Inloggen
TRITON - ID 6692

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1950
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5368835
Nat. Official Number: 2566 Z GRON 1950
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: C.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 259
Launch Date: 1950-06-20
Delivery Date: 1950-08-20
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10061 Type 5ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 252.00 Net tonnage
Deadweight: 509.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26000 Cubic Feet
Bale: 24000 Cubic Feet
 
Length 1: 47.30 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.58 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.85 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.68 Meters Depth, moulded
Draught: 3.17 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1950-08-20 TRITON
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Beck, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIAX

Date/Name Ship 1956-12-29 TRITON
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartmaatschappij 'Tribecka', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Jacob Beck
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIAX

Date/Name Ship 1973-01-05 RITO
Manager: K.A. Pack & G.J. Warnes, Ipswich, Great Britain
Eigenaar: K.A. Pack & G.J. Warnes, Ipswich, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain

Ship Events Data

1950-06-21: Het Vrije Volk 21-06-1950: Kustvaarder „TRITON" te water gelaten. Bij. de Comm. Venn. G J van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek, werd heden met goed gevolg te water gelaten het kustvaartuig „Triton", metend 500 ton d.w., gebouwd voor rekening van kapitein J. Beck te Groningen. Het schip zal worden voorzien van een 300 pk, 4-takt Bronsmotor. Na de tewaterlating werd op de werf de kiel gelegd voor een gelijksoortig schip, te bouwen voor rekening van kapitein S. Boudewljn te Cower (Engeland).
1950-08-15: Op 15-08-1950 als TRITON, zijnde een stalen motorschip, groot 1132.57 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 12-08-1950 no. 8177, liggende te Westerbroek, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2566 Z GRON 1950 op het achterschip in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 1.80 m. uit hekplaat, op de lengteas en 1.55m. boven dek.
1950-08-21: NvHN 21-08-1950: Proefvaart TRITON. Het m-s. Triton, gebouwd door de Comm. Venn. G. J. v. d. Werff's Scheepsbouw te Westerbroek, in opdracht van kapitein J. Beck te Groningen, maakte zijn proeftocht. Na de officiële proefvaart werd de Triton door één der heren Van der Werff aan kapitein Beek overgedragen. Momenteel is op genoemde werf in aanbouw een dito coaster in opdracht van kapitein S. Boudewijn.
1966-03-24: Explosie in de machinekamer buiten IJmuiden veroorzaakte schade aan de huid en het roer. Een bemanningslid kwam hierbij om het leven. De sleepboot 'Titan' voorkwam zinken door het inkomende water weg te pompen. Het schip is bij de ADM te Amsterdam gerepareerd.
De Waarheid 24-03-1966: Gehavende kustvaarder op sleep naar IJmuiden. De zeesleepboot Titan van Wijsmuller uit IJmuiden heeft vanmorgen omstreeks kwart over zes in stormweer op de Noordzee een sleepverbinding tot stand weten te brengen met de 400 ton metende Nederlandse kustvaarder TRITON van de rederij Beck uit Groningen. De Titan sleepte het zwaar gehavende schip op volle kracht naar IJmuiden om te trachten de lekgeslagen en in de afgelopen nacht door een explosie getroffen Triton nog behouden in een haven binnen te slepen. De kustvaarder kwam in de afgelopen nacht om kwart voor drie in ernstige nood op 7 mijl ten zuiden van het lichtschip Texel, dit is ter hoogte