Inloggen
TWEE GEBROEDERS - ID 6744

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1938
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1860 Z GRON 1938
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Bodewes, Scheepswerf 'Volharding', Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 97
Date Laid Down: 1938-01-10
Launch Date: 1938-06-18
Delivery Date: 1938-09-13
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10010 Type 5ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 241.00 Net tonnage
Deadweight: 470.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25428 Cubic Feet
Bale: 24200 Cubic Feet
 
Length 1: 46.70 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.85 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.85 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.90 Meters Depth, moulded
Draught: 2.72 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1938-09-13 TWEE GEBROEDERS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gebr. Jan Damhof Sr. en Harm Damhof, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIBP
Additional info: Elk 1/2 deel

Date/Name Ship 1939-00-00 TWEE GEBROEDERS
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gebr. Jan Damhof Sr. en Harm Damhof, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIBP

Date/Name Ship 1950-05-24 RIGEL
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wiebe Hendrik Fekkes & Frederik Mengedoth, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHBA

Date/Name Ship 1953-00-00 RIGEL
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wiebe Hendrik Fekkes & Frederik Mengedoth, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHBA

Date/Name Ship 1963-01-09 RIGEL
Manager: Peter Schaa, Leer, German Federal Republic
Eigenaar: Elso Janssen, Ostrhauderfehn, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Leer / German Federal Republic
Callsign: DCPI

Date/Name Ship 1966-05-00 RIGEL
Manager: Heinrich Warrings, Leer, German Federal Republic
Eigenaar: Heinrich Warrings, Leer, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Leer / German Federal Republic
Callsign: DCPI

