Inloggen
TUBO - ID 6721


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5370266
Nat. Official Number: 492 Z LEEUW 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks.
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Hoogezand N.V. Jac. Bodewes, Bergum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 80
Launch Date: 1957-03-30
Delivery Date: 1957-06-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Type RH348SU (320x480)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 286.00 Net tonnage
Deadweight: 786.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 36250 Cubic Feet
Bale: 32560 Cubic Feet
 
Length 1: 54.61 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.12 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.14 Meters Depth, moulded
Draught: 3.658 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1970
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 6 cil 600 Pk Bolnesnr. 3059 Type 6DNL190 (190x350) 11 Kn

Ship History Data

Date/Name Ship 1957-06-14 TUBO
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtings- & Controlebedrijf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Willem Bootsman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIBA

Date/Name Ship 1961-08-00 MOERDIJK
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtings- & Controlebedrijf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Willem Bootsman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGAP

Date/Name Ship 1962-06-00 TUBO
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtings- & Controlebedrijf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Willem Bootsman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PICI

Date/Name Ship 1969-09-29 TUBO
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtingsbedrijf N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: W.F. Kampman's Bevrachtingsbedrijf N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PIBA

Date/Name Ship 1970-10-05 NAVIGARE
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtingsbedrijf N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: W.F. Kampman's Bevrachtingsbedrijf N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PGDE

Date/Name Ship 1978-08-00 NAVIGARE
Manager: Marine Mortgages Ltd., Georgetown, Demerara, Cayman Islands
Eigenaar: Marine Mortgages Ltd., Georgetown, Demerara, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown, Demerara / Cayman Islands

Date/Name Ship 1982-00-00 PARAMOUNT C
Manager: Marine Mortgages Ltd., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Marine Mortgages Ltd., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3594

Date/Name Ship 1983-10-00 PARAMOUNT C
Manager: Paramount Transportation Co. Ltd, Puerto Cortes, Honduras
Eigenaar: Paramount Transportation Co. Ltd, Puerto Cortes, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Cortes / Honduras

Date/Name Ship 1986-00-00 EAGLE I
Manager: Jean Michel & Serge Denizard & Niels G. Pustrom, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Jean Michel & Serge Denizard & Niels G. Pustrom, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2954

Date/Name Ship 1991-00-00 NAVIGARE
Manager: Jean Michel & Serge Denizard & Niels G. Pustrom, Puerto Cortes, Honduras
Eigenaar: Jean Michel & Serge Denizard & Niels G. Pustrom, Puerto Cortes, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Cortes / Honduras

Date/Name Ship 1993-00-00 PARAMOUNT C
Manager: Paramount Transportation Co. Ltd, Puerto Cortes, Honduras
Eigenaar: Paramount Transportation Co. Ltd, Puerto Cortes, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Cortes / Honduras

