Inloggen
TWEE GEBROEDERS - ID 6741


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1924
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 10980 GRON 1924
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J. Vos & Zoon, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 50
Launch Date: 1924-04-07
Delivery Date: 1924-06-26
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Gasmotoren-Fabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 80
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (195x315)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 120.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 84.00 Net tonnage
Deadweight: 180.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 9000 Cubic Feet
Bale: 9000 Cubic Feet
 
Length 1: 30.44 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 28.10 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.15 Meters Depth, moulded
Draught: 1.80 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1947
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe motor, 4 cil, 4-tact Skoda Type (160x220) 80 PK.

Datum 00-00-1953
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Naar binnenvaart.

Ship History Data

Date/Name Ship 1924-06-26 TWEE GEBROEDERS
Manager: Egbert Wagenborg, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Damhof Sr., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PVJR

Date/Name Ship 1929-04-17 TWIOD
Manager: Jacob Bonninga, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Bonninga, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PVQK
Additional info: Call sign 1934: PIBU

Date/Name Ship 1950-12-29 TWIOD
Manager: Jannes Kornelis Bonninga, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jannes Kornelis Bonninga, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIBU

Ship Events Data

1928-06-22: Op 22-06-1928 als TWEE GEBROEDERS, zijnde een motorschip, liggende te Groningen, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jan Damhof, schipper te Hoogezand, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 300 Z GRON 1927, op 't achterschip, in achterkant hoofd van het grootluik aan bakboordzijde. (Opm.: Brandmerk 10980 GRON 1924 verwijderd.)
1928-10-16: NvhN 16-10-1928: De m.s. „Neeltje", kapt. Oorburg en „TWEE GEBROEDERS", kapt. Damhof, beladen met briketten van Wesseling. naar Hadersleben en die hier beide met defecten motor binnenkwamen, hebben hier de schade hersteld en zijn heden naar hun bestemming vertrokken. Het nu, „TWEE GEBROEDERS", kapt. Damhof, is onderhands verkocht aan kapt. J. Bonninga te Groningen. (Deze verkoop pas op 27-04-1929 bij het Kadaster geregistreerd.)
1931-08-28: Voorwaarts 28-08-1931:Frema. Delfzijl, 27 Aug. Het Nederlandsche motorschip Frema, kapitein de Jong, van Neustadt naar Zaandam, bekwam gisteren bij Borkum motorschade. Het is daarna op sleeptouw genomen door de motorschepen TWIOD, kapitein Bonninga, en Engelina Marina, kapitein Teuben en vervolgens gisteravond te Delfzijl binnengesleept.
1940-08-05: Liggende in Rotterdam door de Duitsers in beslag genomen. Voer gedurende de oorlogsjaren in Noorse wateren. Op 26 augustus 1945 teruggevonden in Narvik. Het was gedeeltelijk gezonken, vermoedlijk al in 1943. Het werd op 4 januari 1947 geborgen door een Zweeds bergingsbedrijf en na voorlopige reparaties werd het door de Noorse sleepboot 'Atlas' naar Delfzijl gesleept. Het schip werd bij Hunfeld gerepareerd en kwam op 16 juli 1947 weer in de vaart.
1953-10-24: Final Fate:
Het schip werd in december 1953 bij Scheepswerf Niestern te Groningen verbouwd voor de binnenvaart en de zeebrief werd ingetrokken. Het werd op 30-10-1953 als TWIOD, zijnde een motorschip, metende 199.102 m3. verplaatsing volgens binnenmeetbrief, afgegeven te Groningen No. G 5859 d.d. 10-06-1941, liggende te Lemmer, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van en nieuw brandmerk voorzien, door het inbeitelen van 3058 B GRON 1953 op het achterschip aan S.B. zijde op achterkant roef, 0.95 m. uit hekplaat, 0.60 m. uit lengteas en 1.12 m. uit dek. (Opm.: De door de bewaarder vermelde oude merken 300 Z GRON 1927 zijn niet gevonden.) Het wordt dan omschreven als: Motorschip met 1 dek, 1 laadruim, een achteronder en woonroef, een stuurhut en een machinekamer waarin is geplaatst een 4 cyl. 4 tact Skodamotor van 80 PK (bouwjaar 1946) motornr. 2781 vermeld op het cylinderblok. Het was op 24 oktober 1953 'Twiod' van Jannes Kornelis Bonninga. Op 17 november 1953 van Kornelis Jannes Bonninga. Op 23 november 1956 verkocht aan Johannes de Vries, Groningen. Op 2 april 1963 'Berjo' van Jan Oechies te Deventer. Op 22 november 1966 van Johanna Isabella Hofman te Zwolle, weduwe van Jan Oechies. Op 14 mei 1969 'Twee Gebroeders' van Hendrik Vlieger te Sittard. Op 6 maart 1974 'Marlo' van Louw Wolthuizen te Homelum. Op 22 juni 1982 'Dolfijn' van Hendrik de Oude te Amsterdam. Op 22 september 1986 van Johannes Nieveen te Amsterdam. Op 15 oktober 1986 'Mascha' van Martinus Wijbenga en Walburga Maria Johanna van der Hoek te Haarlem. Op 7 december 2005 verkocht aan Harald Diederik Falkeisen te Diemen en Marcel Visser te Amsterdam. Op 23 mei 2007 'Mascha' van Wonko Choong Yun Limborgh te Amsterdam. Staat in november 2010 nog zo in het Kadaster te boek.

Afbeeldingen


Omschrijving: Twee gebroeders 1924
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Enveloppe aan Kapitein Kornelis de Boer. Afzender: K. de Boer, Jan van Galenstraat 35, Delfzijl.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Het schip onder haar latere naam TWIOD
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown