Inloggen
TWEE GEZUSTERS - ID 6750

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1953
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5368419
Nat. Official Number: 3070 Z GRON 1953
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Hoogezand' N.V. - Jac. Bodewes, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 69
Launch Date: 1953-09-11
Delivery Date: 1953-12-08
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 650
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10137 Type 8ED (290x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 306.00 Net tonnage
Deadweight: 790.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 47640 Cubic Feet
Bale: 44300 Cubic Feet
 
Length 1: 57.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.75 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.97 Meters Breadth, extreme
Depth: 5.62 Meters Depth, moulded
Draught: 3.499 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-12-08 TWEE GEZUSTERS
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Holland Coasting', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gebr. Jan Damhof Sr. en Harm Damhof, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIBV
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1955-01-10 TRIM
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Damhof Harmzn., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIAS

Date/Name Ship 1959-00-00 TRIM
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Damhof Harmzn., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIAS

Date/Name Ship 1969-00-00 TRIM
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Damhof Harmzn., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIAS

Date/Name Ship 1974-02-12 TRIM
Manager: Ahmed Abdul Al, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Ahmed Abdul Al, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon

Date/Name Ship 1979-02-00 TRIM
Manager: Abdul Al Osman K., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Abdul Al Osman K., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon

Date/Name Ship 1981-00-00 ELBE
Manager: Fundalo Shipping Corp., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Fundalo Shipping Corp., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5308

Ship Events Data

1953-12-03: Op 03-12-1953 als TWEE GEZUSTERS, zijnde een motorschip, metende 1412.71 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9291 d.d. 30-11-1953, liggende te Martenshoek, door J. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien, door het inbeitelen van 3070 Z GRON 1953 op het achterschip aan B.B. zijde in achterfront dekhuis op de kampanje, 3.53 m. uit hekplaat, 0.30 m. uit lengteas en 1.38 m. uit dek.
1953-12-09: NvhN 09-12-1953: Proefvaart m.s. TWEE GEZUSTERS. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig "TWEE GEZUSTERS", dat bij de scheepswerf Hoogezand te Hoogezand werd gebouwd voor rekening van de heren J. en H. Damhof te Delfzijl. De TWEE GEZUSTERS is van het half-shelterdecktype. meet 800 ton d.w. en is uitgerust met een 8 cyl. 650 P.K. motor (snelheid 10 1/2 mijl). De bouw vond plaats onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1955-10-12: In de Thames zware kopschade opgelopen ten gevolge van een aanvaring met het m.s. 'Rijnstroom'.
NvhN 12-10-1955: Nederlandse schepen in botsing op de Theems. Twee Nederlandse schepen, de 499 ton metende TRIM en de 708 ton metende RIJNSTROOM zijn gisteravond in de mist op de Theems, ten Oosten van Londen, in aanvaring geweest. De Trim liep zware schade aan de boeg op en ligt thans in het dok. De Rijnstroom heeft zijn reis naar Dagenham voortgezet.
Het Vrije Volk 19-10-1955: Wie zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht.... Dat geldt ook voor een schip en daarom is de Delfzijlse kustvaarder „TRIM" (eigendom van de gebroeders J. en H. Damhof) vandaag meteen doorgegaan van Rotterdam, waar het schip Zondag arriveerde, naar de scheepswerf Van Vuyk in Capelle aan den IJssel. De „Trim" had Vrijdag op de Theems een aanvaring met de „Rijnstroom" van de Hollandse Stoombootmaatschappij uit Amsterdam. De kustvaarder kreeg aan stuurboordzijde een stevige opstopper op de boeg. De scheepsbouwers van Vuyk zullen het aangezicht van de „Trim" redden.
1955-12-13: NvhN 13-12-1955: TRIM heeft beschadigde voorsteven. Aanvaring op de Boven-Elbe. Het Nederlandse motorschip Trim (499 ton) uit Delfzijl van de Gebroeders Danhof, is vanmorgen in de dichte mist op de boven Elbe bij de Westelijke uitmonding van het Noord-Oostzeekanaal in aanvaring gekomen met het 4240 ton metende Finse s.s. Arabia uit Helsinki. De Trim, op weg van Odense naar Hull, liep zware schade aan de voorsteven op. Het schip is op weg naar Cuxhaven ter reparatie.
De Heerenveensche Koerier 14-12-1955: Botsing tussen Fins en Nederlands schip. Hamburg (U.P.) — Het 499 ton metende Nederlandse motorschip Trim is Dinsdagmorgen in dichte mist op de beneden-Elbe bij de Westelijke uitmonding van het Noordzee-Oostzeekanaal in aanvaring gekomen met het 4240 ton grote Finse ss Arabia. De Trim, die zware schade aan de voorsteven heeft opgelopen, is op weg naar Cuxhaven, waar het gerepareerd zal worden.. Het Nederlandse schip was in de nacht door het kanaal gevaren, op zijn reis van Odense in Denemarken naar Hull in Engeland. De Trim is eigendom van de rederij Damhof jr. in Delfzijl. De Arabia hoort te Helsinki thuis en is eigendom van de rederij Finland-Zuid-Amerikalijn. Nadere bijzonderheden zijn nog niet bekend.
1957-07-06: NvhN 06-07-1957: Nederlandse matrozen in Zweden in arrest. Beschuldigd van joy-riding en beschadiging van auto's. In de Zweedse stad Malmö zijn woensdag twee Duitse en twee Nederlandse zeelieden, van wie drie opvarenden van de Nederlandse coaster „TRIM" uit Delfzijl, wegens joyriding en het beschadigen van zes auto's gearresteerd. De vier jongelui, allen onder de twintig, gebruikten niet minder dan acht vrjjwel nieuwe auto's om met zeer grote snelheid door het vrijhavengebied te rijden. De door een nachtwaker gewaarschuwde politie arresteerde de drie opvarenden van de „Trim", twee Duitsers en een Nederlander, ter plaatse. Een andere Nederlandse matroos, varend op een ander Nederlands schip, de Nelly uit Groningen, werd bij aankomst in een haven op enige afstand van Malmö in hechtenis genomen. Alle vier hebben bekend met de auto's te hebben gereden, doch ontkennen ten stelligste ze te hebben beschadigd. De Nederlandse consul te Malmö heeft de gezagvoerder van de „Trim" verboden de haven te verlaten. Door de arrestatie van drie opvarenden is de bemanningssterkte namelijk beneden het internationaal vereiste minimum gekomen. De jongelui zullen over enkele dagen worden berecht. Zij kunnen tot maximaal één maand gevangenisstraf worden veroordeeld.
1984-05-25: Final Fate:
Onderweg met 500 ton oud ijzer van Malta naar Porto Nogaro gezonken op 17 mijl van Reggio di Calabria. De bemanning werd gered.

Afbeeldingen


Omschrijving: Twee Gezusters 1953 on her launchday (11.09.1953)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Trim 1953 (ex Twee Gezusters)
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: Trim 1953 ex Twee Gezusters.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Elbe' 1953 (ex 'Twee Gezusters')
Gemaakt door: Unknown