Inloggen
TYRO - ID 6766

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1967
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 6718427
Nat. Official Number: 12434 Z ROTT 1967
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, RoRo
Type Dek: Shelterdeck open/closed
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Van der Giessen-de Noord N.V., Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 857
Date Laid Down: 1967-01-23
Launch Date: 1967-06-17
Delivery Date: 1967-10-11
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 3000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 2 x 6-cyl MWM Type (360x450)
Speed in knots: 14
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1305.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 619.00 Net tonnage
Deadweight: 1338.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Bale: 178875 Cubic Feet
 
Length 1: 84.24 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 79.64 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 14.32 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.02 Meters Depth, moulded
Draught: 4.51 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1982
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Verbouwd bij Niehuis & van der Berg, Pernis tot onderzoeksvaartuig.

Datum 00-11-1994
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Omgebouwd tot veetransportschip.

Ship History Data

Date/Name Ship 1967-10-11 TYRO
Manager: Firma Hudig & Veder (ca. 1951 N.V.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Zeevaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIBQ

Date/Name Ship 1982-00-00 TYRO
Manager: Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIBQ

Date/Name Ship 1990-00-00 TYRO
Manager: Stichting Onderzoek der Zee, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Stichting Onderzoek der Zee, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PIBQ

Date/Name Ship 1994-04-15 JIHAD II
Manager: Geto Trading Ltd., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Geto Trading Ltd., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQOW7

Date/Name Ship 1994-05-00 JIHAD II
Manager: Maria Trading S.r.L., Constantza, Rumania
Eigenaar: Humber Princess Shipping Ltd., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQOW7

Date/Name Ship 2003-06-00 ABDULRAZAK
Manager: Maria Trading S.r.L., Constantza, Rumania
Eigenaar: Abdul Razak Mahmoud Chwihna, Korea (North)
Shareholder:
Homeport / Flag: Wonsan / Korea (North)

Date/Name Ship 2003-07-00 AL MAHMOUD 4
Manager: Maria Trading S.r.L., Constantza, Rumania
Eigenaar: Humber Princess Shipping Ltd., Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Syria
Callsign: YKPT

Date/Name Ship 2010-04-00 AL JAGHBEIR I
Manager: Seagate Transport Inc., Tartous, Syria
Eigenaar: Delta Trading Co., Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQXG5

Date/Name Ship 2013-08-00 DELTA 1
Manager: Coral Technical Services, Amman, Jordan
Eigenaar: Middle East for Maritme Transports, Amman, Jordan
Shareholder:
Homeport / Flag: Amman / Jordan
Callsign: 5IM688

Date/Name Ship 2017-12-08 ELBEIK
Manager: Rana Maritime Services S.A., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Ibrahim Maritime Ltd., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Lome / Togo
Callsign: 5VFM7

