Inloggen
TUKKER - ID 6723

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5370395
Nat. Official Number: 3249 Z GRON 1954
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 197
Launch Date: 1954-04-12
Delivery Date: 1954-06-16
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 200
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 14401 Type 4GB (220x380)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 332.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 171.00 Net tonnage
Deadweight: 424.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 21000 Cubic Feet
Bale: 19500 Cubic Feet
 
Length 1: 46.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.58 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.64 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.75 Meters Depth, moulded
Draught: 2.51 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-06-11 TUKKER
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Bevrachtingskantoor Twenthe-Rijn, Hengelo, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hengelo / Netherlands
Callsign: PIBK

Date/Name Ship 1962-06-08 TUKKER
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIBK

Date/Name Ship 1964-04-24 ARNEBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCUO

Date/Name Ship 1973-02-02 ARNEBORG
Manager: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCUO

Ship Events Data

1954-04-05: Het Vrije Volk 05-04-1954: M.s. „TUKKER" te water. Bij de scheepswerf Gebr. Sander te Delfzijl vond de tewaterlating plaats van het kustvaartuig "Tukker", groot 454 ton d.w, en bestemd voor de N.V. Twene-Rijn te Hengelo. Het vaartuig behoort tot het gladdektype. Als hoofdmotor zal een 240 pk. 2 ED-Brons worden opgesteld. De bouw vindt plaats onder toezicht van klasse bureau Verltas en Scheepvaartinspectie Onbeperkte Vaart. De kiel zal worden gelegd voor een ongeveer gelijk vaartuig, bestemd voor de heer K. Koster te Kampen.
1954-06-11: Op 11-06-1954 als TUKKER, zijnde een motorvrachtschip, metende 940.32 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9482 d.d. 28-05-1954, liggende te Farmsum, door A. Pinkster, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3249 Z GRON 1954 op het achterschip aan B.B zijde, in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 4.45 m. uit hekplaat, 1.20 m. uit de lengteas en 1.64 uit dek.
1954-06-18: Het Vrije Volk 18-06-1954: „TUKKER" vaart proef. Op de Eems werd gisteren de proefvaart gehouden met het kustvaartuig "Tukker", gebouwd bij de scheepswerf Gebr. Sander te Delfzijl, in opdracht van de N.V. Twente-Rijn te Hengelo. Het vaartuig dat tot het gladdektype behoort meet 445 ton d.w. Met een 240 p.k. Brix-Bronsmotor werd een snelheid behaald van ongeveer negen mijl. De voornaamste afmetingen zijn: lengte over alles 46 meter, lengte tussen de loodlijnen 41 meter, breedte 7.60 meter en holte 3 meter. Het schip is uitgerust met onder meer twee masten en twee tons laadgerel. De bouw vond plaats onder toezicht van Klassebureau Veritas en Scheepvaartinspectie Grote Kustvaart.
1962-02-12: Op weg van Ahus naar Delfzijl met 333 ton hout aan boord strandde de "TUKKER" tijdens een zware Zuid-wester storm in de ochtend van maandag 12.02.1962 op 3 mijl ten noorden van Sandhammaran (Zuidoostkust van Zweden) De machinekamer kwam hierbij gedeeltelijk onder water te staan. Een deel van de bemanning verliet het schip. Bergers van de Fa. Neptun uit Stockholm kregen opdracht om het schip te bergen. Men moest eerst de zware lekkage verhelpen. Dit gebeurde door middel van cement. Ook de verblijven en de stuurhut werden met cement bewerkt. Op maandag 19.02.1962 gelukte het de sleepboten "Sundet" en "Atlas" van Neptun het schip vlot en naar Simrishamn te slepen. Gedurende de hele week was het slecht weer. Toch gelukte het de lading naar de "BERKELBORG" over te brengen. Op woensdag 07.03.1962 vertrok de sleepboot "Stein" met de "TUKKER" naar Rotterdam om bij scheepswerf de Groot & van Vliet te worden hersteld. Op 05.06.1962 werd, na een proefvaart, de "TUKKER" weer in dienst gesteld. De totale kosten van deze ramp bedroegen ƒ 268.148,01
