Inloggen
TUGRO - ID 6722

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1962
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5370369
Nat. Official Number: 3821 Z GRON 1962
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Grol's Scheepswerven N.V., Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 57
Launch Date: 1961-11-28
Delivery Date: 1962-03-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 224
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 2998711/716 Type RV6M536 (270x360) 300 rpm
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 211.00 Net tonnage
Deadweight: 550.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 28000 Cubic Feet
Bale: 27074 Cubic Feet
 
Length 1: 50.70 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.11 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.26 Meters Depth, moulded
Draught: 2.98 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1977-00-00
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1977 omgebouwd tot seismografisch vaartuig voor de offshore.

Datum 1993-00-00
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1993 uitgerust met passagiersaccomodatie in het ruim.

Datum 2000-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In ... voorzien van een nieuwe hoofdmotor: Caterpillar 398 9 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1962-03-07 TUGRO
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij Tugro, Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIBG

Date/Name Ship 1966-03-15 TUGRO
Manager: Jouke Tuinstra, Uitwellingerga, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Jouke Tuinstra, Uitwellingerga, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIBG

Date/Name Ship 1983-06-00 LOGROSE
Manager: Jouke Tuinstra, Uitwellingerga, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Jouke Tuinstra, Uitwellingerga, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFPA

Date/Name Ship 1983-10-00 TUGRO
Manager: Jouke Tuinstra, Uitwellingerga, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Jouke Tuinstra, Uitwellingerga, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIBG

Date/Name Ship 1991-09-02 TUGRO
Manager: Tugro Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Tugro Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: MPKV7

Date/Name Ship 1996-00-00 TUGRO
Manager: Unknown, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: Unknown, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)

Date/Name Ship 1997-03-00 EL CARMELO
Manager: Rosello Internacional S.A., Malabo, Equatorial Guinea
Eigenaar: Rosello Internacional S.A., Malabo, Equatorial Guinea
Shareholder:
Homeport / Flag: Malabo / Equatorial Guinea
Callsign: 3CM2041

Date/Name Ship 2008-00-00 MOLFETTA
Manager: John Mejia Sierra
Eigenaar: Transporte Maritimo Los Andes C.A., La Paz, Bolivia
Shareholder:
Homeport / Flag: La Paz / Bolivia
Callsign: CPA834

Ship Events Data

1961-11-29: NvhN 29-11-1961: Tewaterlating TUGRO. Bij Grol's Scheepswerven N.V. te Zuidbroek werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig TUGRO, dat wordt gebouwd voor rekening van de Rederij Tugro te Zuidbroek. De TUGRO is van het gladdektype, meet ca. 550 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 50.70 m, lengte tussen de loodlijnen 46.10 m, breedte 8 m en holte 3.25 m. De voortstuwing zal geschieden door een motor, afgesteld op 224 pk bij 300 omw. In de machinekamer zal voorts een 20/22 pk hulpmotor worden opgesteld.
1962-03-07: Het schip wordt op 07-03-1962 bij het Kadaster teboekgesteld als TUGRO. Eigendom van Grol's Scheepswerven N.V., gevestigd te Zuidbroek 1/4, Hendrik Harmannus Arnoldus Grol, scheepsbouwer te Veendam 1/4 en Jouke Tuinstra, scheepskapitein te Grouw 1/2 deel.
1962-03-09: Op 09-03-1962 als TUGRO, zijnde een motorschip, metende 1132.41 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12449 d.d. 19-02-1962, liggende te Zuidbroek, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3821 Z GRON 1962 op het achterschip aan B.B zijde, in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 4.25 m. uit hekplaat, 1.98 m. uit de lengteas en 1.43 uit dek.
1988-03-03: Leeuwarder Courant 03-03-1988: Cursus navigeren op volle zee. Friese reder met kustvaarder in de chartervaart. In de chartervaart is plotseling een vreemde eend in de bijt gekomen. Een hele grote nog wel. Het is de 550 ton metende kustvaarder TUGRO van reder Jouke Tuinstra uit Uitwellingerga. Met ingang van dit seizoen kiest hij met dit vrachtschip zee met hoogstens dertien betalende gasten aan boord. Zijn bedoeling is om zijn passagiers tijdens reisjes van een week de fijne kneepjes van het varen op zee bij te brengen. Het gaat hier dus om een geheel nieuw en zeker ook bijzonder initiatief. De Friese reder heeft om verschillende redenen besloten om zijn geluk in de chartervaart te beproeven. Oorspronkelijk verdiende hij zijn kost met de Tugro op de normale wijze met het vervoeren van vracht in de kustvaart dus. In de loop van de tijd kon het traditionele schip echter niet goed rendabel meer worden gemaakt. Jouke Tuinstra zocht het daarna in de zogeheten offshore-activiteiten. Met zijn Tugro zwierf hij over de zeeën van Noorwegen tot Israël. Nieuwe koers; In dat werk kwam echter ook de klad. Er zat niets anders op dan een nieuwe koers in te slaan. De reder hoopt nu in de chartervaart zijn kustvaarder rendabel te maken. Hem is gebleken dat verscheidene mensen er voor voelen een week naar zee te gaan. En dan bovendien nog les te krijgen ook. Van een vakman nog wel met een jarenlange ervaring. In zijn lange zeemansloopbaan heeft kapitein Tuinstra al vele duizenden zeemijlen afgelegd namelijk. Het lesprogramma omvat het navigeren en het manoeuvreren. Wie dat wil kan ook onderricht krijgen in het gebruik en het onderhoud van scheepsmotoren. Verder komen zaken als veiligheid en de vaarregels op zee aan de orde. Jouke Tuinstra vindt het van belang dat zijn passagiers een geheel op de praktijk afgestemde cursus volgen, 's Nachts zal hun bijvoorbeeld worden gevraagd de karakters van de vuurtorens en lichtboeien te herkennen. Voorts moeten ze koersen uitzetten. Ook kan er worden geoefend met marifoon en radar plus allerlei andere apparatuur. De reder is zelfs van plan zijn cursisten aan het stuurrad te zetten en hen met de Tugro te laten manoeuvreren. Jouke Tuinstra hoopt zijn klanten te vinden onder de mensen, die er later zelf met een zeegaaande zeil- of motorboot op uit willen trekken. Om die te bereiken geeft hij fraaie folders uit met de titel "Navigeer er eens uit!". (Of in het Duits: „Eine Seefahrt die ist lustig ) In die folder vertelt hij dat de Nederlanders van oudsher een zeevarend volk vormen En dat talloze mensen nog steeds de drang hebben om de zee en haar geheimen te leren kennen. Welnu, wie aan die drang wil toegeven kan in het vervolg met de Tugro mee. De reizen gaan vanuit Harlingen over de Waddenzee en Noordzee naar Denemarken, Noorwegen en Engeland. Variatie; Een week aan boord betekent de variatie van varen, leren en havens aandoen. Onderweg leert de passagier veel op het gebied van varen en het omgaan met schepen. De cursist is na zo'n week natuurlijk niet een volleerd zeeman. Maar wel iemand die weet wat te doen met een schip: zijn positie bepalen en er mee manoeuvreren, aldus de folder. De Tugro heeft een lengte van vijftig meter. De motor van vijfhonderd paardekrachten kan net schip een snelheid geven van negen knopen, zon zestien en een halve kilometer per uur. De passagiers worden ondergebracht in één-, twee- en vier persoonshutten. Een reisje van een week kost ƒ 2450 per persoon in een één persoonshut. Dat lijkt veel. Maar volgens Tuinstra is men zon bedrag ook kwijt als men een week naar de wintersport gaat. Bovendien krijgt de klant er veel voor terug. ( Eten en drinken is bij de prijs inbegrepen, evenals het lesgeld natuurlijk. Men moet niet vergeten dat het in de vaart houden van schip als de Tugro ook veel kost.- Gasolie is nu eenmaal niet goedkoop. Bovendien zijn er vijf vaste bemanningsleden, die betaald moeten worden. De nieuwe ondernemer op de chartermarkt wijst er in dit verband ook op dat zijn schip volledig aan de eisen van Scheepvaartinspectie en Lloyds Register of Shipping voldoet. Het houdt in dat de Tugro volkomen zeewaardig en veilig is. Een aardige bijkomstigheid vindt de reder nog dat zijn passagiers buiten de territoriale wateren accijnsvrij rookartikelen en alcoholica kunnen kopen. Hij heeft er alle vertrouwen in dat de reisjes niet alleen nuttig. maar ook erg gezellig worden Daar ziet het inderdaad naar uit op een schip met een kapitein als de joviale Jouke Tuinstra.
1991-09-06: Leeuwarder Courant 06-09-1991: Politie vindt wapens op Harlinger schip. Harlingen - Een grootscheepse zoekactie aan boord van de coaster TUGRO in de Visserijhaven in Harlingen heeft drie vuurwapens aan het licht gebracht. De actie werd uitgevoerd door de gemeentepolitie Harlingen, douane en de rijkspolitie te water. De politie hield aan boord een 37- jarige man en een 40-jarige vrouw aan voor verboden wapenbezit. Beiden hebben geen vaste woon- of verblijfplaats. De operatie, die een groot deel van de dag in beslag nam, had niet het resultaat waarop de politie hoopte. Er waren meer wapens verwacht. De Tugro ligt al jaren ongebruikt in Harlingen, eerst in de Zuiderhaven en later in de Visserijhaven. Het schip werd onlangs verkocht en zou naar Bonaire vertrekken voor toeristische duiktochten.
1991-10-00: In 10-1991 zou het schip verkocht worden, maar tijdens de overdracht werden wapens aan boord gevonden. Het schip probeerde daarop te vluchten maar werd opgebracht naar Scheveningen en aan de ketting gelegd. De verkoop ging niet door.
1991-10-16: Leeuwarder Courant 16-10-1991: Diefstal coaster uit Harlingen mislukt. Van een onzer redacteuren. Harlingen - Met snel optreden door de eigenaar en zijn advocaat is vorige week de diefstal van de coaster TUGRO uit de haven van Harlingen mislukt. Reder Jouke Tuinstra uit Uitwellingerga en mr. Cor Klarenbeek uit Grou wisten het schip te achterhalen, terwijl het de haven van Scheveningen binnenvoer. Daar ligt het nu aan de ketting wegens vorderingen van in totaal ƒ 115.000 op de aspirantkopers. Met het beëindigen van een bedrijfje in offshore-onderzoek bood Tuinstra zijn kustvaarder te koop aan. In augustus kwam hij tot overeenstemming met een belangstellende. Deze man, uit het buitenland afkomstig maar al jaren in ons land wonend, blijkt achteraf de voorlopige koopakte met een valse naam te hebben getekend. Opknapbeurt. De Tugro werd ontdaan van de onderzoeksapparatuur en onderging een opknapbeurt bij het bedrijf voor scheepsonderhoud Van der Veen. De nieuwe toekomst van het schip zou liggen in het Caraïbisch gebied. Over de werkelijke toekomstige taak van de Tugro weet Klarenbeek alleen, dat de Nederlandse politie belangstelling voor de kopers had, maar kennelijk nog niet op strafbare feiten is gestuit. Het passeren van de koopakte moest enkele malen worden uitgesteld, omdat de koper eerst nog een firma wilde oprichten op het Kanaaleiland en belastingparadijsje Guernsey. Toen deze vennootschap, Tugro Limited, van de grond was, kon vorige week maandag de akte ondertekend worden. Op dat moment kregen Tuinstra en Van der Veen samen nog ƒ75.000 van de aanstaande eigenaar, die het grootste deel van de koopsom wel had betaald. Bij de notaris kwam de plotseling aangewezen gevolmachtigde van de koper niet opdagen. Omdat bekend was dat deze man wel in Harlingen bij de Tugro was gesignaleerd, spoedden Tuinstra en Klarenbeek zich naar de havenstad. Daar bleek de vogel gevlogen, de Tugro had hals-over-kop Harlingen verlaten. De dief was zo onhandig om dinsdag nog een Nederlandse haven binnen te lopen, met behulp van de kustwacht, douane en rijkspolitie te water kon uiteindelijk het schip in Scheveningen worden achterhaald. Klarenbeek eist dat het resterende deel van de koopsom en de schuld aan Van der Veen alsnog worden betaald, dan wel dat er een borgsom ter hoogte van deze bedragen wordt gestort. Zo niet, dan kunnen deze vorderingen uiteindelijk worden geïnd uit een veiling van het in beslag genomen schip.
1993-02-24: Classed LR until 24/2/93
2002-00-00: 2002 Lloyd's laat registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.
2013-07-00: Staat 07.2013 nog in Equasis als "In Service", maar zonder vlag en roepsein.

Afbeeldingen


Omschrijving: Tugro 1962
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Tugro 1962 on trials.
Gemaakt door: Fotobedrijf Piet Boonstra, Groningen
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Tugro 1962
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Tugro 1962.
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Tugro 1962 at Harlingen.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Dutch m.v."Tugro" sailing on the Waddesea outward from Harlingen.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Dutch m.v."Tugro" sailing on the Waddesea outward from Harlingen.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Tugro 1962
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Tugro 1983 at Delfzijl.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Logrose 1962 ex Tugro.
Gemaakt door: Kloe, R. de (Rinus)

Omschrijving: Leeuwarder Courant 16-10-1991.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Molfetta 1962 ex El Carmelo ex Tugro on 07-07-2010 at Cristobal, Panama.
Gemaakt door: Schlatterer, Andreas