Inloggen
TRUDE-K - ID 6715

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5369528
Nat. Official Number: 2598 Z GRON 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Coops, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 199
Launch Date: 1951-03-21
Delivery Date: 1951-05-29
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10140 Type 3ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 293.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 163.00 Net tonnage
Deadweight: 370.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 16500 Cubic Feet
Bale: 15500 Cubic Feet
 
Length 1: 43.95 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 39.96 Meters Registered
Beam: 6.94 Meters Registered
Depth: 2.99 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.68 Meters Other
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-00-00 TRUDE-K
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas Koster, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PIBN

Date/Name Ship 1965-11-03 CERES
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Keimpe Willem Schuitema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Date/Name Ship 1968-09-23 NEREUS
Manager: N.V. Exploitatie Maatschappij Dalia, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Exploitatie Maatschappij Dalia, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGFB

Date/Name Ship 1969-04-17 ZAAN
Manager: Amons & Co., Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Avismark Shipping B.V., Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zaandam / Netherlands
Callsign: PIVX
Additional info: M. de Vries en Amons & Co.

Date/Name Ship 1974-09-13 ZAAN
Manager: Amons & Co., Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jacob Jan Leonard Lettinga, West-Terschelling, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: West-Terschelling / Netherlands
Callsign: PIVX

Date/Name Ship 1977-04-01 ZAAN
Manager: Mohamed Ibrahim Saddal, Paramaribo, Surinam
Eigenaar: Mohamed Ibrahim Saddal, Paramaribo, Surinam
Shareholder:
Homeport / Flag: Paramaribo / Surinam
Callsign: PXDF

Ship Events Data

1951-01-23: Op 23-01-1951 als schip nog zonder naam (bouwnr. 199), zijnde een stalen motorschip in aanbouw, groot nog onbekend, liggende te Hoogezand, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2598 Z GRON 1951 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschild van het tweede luikhoofd, 14.27 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit lengteas en 1.20 m. boven dek.
1951-03-17: Op 17-03-1951 wordt het schip eigendom van: Klaas Koster, reder te Kampen 16/25, Hendrik Koster, scheepskapitein te Kampen 3/25, Jan Koster, scheepskapitein te Kampen 3/25 en Jentinus Koster, scheepskapitein te Kampen 3/25 deel.
1951-03-21: NvhN 21-03-1951: Tewaterlating TRUDE K. Op de scheepswerf van de Gebr. Coops te Hoogezand werd met goed gevolg de kustvaarder Trude K. te water gelaten. Het schip is van het Gladdek-type en heeft een inhoud van 370 ton D.W. De afmetingen zijn: lengte over alles: 42.95 m., breedte 6.90 m. en holte 2.95 m. De ballastcapaciteit bedraagt 95 m 3. Het schip, dat een 195 p.k. 4-tact 3-cylinder motor heeft, is gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-inspectie. De eigenaar is de heer K. Koster te Kampen. Op de vrijgekomen helling zal de kiel gelegd worden voor een soortgelijk schip met de afmetingen 495 m. x 6.90 m. x 3.15 m., voor rekening van de heren Wedema en Koopmans te Groningen.
1951-05-30: NvhN 31-05-1951: Proefvaart TRUDE K. Gisteren heeft op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorschip Trude-K door N.V. Gebr. Coops te Hoogezand gebouwd voor de rederij Koster te Kampen. Het nieuwe schip is van het gladdeck type en heeft een lengte van 42.95 m, breedte 6.90 m en een holte van 2.95 meter, terwijl de beladen diepgang 2.68 bedraagt. Het schip heeft een laadvermogen van 340 ton. De voortstuwing wordt geleverd door een 195 pk motor, waarmede het tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 9,4 mijl. Verder is het schip voorzien van één mast met twee 2-tons laadbomen, waarbij laadlieren staan opgesteld. De nautische uitrusting omvat radiotelef. en richtingzoeker, enz. De Trude-K werd gebouwd onder klasse Bureau Veritas, letter F. Voor de eerste reis krijgt het schip een lading zout van Delfzijl naar Helsinki.
1965-10-11: NvhN 10-11-1965: TRUDE K nu CERES. De coaster Trude K. 365 dw. van de heer H. Koster uit Kampen is verkocht aan de heer K. W. Schuitema te Groningen en onder de naam Ceres in de vaart gebracht.
1999-00-00: 1999 Lloyd's laat registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: De dag van de tewaterlating, 21 maart 1951.
Gemaakt door: Fotobedrijf Piet Boonstra, Groningen
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: Proefvaart in mei 1951
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: TRUDE-K - photo: South Shields, Tyneside, UK
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: CERES
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: NEREUS
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: als ZAAN

Omschrijving: ZAAN
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: Als ZAAN in 1975.
Gemaakt door: Zee, Teun van der

Omschrijving: De ZAAN op de Noordzee ter hoogte van Terschelling in 1976.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: De ZAAN op de Noordzee TE route ter hoogte van Terschelling in 1976.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Algemene informatie

 

NvhN 300857
Kapiteinsvrouw werd stuur-„man”
Dezer dagen werd door de Scheepvaart Inspectie een enigszins ongebruikelijke test afgenomen. Het 350 ton d.w. metende motorschip TRUDE-K van de rederij K. Koster te Kampen lag beladen met zout te IJmuiden voor Skutskaer in Zweden met een vacante stuurmansplaats. Daar geen nieuwe stuurman beschikbaar was, nam de echtgenote van kapitein J. Koster deze taak over; zij vergezelt haar man geregeld aan boord. De Scheepvaart Inspectie moest er aan te pas komen voor een test, met het gevolg dat de 25-jarige ondernemende mevrouw Koster capabel werd geacht deze functie op de coaster TRUDE-K te aanvaarden.