Ship Events Data

1957-02-27: Op 27-02-1957 als TUBO, (bouwnr. 80 van N.V. Scheepswerf Hoogezand te Bergum, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Bergum, door J. Frik, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 492 Z LEEUW 1957 op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot dekhuis op verhoogd achterdek, 2.80 m. uit hekplaat, 0.30 m. uit lengteas en 1.37 uit dek.
1957-03-30: NhN 30-03-1957: Tewaterlating m.s. TUBO. Bij de Scheepswerf Hoogezand N.V. (directeur de heer Jac. Bodewes) te Bergum (Fr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Tubo, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer W. Bootsman te Delfzijl. De Tubo is een zusterschip van het m.s. Favoriet. Het schip (bouwnummer 80) is van het gladdektype, meet 800 ton d.w. (499 b.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 54.55 m., lengte tussen de loodlijnen 49.395 m., breedte 8.50.m en holte 4.15 m. De beladen diepgang is 3.65 m. De voorstuwing zal geschieden door een 500 p.k. motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van 25 p.k. zullen worden opgesteld. De uitrusting zal bestaan uit twee masten met twee laadbomen met een hijsvermogen van twee ton. aan dek drie hulpmotoren, twee van 24 p.k. en één van 12 p.k.. handhydraulische stuurinrichting, motorlieren, in de bak één hulpmotor van 10 p.k.. olie gestookte centrale verwarming, elektrische lichtinstallatie van 110 Volt. radiotelefonie, echoloodinstallatie en richtingzoeker. De ruiminhoud bedraagt 36.250 cft granspace en 32.560 cft. balespace. De bunkercapaciteit is: ballast pl.m. 170 ton, olie 38/2 ton en drinkwater 12 ton. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de opbeperkte vaart. Thans wordt gewérkt aan een coaster van het gladdektype, groot 625 ton d.w. voor rekening van een Delfzijlster combinatie. Dit schip krijgt de naam Juno en zal worden uitgerust met een 395 p.k. motor. Binnenkort zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip van het m.s. Juno. dat gebouwd zal worden voor de heer Groen te Nieuweschans. Dit schip zal eveneens worden uitgerust met een 395 p.k. motor.
1957-06-14: NvhN 14-06-1957: Proefvaart TUBO. Bij de scheepswerf Hoogezand N.V. van Jac. Bodewes te Bergum is men gereed gekomen met de bouw van het motorkustvaartuig Tubo. Het schip is reeds te Harlingen gearriveerd en zal vandaag op de Noordzee proefvaren. De Tubo is van het gladdektype en meet 800 ton d.w. Hij werd gebouwd voor de heer W. Bootsman te Delfzijl.
1957-06-17: Leeuwarder Courant 17-06-1957: De „TUBO" op proefvaart. Op de Noordzee is een geslaagde proefvaart gehouden met het motorkustvaartuig „Tubo", gebouwd op de N. V. Scheepswerf Hoogezand te Bergum. De Tubo, een kustvaarder van het gladdektype, meet 800 ton d. w. (499 brt.) en heeft een lengte over alles van 54.55 m. De lengte tussen de loodlünen bedraagt 49.395 m, de breedte 8.50 m en de holte 4.15 m. De beladen diepgang is 3.65 m. De voortstuwing geschiedt door een 500 pk motor. Bovendien zijn er in de machinekamer nog twee motoren van 25 pk opgesteld. De Tubo is gebouwd in opdracht van de heer W. Bootsman te Delfzijl. Het schip is inmiddels in ballast naar Wismar (Oost-Duitsland) vertrokken.
1957-11-09: De Telegraaf 09-12-1957: Loeiend noodweer brengt tal van schepen in last. Nederlandse kustvaarders voeren heldenstrijd tegen zware storm „TUBO” in doodsnood; „PATRIA” vergaan. (Van onze verslaggevers) Hoek van Holland, maandag. Vijf schepen, waaronder een reddingboot en een Brits marinevaartuig, voeren vannacht volle kracht vooruit naar de Nederlandse kustvaarder „Tubo" 504 ton uit Delfzijl die in het Kanaal van Bristol in moeilijkheden is geraakt. Op een hoge zee, waarover de wind raast met een snelheid van 110 km per uur, wordt het scheepje, dat 10 mannen aan boord heeft, heen en weer geslagen — de lading is gaan schuiven, waardoor het zo goed als nieuwe schip zware slagzij maakt. Hulpeloos. De „Tubo" is niet het enige schip dat zondag S.O.S.-seinen uitzond. Op de lerse kust raakte de coaster „Patria" (341 ton) uit Groningen aan de grond en is gezonken — de bemanning is gered. In het Kieler Kanaal werd de kustvaarder „Reggeborg" door een Turks schip aangevaren. Eén bemanningslid van de „Reggeborg" (299 ton) uit Delfzijl is daarbij overboord geslagen en wordt vermist. Twee andere bemanningsleden werden gewond en zijn in een ziekenhuis te Rendsburg opgenomen. De „Reggeborg", die lek is, werd aan de grond gezet. Kapitein J. Bos van de „Tubo" telefoneerde zaterdagnacht zijn eigenaar, W. Bootsman te Delfzijl, dat hij genoodzaakt was het schip „op te draaien" — met de boeg op de wind. Toch kon daardoor niet worden voorkomen, dat de lading graan, die het schip in de buurt van Belfast (lerland) had ingenomen, was gaan schuiven. Zondagmiddag seinde de kapitein, dat zijn schip hulpeloos ronddrijft bijna 40 km ten westen van het eiland Lundy. Hij vroeg dringend om hulp van een sleepboot en een reddingboot. llfracomba-radio had deze noodkreet van kapitein Bos (46) opgevangen en alarmeerde andere schepen in Het Kanaal. Later moest Burnham-radio in actie komen omdat het eerste radiostation was uitgevallen als gevolg van een plaatselijke stroomstoring. De reddingboot van Padstow is uitgevaren en later deelde de Britse admiraliteit mede, dat 't onderzeebootreddingschip „Reclaim" naar de in nood verkerende „Tubo" onderweg was. „God zij dank" seinde kapitein Bos terug, toen hij deze mededelingen ontving. Het schip, dat het eerste de „Tubo" kan bereiken was om middernacht nog vier uur varen ervan verwijderd. Dit is de vrachtboot "Lottinge" (4.215 ton). Het schip is op een afstand van 45 km. „Maar", seinde de kapitein: „wij kunnen door de storm en het slechte weer geen hogere snelheid maken dan drie tot vier mijl per uur". De Britse vrachtboot „Borde" was gisteravond op 70 km afstand van de „Tubo". De reddingboot zou 6 uur nodig hebben om de "Tubo" te bereiken. Een nog langere tijd is nodig voor de snelle „Reclaim", die uit Plymouth komt. De „Patria" (341 ton) die zondagavond voor de lerse kust bij Rosapenny is vergaan, had bij de Sheephaven Baai een beschutting gezocht voor de storm. Kapitein Willem van Kooten uit Alblasserdam (27) ging met drie leden van de bemanning aan wal. Toen zij met de roeiboot naar het schip wilden terugkeren, sloeg de boot om. De achtergebleven acht bemanningsleden hoorden het geschreeuw en wilden te hulp komen, maar de vier mannen slaagden erin zwemmend aan land te komen. Met een zaklamp seinde de kapitein daarna naar het schip, dat er snel een anker moest worden uitgegooid. Dit is ook gebeurd, maar het hield niet -. de storm joeg het schip op de kust. De bemanning van het schip waadde aan land. Er is nog gepoogd het schip te bergen, maar dit is mislukt. Zondagavond is de „Patria" gezonken. Het schip was in 1938 gebouwd. Eigenaar is H. Groen te Groningen.
1957-12-09: NvhN 09-12-1957: (Bekort) Zondagavond is ook de Groninger kustvaarder TUBO, eigendom van W. Bootsman, in moeilijkheden geraakt, midden in het Kanaal. Het schip heeft SOS-seinen uitgezonden. Sleepboten, een bergingsschip van de Britse admiraliteit en in de buurt zijnde vrachtschip zijn naar de Tubo gestoomd, om assistentie te verlenen. Begeleid door een reddingboot heeft later op de dag de Tubo koers gezet naar de haven van Swansea in Wales.
1961-08-00: In time charter bij Solleveld & Van der Meer, Rotterdam en daarvoor herdoopt in MOERDIJK.
2006-11-00: Staat nog in Equasis (In Service.)
2009-12-00: Final Fate:
Geschrapt uit LR omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: TUBO tijdens de proefvaart op 14-06-1957.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: TUBO tijdens de proefvaart op 14-06-1957.
Collectie: Skyfotos
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: TUBO tijdens de proefvaart op 14-06-1957.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: TUBO tijdens de proefvaart op 14-06-1957.
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: TUBO
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Clarkson, John

Omschrijving: TUBO
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: TUBO
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Real Photographs

Omschrijving: TUBO
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: NAVIGARE
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: NAVIGARE
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: NAVIGARE
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: NAVIGARE
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: NAVIGARE
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: NAVIGARE
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

 

NvhN 300357
Tewaterlating m.s. TUBO.
Bij de Scheepswerf Hoogezand N.V. (directeur de heer Jac. Bodewes) te Bergum (Fr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig TUBO, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer W. Bootsman te Delfzijl. De TUBO is een zusterschip van het m.s. FAVORIET. Het schip (bouwnummer 80) is van het gladdek type, meet 800 ton dwt. (499 brt.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 54,55 m, lengte tussen de loodlijnen 49,395 m, breedte 8,50 m en holte 4,15 m. De beladen diepgang is 3,65 m. De voorstuwing zal geschieden door een 500 pk. motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van 25 pk. zullen worden opgesteld. De uitrusting zal bestaan uit twee masten met twee laadbomen met een hijsvermogen van twee ton, aan dek drie hulpmotoren, twee van 24 pk. en één van 12 pk., hand hydraulische stuurinrichting, motorlieren, in de bak één hulpmotor van 10 pk., olie gestookte centrale verwarming, elektrische lichtinstallatie van 110 Volt, radiotelefonie, echoloodinstallatie en richtingzoeker. De ruiminhoud bedraagt 36.250 cft grainspace en 32.560 cft. balespace. De bunkercapaciteit is: ballast plm. 170 ton, olie 38½ ton en drinkwater 12 ton. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Thans wordt gewerkt aan een coaster van het gladdek type, groot 625 ton dwt. voor rekening van een Delfzijlster combinatie. Dit schip krijgt de naam JUNO en zal worden uitgerust met een 395 pk. motor. Binnenkort zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip van het m.s. JUNO, dat gebouwd zal worden voor de heer Groen te Nieuweschans. Dit schip zal eveneens worden uitgerust met een 395 pk. motor.

 

NvhN 091257
Zondagavond is ook de Groninger kustvaarder TUBO, eigendom van W. Bootsman, in moeilijkheden geraakt, midden in Het Kanaal. Het schip heeft SOS-seinen uitgezonden. Sleepboten, een bergingsschip van de Britse admiraliteit en in de buurt zijnde vrachtschepen zijn naar de TUBO gestoomd om assistentie te verlenen. Begeleid door een reddingboot heeft later op de dag de TUBO koers gezet naar de haven van Swansea in Wales.