Inloggen
TRIAS TRADER - ID 6673


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5368275
Nat. Official Number: 3474 Z GRON 1956
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches.
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

1957-1958, werf in Wirdum terrein Apol .

Scheepsbouwer: J.H. Bodewes, Scheepswerf 'Hoornsche Diep', Wirdum, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 526
Launch Date: 1956-06-21
Delivery Date: 1957-10-12
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 330
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout nr. 15077 Type 6F240 (240x260)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 350.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 171.00 Net tonnage
Deadweight: 426.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22400 Cubic Feet
Bale: 20800 Cubic Feet
 
Length 1: 45.46 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.36 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.29 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.01 Meters Depth, moulded
Draught: 2.998 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-10-12 TRIAS TRADER
Manager: N.V. 'Trias'- Scheepvaart, Agenturen & Handel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Trias Cargo N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIAK

Date/Name Ship 1977-03-16 SYLVIA
Manager: M. Havinga Scheepvaart- & Handelsmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Trias Cargo B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Harm Roossien, Hendrik Herman Frederik en Theodorus Eduard Niemeijer, Jan Willem Koop, Anne Giezen en Gerben & Douwe Offringa
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIAK

Date/Name Ship 1977-08-26 SYLVIA
Manager: Faisal Hamoud Ali Hussein Bash, Kuwait, Kuwait
Eigenaar: Faisal Hamoud Ali Hussein Bash, Kuwait, Kuwait
Shareholder:
Homeport / Flag: Kuwait / Kuwait
Callsign: 9KGL

Date/Name Ship 1979-00-00 BASHCO2
Manager: Faisal Hamoud Ali Hussein Bash, Kuwait, Kuwait
Eigenaar: Faisal Hamoud Ali Hussein Bash, Kuwait, Kuwait
Shareholder:
Homeport / Flag: Kuwait / Kuwait
Callsign: 9KGL

Date/Name Ship 1982-00-00 AL GHADEER
Manager: Faisal Hamoud Ali Hussein Bash, Kuwait, Kuwait
Eigenaar: Faisal Hamoud Ali Hussein Bash, Kuwait, Kuwait
Shareholder:
Homeport / Flag: Kuwait / Kuwait
Callsign: 9KGL

Date/Name Ship 1984-00-00 AL GHADEER
Manager: Mohammed Abdullah Ahmed Haji, Kuwait, Kuwait
Eigenaar: Mohammed Abdullah Ahmed Haji, Kuwait, Kuwait
Shareholder:
Homeport / Flag: Kuwait / Kuwait
Callsign: 9KGL

