Inloggen
TWIN - ID 6756


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1932
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1538 Z GRON 1932
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. E.J. Smit & Zoon's Machinefabriek, Constructiewerkplaats en Scheepswerf, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 638
Launch Date: 1931-11-28
Delivery Date: 1932-01-18
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Stork Type (265x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 197.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 94.00 Net tonnage
Deadweight: 250.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12000 Cubic Feet
Bale: 11600 Cubic Feet
 
Length 2: 33.49 Meters Registered
Beam: 6.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.46 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-10-1940
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 3 cil 190 Pk Industrie, 11-15 3/4

Datum 00-00-1956
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofmotor: 4tew 6 cil 230 Pk Deutz nr. 1803377-82, type RA6M428, (8 3/4-11), 9 Kn.

Datum 00-08-1964
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd bij Scheepswerf Martin Jansen te Leer. Brt 241; Nrt 126; Dwat 314; Ll 42,07; B 6,55; H 2,45.

Ship History Data

Date/Name Ship 1932-01-18 TWIN
Manager: Firma H. van der Eb, London, Great Britain
Eigenaar: Pieter Hindriks, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PVNL
Additional info: 1934 callsign PIBS

Date/Name Ship 1939-00-00 TWIN
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Hindriks, Kielwindeweer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kielwindeweer / Netherlands
Callsign: PIBS

Date/Name Ship 1944-02-02 GELBSAND
Manager: Marine Vermessungsabteilung, Gotenhafen, Germany
Eigenaar: Marine Vermessungsabteilung, Gotenhafen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Gotenhafen / Germany

Date/Name Ship 1945-08-00 TWIN
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Hindriks, Kielwindeweer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kielwindeweer / Netherlands
Callsign: PIBS

Date/Name Ship 1955-06-18 TWIN
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij ms 'Twin', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIBS

Date/Name Ship 1955-09-00 TWIN
Manager: N.V. Scheepvaart Maatschappij 'Tramping', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hendrik van der Meulen, Hendrik Hero Buisman en Mr. Allert Nanne Duintjer (notaris), Leeuwarden, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Leeuwarden / Netherlands
Callsign: PIBS

Date/Name Ship 1956-05-09 MARIA W
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johan Pieter Weber, Roosendaal, Noord-Brabant, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFUF

Date/Name Ship 1958-00-00 MARIA W
Manager: N.V. Scheepvaart Maatschappij D. Stasse, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Johan Pieter Weber, Roosendaal, Noord-Brabant, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Roosendaal / Netherlands
Callsign: PFUF

Date/Name Ship 1959-04-15 MARIA W
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johan Pieter Weber & Gerardus Huibert Verstoep (Rederij Weber & Verstoep, J.P. Weber en N.V. Scheepvaartkantoor G.H. Verstoep), Roosendaal, Noord-Brabant, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Roosendaal / Netherlands
Callsign: PFUF

