Inloggen
TWEE GEBROEDERS - ID 6742

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1929
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5088758
Nat. Official Number: 1120 Z GRON 1929
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 73
Launch Date: 1929-01-07
Delivery Date: 1929-04-23
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1572 Type C/D (280x350)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 184.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 86.00 Net tonnage
Deadweight: 220.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 9000 Cubic Feet
Bale: 8600 Cubic Feet
 
Length 1: 33.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 31.09 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.37 Meters Depth, moulded
Draught: 2.28 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1929-04-23 TWEE GEBROEDERS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Damhof Sr., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PVJF
Additional info: 1934 callsign PIBQ

Date/Name Ship 1934-12-10 KUWI
Manager: H. van der Eb, London, Great Britain
Eigenaar: Willem Koerts, Noordbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Noordbroek / Netherlands
Callsign: PFMT

Date/Name Ship 1938-03-29 NEDERLAND
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Huizenga, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGDJ

Date/Name Ship 1939-00-00 NEDERLAND
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Huizenga, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGDJ

Date/Name Ship 1952-02-23 DIJA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan van der Werp, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDPU

Date/Name Ship 1956-04-27 DENZO
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij ms 'Denzo', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Aldert & Frederik Jan Hesseling en Johann Schokkenbroek
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDOT

Date/Name Ship 1962-00-00 DENZO
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij ms 'Denzo', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Aldert & Frederik Jan Hesseling en Johann Schokkenbroek
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDOT

Date/Name Ship 1964-09-11 WILJA B
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Branbergen, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIOZ

Ship Events Data

1929-02-26: Op 26-02-1929 als TWEE GEBROEDERS, zijnde een motorschip, groot 520.49 m3, liggende te Groningen, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jan Damhof, schipper te Hoogezand, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1120 Z GRON 1929 op 't achterschip, in achterkant achtererf aan bakboordzijde.
1929-04-23: NvhN 24-04-1929: Delfzijl, 23 April. Heden vond op de Eems de uitstekend geslaagde proefvaart plaats met het door de N.V. Noord Nederlandsche Scheepswerven te Groningen voor rekening van de Gebr. Damhof te Hoogezand gebouwde motorvrachtschip „TWEE GEBROEDERS". Het schip heeft afmetingen van 33.80 bij 6.20 bij 2.47 M. en is groot bruto 52S M 3. en netto 246 M 3. Het is gebouwd onder klasse Bureau Veritas voor de groote kustvaart. De voortstuwing geschiedt door een 105 P.K. Brons motor, terwijl tevens in de machinekamer nog een 4—5 P.K. Deutz motor is opgesteld voor hulp-lenspomp en compressor. Het laden en lossen geschiedt met behulp van een motorlaadlier met een 6—7 P.K. compressorlooze Deutz Dieselmotor, welke motor tevens dienst doet voor het snelheffen der ankers. De verblijven, die zich in het achterschip bevinden, zijn zeer modern en geriefelijk ingericht. Na afloop van de proefvaart werd het schip, dat met graan beladen is, zeer tot genoegen overgenomen.
1930-03-29: Voorwaarts 31-03-1930: TWEE GEBROEDERS. IJmuiden. 29 Maart. De met stammen van Kappeln naar Vilvoorde (België) bestemde Nederl. motorboot Twee Gebroeders (uit Hoogezand) is hedenmiddag wegens voortdurenden tegenwind als bijligger hier binnengeloopen. IJmuiden, 31 Maart. De Nederl. motorboot Twee Gebroeders heeft heden de reis naar Vilvoorde voortgezet.
1934-01-05: NvhN 05-01-1934: M.s. „TWEE GEBROEDERS”. Het motorschip „Twee Gebroeders", kapt. Damhof, thuisbehoorende te Hoogezand, is onderhands verkocht aan den heer W. Koerts te Noordbroek. Het schip is gebouwd in 1929 bij de N.V. Noord Ned. Scheepswerven te Groningen. Het is groot netto 246 M 3. en bruto 525 M 3. Het is gebouwd onder klasse Bureau Veritas, groote kustvaart en het is voorzien van een 105 p.k. Brons motor. (Deze verkoop wordt pas op 10-12-1934 bij het Kadaster geregistreerd.)
1934-12-00: De Eemsbode 15.12.1934: Het motorschip 'TWEE GEBROEDERS', vroeger bevaren door kapitein J. Damhof van Hoogezand is onderhands verkocht aan kapitein W. Koers van Zuidbroek die het schip onder de nieuwe naam 'KUWI' in de vaart bracht en hedenmiddag met melk beladen van Groningen naar Londen vertrok. Kapitein Damhof gaf de scheepswerf Noordster te Groningen opdracht voor een nieuwbouw van 350 ton dw.
1938-02-08: NvhN 08-02-1938: Delfzijl. Het m.s. "KUWI", kapt.-eigenaar W. Koerts, is onderhands verkocht aan kapt. H. Huizinga te Groningen. De Kuwi is in 1929 gebouwd te Groningen en is groot netto 86 en bruto 184 reg. ton. Het schip is voorzien van een Brons motor van 105 p.k.
1943-09-00: Door de Duitsers in beslag genomen en overgedragen aan het Transportkontor Duisburg. In januari 1945 in Delfzijl opgelegd. Mei 1945 weer terug aan de eigenaar.
1952-08-02: Op 02-08-1952, tijdens de reis van Swalmen naar Waterford met een lading goederen, teruggekeerd naar Vlissingen i.v.m. schade aan de hoofdmotor. Na reparatie dezelfde dag reis vervolgd.
1953-06-03: Op 03-06-1953, tijdens de reis van Parijs en Rouen naar London met een lading stukgoed en een deklast met vol met explosieven, Ramsgate binnengesleept i.v.m. machineschade. Op 05-06-1953 gesleept door slbt “CERVIA” (1946-233 BRT) vertrokken uit Ramsgate naar London om de lading te lossen en vervolgens doorgesleept naar een Nederlandse Scheepswerf voor reparatie hoofdmachine.
1953-08-17: Op 17-08-1953 als DIJA, zijnde een motorschip, metende 520.49 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te Groningen no. 2651 d.d. 16-01-1929, liggende te Groningen, door J, Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, opnieuw voorzien van hetzelfde brandmerk door het inbeitelen van 1120 Z GRON 1929 op het achterschip aan S.B zijde in zijkant dekhuis voor verhoogd achterdek, 12.65 m. uit hekplaat, 1.95 m. uit lengteas en 1.30 m. uit dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen merken van teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan aangetroffen.)
1955-01-20: Op 20-01-1955, tijdens de reis van Parijs naar Kopenhagen met een lading roodkoper, IJmuiden binnengelopen met machineschade. Na herstel reis vervolgd. Op 24-01-1955, op dezelfde reis, in aanvaring met Duitse m.s.”LEOPARD” (1950-340 BRT) nabij KM paal 33,5 in het Kieler Kanaal. Lichte schade opgelopen en reis vervolgd.
1958-01-15: Op 15-01-1958 in aanvaring met de Noorse vrachtschip “TYR” (1944-5208 BRT) in zeer dichte mist nabij Southend tijdens de reis van London naar Brussel. Aanmerkelijke schade aan bakboord voorschip, reis naar Brussel vervolgd.
1959-12-15: Op 15-12-1959 nabij IJmuiden noodsignalen afgestoken. Later noodsituatie geannuleerd. Het schip had motorschade.
1961-08-23: Het Vrije Volk 23-08-1961: DENZO vervangt Hunze VI. Door de N.V. Groninger Beurtvaart Maatschappij is op de lijndienst Groningen-Hamburg ingezet de coaster Denzo. Dit schip vervangt de Hunze VI, die de vorige week tijdens stormweer nabij het Duitse eiland Langeoog verging. De Denzo meet 186 b.r.t. en is het eigendom van de rederij Gebr. Hesseling en Schokkenbroek te Groningen.
1964-09-16: NvhN 16-09-1964: Motorkustvaartuig DENZO verkocht. Het motorkustvaartuig Denzo is door de heer J. Schokkenbroek e.a. te Groningen verkocht aan de heer H. Branbergen te Delfzijl die het schip onder de naam WILJA-B in de vaart zal brengen met als thuishaven Delfzijl. De Denzo meet ongeveer 220 ton en werd in 1929 gebouwd bij de N.V. Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen. Het schip behoort tot het gladdektype en is voorzien van een 120 pk Brons dieselmotor. Deze coaster is eerder in de vaart geweest onder de namen: TWEE GEBROEDERS, KUWI, NEDERLAND en DIJA.
1972-07-00: Final Fate:
Opgelegd in Delfzijl en 12 oktober 1972 verkocht aan Handelsonderneming 'Higro' (Hicken) en gesloopt door Fa. Hicken te Wirdum (Gr.) gevestigd op het terrein van de voormalige Scheepswerf Apol.

Afbeeldingen


Omschrijving: Twee Gebroeders 1929
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Twee Gebroeders 1929
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Kuwi' 1929 (ex 'Twee Gebroeders')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nederland 1929 ex Kuwi ex Twee Gebroeders.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nederland 1929 ex Kuwi ex Twee Gebroeders.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Dija 1929 ex Nederland ex Kuwi ex Twee Gebroeders.
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: Denzo 1929 ex Dija ex Nederland ex Kuwi ex Twee Gebroeders
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nog een foto van het schip als DENZO
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Wilja B 1929 ex Denzo ex Dija ex Nederland ex Kuwi ex Twee Gebroeders.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Wilja B 1929 ex Denzo ex Dija ex Nederland ex Kuwi ex Twee Gebroeders.
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Wilja B 1929 ex Denzo ex Dija ex Nederland ex Kuwi ex Twee Gebroeders.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Wilja B at Delfzijl in 1967.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: 'De Wilja B.' bij de sloopwerf van de Fa. Hicken te Wirdum.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'De Wilja B.' liggende in 1972 bij de sloopwerf de Fa. Hicken te Wirdum. (krantenartikel.)
Gemaakt door: Unknown