Inloggen
TROMPENBERG - ID 6707

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1919
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: A. Vuyk & Zonen, Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 454
Launch Date: 1919-00-00
Delivery Date: 1919-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Alblasserdamsche Machinefabriek, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 950
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 20, 33 1/16 & 53 1/8 - 36.
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1995.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1173.00 Net tonnage
Deadweight: 3265.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 153000 Cubic Feet
Bale: 144000 Cubic Feet
 
Length 1: 281.3 Feet (British) Registered
Beam: 40.3 Feet (British) Registered
Depth: 19.0 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1919-07-00 TROMPENBERG
Manager: Firma Vinke & Co, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomboot-Maatschappij 'Hillegersberg', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PVDF
Additional info: Call sign 1934: PIBH

Ship Events Data

1926-12-08: Op 08.12.1926 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 9 Z AMST 1926
1945-11-29: Op 22 november 1945 vertrok de TROMPENBERG van Hull in ballast naar Domsjö om daar een lading hout te halen. Op 29 november 1945 passeerde men om 15.45 uur Högbonden onder goede weersomstandigheden en wilde men de loods voor Domsjö waarschuwen. Om 17.50 uur werd de loods, die al 's morgens telegrafisch besteld was, overgenomen op ongeveer 1½ à 2 mijl OZO van het vuur van Flasan (Zweedse Oostzeekust, bij Ornsköldsvik). Het was donker geworden en de afstanden in de Fjord waren moeilijk te schatten. Men voer halve kracht. De loods schatte de afstand verkeerd, liet manoeuvres maken, welke mislukten. Het schip stootte hevig en sloeg om 18.22 uur op 29 november 1945 door zee en wind op de rotsen en bleef vastzitten op de noordoostpunt van Flasan. De machinekamer begon vol water te lopen en de ketels waren niet meer te gebruiken.
1945-12-01: Op 30 november kwam een bergingsvaartuig in de buurt, gevolgd door een tweede. De machinekamer was niet droog te pompen. Op 1 december 0m 19.00 uur ging een gedeelte van de bemanning van boord. Voor- en achterschip van de TROMPENBERG maakten water. De sleepboten trokken het schip vlot, maar het schip kon elk moment zinken.
1945-12-02: Final Fate:
Tijdens het slepen liep de TROMPENBERG op 2 december 1945 op de noordoostpunt van Zuid-Ulvö (de trossen waren gebroken), werd door de hoge zeeën tegen de rotsen geslagen, brak en was weldra geheel wrak. Thans verlieten ook de laatste opvarenden de TROMPENBERG, zodat alle opvarenden veilig aan land konden komen. De gezagvoerder van de TROMPENBERG had géén schuld aan het verloren gaan van het schip.

Afbeeldingen


Omschrijving: Trompenberg 1919
Gemaakt door: Unknown