Inloggen
TWENTE - ID 6755

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1813 Z GRON 1937
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 160
Delivery Date: 1937-11-11
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5290, 9 7/16-14 3/16
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 239.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 135.00 Net tonnage
Deadweight: 265.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 14657 Cubic Feet
Bale: 13000 Cubic Feet
 
Length 1: 39.45 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 36.37 Meters Registered
Beam: 6.59 Meters Registered
Depth: 2.68 Meters Depth, moulded
Draught: 2.45 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-11-11 TWENTE
Manager: Hendrik Johannes Timmer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Johannes Timmer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIBR

Ship Events Data

1937-11-11: Op 11-11-1937, als TWENTE, zijnde een motorvrachtschip, groot 677.75 m3 bruto volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 08-11-1937 no. 5510, liggende te Delfzijl, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Hendrik Johannes Timmer te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1813 Z GRON 1937 op het achterschip aan s.b. zijde in achterkant lichtkap motorkamer.
1937-11-12: NvhN 12-11-1937: Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s. „TWENTE", gebouwd bij de N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven te Groningen voor rekening van kapt. H. Timmer te Groningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart. Het schip is van het kruiserhek-type met de mast midscheeps. Het heeft afmetingen van 37.50X6.50 x 2.68 en een d.w. van 280 ton. Een Brons-motor van 150 P.K gaf het schip op de proefvaart een snelheid van 9 mijl. Een Lister-hulpmotor en een tweetal motorlieren bevinden zich verder op het schip.
1938-10-00: De Eemsbode: -10-1938: Het motorschp 'TWENTE', dat maandagmorgen van Delfzijl vertrok, keerde dinsdagmiddag uit zee terug, wegens slecht weer. De kapitein kon de reis naar Londen niet verder ondernemen en moest ter hoogte van Bornrif terug keren.
1940-05-22: Final Fate:
Door de Engelse Marine te Londen gevorderd. Nam van 26 mei tot 1 juni 1940 onder Britse vlag en met Britse bemanning deel aan de operatie 'Dynamo' (Evacuatie van Duinkerken) en redde 1139 personen. Bij de evacuatie van Le Havre (Operatie 'Cycle') door een treffer van een Duitse kustbatterij op 12 juni 1940 verloren gegaan.
In het boek Nederlandse Koopvaardijvloot in WO II"" staat het volgende: Op woensdag 29 mei werd de raderboot-hulpmijnenveger GRACIE FIELDS (1936 - BRT 363), die kort tevoren 750 man troepen van La Panne aan boord had genomen, midscheeps door een bom getroffen. De raderboot, die zijn machines niet meer kon stoppen en waarvan het bovendek in dikke stoomwolken was gehuld, voer met een snelheid van zes mijl door, doch het roer klemde 15° naar stuurboord. Ondanks deze moeilijke positie slaagde de TWENTE, die juist op weg was naar La Panne, erin langzij te komen van de in grote cirkels varende GRACIE FIELDS. De TWENTE nam zoveel gewonden over als maar enigszins mogelijk was. Aan de andere zijde van de raderboot ging de JUTLAND langszij en hoewel deze coaster al 275 man Franse troepen aan boord had, nam ze nog meer manschappen over. Zodoende kon een groot deel van de opvarenden van de GRACIE FIELDS in veiligheid worden gebracht. Ook de Britse mijnenveger PANGBOURNE nam overlevenden aan boord na een mislukte poging het schip uit deze zone weg te slepen.