1962-02-12: Het Vrije Volk 12-02-1962: 'TUKKER' bij Zweden aan de grond. (Van onze Scandivanische correspondent) De Groninger coaster Tukker, die onderweg was van Zweden naar Nederland, is ten zuidoosten van Zweden in moeilijkheden geraakt. Het 332 ton metende schip is bij Sandhammeren aan de grond gelopen in een zware storm. Het vaartuig is eigendom van de rederij Wagenborg te Delfzijl. De machinekamer liep halfvol water. Het schip was onbestuurbaar. De zeven koppen tellende bemanning van de Tukker was vanmorgen niet direct in gevaar. De kapitein, de heer G. de Groot uit Delfzijl, heeft onmiddellijk na de stranding contact gezocht met de Zweedse kustwacht.
Het Vrije Volk 14-02-1962: Toch poging om coaster Tukker vlot te slepen. (Van onze Scandinavische correspondent) De bergingsvaartuigen Atlas uit Kalmar en de Sundet uit Malmö zijn gisteravond begonnen de uit houten palen bestaande deklading van de Tukker te lossen. Het Nederlandse motorvaartuig, dat maandagmorgen op de rotsachtige grond van de Zweedse oostkust strandde, heeft daarbij in de bodem een groot gat opgelopen. De Zweedse makelaar Andersson uit Ahus, die gistermiddag aan boord te geweest, heeft echter nog hoop dat het schip geborgen kan worden. Men zal trachten het lek provisorisch te dichten. Daarna zal het schip worden leeggepompt en losgetrokken. Veel zal van het weer afhangen. Kapitein De Groot, die vlak bij de plaats van de stranding in het dorpje Skillinge is ondergebracht, is tot diep in de nacht bij het lossen van de lading behulpzaam geweest. De overige zes bemanningsleden logeren in een hotel in het nabijgelegen Borrbi. De zeven man die de nacht van maandag op dinsdag in koude en storm op de zinkende Tukker hebben doorgebracht, maken het allen goed.
1964-05-01: NvhN 01-05-1964: m.s. TUKKER nu ARNEBORG. De 424 ton d.w. metende kustvaarder TUKKER zal voortaan de naam ARNEBORG voeren Dit schip, dat thans aan de werf te Harlingen ligt voor het jaarlijks survey, is reeds geruime tijd geleden eigendom geworden van de N.V. E. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf te Delfzijl. Voordien behoorde het toe aan de N.V. Bevrachtingskantoor Twenthe-Rijn te Hengelo. De ARNEBORG krijgt Delfzijl als thuishaven.
1964-12-03: Op 03.12.1964, tijdens de reis met een lading boomstammen van Halmstad naar Rotterdam, 50 mijl ten noorden van Terschelling in een zware storm in moeilijkheden gekomen door het schuiven van de deklast. De sleepboot "Holland" van Doeksen voer uit maar verleende geen assistentie daar men een deel van de lading overboord zette. Na 24 uur te hebben gedreven voer het schip op halve kracht verder naar Rotterdam.
NvhN 04-12-164: Ten noorden van Terschelling Coaster ARNEBORG uit Delfzijl maakt slagzij. (Van een onzer verslaggevers) Doordat de deklast van de 322 ton metendt coaster ARNEBORG ging schuiven, is dit schip gisteren, zoals we reeds in een deel van onze edities meldden, ongeveer 50 mijl ten noorden van Terschelling in moeilijkheden geraakt. Het vaartuig maakte zware slagzij, zodat de sleepboot Holland van rederij Doeksen op Terschelling uitvoer om eventueel assistentie te verlenen. Naar wij vanmorgen vernamen bleek assistentie niet nodig te zijn. Men had de slagzij weten terug te brengen tot 5 graden, door een klein gedeelte van de lading boomstammen overboord te zetten en de bakboord ballasttanks te vullen. Het schip, dat vertrokken was uit Halmstadt, heeft echter wel vertraging en zal later dan verwacht in Rotterdam aankomen. Voorlopig ligt de coaster met de kop in de storm - windkracht 9 — nabij routeboei P 3 — te wachten op beter weer. De coaster heeft negen man aan boord met kapitein G. van der Ploeg uit Groningen aan het hoofd.De opsporings- en reddingsdienst van de Koninklijke Marine is gisteren zelfs nog in actie gekomen. Een Neptune is opgestegen om na te gaan, welke hulp er dient te worden geboden. Een Engels schip, de Flintshire, seinde gistermiddag, dat zij zich in de nabijheid van de ARNEBORG bevond. Enige dagen geleden werd een andere kustvaarder van dezelfde rederij — de N.V. Wagenborg te Delfzijl — betrokken bij een aanvaring met een Zweedse tanker. Dit schip — de ORANJEBORG — is eerst doorgevaren naar het Deense Korsör en vervolgens naar Svenborg gegaan voor reparatie.
