Inloggen
TUBAL - ID 6717

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1959
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5370230
Nat. Official Number: 10509 Z ROTT 1959
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, refrigerated
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: One mast
Rig: 4 winches, 4 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. IJsselwerf, Kralingsche Veer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 112
Launch Date: 1959-02-12
Delivery Date: 1959-09-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1250
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 1959 Type TMAS 338 (330x660)
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 497.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 242.00 Net tonnage
Deadweight: 872.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Refrigerated: 48100 Cubic Feet
 
Length 1: 66.45 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 63.20 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.42 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.82 Meters Depth, moulded
Draught: 3.88 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1959-09-22 TUBAL
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. 'Rederij-Holland', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: N.V. 'IJsselwerf'
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIBD

Date/Name Ship 1974-09-17 PAVLOS X
Manager: G. & Ch. Hondrogiannoglou, Piraeus, Greece
Eigenaar: G. & Ch. Hondrogiannoglou, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3092

Date/Name Ship 1975-00-00 PAVLOS X
Manager: G. & Ch. Hondrogiannoglou & S. Hontru, Piraeus, Greece
Eigenaar: G. & Ch. Hondrogiannoglou & S. Hontru, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3092

Ship Events Data

1959-09-17: Op 17-09-1959 als TUBAL, zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 1408.67 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 11484 d.d. 28-08-1959, liggende te Rotterdam, door W. Tromp, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 10509 Z ROTT 1959 op het achterschip aan BB zijde in de achterwand van het dekhuis, 4.50 m. uit hekplaat, 1.25 m. uit lengteas en 1.30 uit dek.
1962-07-19: Leeuwaarder Courant 19-07-1962: Friese kok sprong in Venetië naakt in Canal Grande.Of het nu van de hitte kwam, of omdat hij de invloed van de Italiaanse geestrijke dranken had onderschat, is onbekend, maar een Friese zeeman, de kok W. R. uit de gemeente Ooststellingwerf, voelde dinsdagavond in Venetië het overstelpende verlangen in adamskostuum onder de volle maan in het water te springen. Hij deed dat in het Canal Grande voor de beroemde basiliek van Santa Maria della Salute. De Italiaanse politie zag hierin een overtreding en zette onmiddellijk een achtervolging in. Enige minuten duurde de jacht, langs nauwe kanaalsteegjes en over bruggen, tot na een kilometer de zeeman werd gegrepen. Hij werd gisteren beschuldigd van openbare dronkenschap en openbare schennis der eerbaarheid, aldus de Italiaanse politie. Het schip, waarop de zeeman de maaltijden bereidde, de 700 ton metende „TUBAL" is woensdag naar Turkije vertrokken, zonder kok.
1964-10-10: De Waarheid 10-10-1964: Spaanse coaster in nood. Twintig opvarenden van boord gehaald. Een Nederlandse kustvaarder, de 497 ton metende „TUBAL", is vrijdagmiddag een Spaanse vrachtboot, de 1.370 ton metende „Vicente Suarez", te hulp gekomen die bij het eiland Batz, voor de noordwestkust van Bretagne, in nood kwam te verkeren. Het Spaanse schip, afkomstig uit Vigo, verzocht om assistentie nadat het in een storm met windstoten van 150 km per uur slagzij ging maken door werking van de lading graan. De „Tubal", de Westduitse tankboot „Esso Bremen", de Franse sleepboot „Bayard" en de Britse sleepboot „Brittonia" kwamen op de SOS-seinen af. Pas in de loop van de avond konden de twintig opvarenden van het Spaanse schip — 19 mannen en één vrouw — met behulp van de „broek" worden gered door de 31.690 ton metende tankboot, die vervolgens het gehavende vaartuig op sleeptouw nam. De „Esso Bremen" meldde dat getracht zal worden de „Vicente Suarez" naar Brest te brengen. Hier wordt de sleep niet voor hedenmiddag verwacht.
1985-12-02: Final Fate:
Door onbekende Griekse slopers te Piraeus begonnen met de sloop.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart TUBAL
Gemaakt door: Foto Bureau C. Kramer, Rotterdam
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: TUBAL
Gemaakt door: Monteny, G.

Omschrijving: TUBAL
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: TUBAL
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: PAVLOS X
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: PAVLOS X
Gemaakt door: Monteny, G.