Ship Events Data

1967-00-00: In de vaart als containerschip met zijdeuren, speciaal ontworpen voor de dienst tussen Rotterdam en Ierland.
1967-06-17: Het Vrije Volk 17-06-1967: TYRO - Ongewoon uiterlijk. Gevolg van veranderde transort methoden. (Van een onzer verslaggevers)
De geweldige veranderingen in de transportmethoden ter zee laten ook het uiterlijk van de schepen niet ongemoeid. Dat wordt gedemonstreerd door de Tyro, het motorvrachtschip dat zaterdag op de werf van Van der Giessen-De Noord te Krimpen a. d. IJssel van de helling gleed. Direct in het oog vallend is de asymmetrie van dit nieuwe vaartuig dat in oktober zal worden ingezet op de dienst op lerland van de N.V. Maatschappij Zeevaart te Rotterdam. Ter stuurboordzij de bevinden zich namelijk twee grote deuren die het laden en lossen van pallets, flats en containers, alsmede het transport van vee mogelijk moeten maken. De Tyro heeft ten behoeve van het conventionele laden en lossen twee dekkranen, bezit koel- en vriesruimten en heeft een passagiersaccommodatie van 12 personen. Het draagvermogen is 1500 ton. Als het schip in oktober aan de rederij wordt opgeleverd, zal het een weekdienst op lerland gaan onderhouden met als route Rotterdam-Belfast-Dublin-Le Havre-Rotterdam. De dienst wordt thans met twee oudere schepen van de Maatschappij Zeevaart onderhouden. Zij zullen te zijner tijd uit de vaart worden genomen. Zaterdag werd de doopplechtigheid verricht door mevrouw N. B. Hudig-Kleyn van Willigen, echtgenote van een der rederij directeuren.
1967-10-12: Als TYRO, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot 3695.65 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 08-09-1967 no. 14384, liggende te Rotterdam, door J.C. Flach, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 12434 Z ROTT 1967 op het achterschip, in het achterschot aan B.B. zijde in de achterwand van de verlengde bak, 6.85 m. uit hekpklaat, 5.30. uit de lengteas en 1.50 m. boven dek.
1967-10-13: Het Vrije Volk 13-10-1967: Ms. TYRO is overgedragen. (Van een onzer verslaggevers) Woensdagmiddag is in de Eemhaven het ms. Tyro aan zijn eigenares, de N.V. Maatschappij Vrachtvaart, overgedragen. Het voor de geregelde dienst op Ierland-Le Havre-Rotterdam bestemde schip, werd gebouwd op de werf van Van der Giessen-De Noord.
1974-06-17: De Telegraaf 17-06-1974: Marine zoekt vermiste vrouw (41) Van onze Rotterdamse redactie. Rotterdam, maandag. Een Neptune van de Marine Luchtvaartdienst en ook een aantal zeeschepen hebben vanaf zaterdagmorgen op de Noordzee talloze uren tevergeefs gezocht naar de 41-Jarige Johanna van 't Hof uit Utrecht. De vrouw werd zaterdagmorgen aan boord van het motorschip TYRO van de maatschappij Zeeland vermist. Toen een van de bemanningsleden van het schip, dat uit Rotterdam was vertrokken naar het Noordierse Belfast, haar zaterdagmorgen in haar hut het ontbijt wilde brengen bleek de vrouw niet aanwezig. Haar bed was bovendien onbeslapen. Naar alle waarschijnlijkheid is de vrouw overboord geslagen. Opvarenden van de Tyro hebben haar vrijdag, toen het schip uit Rotterdam wegvoer, nog gezien. Ook vrijdagavond is zij nog aan boord opgemerkt.
1979-00-00: In charter bij de Nederlandse Raad voor Zee-onderzoek. In 1982 als “Tyro” van Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, Rotterdam, thuishaven Den Helder. Verbouwd bij Niehuis & van der Berg, Pernis tot onderzoeksvaartuig. Nigoco sloot op 10 februari 1983 een contract met de overheid voor het bemannen en beheren van het schip. In 1991 “Tyro” van Stichting Onderzoek der Zee, 's Gravenhage. Het beheercontract werd overgenomen door Bos & Kalis. Door bezuinigingsmaatregelen van de overheid in 1993 uit de vaart genomen.
1984-04-20: Het Vrije Volk 20-04-1984: Rotterdam - De 59-jarige matroos A. do Nas Martens, opvarende van het schip “TYRO”, is woensdagavond verdronken.
