1945-11-29: |
Final Fate: Op 22 november 1945 vertrok de TROMPENBERG van Hull in ballast naar Domsjö om daar een lading hout te halen. Op 29 november 1945 passeerde men om 15.45 uur Högbonden onder goede weersomstandigheden en wilde men de loods voor Domsjö waarschuwen. Om 17.50 uur werd de loods, die al 's morgens telegrafisch besteld was, overgenomen op ongeveer 1½ à 2 mijl OZO van het vuur van Flasan (Zweedse Oostzeekust, bij Ornsköldsvik). Het was donker geworden en de afstanden in de Fjord waren moeilijk te schatten. Men voer halve kracht. De loods schatte de afstand verkeerd, liet manoeuvres maken, welke mislukten. Het schip stootte hevig en sloeg om 18.22 uur op 29 november 1945 door zee en wind op de rotsen en bleef vastzitten op de noordoostpunt van Flasan. De machinekamer begon vol water te lopen en de ketels waren niet meer te gebruiken.
Op 30 november kwam een bergingsvaartuig in de buurt, gevolgd door een tweede. De machinekamer was niet droog te pompen. Op 1 december 0m 19.00 uur ging een gedeelte van de bemanning van boord. Voor- en achterschip van de TROMPENBERG maakten water. De sleepboten trokken het schip vlot, maar het schip kon elk moment zinken. Tijdens het slepen liep de TROMPENBERG op 2 december 1945 op de noordoostpunt van Zuid-Ulvö (de trossen waren gebroken), werd door de hoge zeeën tegen de rotsen geslagen, brak en was weldra geheel wrak. Thans verlieten ook de laatste opvarenden de TROMPENBERG, zodat alle opvarenden veilig aan land konden komen. De gezagvoerder van de TROMPENBERG had géén schuld aan het verloren gaan van het schip. |