Ship Events Data

1956-01-19: NvhN 19-01-1956: Nieuwe scheepswerf te Loppersum. De gemeente Loppersum, die in 1955 een scheepswerf moest missen, omdat die werd verplaatst naar Appingedam, zal toch een scheepswerf terug krijgen. De firma J. H. Bodewes te Groningen, die voor de bestaande werf in Groningen uitbreiding moest zoeken, heeft namelijk in Wirdum de oude werf van de fa. Apol gekocht. Er zal zo spoedig mogelijk met de bouw van kustvaarders worden begonnen. Voorlopig zal hier een veertigtal personen te werk kunnen worden gesteld.
1956-11-21: Als motorschip in aanbouw nog zonder naam, bouwno. 526 van Scheepswerf Hoornsche Diep te Wirdum, nog niet gemeten, liggende te Wirdum, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3474 Z GRON 1956 op het voorschip in het slingerschot tussen spant 69 en 70.
1957-06-21: NvhN 21-06-1957: Tewaterlating m.s. TRIAS TRADER. Bij de scheepswerf J. H. Bodewes te Wirdum (Gr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Trias Trader, dat wordt gebouwd voor rekening van „Trias Trader" N.V. te Rotterdam. De Trias Trader is de eerste motorcoaster, welke op de werf te Wirdum (de vroegere scheepswerf Apol) door de fa. J. H. Bodewes werd gebouwd Ter gelegenheid van deze tewaterlating werd de scheepswerf J. H. Bodewes tevens officieel geopend. In het Schathoes op het landgoed Ekenstein bij Appingedam werd na afloop van de plechtigheid op de werf een receptie gehouden. De Trias Trader is van het gladdektype, meet plm. 430 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 45.51 m, lengte tussen de loodlijnen 41.54 m, breedte op de spanten 7.18 m en holte 3.22 m. De beladen diepgang op zomermerk bedraagt 3.01 m. De voortstuwing zal geschieden door een 375 pk. motor. De ruiminhoud bedraagt 22400 cft. grainspace en 20800 cft. balespace. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie (letter F voor de grote kustvaart). Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip, dat gebouwd zal worden voor dezelfde opdrachtgever. Dit schip zal eveneens worden uitgerust met een 375 pk motor.
1957-10-12: NvhN 12-10-1957: Proefvaart m.s. TRIAS TRADER. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Trias Trader, dat bij de Scheepswerf J. H. Bodewes te Wirdum (Gr.) werd gebouwd voor rekening van Trias Cargo N.V. te Rotterdam. De Trias Trader is de eerste motorcoaster, welke op de werf te Wirdum door de fa. J. H. Bodewes werd gebouwd. De Trias Trader (bouwno. 526) is van het gladdektype. meet pim. 430 ton d.w en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 45.51 m, lengte tussen de loodlijnen 41.54 m, breedte op de spanten 7.18 m, en holte 3.22 m. De beladen diepgang op zomermerk bedraagt 3.01 m. De voorstuwing geschiedt door een 375 p.k. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca 10 knoop. In de machinekamer is voorts een hulpmotor van 20 pk geplaatst. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie (letter F voor de Grote Kustvaart).
1957-10-25: Als TRIAS TRADER, zijnde een motorkustvrachtschip, groot 992.21 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage no. 10783 d.d. 08-10-1957, liggende te Rotterdam, door H. Greeuw, ambtenaar bij de Scheepsmetingdienst te Rotterdam, definitief van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3474 Z GRON 1956 op het achterschip, S.B. zijde achterschot dekhuis, 5.75 m. uit hekplaat, 0.40 m. uit lengteas en 1.50 uit dek.
1957-10-26: Het Vrije Volk 26-10-1957: 'TRIAS TRADER' in de vlaggen. (Van een onzer verslaggevers) Feestelijk gepavoiseerd lag donderdagmiddag de „Trias Trader" aan de Parkkade te Rotterdam, klaar om tientallen bezoekers te ontvangen. Het 350 brt. metende kustvaartuig - sinds kort in de vaart — bracht zijn eerste bezoek aan Rotterdam en de eigenaresse, de N.V. „Trias" te Rotterdam wilde dat feit niet zonder meer voorbij laten gaan. De vreugde was bij de N.V. „Trias" des te groter, omdat de „Trias Trader haar eerste eigen schip is. De onderneming bestaat nog maar ruim twee jaar. Tot dusver werd met twee charterschepen gevaren; een daarvan is nu door het eerste eigen schip vervangen. Het tweede charterschip, de kustvaarder „Hondsbosch" blijft voorlopig nog voor „Trias" varen. Voorlopig, want de plannen voor nog een eigen schip zijn in een ver gevorderd stadium. Het zal er een worden van hetzelfde type als de „Trias Trader", die door de werf Bodewes in Wirdum is gebouwd. Ook de tweede „Trias"-kustvaarder zal door Bodewes worden gebouwd. De „Trias Trader" is ingezet op de Zaan-Londen Lijn, die Rotterdam een twee maal wekelijkse verbinding met Londen geeft.