1984-05-29: NvhN 29-05-1984: Onderzoekschip naar Indonesië voor tweede Snelliusexpeditie.Van onze correspondent. Den Helder — Minister Deetman van Onderwijs en Wetenschappen en de Indonesische ambassadeur in ons land, Waloejo Soegito, hebben gisteren in Den Helder de laatste tros losgegooid van het Nederlandse onderzoekschip TYRO, dat kort daarop de haven verliet voor een 14 maanden durende expeditie naar de Indonesische archipel. Bij het vertrek van het onderzoekschip, 55 jaar na de roemruchte eerste Snelliusexpeditie, sprak de bewindsman van een veelbelovend wetenschappelijk avontuur en een staaltje van stimulerend wetenschapsbeleid. Op 6 juli zal het schip van de Nederlands Raad voor Zee-onderzoek Tandjong Priok, de haven van Jakarta verlaten, om met de steun van vijf kleinere onderzoekschepen van de LIPI, het Indonesisch instituut van wetenschappen, aan het onderzoek in het oostelijk deel van de archipel te beginnen. Ongeveer 450 medewerkers en technici van instellingen voor oceanografisch onderzoek in ons land en in Indonesië zullen de zee bestuderen. Nederland heeft 26 miljoen gulden voor de onderneming uitgetrokken. Minister van Onderwijs en Wetenschappen drs. W. J. Deetman en de Indonesische ambassadeur in Nederland, de heer Waloejo Soegito hebben in Den Helder de laatste tros losgegooid van het onderzoekschip de "Tyro". De "Tyro" maakt onderdeel uit van de "Snellius Expeditie", een gezamenlijk Indonesisch-Nederlands oceanografisch onderzoekprogramma in de wateren van oostelijk Indonesië.
1992-07-04: NvhN 04-07-1992: Pech achtervolgt Tyro-expeditie. De expeditie van de Stichting Onderzoek der Zee (SOZ) naar de westelijke Indische Oceaan met het Nederlandse onderzoeksschip 'TYRO' heeft nog steeds met veel pech te kampen. Eind vorige maand is een lier kapot gegaan. De kabel van de GD-rosette-sampler (het kostbare apparaat om watermonsters op verschillende dieptes te nemen, waarvan men er al een verspeelde) is gebroken. Op 26 juni maakte het 25 jaar oude schip zelfs slagzij, vermoedelijk door een lek in een tank aan bakboord. Het onderzoek van de Kenyaanse kust gaat niettemin door. De 'Tyro' vertrok op 4 mei van Texel, kwam op 12 juli aan in Mombasa, waar het bij het aanmeren twee kleine scheurtjes in de scheepswand opliep. Vervolgens werd het schip getroffen door een ernstige stroomstoring. In totaal vier elektriciteitsstoringen hebben tot nu toe onder andere het DARIS-systeem, het computersysteem dat alle automatisch verzamelde meetgegevens opslaat, op tilt doen slaan, maar zonder fatale gevolgen. De onderzoekers werken tot half juli voor de Kenyaanse kust met de rosette-sampler, stromingsmeters, sedemintvallen en de box-core (waarmee bodemmonsters worden genomen). Dat onderzoek wordt in november-december, als de zuidoost moesson is omgeslage i in de noordoost moesson, herhaald. In augustus is onderzoek bij Djibouti gepland, in september en januari bestudering van de koraalriffen van de eilandengroep Seychellen en in oktober een geologische studie van de Arabische Zee (samen met Pakistan). Op 22 juni is voor het eerst de door het Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) ontwikkelde bodemlander op de oceaanbodem gezet. De onderzoekers slaagden er op 24 juni moeiteloos in de bodemlander op een diepte van ongeveer 500 meter met een akoestisch signaal op te sporen en op te dragen weer naar de oppervlakte te komen; het apparaat werd vlot aan boord gehaald. De Groninger Jan de Jong is kapitein op de “Tyro”.
1993-02-19: NvhN 19-02-1993: 'TYRO' is aan vervanging toe. Tot grote spijt van vele Nederlandse zee-onderzoekers heeft de Stichting Onderzoek der Zee (SOZ) besloten het bijna negentig meter lange onderzoeksschip "Tyro", dat over anderhalve maand in Nederland terugkeert van de grote expeditie naar de Indische Oceaan, af te stoten. De SOZ streeft naar een nieuw schip rondom het jaar 2000. Tot die tijd moet het Nederlands zee-onderzoek gebruik maken van de (verbouwde) "Tydeman" van de Koninklijke Marine. De "Tyro" is ruim een kwart eeuw oud. Het is gebouwd om er koeien en paarden mee te vervoeren tussen lerland, Frankrijk en Nederland en dat is zowel aan het gigantische, onverdeelde ruim als aan de passagiersaccomodatie (voor 24 man) nog goed te zien. De voorloper van de SOZ kocht het schip in 1982 aan om de scheepscapaciteit voor de Snellius-11-expeditie naar de Indonesische wateren veilig te stellen. Het werd na die expeditie niet - zoals de bedoeling was - verkocht. Tijdens de op 4 mei gestarte Indische Oceaan Expeditie voldeed de "Tyro" weliswaar zeer goed, maar bleken tevens versleten onderdelen uiterst moeilijk of niet meer te vervangen. Er trad een aantal malen een hinderlijke kortsluiting op. "De oude dame", zoals kapitein Jan de Jong uit Hoogezand zijn schip pleegt te noemen, is moe. "Het oplappen, dat wil zeggen verbouwen, van de "Tyro" om het schip nog eens zo'n zestien jaar te laten meegaan, zou een grote investering eisen," zo stelt de SOZ in een recente beleidsanalyse. Een SOZ-adviesgroep maakt daarom nu plannen voor de