Inloggen
TWEBRO - ID 6733

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1964
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 6412968
Nat. Official Number: 3992 Z GRON 1964
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Appingedam' v/h A. Apol C.V., Appingedam, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 196
Launch Date: 1964-04-09
Delivery Date: 1964-06-12
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 14556 Type 5GB (220x380)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 241.00 Net tonnage
Deadweight: 539.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27700 Cubic Feet
Bale: 25600 Cubic Feet
 
Length 1: 48.49 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.97 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.03 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.26 Meters Depth, moulded
Draught: 2.991 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1964-06-12 TWEBRO
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gebr. Albert en Hendrik Huisman, Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PIBU
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1976-11-24 TWEBRO
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Barend Bruins & Zonen (Hendrik en Arie) en Albert & Hendrik Huisman, Harderwijk, Gelderland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harderwijk / Netherlands
Callsign: PIBU
Additional info: Resp. 1/9, 1/9, 1/9, 1/3 en 1/3 deel.

Date/Name Ship 1979-01-03 TWEBRO
Manager: Daniël Gerardus Snoodijk, Arkel, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Daniël Gerardus Snoodijk, Arkel, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Arkel / Netherlands
Callsign: PIBU

Date/Name Ship 1987-07-07 RESIDU
Manager: Sanduska S.A., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Sanduska S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQCN8

Date/Name Ship 1991-00-00 RESIDU
Manager: Sanduska S.A., Puerto Cortes, Honduras
Eigenaar: Sanduska S.A., Puerto Cortes, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Cortes / Honduras
Callsign: HQCN8

Ship Events Data

1964-04-11: NvhN 11-04-1964: Tewaterlating TWEBRO. Bij de N.V. Scheepswerf Appingedam v.h. A. Apol C.V. te Appingedam heeft de tewaterlating plaats gehad van nieuwe motorkustvaartuig Twebro, wordt gebouwd voor rekening van de heren A. en H. Huisman te Zwartsluis. De Twebro is van het gladdektype en heeft een draagvermogen van circa 540 ton. Voor de voortstuwing wordt een 5 cilinder Brons scheepsdieselmotor , 300 pk met oliedrukkeerkoppeling ingebouwd.
1964-06-08: Op 08-06-1964 als TWEBRO, zijnde een motorschip, metende 1132.95 m3 bruto verplaatsing volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 13230 d.d. 04-06-1964, liggende te Appingedam, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3992 Z GRON 1964 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.50 m. uit hekplaat, 1.55 m. uit lengteas en 1.25 m. uit dek.
1964-06-15: NvhN 15-06-1964: Proefvaart m.s. TWEBRO. Op de Eems heeft de proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Twebro, dat bij de N.V. Scheepswerf Appingedam v/h A. Apol cv. te Appingedam werd gebouwd voor rekening van de heren H. en A. Huisman te Zwartsluis. De Twebro is van het gladdektype en meet 540 ton. De voortstuwing geschiedt door een 5 cilinder Brons 2-takt dieselmotor van 300 pk. In de laatste jaren zijn reeds vijf schepen van dit type op deze werf gebouwd.
1970-06-17: De Telegraaf 17-06-1970: Van brandend jacht vijf mensen gered. Den Haag, woensdag; De Nederlandse kustvaarder „TWEBRO" heeft gisteravond de vijf opvarenden van het Duitse jacht „Caranka 5" gered, nadat dit vaartuig op ongeveer 20 mijl uit de kust van Walcheren in brand was geraakt. Het jacht moet waarschijnlijk als verloren worden beschouwd.
1992-06-18: Final Fate:
Tijdens een reis van Northwich naar Drogheda, gezonken t.g.v. lekkage in pos. 53.43.N.-03.43.W. , op 17 mijl van Llandudno, noordkust van Wales.

Van een website over de reddingsboot Andy Pearce : In June 1992 the Andy Pearce was called to the aid of the cargo ship 'RESIDU' when she got into difficulties about 25 miles north of the Great Orme. When the lifeboat arrived the 'Residu' had taken on a lot of water and was listing about 20 degrees. The crew tried to lead her to the Isle of Man, the nearest place to head for, but weather conditions and the state of the vessel steadily worsened and a helicopter from RAF Valley was called in to airlift the ship's crew to safety. The lifeboat stayed behind to help but the 'Residu' sank a few hours later. She was carrying a cargo of sodium carbonate used in glass-making and was heading for Ireland. There were concerns about the pollution but there was only a small oil slick from the vessel's engines, which soon dispersed. The cargo diluted harmlessly with sea water. The Greenpeace ship 'Solo' stayed on scene to monitor the situation.
1992-07-25: Schuttevaer 25-07-1992: Klassieke Motorcoaster RESIDU (ex Twebro) gaat ten onder in Ierse Zee. Van de fameuze vloot klassieke Nederlandse motorcoasters is weinig meer over. Als een van de laatste van die generatie ging volgens Lloyd's List van 1 juli 1992 op 19 juni de onder Hondurese vlag varende Residu in de Ierse Zee ten onder. De coaster was op weg van Northwich naar Drogerdan met een lading kunstmest. Naar verluid zou de Residu zijn lekgeraakt, waardoor de lading vloeibaar werd. Daardoor kapseisde de coaster langzaam en zonk. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. Tot 1987 voer de Residu als Twebro onder Nederlandse vlag. De laatste Nederlandse eigenaar was kapitein D.G. Snoodijk uit Arkel. De Twebro werd in 1964 gebouwd bij scheepswerf “Appingedam” v/h. A. Apol, Appingedam.

Afbeeldingen


Omschrijving: TWEBO tijdens tewaterlating
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: TWEBRO op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: TWEBRO proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: TWEBRO let op het zeil aan de voormast
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: TWEBRO, the 8th November 1982 moored on Terminal Wijnne & Barends Eemskanaal Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: TWEBRO the 19th April 1985 on River Eems.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: TWEBRO on 04-1986.
Gemaakt door: Zee, Teun van der

Omschrijving: RESIDU bij de Willemsbrug, Rotterdam.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: RESIDU at Parkkade, Rotterdam on 09-12-1989.
Gemaakt door: Bolhuis, Riemer J. van
Onderwerp: Kade

Omschrijving: RESIDU a few hours before sinking 18.06.1991.
Gemaakt door: RAF
Overige afbeeldingen


Omschrijving: RESIDU just before crew leaving the ship 18.06.1991.
Gemaakt door: RAF