1957-12-02: NvhN 02-12-1957: Angstige ogenblikken in Rotterdamse haven. Coaster maakte zware slagzij. Overboord zetten van deklast redde schip. (Van onze Rotterdamse correspondent). De kleine kustvaarder TRIAS TRADER, die zaterdagmiddag van de Rotterdamse Jobshaven naar Londen vertrok, is ter hoogte van de IJsselhaven bij het uitvoeren van een scherpe uitwijkmanoeuvre, naar stuurboord over bakboord scheefgevallen. De slagzij was zo ernstig, dat de gezagvoerder, kapitein Zuidema, de motor liet stoppen en vrezende, dat zijn schip wellicht zou kapseizen, order gaf de sjorringen van de deklast, kisten bier en melkpoeder, te kappen en zoveel als mogelijk was overboord te zetten. Het werd door twee sleepboten naar de Jobshaven teruggesleept, waar een onderzoek werd ingesteld. In de loop van de zaterdagnacht is het schip echter weer vertrokken naar Londen. De Trias Trader, die 171 brt. meet en een vrij nieuw schip is, had in de Waalhaven een lading stukgoed in enkele grote partijen ingenomen en was daarna naar de Jobshaven verhaald om nog een deklading, kisten bier en balen melkpoeder, in te nemen. Deze goederen werden zoals gebruikelijk op de luiken gestuwd en met sjorringen vastgezet, is vermoedelijk in beweging gekomen onder de sjorringen en is naar bakboord gaan schuiven. Dit had een steeds meer toenemende slagzij ten gevolge, die in korte tijd zo sterk werd, dat gevaar voor kapseizen op korte termijn bestond. De precaire toestand, waarin de kustvaarder kwam te verkeren, werd opgemerkt door verschillende schepen op de drukbevaren rivier, die terstond te hulp snelden. Omstreeks vier uur vertrok de Trias Trader, maar het schip kwam niet verder dan de mond van de IJsselhaven. Daar moest het een scherpe uitwijkmanoeuvre naar stuurboord maken, waardoor het neiging kreeg over bakboord te hellen. Dit is een normaal verschijnsel. Gevaarlijke situatie. Door de deklading was vermoedelijk de stabiliteit niet zodanig om mogelijke gevolgen van dit overhellen uit te sluiten. De lading kisten en balen. Inmiddels had men aan boord van de Trias Trader, die een bemanning van negen koppen heeft, terwijl ook de echtgenote van de gezagvoerder aan boord was, snel maatregelen genomen om de toenemende slagzij het hoofd te bieden. De kapitein had de motor gestopt, order gegeven de sjorringen van de deklading te kappen en zoveel mogelijk van deze lading overboord te werken. Dit had al spoedig tot gevolg, dat het schip langzaam minder slagzij kreeg. Voor alle zekerheid had men de vrouw van kapitein Zuidema op een te hulp schietende sleepboot laten overstappen. Toen gevaar voor kapseizen was geweken, hebben twee sleepboten de Trias Trader aan de tros genomen en naar de Jobshaven teruggesleept. Daar werd het restant van de deklast aan de wal gezet. De oorzaak van het scheefvallen van het schip zal waarschijnlijk moeten worden geweten aan een minder gunstige verhouding van het gewicht van de deklading ten opzichte van het gewicht van de lading onder de luiken en het verschuiven van de deklast toen de Trias Trader tijdens het scherp uitwijken , overhelde. In de loop van de avond werd toestemming verleend een deel van de deklast weer aan boord te nemen. Omstreeks half drie zaterdagnacht is de Trias Trader toen weer vertrokken.
1957-12-09: Het Vrije Volk 09-12-1957: Na herstel vertrokken. 'TRIAS TRADER' heeft wéér pech - nu aanvaring. (Van een onzer verslaggevers) Voor de Vulcaanhaven te Vlaardingen zijn zondagmorgen de kustvaarder „Trias Trader" en het Duitse binnenvaartschip „Sophia Maria" in aanvaring geweest. De Duitse „hardloper" kwam de haven uit en kruiste onverwachts de koers van de naar zee gaande kust vaarder. Een aanvaring was niet te voorkomen. De steven van de „Trias Trader" boorde zich midscheeps in de flank van de „Sophia Maria", die onmiddellijk water maakte. Het rijnschip kon nog juist op tijd de Tweede Petroleumhaven bereiken. De „Trias Trader", die al eerder met een schuivende deklading moest terugkeren, moest ook nu terug naar Rotterdam, waar de schade aan de boeg werd hersteld, waarna de coaster toch naar Londen kon vertrekken.
1963-10-07: Het Vrije Volk 07-10-1963: Zeeman vermist. Den Helder (ANP) De tweede machinist van de Nederlandse kustvaarder Trias Trader uit Rotterdam. J. P. Krijgsman, wordt sinds zondagmiddag half een vermist. Hij is het laatst gezien om elf uur 's morgens. De Trias Trader heeft dadelijk een noodbericht uitgezonden en de scheepvaart verzocht naar de vermiste zeeman uit te zien. Het schip was op weg naar Londen.