aanschaf van een nieuw schip. Daarvoor wordt al geld gereserveerd. "Het afstoten van de "Tyro" staat of valt met de totstandkoming van een contract met de Koninklijke Marine," aldus de beleidsanalyse. De Koninklijke Marine moet haar onderzoekvaartuig, de Hr.Ms. "Tydeman" (in gebruik genomen in 1976) moderniseren en beschikbaar stellen voor een nog te bepalen .aantal vaardagen per jaar, voor een bedrag dat de exploitatiekosten van de "Tyro" niet overschrijdt. "Het Nederlandse zee-onderzoek heeft de laatste 25 jaar een geweldige groei doorgemaakt," stelt SOZ-voorzitter dr. Jaap van der Land in het voorwoord van de beleidsanalyse. Er zijn nu negentien Nederlandse onderzoekinstellingen en ruim vierhonderd onderzoekers bij betrokken; de financiële omvang bedraagt circa f.lOO miljoen per jaar. In de periode 1976-1990 zijn ruim honderd expedities uitgestuurd. De coördinatie van het onderzoek gaf en geeft echter nog grote problemen. Desondanks heeft de SOZ vrijwel alle beleidsdoelen gehaald. Het uit 1988 stammende plan alle zeeen atmosfeer onderzoek in één stichting van de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) te bundelen, is een plan gebleven. "Door interne discussies heeft deze bundeling binnen NWO, waarvoor een groot deel van de Nederlaridse zeegaande onderzoekers zich heeft uitgesproken, tot op heden geen gestalte gekregen. Hierdoor is de afstemming van het kustnabije onderzoek en het oceaangaand onderzoek nog niet voltooid," aldus de beleidsanalyse. De nieuwe Stichting Zee- en Atmosfeeronderzoek (met daarin opgenomen de SOZ) moet ook het Nederlands Antartisch Onderzoekprogramma (nu f. 1,2 miljoen per jaar) uitvoeren, deelnemen aan grote internationale programma's en samenwerken met ontwikkelingslanden. Er is, zo stelt de SOZ in de beleidsanalyse, door het met ministerie van ontwikkelingssamenwerking "nauwelijks geld ter beschikking gesteld voor de samenwerking met ontwikkelingslanden op het gebied van kust- en zee-onderzoek." "Het directoraat-generaal voor internationale samenwerking", zd luidt de klacht, "heeft weinig oog voor het belang van dit onderzoek voor ontwikkelingslanden." Bovendien moet Nederland volgens de SOZ-beleidsanalyse trachten internationale centra naar ons land te halen of bestaande instellingen tot internationale centra uit te bouwen. Te denken valt aan een Europees Consortium voor Zee-onderzoek en een Europees Centrum voor Kustonderzoek.
1993-03-26: NvhN 26-03-1993: 'TYRO' op de terugreis. Het Nederlandse onderzoeksschip "Tyro" is op de terugweg naar de thuishaven op Texel van het Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ). Het komt er donderdagmiddag aan en dat wordt gevierd. De Tyro" voer op 4 mei vorig jaar uit voor een expeditie van de Stichting Onderzoek der Zee (SOZ) in het westelijk deel van de Indische Oceaan. Aan deze grote expeditie hebben ruim 150 wetenschappers en technici van een dozijn Nederlandse instituten en vijftien instituten uit acht andere landen deelgenomen.
Ook in de Middellandse Zee, waar het schip deze week doorheen vaart, wordt nog onderzoek uitgevoerd. Zo zijn in het Bannock Bassin twee sedimentvallen (manshoge trechters, waaronder een klok iedere tien dagen een andere pot draait en alles wat in zee zinkt wordt opgevangen) geplaatst op drie kilometer diepte. Deze sedimentvallen worden in oktober weer opgevist (en opnieuw geplaatst) als de Nederlandse onderzoekers met het Italiaanse onderzoeksschip "Urania" meevaren. Op andere stations worden bodemmonsters genomen..
1994-03-21: Nederlands dagblad 21-03-1994: Onderzoeksschip TYRO verkocht. De Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft het onderzoeksschip Tyro voor bijna een miljoen gulden verkocht. De koper zal het schip niet meer gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek maar voor het vervoer van stukgoed. De NWO heeft dat desgevraagd bekendgemaakt. Daarmee is een eind gekomen aan een historie van oceanografisch onderzoek aan boord van de „oude maar unieke knar". Het vroegere vee-schip is inmiddels 27 jaar oud en was aan een flinke opknapbeurt toe. Volgens de NWO zou die echter tot „onverantwoord hoge exploitatiekosten" hebben geleid. De verkoop zal veel oceanografen een flinke traan doen plengen omdat de Tyro de basis was bij een aantal belangwekkende expedities. Die naar Indonesië, de Snellius 11-expeditie, en die naar de Indische Oceaan bijvoorbeeld, werden internationaal vermaard. Volgens NWO-directeur dr. J. Stel