Ship Events Data

1932-01-09: Op 09-01-1932, liggende te Hoogezand, door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen en ten verzoeke van Pieter Hindriks, scheepskapitein te Kielwindeweer, van brandmerk 1538 Z GRON 1932 voorzien door het inbeitelen op het achterschip op de luchtkap motorkamer bakboordzijde bij ingang kajuit.
1932-01-18: NvhN 19-01-1932: Scheepsbouw. Gisteren heeft met goed gevolg op de Eems te Delfzijl proefgestoomd het nieuwe motorschip „TWIN", gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart, op de werf van de fa. E. J. Smit en Zoon, scheepswerven te Hoogezand voor rekening van kapt. P. Hindriks te Kiel bij Hoogezand. Het heeft de volgende afmetingen: lengte tusschen de stevens 33.00 M , breedte op buitenkant grootspant 6.50 M., holte In de zijde 2.70 M.; het heeft een laadvermogen van plm. 250 ton. Voor de voortstuwing bevindt zich in de motorkamer een compressorlooze Stork Hesselmann Dieselmotor met een vermogen van 150—180 e p.k. Verder is in de motorkamer een 7 e.p.k. compressorloozen Deutz Dieselmotor als hulpmotor opgesteld. Deze hulpmotor drijft een lenspomp, een ballastpomp, een luchtcompressor en een dynamo aan. De geheele verlichting geschiedt electrisch. Aan dek bevindt zich achter den mast een Vanern motordeklier waarmee veilig een last van 1400 K.G. kan worden geheschen. Tevens kan deze lier bij het snelheffen der ankers worden gebruikt. Het schip, dat een snelheid behaalde van 8 1/2 mijl, werd na de proef vaart met volle tevredenheid door den kapitein overgenomen.
1940-05-05: Met machineproblemen van Leeuwarden naar Harlingen gesleept.
1940-11-00: Door de Duitsers in beslag genomen en in dienst bij het Abwehr/Sonderunternehmen Veltjens. 2 Februari 1944 in dienst bij de Marine-vermessungsabteilung Gotenhafen en bij Holst te Neuenfelde verbouwd als Hilfspeilboot 'Gelbsand'. In augustus 1945 in Delfzijl en terug aan de eigenaar en hernoemd 'Twin'.
1952-10-03: Op 03-10-1952 aan de grond gelopen in de Kalmarsund, vlot getrokken met bodemschade en gerepareerd.
Het Vrije Volk 10-10-1952: TWIN—De Nederlandse kustvaarder “Twin” moet alvorens de reis wordt voortgezet in een droogdok te Kalmar worden opgenomen voor reparaties. Het schip was op 4 Oktober buiten Kalmar aan de grond gelopen, door de bergingsleepboot vlot gesleept en te Kalmar binnengebracht.
1953-01-15: Leeuwarder Courant 15-01-1953: Ongelukken op zee voor de Raad voor de Scheepvaart .Verzoek om kapiteins bevoegheid te ontnemen. In October raakte het 197 ton metende ms. „TWIN" bij Zweden aan de grond. De inspecteur-generaal vroeg de Raad de kapitein van de „Twin" een maand de bevoegdheid om als kapitein te varen te ontnemen. Hij noemde de hoofdoorzaak van dit ongeluk een "misplaatst zelfvertrouwen". Vele collega's van deze kapitein, die in de Oostzee varen, vertrouwen op de eerste plaats op hun routine en nemen niet de moeite de kaarten volgens de laatste gegevens bv te werken", zo meende hij.
1953-02-20: NvhN 20-02-1953: Het aan de grond lopen van het m.s. TWIN. Kapitein werd bevoegdheid voor een maand ontnomen. De Raad voor de Scheepvaart heeft, schriftelijk uitspraak doende, de kapitein P. H. van het m.s. Twin de bevoegdheid ontnomen als kapitein te varen op zeeschepen voor de tijd van een maand. Het oordeel van de Raad luidt: „Het motorschip Twin is op 3 October 1952 in de Kalmarsund aan de grond gelopen, omdat de kapitein niet wist, dat het licht van Skansgrund anders was dan op zijn kaart stond aangegeven. Het is de plicht van een kapitein, dat hij zorgt, dat voor vertrek zijn kaarten en zeilaanwijzingen naar de laatste berichten aan zeevarenden zijn bijgewerkt. De kapitein heeft geheel op zijn plaatselijke kennis vertrouwd. Toen hij begon te twijfelen aan de juistheid van de sectoren van Skansgrund, had hij op eenvoudige wijze zekerheid kunnen verkrijgen door dit vuur op de kompas te peilen. De kapitein is door niet zijn kaarten bij te werken, aansprakelijk voor het aan de grond lopen van zijn schip."
1955-06-18: 18-06-1955 Eigendom van de Kustvaartrederij Motorschip Twin, gev. te Groningen waarvan de leden zijn: Folkert Heere Brouwer te Blijham 1/4, Klaas Beck, reder te Groningen 3/16, Johannes Beck, reder te Groningen 3/16, Pieter Beck, directeur te Gronngen 3/16 en Jacob Beck, reder te Groningen 3/16 deel.
1955-07-07: NvhN 07-07-1955: De TWIN in andere handen. De kustvaarder Twin van de heer P Hindriks te Kielwindeweer is verkocht aan de Gebr. Beck te Groningen. De Twin is van het gladdek type en meet ca. 250 ton deadweight. Het schip werd in 1932 gebouwd bij de scheepswerf E. J. Smit & Co. te Hoogezand. De heer P. Hindriks heeft bij de firma Grol's Scheepswerven te Zuidbroek een nieuwe gladdek coaster besteld van ca 750 ton deadweight. In de machinekamer zal een 395 p.k. motor worden opgesteld.
1956-04-21: Het Vrije Volk 21-04-1956: Kustvaarder verkocht. Het kustvaartuig “TWIN” is verkocht aan de Rederij Weber te Rotterdam, welke het schip onder de naam “Maria W” in de vaart zal brengen. De exploitatie zal ter hand worden genomen door de N.V. Tramping Rotterdam.
NvhN 03-05-1956: Coaster TWIN in andere handen. Het kustvaartuig Twin van de heer P. Hindriks te Groningen is verkocht aan de rederij Weber te Rotterdam, die het schip onder de nieuwe naam Maria W in de vaart zal brengen. De Twin behoort tot het gladdek type en werd in 1932 gebouwd bij de scheepswerf E. J. Smit & Zn. te Hoogezand. Het draagvermogen is plm. 250 ton. In de machinekamer staat een 150 pk. motor opgesteld. De thuishaven wordt Rotterdam.
1963-01-17: Tijdens een reis van Hansweert naar Hull onstond brand aan boord, die snel kon worden geblust. De lading bestond uit uien en propaangas. Met sleepboothulp naar Great Yarmouth gebracht. 23 Januari met een sleepboot naar Rotterdam gebracht.
De Telegraaf 18-01-1963: Nederlands schip op zee in brand. Van onze correspondent. Rotterdam, vrijdag. Op de kustvaarder „MARIA W" (198 ton) met butagas en uien op weg van Hansweert naar Hull, is gisternacht ter hoogte van Yarmouth brand uitgebroken. De Engelse "Trader", (opm.: moet zijn Nederlandse "Superior Trader") die zich in je buurt bevond, heeft twee schepelingen — Portugezen — overgenomen en samen met het kabelschip "Mermaid" het vuur geblust. De brand — de oorzaak is onbekend — werd ontdekt, toen kapitein J. Weber uit Rotterdam, met zijn vader (de heer J. Weber Sr., machinist) uit de machinekamer kwam.
Gereformeerd Gezinsblad 19-01-1963: Brand op Nederlandse kustvaarder. Op het achterschip van de 197 Brt. metende Nederlandse kustvaarder „MARIA W", eigendom van de rederij Weber te Roterdam, dat met een lading butagas en uien op de rede van Great Yarmouth, aan de Engelse oostkust, lag, heeft enkele uren brand gewoed. Van de vijf opvarenden zijn twee Portugezen overgegaan op een andere Nederlandse kustvaarder, de „Superior Trader ". De drie officieren zijn aan boord gebleven. Een Brits marinevaartuig en twee reddingboten hebben eveneens assitentie verleend. Een sleepboot zal de „Maria W" de haven binnenslepen.
1963-04-19: Op 19-04-1963 als MARIA - W, liggende te Capelle a/d IJssel door A. Kuijpers, ambtenaar van de scheepsmetingsdienst te Rotterdam, opnieuw van brandmerk 1538 Z GRON 1932 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan b.b. zijde in achterwand lichtschacht, 7,20 m. uit hekplaat, 0,35 m. uit lengteas en 1,30 m. uit dek. Omschrijving: Een stalen motorvrachtschip metende 557.17 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 'sGr2787 d.d. 18.12.1931.
1966-02-22: Final Fate:
In dichte mist op 8 mijl ten zuiden van Peterhead op een boven water uitstekende rots gelopen, terwijl ze onderweg was van Gent (19 februari vertrokken) naar Scrabster met een lading van 315 ton slakkenmeel in zakken. De bemanning werd gered. Wrak geslagen en gezonken. Total loss verklaard.
Het Vrije Volk 22-02-1966: Nederlands schip op Schotse rotsen. Peterhead (Schotland) (AP) De Nederlandse coaster MARIA W. uit Rotterdam is hedenmorgen vroeg in een dichte mist op de beruchte Cruden Skare rotsen voor de kust van Aberdeenshire aan de grond gelopen en lek gestoten. De vijfkoppige bemanning is door de reddingsboot van Peterhead van boord gehaald. De kustwacht heeft met fakkels en lichtsignalen tevergeefs geprobeerd de 241 tons coaster van de gevaarlijke rotsen weg te houden. De treiler Real Madrid begaf zich naar de Maria W en geleidde de reddingsboot van Peterhead met zijn radarinstallatie langs de rotsen. Bij zonsopgang zat de Maria W vast. De dekken worden overspoeld. Het scheepje ligt ongeveer 8 mijl van de vissershaven Peterhead. Voor zover bekend is geen van de bemanningsleden gewond. De Maria W., die met een lading kunstmest op weg was van Gent naar Scrabster is in 1932 gebouwd. Het scheepje is eigendom van J. P. Weber en G. H. Verstoep en wordt geëxploiteerd door Carebeka N.V. te Rotterdam.
1967-06-20: Het Vrije Volk 20-06-1967: Kapitein MARIA-W mag vijf maanden niet varen. Amsterdam (ANP) — De Raad voor de Scheepvaart heeft de 26-jarige J. P. W. uit Oudenbosch, kapitein van het m.s. Maria-W, dat op 22 februari 1966 nabij The Skares (oostkust van Schotland) op een rots liep en verloren ging, de bevoegdheid om als kapitein op zeeschepen te varen ontnomen voor de tijd van 5 maanden. Dit was overeenkomstig het voorstel van de inspecteur voor de Scheepvaart. De Maria-W (241 brt, eigendom Rederij Weber en Verstoep te Rotterdam) was op reis van Gent naar Scrabster, beladen met 315 ton slakkenmeel en had een bemanning van vijf personen. De kapitein heeft o.m. onvoldoende rekening gehouden met de stroom, die zijn schip verzette, aldus de raad. Door een peiling achterwege te laten heeft de kapitein zich schuldig gemaakt aan een onvoorzichtig navigatiebeleid, dat de stranding en het verlies van de Maria-W heeft veroorzaakt, aldus de Raad van de Scheepvaart.

Afbeeldingen


Omschrijving: TWIN (note: Homeport Hoogezand)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De TWIN als Hilfspeilboot in Duitse dienst.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: TWIN
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: TWIN at Charlestown.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MARIA-W
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: The MARIA-W at low-tide on the river Medway, waiting for her berth, Gun Wharf, Chatham.
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: Het wrak van de MARIA-W op de rotsen nabij Peterhead.
Gemaakt door: Unknown