1964-12-04: Leeuwarder Courant 04-12-1964: Coaster in moeilijkheden. De storm heeft gisteren de Delfzijlster kustvaarder „ARNEBORG" (332 ton) van Wagenborg, parten gespeeld. Op vijftig mijl ten noorden van Terschelling kreeg het schip een slagzij van 25 graden doordat de lading boomstammen ging schuiven. De „Arneborg" zond noodseinen uit, waarop een Britse tanker van 20.000 ton te hulp schoot en de sleepboot „Holland" van Doeksen uitvoer van Terschelling. Terwijl de Britse tanker in de buurt bleef trachtte de bemanning van de „Arneborg" de lading recht te leggen. De deklast boomstammen werd overboord gezet en het lukte de slagzij tot vijf graden terug te brengen. De „Arneborg" hervatte de weg van Halmstadt in Zweden naar Rotterdam. De sleepboot „Holland", die het schip nog niet had bereikt, voer dooi naar de Engelse oostkust, waar het Griekse schip „Captain Andreas" in moeilijkheden verkeert.
NvhN 07-12-1964: Deklading behouden; slagzij weggewerkt. Kustvaarder Arneborg reed op Noordzee furieuze storm af. (Van een speciale verslaggever) Het was de Delfzijlster kustvaarder Arneborg (342 brt.) van de rederij Wagenborg te Delfzijl niet aan te zien, dat hij bijna drie etmalen heeft moeten vechten tegen een door een volwassen en hardnekkige noordwesterstorm opgezweepte Noordzee toen het scheepje gistermorgen, even voor tien uur, de Waterweg binnenliep en in de middag, voor de Rotterdamse Parksluizen, tot rust kwam om later — in de nacht — door te varen naar het Schie-Schiekanaal, waar de lading boomstammen moest worden gelost. Twee dagen over het schema, maar geen schade. Alleen acht boomstammen van een grote deklading verspeeld. En opgelucht was de bemanning toen die losgeslagen gevaarten eindelijk van de talies waren losgekapt en in de stormzee verdwenen. „Het weer was bar slecht," vertelde kapitein G. van der Ploeg (34) uit Groningen na binnenkomst. „Wij moesten van die stammen los zien te komen. Zij zaten nog aan de talies vast, maar lagen overboord. Gevaarlijk werk, maar zoiets moet gebeuren. Je hebt geen keus. Doe je het niet, dan raak je verder van de wijs." Bar slecht weer: De berichten, die via de radio donderdagmiddag binnenkwamen, spraken er niet van dat de bemanning het op dat moment aan boord van de Arneborg gemakklijk en gezellig had. In de holle Noordzee, ongeveer vijftig mijl ten noorden van Terschelling, had het schip al te kampen met een volle Noordwester storm, windkracht negen. En de zee was navenant, zoals die met dergelijke windkracht kan zijn. Bar slecht weer. Een hoge, holle zee en die dwars op de stuurboordzijde. De Arneborg had het moeilijk, vooral door die deklading, die weliswaar volgens de regelen van de kunst zeer zorgvuldig was gestuwd en gesjord, maar waarvan de zeeman toch nooit zeker is, als een furieuze zee er met de regelmaat van de klok tonnen en tonnen wild geworden water overheen gooit. Dan hoeft er maar weinig te gebeuren of zon deklading wordt een grote chaos, die het schip een zware slagzij kan bezorgen. Er is dan maar één oplossing... zorg die deklast zo gauw mogelijk kwijt te raken. Maandag was de Arneborg uit de Zweedse haven Halmstadt vertrokken met bestemming Rotterdam. In de ruimen en aan dek was een lading van 450 ton boomstammen gestuwd. Via de Oostzee en het Kattegat bereikte het scheepje de Noordzee toen het weer snel begon te veranderen. Er stak een Zuidwester storm op, die later naar het Noordwesten draaide en spoedig kon de Arneborg niet meer op volle kracht draaien. De door de felle Noordwester opgejaagde zee pakte de Arneborg aan stuurboord aan. Er kwam veel water over, maar alles ging goed tot het schip donderdagmiddag al was gevorderd tot vijftig mijl ten Noorden van Terschelling. Toen gebeurde het. Slagzij niet mis: Een zware breker stortte zich over de Arneborg en enkele sjorringen van boomstammen raakten los. De bomen rolden over boord, maar bleven met de talies aan het schip verbonden. Erger was nog, dat de Arneborg plotseling slagzij over stuurboord ging maken, die niet mis was. Op een gegeven moment bedroeg die slagzij 35 graden. En dat terwijl de zeeën maar bleven stormlopen op de kleine kustvaarder. Kapitein Van der Ploeg heeft toen via de radio om assistentie gevraagd en nam direct twee dringende maatregelen: loskomen van die acht over boord meebonkende boomstammen en proberen met de kop op de zee te komen en dus te gaan bijliggen. Met langzaam vooruitwerkende machine kan een schip dan heel wat verdragen. Het neemt veel minder water over en ligt dan, zoals dat in het zeejargon heet, een storm „af te rijden " De gezagvoerder ging niet op de details in. Hij wilde het eerst wel eens vertellen aan de scheepvaartinspectie, zei hij, maar hij wilde wel weten, dat die twee maatregelen zelfs vrij spoedig konden worden gerealiseerd. Met bijlen gingen zijn mannen (zijn bemanning telt niet meer dan zes leden) de talies te lijf, oppassend, niet met de overkomende zeeën overboord te worden gespoeld. "Steken" in zee. Het lukte. De acht losgebroken gevaarten werden door de zee meegenomen en verdwenen uit het gezicht Een geluk was, dat de rest van de deklading zich goed hield en dat de Arneborg vrij spoedig bijgedraaid lag, met de kop op de zee. Dat was dubbel nodig, want daarna brak het stormgeweld eerst goed los. De slagzij was inmiddels teruggelopen tot tien graden en om de stabiliteit van zijn schip te vergroten liet kapitein Van der Ploeg nog de deeptank oplopen. Dat kon hij donderdag nog radio-telefonisch melden aan zijn rederij. Hij zei toen het wel zonder hulp te kunnen klaren. De recalcitrante boomstammen was hij kwijt, de motor deed het prima en hij lag rustig in de zee te „steken," zoals hii meldde. ' Erg rustig is dat aiet &, weest. Zware brekers zijn er nog genoeg overgekomen ondanks dat bijgedraaid liggen. „Die waren echter heel wat minder gevaarlijk," vertelde kapitein Van der Ploeg. „Als ze recht over de boeg breken, kunnen ze de deklading heel wat minder geweld aandoen. En dat is ook wel gebleken." Van donderdagavond tot zaterdagmorgen half negen heeft de Arneborg, daar vijftig mijl ten Noorden van Terschelling, maar liggen „steken" in de zee, geen mijl naar de Waterweg vorderend. De Noordwester storm wilde maar langzaam afnemen en kapitein Van der Ploeg nam geen risico met een deklast, waaruit al iets verdwenen was. Zon kleine 36 uur duurde dat afwachten met de kop op de aanstormende zeeën, toen de storm er eindelijk genoeg van kreeg. Zaterdagmorgen zijn ze dus voorzichtig weer op de oude koers naar de Waterweg gegaan. Op Sinterklaasavond liepen zij de Nederlandse kust aan. „Als alles goed was gegaan, zoals het moest gaan," zegt kapitein Van der Ploeg stoïcijns, „dan waren we met Sinterklaas ook niet thuis geweest. Dan hadden we Rotterdam al weer achter ons gelaten. Het was wel bar slecht weer."
1969-11-10: NvhN 10-11-1969: De Delfzijlster coaster ARNEBORG (332 ton) maakte gisteravond om half negen in de buurt van de Franse kaap de la Haque aan bakboordzijde slagzij van 25 graden. Om half tien echter kwam het schip, eigendom van E. Wagenborg Scheepvaart- en Expeditiebedrijf N.V. in Delfzijl veilig in de haven van Cherbourg aan.
1973-03-03: Final Fate:
Op 03-03-1973 liggende aan de kade te Dordrecht aangevaren door een losgeslagen sleep. Zwaar beschadigd aan de achterzijde. Via Vlaardingen naar Delfzijl gesleept, wachtende op een uitspraak van de verzekering. Schip CTL verklaart. 03-07-1973 uit de vaart genomen. 04-1974 verkocht aan en gesloopt door Frans Rijsdijk B.V. te H.I. Ambacht.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: ARNEBORG
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: ARNEBORG
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ARNEBORG op de Eems ingaand Delfzijl in 1966.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: ARNEBORG in 1973. (Met schade liggend bij Scheepswerf Sander, Delfzijl in afwachting van haar lot.)
Gemaakt door: Unknown