zijn de pogingen uit de wetenschapshoek om de Tyro te behouden gebaseerd op jaren zestig- sentimenten. „De Tyro heeft zijn tijd gehad. Er zijn voldoende alternatieven. Het oceanografisch onderzoek komt niet in gevaar. Dit jaar niet en volgende jaren evenmin." In Europa zijn voldoende schepen en in Nederland zijn er nog de in 1991 gebouwde Pelagia van de NWO-stichting NIOZ, de Tydeman van Defensie en de Zirfea van Rijkswaterstaat. Maar voordat het besluit valt over een eventuele opvolger van de Tyro wil de NWO eerst de mogelijkheid tot internationale samenwerking peilen. De afgelopen periode is naarstig gepoogd de Tyro te behouden. Die pogingen leken succes te krijgen toen scheepsbouwer Verolme en reder Veder bereid bleken het schip om niet over te nemen en het op te knappen voor anderhalf miljoen gulden. Vervolgens zouden beiden het schip weer verhuren aan de NWO. Volgens Stel zaten er in die constructie echter teveel financiële gaten. Anderen zeggen weer dat de — logge — NWO gewoon niet op zijn drie jaar geleden genomen besluit van verkoop wilde terugkomen. Stel spreekt dat tegen: „De Tyro heeft zijn tijd gehad. We zijn rijp voor iets anders." Aan boord van de Tyro werd onderzoek gepleegd naar maritieme ecosystemen, de invloeden van het broeikaseffect, op het gebied van hydrografie, geologie en wijzigingen in het klimaat. Binnenkort vervoert de bejaarde stukgoed voor een reder uit het Midden-Oosten
1994-07-06: Liggend te Tripoli brak er brand uit in de stores ruimte. Diverse goederen gingen verloren.
1996-10-13: Tijdens een reis van Beirut (Libanon) naar de Rode Zee machineschade opgelopen bij Km 55 in het Suez-kanaal.
2013-09-00: LR laat de vlagregistratie vervallen.
2018-01-12: Technical failure in Canakkale Strait. The "Elbeik", while en route from Tripoli to Tuzla in ballast, experienced a technical failure at the southern entrance of the Canakkale Strait and dropped anchor at Bozcaada Island anchorage, on Jan 12, 2018. The vessel's strait passage permission was temporarily cancelled by the strait authority until completion of permanent repairs which were carried out by crew members. The ship meanwhile has resumed its voyage.
2018-01-17: Repairs in Yalova under way.
After temporary repairs were carried out by the crew of the "lbeik", the ship was granted departure permission from the Canakkale Strait authority to a shipyard. The vessel arrived at the Yalova shipyard area in order to conduct permanent repairs and berthed at the shipyard pier upon completion arrival formalities on Jan 17. Repairs have commenced by shore based technical teams as regards class surveyor further recommendations.
2021-08-06: Final Fate:
Fire erupted in superstructure of livestock carrier ELBEIK, anchored off Tarragona, Spain, Balearic sea, in the afternoon Aug 6. Fire reportedly, started in compartment or cabin on a deck below bridge deck, and quickly spread around 18 crew were evacuated by Spanish SAR boat Fomalhaut. Fire team boarded the ship, tugs with water cannons were deployed. As of 1700 UTC Aug 6 firefighting was still ongoing, latest report hinted at bridge being also engulfed by flames. Ship’s AIS off during last 5 hours. There’s no cattle on board, the ship was waiting for cattle loading. Understood fire extinguished, ship suffered heavy damages, probably a loss. Bron: https://www.fleetmon.com

Afbeeldingen


Omschrijving: 17 juni 1967 - de Tyro op de dag van de tewaterlating bij Scheepsw. v.d. Giessen-De Noord.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: Tyro 1967
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Tyro 1967
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: TYRO
Gemaakt door: Sins, John
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: TYRO voorjaar 1984
Gemaakt door: English, Phil
Onderwerp: Kade

Omschrijving: Tyro 1967, 11 maart 1987 omhoog bij MMS op de Nieuwe Waterweg. Sleepboot SCHOUWENBANK assisteert.
Gemaakt door: Zee, Teun van der

Omschrijving: TYRO, 't Horntje, Texel
Gemaakt door: Inpyn, Pieter
Onderwerp: Kade

Omschrijving: JIHAD II
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: AL MAHMOUD 4
Gemaakt door: Mahmoud SHD
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: AL JAGHBEIR I
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Al Jaghbeir I 1967 ex Tyro on 23-06-2013 Bosphorus.
Gemaakt door: Oost, J. van (Jan)

Omschrijving: De Tyro als Elbeik bij passage Kos 6 juni 2018
Gemaakt door: Grootenboer, T. (Ton)