Ship Events Data

1938-06-18: NvhN 20-06-1938: Foxhol, 18 Juni. Van de scheepswerf "Volharding" van Gebr. Bodewes, is met goed gevolg te water gelaten het motorkustschip „TWEE GEBROEDERS", groot ca. 450 ton. gebouwd onder klasse Bureau Veritas, Atlantische Vaart en Ned. Scheepvaartinspectie, voor rekening van de heeren Gebr. Damhof van Hoogezand. Het schip wordt uitgerust met een 300 p.k. direct omkeerbaren Dieselmotor van de Bronsmotorenfabriek te Appingedam.
1938-09-10: Op 10-09-1938 als TWEE GEBROEDERS, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot 1133.12 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 07-09-1938 no. 5782, liggende te Groningen, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1860 Z GRON 1938 op het achterschip aan BB zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek.
1938-09-14: NvhN 14-09-1938: Delfzijl. Op de Eems vond onder groote belangstelling, de goed geslaagde proef vaart plaats van het nieuwe ms. TWEE GEBROEDERS, gebouwd voor rekening van Gebr. Damhof te Hoogezand op de werf Volharding van Gebr. Bodewes te Foxhol. Het is een gladdek schip met plaatvoorsteven en met bak en heeft zeven dubbele bodem tanks en twee dieptanks, met een gezamenlijke capaciteit van 131 ton. De afmetingen zijn 46.70 x 7.&5 x 3.15 M. Bruto inhoud 309, netto 340 Reg ton, draagvermogen ca. 470 ton. Midscheeps op een dekhuis is de Mannesmann mast geplaatst met twee stalen laadboomen met een capaciteit van 3 ton. Hier zijn tevens twee Bodewes hijschlieren opgesteld met direct aangebouwde Lister Diesel motor. Het hijschgerei werd geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. De ankerlier op het bakdek wordt aangedreven door een Lister Diesel motor, welke direct is aangebouwd. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een direct omkeerbare 5 cyl., 300 p.k. Brons motor geplaatst van 330 omwentelingen. Verder is hier een 15 pk. Brons motor als hulpmotor opgesteld. Het schip dat in ballast een snelheid van 10 mijl behaalde, is voorzien van een Oertz roer, waarmede het zeer gemakkelijk te besturen bleek, terwijl eveneens zeer goed met het schip kon worden gemanoeuvreerd. Het geheel werd gebouwd onder klasse Bureau Veritas. Atlantische vaart en Scheepvaartinspectie.
1940-05-11: Door de Koninklijke marine gevorderd voor het vervoer van torpedo's van Amsterdam naar Engeland. Op 15 mei uit IJmuiden vertrokken. Op 16 mei ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Co. te Londen. Managers Freight Express Ltd, later Robert Rix & Sons, Hull. 16 september 1940 tijdens een reis van Londen naar Plymouth op de Thames door een ontploffende mijn beschadigd. In Rochester hersteld en in april 1941 weer in de vaart. Op 1 juni 1945 weer terug in Nederland.
1945-03-12: Op 12-03-1945 vertrokken uit London onder commando van Kapitein van Wiering naar Bergen op Zoom om voedsel en hulpmiddelen voor de Nederlandsche kustvaarders die nog niet weer in Nederland teruggekeerd zijn op te halen. Deze steun werd samen met de Nederlandsche kustvaarders “CITO”, “KUWI”, ”ALCYONE”, ”MARTHA” en de ‘NJORD’ uitgevoerd.
1948-12-21: Leeuwarder Courant 21-12-1948: Op telefonisch bericht van de kustwacht te Schiermonnikoog, dat in het Friese Gat een onbekend schip was gestrand, is hedennacht drie uur de motor-reddingboot „Insulinde" van Oostmahorn , teneinde zo nodig hulp te bieden. Op de plaats van mding aangekomen, bleek dit schip de door acht personen bemande motorcoaster "TWEE GEBROEDERS" te zijn, thuisbehorend te Delfzijl. De „Twee Gebroeders" van rederij Damhof werd bevaren door kapitein Rosema en bevond zich met een volle lading oud ijzer op weg van Wilhelmshafen naar een haven in Noord-Schotland. Ofschoon nog geen onmiddellijk gevaar voor de bemanning aanwezig was, achtte schipper Toxopeus het toch gewenst op de strandingsplaats te blijven, teneinde, als zulks nodig mocht blijken, direct tot redding te kunnen overgaan. De sleepboot “Stortemelk" van rederij Doeksen is voor de Twee Gebroeders uitgevaren. Een nader bericht meldt dat het vannacht gestrande kustvaartuig „Twee Gebroeders" op eigen kracht is vlot gekomen en de reis heeft voortgezet.
NvhN 21-12-1948: De "Twee Gebroeders” strandde en kwam weer vlot tussen Schiermonnikoog en Ameland. Vannacht ongeveer 3 uur is de reddingboot „Insulinde" van Oostmahorn onder commando van Mees Toxopeus uitgevaren, omdat een in Delfzijl thuisbehorende coaster, de "Twee Gebroeders", kapitein Rozema, bij hoog water was gestrand op de buitengronden van het Friese Gat, tussen Schiermonnikoog en Ameland. De coaster, toebehorende aan de rederij Damhof, was met een lading oud ijzer op weg van Wilhelmshafen naar Schotland. Aan boord bevonden zich acht personen, onder wie de vrouw van de kapitein. De kustwacht van Schiermonnikoog zag hedennacht om 1 uur 50, dat een schip recht in de wal koerste. Met alle mogelijke seinen is getracht het vaartuig te waarschuwen, doch zonder resultaat. Bij de rode ton nummer drie van het Friese gat is schip, dat later de „Twee Gebroeders" bleek te zijn, aan de grond gelopen. Hoewel geen direct gevaar dit aanwezig was, achtte Mees Toxopeus het toch gewenst, dat de „Insulinde" in de nabijheid van de „Twee Gebroeders" bleef. Vanochtend om 9 uur is de coaster op eigen krachten weer vrij gekomen.
1949-03-00: In maart 1949 bij het uitvaren van de haven van Rathmullan (Noord-Ierland) is de TWEE GEBROEDERS (1938, Gebrs. Damhof) vastgelopen. Het schip heeft plm. 14 dagen vastgezeten en liep een zeer ernstige bodemschade op.
1951-06-07: Van het motorschip RIGEL, op reis van Amsterdam naar Victoria (Afrika), brak op 7 juni 1951 de krukas van de hoofdmotor. Na enige dagen werd het schip op sleeptouw genomen door de Panamese boot ANFA, die de RIGEL te Las Palmas binnenbracht. Een nieuwe krukas moest naar Las Palmas worden gezonden. (bron: boek Vereniging Oranje 1905-1965)
1956-02-28: 28-02-1956. Het m.s. RIGEL van Fekkes en Mengedoth, onderweg met een lading aardappelen van Belfast naar Plymouth, kreeg tussen Smalls en Landsend motorschade. Het Nederlandse kustvaartuig HENRY DENNY (1952/499gt) nam de RIGEL op sleeptouw, doch moest de pogingen om het schip binnen te brengen opgeven. De RIGEL werd daarna op sleeptouw genomen door het Engelse vliegdekschip BULWARK en naar Milford Haven gesleept. (bron: Boek Vereniging Oranje 1905-1965)
1957-02-22: Nvh 23-02-1957: RIGEL had pech. In Delfzijl binnengesleept. Gisteren werd het te Delfzijl thuishorende motorschip Rigel (ex m.s. Twee Gebroeders) van de rederij H. W. Fekkes en T. Mengedoth door de Duitse zeesleepboot Strande de haven van Delfzijl binnengesleept. De Strande pikte de onfortuinlijke Rigel op te Gothenburg, waar het schip met een gebroken krukas lag. De nodige reparaties zullen in Delfzijl worden verricht. De Rigel meet plm. 470 ton deadweight.
1958-05-31: Het Vrije Volk 31-05-1958: 10.000ste schip op Nieuwe Waterweg. Vrijdagmiddag is de Nederlandse kustvaarder “RIGEL” als 10.000ste schip in 1958 de Nieuwe Waterweg binnengekomen.
1966-11-28: Final Fate:
Op weg van Guldborg (Denemarken) naar Turku met 488 ton suikerbieten tijdens zware storm gezonken op 15 mijl zzw van Utö loodsstation bij de ingang van de Finse Golf. De kapitein-eigenaar, de stuurman en twee matrozen verloren hierbij het leven, de overige twee bemanningsleden werden gered.


Afbeeldingen


Omschrijving: De TWEE GEBROEDERS tijdens de bouw op de helling van Scheepswerf Volharding, Gebr. Bodewes.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Proefvaart en oplevering op 13 sept. 1938.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: TWEE GEBROEDERS
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: TWEE GEBROEDERS in augustus 1945 te Bergen op Zoom
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: TWEE GEBROEDERS in augustus 1945 in de haven van Bergen op Zoom (schip op de voorgrond)
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: TWEE GEBROEDERS - (foto: Hamina, Finland, okt. 1949)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: TWEE GEBROEDERS - (foto: Hamina, Finland, okt. 1949)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: TWEE GEBROEDERS
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: RIGEL
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: De RIGEL in juli 1951 te Las Palmas ten anker liggend met een gebroken krukas.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Het Engelse vliegkampschip BULWARK maakt een sleepverbinding met de RIGEL (1 maart 1956)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De RIGEL op sleeptouw genomen door het Engelse vliegkampschip BULWARK.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De RIGEL onder de Duitse vlag.
Gemaakt door: Reinecke, H-J. (Hans-Joachim)