van Den Helder. Aan boord, zo meldde de gezagvoerder van de Triton aan Scheveningen Radio, had een zware explosie plaats gevonden. In de machinekamer van de kustvaarder ontploften enkele gasflessen waardoor de gehele bovenbouw en de brug van de Triton zwaar gehavend zijn. In de machinekamer drong water binnen, terwijl het roer van de kustvaarder werd ontzet en geblokkeerd. Eén opvarende werd aanvankelijk vermist en lange tijd heeft men vermoed dat hij door de luchtdruk overboord was geraakt. Later is hij echter teruggevonden aan boord. Hij behoort tot de 4 opvarenden die ernstig gewond zijn. De sloep van de kustvaarder die meestal als reddingsmiddel wordt gebruikt, werd door de explosie overboord gesmeten en was niet meer te bereiken. De motor-reddingboot Prins Hendrik uit Den Helder was als eerste in de afgelopen nacht ter plaatse en heeft een dokter aan boord weten te brengen.
NvhN 24-03-1966: Vier gewonden bij explosie aan boord van Groninger kustvaarder. (Van een onzer verslaggevers) Een hevige explosie in de kombuis van de Groninger kustvaarder Triton heeft in de afgelopen nacht het schip onbestuurbaar gemaakt, een lek geslagen, ramen en deuren uit de bovenbouw gedrukt, het achterschip zwaar beschadigd en vier van de zeven opvarenden zware verwondingen bezorgd. Onmiddellijk na de explosie voer de reddingboot Prins Hendrik uit Den Helder met een dokter aan boord naar de Triton, die op het moment van de explosie, om kwart voor drie, ter hoogte van de Noordhollandse havenplaats voer. De dokter stapte over en verleende de eerste hulp aan de gewonden, de eerste werktuigkundige W. Roerig uit Groningen, de kok S. J. Gerritsen uit Leeuwarden, alsmede een Spaanse en een Portugese matroos. De zeesleper Titan van Wijsmuller en Co slaagde er omstreeks kwart over zes in een verbinding met de stuurloze kustvaarder van de rederij Beck te Groningen tot stand te brengen. Vanmorgen om half tien kwam dë sleepboot met zijn zwaar achteroverhellende sleep — de hele machinekamer was volgelopen — in IJmuiden aan. Voor de Triton de haven van IJmuiden binnenliep had de Prins Hendrik de gewonden al overgebracht naar de wal, waar ambulanceauto's zorgden voor snel vervoer naar het Antonius ziekenhuis in IJmuiden. De kapitein van de Triton, de heer F. Jansen uit Groningen, vertelde na aankomst in IJmuiden, dat de explosie zich voordeed bij een voorraad gasflessen in de kombuis. Men had omstreeks half drie gas geroken in het schip en de gezagvoerder had de hele bemanning laten wekken om de oorzaak van de gaslekkage op te zoeken. Enkele ramen werden opengezet om de gaslucht kwijt te raken. De kapitein was weer teruggekeerd naar de brug, terwijl de kok en nog enkele opvarenden de lekkage trachtten op te sporen. Plotseling deed zich toen de zware explosie voor. Van alle hutten en de kombuis werden de ramen en deuren weggeslagen. Het roer werd geblokkeerd. Bij het binnenslepen van het gehavende schip was ook de reddingboot Neeltje Jacoba aanwezig om eventueel hulp te kunnen bieden. Verder was de sleepboot Simson vanmorgen uit IJmuiden vertrokken. De bemanning van dit schip slaagde er op zee reeds in bergingspompen aan boord van het water makende schip te brengen. Opvarenden van de sleepboot sprongen over om de pompen te bedienen. Tegen half een werd de Triton binnengesleept in de bij-leggershaven, waar het schip voor anker werd gebracht. Bergers zijn nu druk bezig met het weer drijvend maken van de aan de grond gezette Triton. Een groot aantal pompen is daarvoor ingezet. Getracht wordt de machinekamer te dichten. Daarna zal de Triton naar Amsterdam worden versleept voor verdere reparatie. Aanvankelijk werd gevreesd dat een van de opvarenden overboord was geslagen door de luchtdruk van de explosie. Later werd hij toch gevonden. Evenals de andere gewonden had hij brandwonden opgelopen.
