 4300
Rig:
2 NMF cranes
Lift Capacity:
36 ton each.
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
Bodewes Scheepswerven B.V.
, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
622
Contractor:
Societatea Comerciala Severnav S.A.
, Drobeta-Turnu Severin, Rumania
Launch Date:
2003-01-25
Delivery Date:
2003-06-00
Technical Data
Engine Manufacturer:
Maschinenbau Kiel A.G.
, Kiel, German Federal Republic
Motor Type:
Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders:
6
Power:
2366
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Power kw:
1800
Eng. additional info:
MAK Type 6M25 (255x400)
Speed in knots:
12.5
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
3153.00 Gross tonnage
Deadweight:
4300.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
6262 Cubic Meters
Teu:
218
Length 1:
89.98 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
84.98 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
15.2 Meters Breadth, extreme
Depth:
6.6 Meters Depth, moulded
Draught:
5.25 Meters Draught, maximum
Ship History Data
Date/Name Ship
2003-06-00
UAL LOBITO
Manager:
Flinter Management B.V.
, Barendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Seabox Shipping, Trading & Forwarding B.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
PBJZ
Date/Name Ship
2023-04-00
UAL LOBITO
Manager:
Nescos Shipping B.V.
, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Lobito C.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
PBJZ
Date/Name Ship
2023-12-00
UAL LOBITO
Manager:
Nescos Shipping B.V.
, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Seabox Shipping, Trading & Forwarding B.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
PBJZ
Ship Events Data
2019-11-19:
Tuchtcollege: kapitein UAL LOBITO handelde volgens goed zeemanschap
De mondelinge behandeling van de zaak vond plaats op 26 maart 2021 om 11.00 uur.
Volgens de Inspecteur: 1. Is betrokkene op 4 november 2019 uit Nouadhibou (Mauritanië) vertrokken met een GMfluid die volgens de intacte stabiliteit en lekstabiliteit voldoende groot was. Echter die GM waarde was een stuk hoger dan de maximale waarde waarmee gerekend is in het Cargo Securing Manual. De betrokkene heeft zich er toen niet van overtuigd of het sjorren van de deklading containers voldoende was. De deklading bestond uit 6 containers met lading daarin (totaal 108,3 T) en 81 lege containers; 2. Is de betrokkene op 7 november 2019 uit Dakar (Senegal) vertrokken met een GMfluid die volgens de intacte stabiliteit en lekstabiliteit voldoende groot was. Echter, die GM waarde was een stuk hoger dan de maximale waarde waarmee gerekend is in het Cargo Securing Manual. De betrokkene heeft zich er toen niet van overtuigd of het sjorren van de deklading containers voldoende was. De deklading bestond uit 85 lege containers; 3. Heeft betrokkene geen rekening gehouden met de te verwachten wind en ‘groen water’. Op 19 november 2019 in de ochtend heeft men aan boord van het ms UAL Lobito ontdekt dat het schip tijdens slecht weer 2 lege containers (TEU) was verloren. Vermoedelijk is dat gebeurd op 18 november 2019 ter hoogte van Kaap Finisterre terwijl het schip onderweg was van Dakar (Senegal) naar Antwerpen (België). Dit incident is op 19 november 2019 door de reder aan de ILT gemeld.
Het oordeel van het Tuchtcollege: De kapitein van het Nederlandse vrachtschip UAL Lobito heeft geen schuld aan het overboord slaan van twee containers. Die gingen in november 2019 overboord in zwaar weer bij Kaap Finisterre.
Het schip (80 x 15 meter, 4354 DWT) was met 85 lege en zes geladen containers onderweg van Dakar in Senegal naar Antwerpen. De verloren containers waren leeg en tweehoog gestapeld in voorste positie (Bay 01) aan stuurboord. Vanwege de constructie van de UAL Lobito staken ze gedeeltelijk buitenboord. De containers waren alleen vastgezet met bottom twistlocks en twistlocks. Volgens het Tuchtcollege was dat voldoende in deze situatie. Stabiliteit. De inspecteur van de ILT had aangevoerd dat de kapitein niet had gekeken naar de stabiliteitsberekening van het schip. De GM-waarde lag hoger dan waar in het Cargo Securing Manual (CSM) mee werd gerekend. Vanwege de mogelijkheid van grotere dwarsversnelling bij ruwe zee, had de kapitein het aanbrengen van lashings moeten overwegen. Of in elk geval de berekening in het CSM moeten maken, vond de inspecteur. Maar ook hier pleitte het Tuchtcollege de kapitein vrij, uitgesproken ter openbare zitting van 7 mei 2021. (Uitspraak 2020.V1 Van het Tuchtcollege voor de Scheepvaart, 5-2021/LK).
Afbeeldingen
Omschrijving:
UAL LOBITO
Collectie:
-
Vervaardiger:
Zee, Teun van der
Onderwerp:
Werf
Omschrijving:
UAL LOBITO te Delfzijl op 11 juni 2003
Collectie:
Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
UAL LOBITO te Delfzijl op 14-06-2003
Collectie:
Johannes, Leo M.
Vervaardiger:
Johannes, L.M. (Leo)
Omschrijving:
UAL LOBITO 14 maart 2003 inkomend Delfzijl van een geslaagde proefvaart op de Eems.
Collectie:
Olinga, Frits J.
Vervaardiger:
Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
UAL LOBITO 14 maart 2003 inkomend Delfzijl van een geslaagde proefvaart op de Eems.
Collectie:
Olinga, Frits J.
Vervaardiger:
Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
UAL LOBITO liggend bij Scheepswerf Damen in de Slothaven te Vlissingen op 6 juli 2018
Collectie:
Kruidhof, Bert
Vervaardiger:
Kruidhof, E.A. (Bert)
Onderwerp:
Werf
Omschrijving:
UAL LOBITO
Collectie:
Grootenboer, Ton
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Zeeopname
Terug naar het overzicht