Inloggen
TYRO - ID 6765

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1946
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5054496
Nat. Official Number: 6791 Z ROTT 1946
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 winches, 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 667
Launch Date: 1946-04-10
Delivery Date: 1946-08-02
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Type TMAS278 (270x500)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 500.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 320.00 Net tonnage
Deadweight: 647.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 34000 Cubic Feet
Bale: 32000 Cubic Feet
 
Length 1: 51.45 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.56 Meters Registered
Beam: 8.36 Meters Registered
Depth: 3.03 Meters Depth, moulded
Draught: 3.55 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 1966-00-00
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Omgebouwd tot cementcarrier.

Ship History Data

Date/Name Ship 1946-08-02 TYRO
Manager: Hudig & Veder N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorboot Maatschappij 'Bynia', Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PIBY

Date/Name Ship 1961-01-00 BUCADOR
Manager: Ditta Giuseppe Dormio, Bari, Italy
Eigenaar: Ditta Giuseppe Dormio, Bari, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Bari / Italy
Callsign: IKYH

Ship Events Data

1946-04-10: NvhN 11-04-1946: Van de scheepswerf E.J. Smit & Zoon te Westerbroek liep de coaster „TYRO" van stapel.
1946-04-27: NRC 270446. Het voor rekening van de N.V. Stoomvaart Maatschappij Bynia (opm.: naam is onjuist) te Rotterdam gebouwde motorschip TYRO, groot 498 ton bruto, is met goed gevolg van de werf der N.V. E.J. Smit & Zonen te Westerbroek te water gelaten.
1946-08-05: Op 05-08-1946 als TYRO, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot 1415.62 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 6781 d.d. 22-07-1946, liggende te Rotterdam, door C.J.A. Matthijssen, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 6791 Z ROTT 1946 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot dekhuis kombuis, 6.10 m. uit hekplaat, 0.65 m. uit lengteas en 1.45 m. boven dek.
1946-09-27: Van IJmuiden vertrokken met een lading stukgoed en piekijzer voor Aarhus. Op 29 september bij het verlaten van het Kielerkanaal op een wrak vastgelopen. Door een sleepboot vlotgetrokken en zonder schade kon ze haar reis vervolgen.
1951-06-25: Het Vrije Volk 25-06-1951: Engels jacht in brand voor Belgische kust. Een Engels motorjacht is voor de Belgische kust. Zondag, in brand geraakt en vermoedelijk-gezonken. De Nederlandse kustvaarder „TYRO" pikte twee van de drie Engelse opvarenden uit het water op; de derde was door zijn makkers het laatst gezien, hangend aan de ankerketting van het jacht; hij werd niet meer gevonden en moet verdronken zijn. Het brandende schip was het jacht „Gowanbrae", dat met drie opvarenden op weg was van Hoek van Holland naar Harwlch. De twee geredden, die zich nu aan boord van de „Tyro" op weg naar Amsterdam bevinden, zijn kolonel M. Douglas Burns uit Manchester en A.W. Roberts uit Pinmill bij Ipswich. De derde man was A. S. Tibb uit Salford. De „Westerdam" van de Holland-Amerika-Lijn, die zich in de nabijheid van het brandende jacht bevond en zich gereed hield assistentie te verlenen, heeft de reis naar Rotterdam voortgezet, toen bleek, dat er voldoende schepen in de buurt waren.
Gereformeerd Gezinsblad 26-06-1951: Brandend schip bij de Belgische kust.'s-Gravenhage, 25 Juni. Het Zweedse motorschip "Gunny" heeft in de nacht van Zondag op Maandag geseind, een brandend schip by de Belgische kust te hebben waargenomen. De „Gunny" is op weg naar het brandende schip. Het brandende schip is het jacht „Gowanbrae", dat met drie Engelsen op weg was van Hoek van Holland naar Harwich. Een van de opvarenden wordt vermist. De Nederlandse kustvaarder „TYRO" zag deze derde opvarende aan de ankerketting hangen, doch even later was hij verdwenen. De „Gowanbrae" is thans waarschijnlijk gezonken, daar de „Tyro" niets meer waarnam. De „Tyro" heeft de reis voortgezet. Nader wordt gemeld, dat de „Tyro" twee van de drie opvarenden aan boord heeft genomen, namelijk kolonel M. Douglas Burns uit Manchester en A. W. Roberts uit Pinmill bij Ipswich.