Leeuwarder Courant 24-03-1966: Leeuwarder kok bij gewonden. Vier zwaar gewonden bij gasexplosie op Groningse coaster. Bij een explosie op de Groningse kustvaarder "Triton" zijn vanmorgen vier bemanningsleden zwaar gewond geraakt. Onder de gewonden was de 20-jarige kok S. J. Gerritsen uit Leeuwarden. De andere drie waren de eerste werktuigkundige W. Roerig uit Groningen en een Italiaanse en een Spaanse matroos. Zij zijn alle vier overgebracht naar een ziekenhuis in IJmuiden. In de machinekamer van de "Triton" zijn vanmorgen vroeg een viertal gasflessen geëxplodeerd waardoor de gehele bovenbouw en de brug zwaar gehavend zijn. Een opvarende werd aanvankelijk vermist. De „Triton" is naar IJmuiden gesleept door de zeesleepboot „Titan" van Wijsmuller uit IJmuiden. De gewonden zijn per ambulance overgebracht naar een ziekenhuis in IJmuiden.
De Telegraaf 25-03-1966: Explosie op kustvaarder TRITON. Zeezieke arts sprong over op rampschip. Van een onzer verslaggevers. IJmuiden, vrijdag Met een oorverdovende klap sloeg gistermorgen een groot deel van het achterschip van de Groningse kustvaarder „Triton" (400 ton) weg. Zeven flessen propaangas explodeerden gelijktijdig. De machinekamer was veranderd in een enorme chaos. Onder het wrakhout lagen vier bemanningsleden zwaar gewond, kermend om hulp. Op datzelfde moment werd kapitein P. J. Jansen uit Groningen uit zijn bed gesmeten. Tastend zocht hij zich een weg naar het bovendek. De Triton maakte water in de machinekamer en buiten woedde een moordende noordwester storm. Nu ligt de Triton veilig in de IJmuidense haven. Vier bemanningsleden, de 23-jarige machinist W. A. Roerig uit Groningen, de 45-jarige Portugese matroos Antonio Andrea, de 19-jarige kok Sietze Jan Gerritse uit Leeuwarden en de 18-jarige matroos Sanbad Juarez, zijn met zwaar letsel in het Antoïniusziekenhüis in IJmuiden opgenomen. De Portugese matroos Antonio Silva klaagt slechts over hoofdpijnen. De explosie aan boord van de Groninger coaster van de rederij Beek maakte het schip in een seconde hulpeloos. De Triton bevond zich op dat moment ter hoogte van Den Helder, op vijf mijl buiten de kust. In actie. De reddingboot Frins Hendrik kwam direct in actie. In volle zee sprong een jonge marine-arts --zeeziek door zijn eerste tocht bij ruig weer-- over en verleende eerste hulp. Vanuit IJmuiden naderde assistentle. Het IJmuidense bergingsbureau Wijsmuller zond zijn sterke zeesleper „Titan", die de hulpeloze coaster met een snelheid van tien knopen naar veilige haven bracht. Met witte schuimkoppen door de golven klievend, trok de Titan de stuurloze coaster naar IJmuiden. Aan boord verzorgde de dokter de gewonden. Kapitein Jansen" en eerste stuurman Snip — „Dit is mijn derde scheepsramp" — hielden hun hart vast, want het achterschip van de zinkende Triton werd al door de golven overspoeld. Gaslucht; „De kok rook gas", zo vertelde kapitein Jansen gisteravond, terwijl politie en scheepvaartinspectie in IJmuiden poolshoogte kwamen nemen. „De stuurman moest even naar de brug om de roerganger aanwijzingen te geven, want er voer een vreemd schip in de buurt. Plotseling kwam de klap. Ik werd uit mijn bed gekwakt en de stuur lag tegen dek. Ik dacht eerst dat het een sterk zeetje was, maar toen ik op het achterschip kwam zag ik de ramp. De stuur en ik hebben de mannen onder de wrakstukken weggetrokken. Het was vreselijk! Hoe de ontploffing gekomen is weet ik niet, misschien heeft de kok licht gemaakt of zo. Vermoeid gaf de kapitein aanwijzingen aan de mannen van de bergingsdienst. „Het hele achterschip is uit zijn voegen geslagen", vertelde hij. "Ik dacht: Daar gaan