Leeuwarder Courant 07-10-193: Nederlandse zeeman op Noordzee vermist. Gistermiddag om half een werd een der bemanningsleden van de Nederlandse kunstvaarder „Trias-Trader" uit Rotterdam vermist. De man was het laatst om elf uur 's morgens gezien. Het schip werd doorzocht, doch het bemanningslid werd niet gevonden. De „Trias-Trader" heeft dadelijk via North Foreland aan de Engelse kust een noodbericht uitgezonden. De scheepvaart is gewaarschuwd met het verzoek uit te zien naar de vermiste zeeman, die van Nederlandse nationaliteit is. De „Trias- Trader" was op weg van Rotterdam naar Londen. De vermissing werd gekonstateerd toen het schip dwars van Southend lag. Een helikopter van de Royal Air Force heeft drie uur lang in een straal van veertig kilometer naar de vermiste zeeman gezocht, maar zonder resultaat. De reddingboot van Margate en een klein schip zetten het zoeken nog voort.
De Telegraaf 07-10-1963: Man overboord kustvaarder. Van onze correspondent. Rotterdam, maandag. Aan boord van de kustvaarder „Trias Trader" (350 brt) uit Rotterdam wordt sinds gistermorgen, toen het schip ter hoogte van Southend In de monding van de Thames voer, de tweede machinist vermist. Men neemt aan dat de man, die pas een week in dienst van de rederij Trias Cargo was, overboord is gesprongen en getracht heeft zwemmende de wal te bereiken. Per radio gewaarschuwde schepen die in de buurt voeren, hebben de machinist niet gezien.
1963-12-23: Het Vrije Volk 23-12-1963: Na verwoede bergingspogingen. Coaster na aanvaring op mistige Waterweg veilig binnengesleept. (Van een onzer verslaggevers) De Schelde van Leen Smit en Co. heeft zondagmorgen de zwaar gehavende Rotterdamse coaster TRIAS TRADER veilig de Vlaardingse Vulcaanhaven binnengesleept. Daarmee werden de verwoede bergingspogingen bekroond, nadat dit 350 ton metende scheepje zaterdagavond op de Nieuwe Waterweg was aangevaren door het- Panamese vrachtschip Bogota (5033 brt.). De aanvaring gebeurde 's avonds om 8 uur in dichte mist ter hoogte van Maassluis. De met stukgoed geladen Trias Trader werd midscheeps opengereten en moest door de bemanning op de zuidoever van de Waterweg aan de grond worden gezet. De bergingsboot Bruinvis van Van den Tak uit Rotterdam heeft daar de hele nacht naast de coaster liggen pompen. Nadat de lekken provisorisch waren gedicht durfde men het aan het schip weer vlot te trekken. Zondagmorgen tegen 7 uur lukte dat de sleepboot de Schelde. In de Vulcaanhaven zal de rest van de lading worden gelost. Daarna gaat de coaster in Vlaardingen op de helling. Bij de aanvaring liep niemand letsel op. Hoe het kon gebeuren is nog onduidelijk. Beide schepen waren beloodst en hadden contact met de radarposten aan de wal.
1973-01-02: Leeuwarder Courant 02-01-1973: Rotterdamse „Onedin-lijn" handhaaft zich nog steeds. TRIAS TRADER voer 750 maal naar Londen. (Van onze correspondent) Rotterdam-Zierikzee — Tussen machtige rederijen, die indrukwekkende zeekastelen over de aardbol dirigeren, weet zich een rederijtje te handhaven dat wekelijks een 450 ton nietend notedopje van Rotterdam naar Londen en terug laat varen. Een scheepje dat zich de laatste 15 jaar een reputatie heeft verworven waar menig zeekastelenreder jaloers op is. De Rotterdamse Onedin-lijn (rederij Trias) voegde onlangs een nieuw record aan de reeds welgevulde analen van wereldhaven no. 1 toe: 750 maal pendelde haar notedop tussen Rotterdam en Londen. Een record, dat waarschijnlijk eeuwig op naam van de coaster Trias Trader zal staan, want bijna alle belagers gooiden het bijltje er de afgelopen jaren bij neer. Van de ongeveer 30 schepen die wekelijks tien lijndiensten tussen Rotterdam en Londen onderhielden, zijn er nog maar twee over. Eén hiervan is de Trias Trader. En het ziet er niet naar uit dat andere reders in deze tijd van containerisatie het nog zullen wagen de Rotterdamse Onedin-lijn concurrentie aan te doen. ..Dat kan ook bijna niet", meent de reder van Trias Trader, die de lijndienst tegen alle sombere voorspellingen in rendabel weet te houden. Een nieuw beginnende lijndienst Rotterdam-Londen zal meer kosten dan opbrengen. Vooi' het vervoer van conventionele lading in lijndienst heb je niets aan een groter schip, omdat dat nooit op tijd geladen en gelost zou zijn. Onze notedop is net groot of, zo u wilt, net klein genoeg om het rendabel te houden. De eerste reis van do Trias Trader verliep onfortuinlijk. Amper op de Waterweg maakte het schip door een te