De Telegraaf 26-06-191: Dramatische uren op de Noordzee. Drie engelsen op brandend jacht; Één verdronken. (Van een verslaggever) . Amsterdam 25 Juni. Hedenmiddag om 1 uur meerde aan de Ertskade het m.s. „TRO", dat vannacht twee drenkelingen van het Engelse jacht „Gowanbree" uit zee nabij de Belgische kust oppikte. Naar thans bekend wordt is het derde slachtoffer van dit scheepsongeluk verdronken. Het scheepje is brandend ten onder gegaan. Zij werden door de marechaussee naar de post aan de Handels kade vervoerd. Aan boord bevonden zich twee kolonels, de 69-jarige Tibb en de 50-jarige Burns en de 44-jarige journalist A. W. Roberts. Kolonel Tibb is slachtoffer van deze scheepsramp geworden. De drie Engelsen vertrokken Zondagmiddag om 4 uur uit Hoek van Holland. Tegen het middernachtelijk uur, vertelde de heer Roberts, (een ervaren zeeman), ging kolonel Burns in de machinekamer de machines inspecteren. Er mankeerde toen niets aan, maar nauwelijks was hij weer aan dek of de rook golfde naar buiten. „Hij wekte toen eerst de oude kolonel Tibb en vervolgens trachtten wij gezamenlijk de reddingboot naar beneden te laten. Het vuur had echter in één enkele minuut zo heftig om zich heen gegrepen, dat de touwen van de boot al waren doorgebrand en we die nauwelijks meer konden benaderen . Ook vloog een gascylinder, die we aan boord hadden, de lucht in en deed op die wijze meteen dienst als een prachtig alarmsignaal. In ieder geval zag de bemanning van de „Tyro" die ons heeft gered, die straal vuur op 10 mijl afstand en zette meteen koers naar ons. Intussen lieten wij touwen langszij zakken en lieten ons naar beneden glijden, omdat de hitte ondraaglijk werd. We hadden alle drie een reddingboei maar kolonel Tibb verloor de zijne en toen probeerde ik voorlopig de mijne met hem te delen, terwijl hij zich vasthield aan de ankerketting, die we ook nog hadden uitgelaten. Kolonel Burns peddelde het water op om te proberen enkele lege vaatjes, die er ronddobberden voor mij te bemachtigen, maar hij zag geen kans meer tegen de stroom in terug te komen en aanvankelijk dacht ik, dat hij al verdronken was. De hitte van het vuur werd steeds erger. Ik hield me vast aan het zinkende schip, terwijl kolonel Tibb in uitgeputte toestand over mijn boei hing. Op een gegeven ogenblik - gleed ook deze boei onder hem uit en wat er daarna met hem gebeurd is weet ik met meer. Ik liet het schip los omdat ik begreep, dat de boei mijn enige kans nog was" De heer Roberts kreeg de boei zij het met geluk te pakken en werd een halfuur later door de "Tyro" aan boord gehesen. Na nog een kwartier zoeken vond men tevens de van de kou verstijfde kolonel Burns die ongeveer een uur in het water had rond gedreven en daarbij zijn schoenen had uitgetrokken. Het gezonken schip was een zeer luxueus jacht, eigendom van kolonel Burns.
1954-07-26: De Waarheid 26-07-1954: Drieduizendste schip in Amsterdamse haven. Amsterdam, 26 Juli. — Zondag is in de Amsterdamse haven het 3.000 ste schip van dit jaar binnengelopen. Het was het Nederlandse m.s. „TYRO", afkomstig uit Fowey (Engeland). In 1953 arriveerde het 3.000ste schip op 1 Augustus.
1957-10-07: De Telegraaf 07-10-1957: Havenarbeider dood in schip gevonden. (Van onze correspondent) Rotterdam, maandag De 33-jarige havenarbeider G. Th. van Bekkum uit Rotterdam is dood aangetroffen in een ruim van het al in volle zee varende schip „Theano". De echtgenote van de havenarbeider had zich zaterdagmorgen bij de rivierpolitie gemeld met de mededeling, dat haar man de vorige avond niet van zijn werk op de „Theano" in de Merwehaven was teruggekeerd. Over de oorzaak van de dood is niets bekend. Het lichaam is op de “TYRO" van dezelfde rederij Hudig en Veder, op weg naar Rotterdam, waar sectie zal worden verricht.
1961-08-23: NvhN 23-08-1961: Harlinger coaster naar Italië. Het aantal Harlinger kustvaarders is van 14 tot 13 verminderd omdat de kustvaarder TYRO, die een geregelde lijndienst onderhield tussen Rotterdam en lerland, naar Italië is verkocht. De Tyro werd in 1946 gebouwd bij N.V. E. J. Smit & Zn. te Westerbroek, in opdracht van de N.V. Motorbootmij. Bynia te Harlingen. De Tyro die Harlingen als thuishaven had, is daar echter ... nooit geweest. Het schip gaat nu onder de nieuwe naam BUCADOR varen voor rekening van de rederij G. Dormio en Partners in Monopoli aan de Adriatische Zee.
1976-02-07: Final Fate:
Tijdens een reis in ballast van Fiumicino naar Porto Torres in dichte mist op een rots gestoten bij Cavallo-Island en gezonken.

Afbeeldingen


Omschrijving: De Tyro aan de kompaspaal in het Verbindingskanaal te Groningen - foto: Juli 1946.
Gemaakt door: Foto Folkers, Groningen

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Tyro 1946
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: Tyro 1946
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Bucador 1946 ex Tyro.
Gemaakt door: Unknown