we, want wat moet je met twee man, terwijl de machinekamer vol water staat?" „Ik heb respect voor die jonge marinearts en voor de mannen van Wijsmuller, die in volle zee tijdens de storm zijn overgesprongen. Geweldig! De gehavende Triton werd onmiddellijk door de zware zee- sleper Titan naar IJmuidcn gesleept. Tijdens de snelle tocht liep het water al met bakken in de achtersteven. Een marine-arts verbond intussen de gewonden. “wonden hebben we eerst maar vol jenever gestopt, want de pijn van de brandwonden en de fracturen was niet te harden." De gehavende Triton zal vandaag naar Amsterdam worden gesleept, waar het schip in dok gaat.
NvhN: 13-04-1966. Machinist van Triton drie weken na ramp aan wonden bezweken.Na bijna drie weken in een ziekenhuis in IJmuiden te hebben gelegen is de 23-jarige W. A. Roerig, machinist op de Groninger kustvaarder Triton aan zijn verwondingen bezweken. De uit Groningen afkomstige jongeman was een van de bemanningsleden die zwaar gewond raakte bij een explosie die zich in de nacht van 23 op 24 maart op de coaster ter hoogte van Den Helder voordeed. De kok van het schip die eveneens in het ziekenhuis werd opgenomen is na een week genezen verklaard. Twee matrozen, een Spanjaard en een Portugees zullen een dezer dagen uit het ziekenhuis worden ontslagen.
De Telegraaf 14-04-1966: Machinist van Triton in IJmuiden overleden. IJmuiden, donderdag. In IJmuiden is gisteravond de 23-jarige eerste machinist W. A. Roerig uit Groningen overleden, die tot de vier zwaar gewonden van de in IJmuiden binnen gesleepte kustvaarder Triton behoorde. Het schip werd op 24 maart op de Noordzee getroffen door een explosie van gasflessen in het achterschip. (ANP)
1967-12-27: NvhN 27-12-1967: Titan sleept TRITON IJmuiden binnen. De 400 ton metende kustvaarder Triton van de rederij Beck uit Groningen is gistermorgen de haven van IJmuiden binnen gesleept. Het schip kampte 5 mijl ten zuidwesten van IJmuiden met machineschade. De sleepboot Titan van Wijsmüller voer uit en bracht het schip veilig binnen. De coaster zal in IJmuiden een reparatie aan de hoofdmotor ondergaan.
1976-01-00: In 01-1976 heeft de “RITO“ de “Meppel" (1939-250) “geassisteerd, die met motorschade (gebroken krukas) gemeerd lag te Tilbury Grain Terminal op de Dentons Boeien. Op 17-01-1976 door de “Rito“ (1950-399) schip van dezelfde eigenaar naar Ipswich gesleept. De “Rito“ is de ex “Triton“ van rederij Beck uit Groningen. Te Ipswich is de Industrie motor vervangen.
1983-12-20: Final Fate:
Onderweg van Ipswich naar de Tyne ter hoogte van Filey op een onbekend drijvend voorwerp gevaren. Door de bemanning verlaten omdat water binnenkwam. De dag erna Scarborough binnengesleept en daarna naar Hull. Total loss verklaard en voor de sloop verkocht aan Draper & Son., Hull. Op 24 april 1984 met sloop begonnen en 28 juni sloop voltooid.

Afbeeldingen


Omschrijving: Triton 1950 in build
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Triton 1950 launched
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Triton 1950 on trials
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Triton 1950
Gemaakt door: Lindenborn, M. (Marien)

Omschrijving: Triton 1950.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Triton 1950.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Triton 1950
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Triton 1950
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: RITO varend op de Eems met bestemming Delfzijl op 38 oktober 1983.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Rito 1950 ex Triton
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Rito 1950 ex Triton
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Rito 1950 ex Triton
Gemaakt door: Unknown