Inloggen
TRINITAS - ID 6682

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1972
Classification Register: American Bureau of Shipping (AB)
IMO nummer: 7646190
Nat. Official Number: 6990 B AMST 1971
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Van Goor's Scheepswerf en Machinefabriek N.V., Monnickendam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 648
Delivery Date: 1972-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Caterpillar Tractor Company Inc., Peoria (Illinois), U.S.A.
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 850
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Caterpillar no. 67B1314 Type D398B (159x203) 1225 rpm.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 713.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 532.00 Net tonnage
Deadweight: 1234.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 1557 Cubic Meters
Bale: 1501 Cubic Meters
 
Length 1: 70.05 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 67.72 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.23 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.42 Meters Depth, moulded
Draught: 2.52 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1971-09-08 TRINITAS
Manager: Tijs Verschoor, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Tijs Verschoor, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PIBF

Date/Name Ship 1977-09-21 DOUWE S
Manager: Hendrik Steenstra, Kampen, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Steenstra, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDST

Date/Name Ship 1981-02-16 THALASSA
Manager: Geert Switynk, Kampen, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Geert Switynk, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PHYG

Date/Name Ship 1983-02-16 ANDRIES
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hette de Weerd, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PCQU

Date/Name Ship 2001-03-00 METRATON
Manager: Kapitein Samuel de Gadenne, Belgium
Eigenaar: Kapitein Samuel de Gadenne, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Belgium
Additional info: Nu binnenvaart met IVR nr. 6003718

Date/Name Ship 2006-02-01 ANDRIES
Manager: Burdin Lysiane, France
Eigenaar: Burdin Lysiane, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / France

Date/Name Ship 2010-06-00 ANDRIES
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / France

Ship Events Data

1971-09-15: Op 15-09-1971 als TRINITAS, zijnde een motorschip in aanbouw bij Scheepswerf- en Machinefabriek van Goor N.V. te Monnikendam no. 648, nog niet gemten, liggende te Monnickendam, door C.M.M.J. Bongers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, voorlopig van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 6990 B AMST 1971 op het achterschip in het laadruim op het middenzaathout tussen spant 30 en 31.
1972-00-00: In 1972 in de Denemarkenvaart, in 1976 in de zeevaart.
1972-01-20: Op 20-01-1972 als TRINITAS, zijnde een motorvrachtschip, metende 1140.782 m3 bruto verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te 's Amsterdam no. 22750 d.d. 07-01-1972, liggende te Monnickendam, door K. Kamp, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 6990 B AMST 1971 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand roef, 2.60 m. uit hekplaat, 1.55 m. uit lengteas en 1.35 m. uit dek. (Opm. de voorlopige aangebrachte merken zijn vernietigd.)
1975-08-23: Leeuwarder Courant 23-08-1975: Man bewusteloos na val op dek. Harlingen — De kustvaarder „TRINITAS" van rederij Trinitas is gisteravond de Harlinger haven binnen gekomen met een gewonde aan boord. De 25-jarige kapitein D. Verschoor uit Amsterdam was gestruikeld en met zijn hoofd tegen het dek geslagen. Per ambulance is hij in bewusteloze toestand naar het ziekenhuis Oranjeoord in Harlingen vervoerd. De man bleek hoofdwonden en een zware hersenschudding te hebben opgelopen.
1977-09-28: Op 28-09-1977 als DOUWE-S zijnde een motorschip, metende 2018.69 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 18198 d.d. 11-07-1977, liggende te Kampen, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7762 Z AMST 1977 op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot van de roef, 2.60 m. uit hekplaat, 1.55 m. uit lengteas en 1.35 m. uit dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken 6990 B AMST 1971 op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot van de roef zijn vernietigd.)
2001-10-24: Op 24-10-2001 verkocht en als "METATRON" naar de (Belgische) binnenvaart met IVR nr. 6003718.
2002-11-27: Op 27-11-2002 omhooggelopen op de beneden pier van de overnachtingshaven van Haaften aan de Waal. Met behulp van de sleepboot "Zuidpool" dezelfde dag nog weer losgetrokken.
Schuttevaer 07-12-2002: Franse - kruiplijner METATRON strandt op pier Haaften. Tiel. De Franse kruiplijncoaster Metatron (1172) is in de nacht van 27 november in dichte mist omhooggelopen op de benedenpier van de overnachtingshaven van Haaften aan de Waal. Rond één uur ʼs nachts wilde de Metraton de haven invaren. De kapitein vergiste zich echter in de sterke van de stroming en zag een onder waterverdwenen krib over het hoofd. De sleepboot Zuidpool van bergingsbedrijf BST uit Tiel was snel ter plaatse “Het schip was door de stroom over de hele zijkant tegen de pier gezet “ zegt Arnold Kirpestein van BTS. En de mist was zo dik dat we de voorloop van de sleeptros niet meer konden zien. We hebben de tachtig meter lange coaster op de radar losgetornd. Daarbij moeten we goed oppassen zelf niet te stranden. De havenhoofd is daar maar honderd meter breed. De communicatie tussen ons en de Franse kapitein was trouwens ook niet best. Hij begreep niet wat we met een werplijn bedoelen en hoe de tros moest worden uitgelegd. Uiteindelijk heb ik alles op een papiertje uigetekend. Het duurde tot acht uur ʼs morgens voordat de Metatron veilig in de vluchthaven lag. Toen de coaster loskwam voer zij nog bijna over ons heen. De kapitein wilde helpen met zijn boegschroef, waardoor het voorschip alle kanten uit zwaaide. Het schip is door de Noord- en Zuidpool van BTS naar scheepswerf Nederlof gesleept voor reparaties aan schroef, roer en vlak. De kapitein had geprobeerd zelf van de basaltblokken af te komen, de schroef was net een bloemkooltje.


Afbeeldingen


Omschrijving: DOUWE S in Groningen, v. Starkenborghkanaal, in november 1980.
Gemaakt door: Groot, H. de (Harry)

Omschrijving: THALASSA aan de Zijlvest te Farmsum in1982
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: ANDRIES op de Eems op 15-04-1984.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: ANDRIES op de Eems op 16-10-1992.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: ANDRIES op de Eems op 16-10-1992.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: ANDRIES bij loodsstation Westereems op 25-08-1995.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)