zware deklast zó'n slagzij, dat de bemanning de deklading overboord moest zetten om het schip drijvende te houden. Door deze gebeurtenis werd de Trias Trader op slag bekend. Ook het ouderwetse behelpen-op-zee is niet slechts Onedins varensgezellen voorbehouden. Schepelingen van de Trias Trader doen het op niet minder vindingrijke en gevaarlijke wijze. Ex- Trias Trader-kapitein Henk van 't Slot uil Zierikzee, die zeven jaar het roer :dop in handen had en meer rian 250 keer met het scheepje naast de Londense Towerbridge parkeerde: „Wij waren bijvoorbeeld niet met radar uitgerust. Toch hebben wij de Trader altijd veilig over de Noordzee weten te krijgen en in zekere zin van radar gebruik gemaakt. Al was dat dan niet onze radar. Wij speculeerden er gewoon op dat alle andere schepen er wel een aan boord hadden en ons dus in de peiling zouden houden". Bij mist en 's nachts zetten we wachten uit, die hun oren goed de kost moesten geven. Als een ander schip aan de misthoorn trok bepaalden we op het gehoor zon beetje de afstand en positie. Het werd pas link als het signaal uit onze vaarrichting kwam. Dan legden we de motoren nagenoeg stil en stoomden zeer langzaam op om eerst uit te vissen of het meestomend schip was of een tegenligger". Natte vinger. De reder: „Gelukkig zal dit nattevinger-navigeren spoedig tot het verleden behoren, want wij willen het schip als beloning voor het 750 maal oversteken van de Noordzee met een radar uitrusten. Voor de veiligheid. Om ons aan een tijdschema te houden hebben we geen radar nodig. Mist of geen mist, ijs of geen ijs, de Trias Trader vaart". Ook al zoeken zeekastelen veiligheidshalve de beschutting van de haven Zierikzeeër Van 't Slot: Op den duur wordt het een prestigekwestie om je hoe dan ook aan het vaarplan te houden. Onder het motto: Vroeger kon het ook. dus waarom nu dan niet. koos je onder soms barre weersomstandigheden zee. Trouwens als kapitein van een notedop moet je je waar maken". Met dat laatste heeft Van 't Slot en zijn bemanning kennelijk nooit moeite gehad. Zij presteerden het eens als enigen hun schip met windkracht elf, met veel gevoel voor dramatiek, de haven binnen te laten lopen. Van 't Slot: „Nou ja, binnenlopen, zeg maar binnendweilen. ledereen hield zijn hart vast. Maar we moesten wel. Buitengaats lag namelijk dat fameuze atoomschip Savannah beter weer af te wachten. Wij waren voor hun aankomstreceptie uitgenodigd en moesten ons nog scheren en omkleden. Kijk, ik voel me nog net iets meer zeeman dan de gezagvoerder van zo'n mammoet. Die worden overal in bijgestaan. Automaten voor de besturing. Loodsen voor het navigeren bij het binnenlopen en sleepboten voor het sturen. Wij doen bijna alles alleen. Persoonlijk ben ik niet zo happig op een loods. Je moet soms een half uur achter zon loodsboot aantuffen voor je aan de beurt bent". Waarmee Van 't Slot zeker niet de indruk wil wekken altijd in tijdnood te bitten. Intes'endeel. de bemanning van de Trias Trader deinst er niet voor terug om in de Theemsmond voor anker te gaan. Van 't Slot: „Als een van de rederijdirecteuren voor zaken naar Engeland moest, dan was het: „Henk, opschieten. Ik wil vissen. Ik zeg wel eens: de Trias Trader dat is geen schip, maar een begrip".
1981-02-18: Tijdens belading gekapseisd en gezonken in Doha. Gelicht en naar Kuwait gebracht, gerepareerd en onder de nieuwe naam weer in de vaart.
1999-00-00: Final Fate:
Lloyd 's laat registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: De TRIAS TRADER bij de werf tijdens de oplevering in oktober 1957.
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Fotobedrijf Piet Boonstra, Groningen
Onderwerp: Werf

Omschrijving: De TRIAS TRADER in in het Damsterdiep, onderweg van de Werf in Wirdum naar Delfzijl, gesleept door de WIEPKE (foto oktober 1957)
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Proefvaart 12 oktober 1957
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De TRIAS TRADER met slagzij in de Jobshaven, Rotterdam (2 dec. 1957)
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: TRIAS TRADER
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Duncan, Alex

Omschrijving: TRIAS TRADER
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: TRIAS TRADER
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Monteny, G.

Omschrijving: TRIAS TRADER
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: TRIAS TRADER
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: TRIAS TRADER
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *