Inloggen
TUBAL KAIN - ID 6718


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1896-06-23 / 1942-05-00 | Reden uitgevlagd: Buitenland verkocht
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-30 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1896
Nat. Official Number: 5127 GRON 1896
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Masten: Gearless
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. J. & G.. Verstockt, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1895-00-00
Delivery Date: 1896-02-00
Technical Data

 
Gross Tonnage: 96.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 64.00 Net tonnage
Deadweight: 135.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 26.15 Meters Registered
Beam: 5.30 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.11 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-05-1918
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Gemotoriseerd: 1 cil 2-tact 45 Pk Kromhout Gloeikop.

Datum 27-02-1928
Type: Remeasurement
Omschrijving: Op 27-02-1928 als STELLA, zijnde een motortjalkschip, groot 272.19 m3, liggende te Papendrecht door Hendrik Meijer, ass. scheepsmeter te Dordrecht, ten verzoeke van Harm Mulder, scheepskapitein te Vlissingen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 629 Z GRON 1928 op het achterschip in de boeing S.B. (Opm.: De oude merken niet meer aanwezig bevonden.)

Datum 17-08-1948
Type: Remeasurement
Omschrijving: Op 17-08-1948 als STELLA, zijnde een stalen motorschip, groot 272.19 m3 bruto-inhoud volgens meetbrief Rotterdam d.d. 02-03-1918 no. 2276, liggende te Foxhol, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 2382 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde tegen de roef, 3.15 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit lengteas en 1.36 m. bovendek. (Opm.: Het nog zichtbare gedeelte van de oude merken 629 Z GRON 1928 is vernietigd.)

Datum 00-09-1948
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Bij Scheepwerf G. & H. Bodewes te Hasselt aanzienlijk verbouwd. De tjalk werd ingericht tot missieschip voor Nieuw Guinea. Het kreeg een nieuw motor: Deutz Type F6M517 van 120 Pk.

Datum 19-10-1949
Type: Remeasurement
Omschrijving: Op 19-10-1949 als MISSIE (ex STELLA) zijnde een stalen motorschip, groot 267.03 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 19-10-1949 no. 7882, liggende te Hasselt, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, opnieuw voorzien van hetzelfde brandmerk door het inbeitelen van 2382 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis, 1.50 m. uit hekplaat, 0.40 m. uit lengteas en 1.25 m. bovendek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.) Ze wordt op 04-01-1950 hernoemd in MISSIE TILBURG en omschreven als een zeilschip met hulpmotor, bestemd voor vracht en personen vervoer, hebbende een dek, een mast, een vooronder, een laadruim, een motorkamer waarin een hoofdmotor systeem Diesel fabrikaat Deutz type F6M517 ± 120PK, achter volkslogies en op het dek een kajuit.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1896
Datum agenda: 1896-07-06
Register nr: 0
Scheepsnaam: TUBAL KAIN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Engelsma, A.M.
Plaats: Heerenveen
Opmerkingen: eerste
1896-07-06, uitgereikt69-

Ship History Data

Date/Name Ship 1896-06-23 TUBAL KAIN
Manager: Ale Markus Engelsma, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Ale Markus Engelsma, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PVFG
Additional info: Vanaf 1911 in de binnenvaart

Date/Name Ship 1917-08-30 STELLA
Manager: Harm Bzn en Roelf Mulder, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Reederij van het Motorschip 'Stella', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PTBS
Additional info: Hfl. 9.000,--.

Date/Name Ship 1921-04-28 STELLA
Manager: Harm Mulder Bzn, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Mulder Bzn, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PTBS
Additional info: 50% overgenomen van neef Roelf voor hfl. 6125,-

Date/Name Ship 1928-07-03 STELLA
Manager: Harm Mulder Bzn, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motortjalkschip Stella, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Flushing (Vlissingen) / Netherlands
Callsign: PTBS

Date/Name Ship 1933-01-25 STELLA
Manager: Roelf Pomp, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Roelf Pomp, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PTBS
Additional info: 1934 callsign PHSS

Date/Name Ship 1939-06-15 STELLA
Manager: Scheepswerf J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepswerf J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Additional info: Eigenaar Tietje Koster-Buurke

Date/Name Ship 1939-06-20 STELLA
Manager: Albert Talens, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Albert Talens, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Ship Events Data

1911-00-00: Tussen 1911 en 1918 niet voorzien van roepletters; binnenvaart.
1939-06-13: Eemsbode 13-06-1939: Motortjalk “STELLA“ niet uit de vaart. In tegenstelling met een bericht in een der bladen, waarin gemeld werd dat de motortjalk “Stella“ vroeger bevaren door kapitein R. Pomp van Gasselternijveen uit de vaart is genomen, kunnen wij mededelen, dat dit niet het geval is. De “Stella“ is Zaterdag te Delfzijl gearriveerd. Het schip is verkocht aan kapitein K. Thalens, die het weer in de vaart heeft gebracht.
1940-01-31: Ingevroren liggende te Dordrecht brand in het stuurhuis, kajuit en keuken. Hersteld en gemoderniseerd.
1942-07-13: In mei/juni 142 uit de zeevaart genomen, teboekstelling doorgehaald. Het schip werd gevorderd en 'verkocht' naar Duitsland.
1948-08-00: Op 12 augustus 1948 kwam de tjalk weer onder Nederlandse vlag. Hotelhouder Hendrik Brokschmidt en cafehouder Adriaan Brokschmidt, Groningen, waren kort eigenaar maar verkochten het schip op 26 oktober 1948 aan schipper Harm Bruins Slot uit Alteveer in de gemeente Zuidwolde. Op 18 december 1948 eigendom van de Vereniging Missiehuis (Missionarissen van het H. Hart) uit Tilburg. Verbouwd tot missieschip MISSIE-TILBURG. In december 1949 aan dek van de 'Riouw' vervoerd naar Nieuw Guinea.

Het staat in 2002 nog als Nederlands schip teboek.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.M.Engelsma als gezagvoerder gedurende:

*    1897 t/m 1900 en later van de ijzeren tjalk “Tubal Kain”, gebouwd in 1896 te Martenshoek, 92 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Heereveen.

 

Overige bijzonderheden

Mulder083a vermeldt:

“ 'Tubal Kain'       koftjalk, b.j. Martenshoek 2/1896, 96 BRT, K/E 2/1896-8/1917 A.M. Engelsma te Heerenveen. Daarna 'Stella' en eigendom H. Mulder Bzn en R. Mulder. Laatst bekende naam ‘Missie Tilburg (1948) toen het schip na verbouwing naar Nieuw Guinea werd overgebracht.”

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Engelsma, A.M.

Kapt./mede eigenaar koftjalk "STELLA" Id 6718

Zie voor de vele andere schepen 

"De schippers Mulder, hoofdstuk 28. Auteur G.J. Mulder.

Zijn neef Roelf was aanvankelijk mede eigenaar van de STELLA.In 1921  nam Harm zijn aandeel over.

Datum vanaf: 1917
Kapitein: Mulder, Harm

Kapt./eigenaar koftjalk "STELLA " Id 6718.

Periode 1933-1939.

Datum vanaf: 1933
Kapitein: Pomp, Roelf

Kapt./eigenaar koftjalk "STELLA " Id 6718.

Periode 1939-1942

Datum vanaf: 1939
Kapitein: Talens, Albert

Afbeeldingen


Omschrijving: De STELLA, in 1924 liggende te Remagen.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: een foto uit de jaren 1939/1940 van de STELLA
Gemaakt door: Unknown